TY - JOUR ID - 2540 TI - راهکارهای بهبود اثربخشی روش تدریس ورزش در مدارس استان کرمانشاه و ارائة الگوی مطلوب JO - مطالعات آموزشی و آموزشگاهی JA - PMA LA - fa SN - 2423-494X AU - نادری, سمیه AU - بهرامی, شهاب AU - اسمعیلی, محسن AD - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران AD - استادیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران AD - استادیار، گروه مدیریت ورزشی، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 11 IS - 3 SP - 592 EP - 567 KW - اثربخشی KW - روش تدریس KW - ورزش DO - N2 - هدف پژوهش حاضر شناسایی راهکارهای بهبود اثربخشی روش تدریس ورزش در مدارس استان کرمانشاه و ارائة الگوی مطلوب است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر شیوة گردآوری داده­ها آمیخته (کیفی-کمی) بود. در بخش کیفی، جامعة پژوهش اساتید برجستة حوزة مدیریت ورزشی متخصص در حوزة ورزش مدارس و همچنین، معلمان ورزش نخبة کشوری بودند که این افراد، به صورت هدفمند برای مصاحبه‌های کیفی در موضوع پژوهش انتخاب شد.13 مصاحبه با 13 نفر و تا حد اشباع نظری ادامه یافت. در بخش کمی بعد از گردآوری اطلاعات حاصل از بخش کیفی، پرسشنامه ساخته شد و این پرسشنامه با 22 گویه و در قالب سه راهکار آموزشی، راهکار فردی و راهکار سازمانی در بین معلمان ورزش استان کرمانشاه توزیع شد. تعداد جامعه آماری در بخش کمی، 1100 نفر و نمونة آماری با توجه به جدول مورگان 873 در نظر گرفته شد، که در نهایت، 795 پرسشنامه کامل عودت داده شد. روش نمونه­گیری بخش کمی طبقه­ای- تصادفی بود. از شاخص‌های کشیدگی و چولگی به منظور بررسی توزیع داده­ها استفاده شد و برای بررسی و پاسخ به سؤالات پژوهش و رسم و تدوین مدل اندازه­گیری و مدل ساختاری از نرم­افزارهای SPSS، Smart PLS وMaxQDA  استفاده شد. نتایج نشان داد به ترتیب، راهکارهای آموزشی (875/0)، فردی (844/0) و سازمانی (801/0) از مهم­ترین راهکارهای بهبود اثربخشی روش تدریس ورزش در مدارس استان کرمانشاه می‌باشند. UR - https://pma.cfu.ac.ir/article_2540.html L1 - https://pma.cfu.ac.ir/article_2540_0e27f9e37430e69898b8f4d5d489dbd4.pdf ER -