TY - JOUR ID - 569 TI - بررسی مقایسه ای رابطه بین ابعاد هویت با رضایت از زندگی در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان JO - مطالعات آموزشی و آموزشگاهی JA - PMA LA - fa SN - 2423-494X AU - غلامرضایی, سیمین AU - عبدالهی مقدم, مریم AU - سهرابیان, طاهره AD - استادیار گروه روانشناسی دانشگاه لرستان AD - اموزش و پرورش مشاور AD - مشاور ااموزش و پرورش Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 4 IS - 2 SP - 147 EP - 163 KW - رضایت از زندگی KW - ابعاد هویت KW - دانشجویان KW - جنسیت DO - N2 - این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین ابعاد هویت با رضایت از زندگی در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان همدان انجام شده است. گروه نمونه شامل 200 دانشجو(121 دختر و 79 پسر) بود که به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند.در این پژوهش از2 پرسشنامه ابعاد هویت (AIQ-IV ( و و هویت –نسخه چهارم) AIQ-IV و مقیاس رضایت از زندگی (داینر و همکاران،1985) استفاده شد. داده‌ها با روش‌های آماری توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون ،آزمون t استودنت و رگرسیون گام به گام تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین ابعاد هویت و رضایت از زندگی رابطه مثبت معنی داری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که رضایت از زندگی در دو گروه دختران و پسران به طور معنی داری تنها از طریق بعد هویت فردی قابل پیش بینی بود..اما در دختران این بعد، پیش بینی کننده ی قوی تری بود. در مقایسه ی دو جنس تفاوت معنی داری بین دختران و پسران در ابعاد هویت (فردی،ارتباطی،اجتماعی و جمعی ) وجود نداشت، اما در متغیر رضایت از زندگی نمرات دختران بطور معناداری بالاتر از پسران بود. UR - https://pma.cfu.ac.ir/article_569.html L1 - https://pma.cfu.ac.ir/article_569_4a8ff3baa0420ac4956ce2619c4c2ec2.pdf ER -