دانشگاه فرهنگیانمطالعات آموزشی و آموزشگاهی2423-494X3120140321Phenomenological understanding of social action in the college dorm life of Farhangian University female studentsدرک پدیدارشناسانه ی کنش اجتماعی در زندگی خوابگاهی دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان939296FAافسانهوارسته فردانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنسیده فاطمهموسوی تازه آبادیرئیس اداره امور خوابگاه هاJournal Article20150615This study aims to explore the lived experiences of female Farhangian University students living in the dormitories regarding their understanding of social action in college dorm life. This is a qualitative phenomenological research. The study was conducted on February and March 2015. Using purposeful sampling method, 16 female students living in the dorms were selected. Data were collected using in-depth interviews and were analyzed using open, axial and selective coding. The findings revealed 5 main theme and some sub-themes. The main extracted themes include: attachment to the dormitory, empathic understanding, satisfactory discipline, self-control, modeling and learning from experience. The study revealed that students’ understanding of college dorm life experiences is not the same as others’ (including university authorities’) understanding. Students believe that adaptability, accountability, behavioral and emotional control, resilience and mutual understanding are among the positive social actions that they learn in dormitory. They organize learning communities that help them learn many of the fundamental concepts of life.در تحقیق حاضر به بررسی تجارب زیستهی دانشجویان دختر ساکن خوابگاههای دانشجویی دانشگاه فرهنگیان از کنشهای اجتماعی و درک آنها از زندگی در این اماکن پرداخته شده است. این پژوهش از نوع تحقیقات کیفی بوده و به روش پدیدارشناسی انجام گرفته است. زمان اجرای پژوهش، بهمن و اسفند سال 1393 بوده و نمونهها از میان دانشجویان ساکن خوابگاهها، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، انتخاب شدند. پس از اشباع اطلاعاتی، تعداد شرکتکنندگان به 16 نفر رسید. جمعآوری اطلاعات با استفاده از مصاحبهی عمیق و تجزیه و تحلیل دادهها به روش کدگذاری آزاد و انتخابی انجام شد. یافتههای حاصل از تجارب زیستهی دانشجویان، در قالب 5 مضمون اصلی و تعدادی زیرمضمون استخراج شدند. مضامین اصلی استخراج شده عبارت بودند از: دلبستگی به خوابگاه، درک همدلانه، نظمپذیری رضایتمندانه، خودکنترلی، الگوپذیری و تجربهآموزی. در این تحقیق مشخص شد که درک و تجربه دانشجویان از زندگی در این مکان، همان درکی نیست که دیگران (اعم از مسئولین دانشگاه) از این تجربه دارند. دانشجویان کنشهای مثبت زندگی در محیط خوابگاه را شامل مهارتهای زندگی، سازگاری، مسئولیتپذیری، کنترل رفتار و احساسات، تابآوری و درک متقابل میدانستند. آنها جوامع یادگیریای تشکیل داده بودند که بسیاری از مفاهیم بنیادین زندگی را از آن طریق میآموختند.https://pma.cfu.ac.ir/article_296_b77f7f4df2e12c44cf36dc4d2d51a378.pdfدانشگاه فرهنگیانمطالعات آموزشی و آموزشگاهی2423-494X3120140321Comparing perfectionism, emotional intelligence and mental health factors among normal and gifted female high school students of Isfahanمقایسه ی مؤلفههای کامل گرایی، هوش هیجانی و سلامت روان دختران تیزهوش و عادی مقطع متوسطه ی شهر اصفهان4159297FAفائزهستوده فردانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آبادمحمدسلطانی زادهعضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور اصفهانمحسنلعلی دستجردیعضو هئات علمی دانشگاه فرهنگیان اصفهانJournal Article20150607This study aims to compare normal and gifted students in terms of perfectionism, emotional intelligence and mental health factors. Descriptive Causal-comparative research method was utilized. The sample consisted of 100 female high school students (50 normal students and 50 gifted students). Research tools were the GHQ, Bar-On, Hill and Raven questionnaires. <br />Multivariate analysis of variance (MANOVA) was used to analyze data. Results showed that the two groups were significantly different in terms of perfectionism, emotional intelligence and mental health factors (P <0.05). General health, anxiety, insomnia, fatigue, inability to cope and depression levels in gifted students were significantly more than these factors in normal students. Emotional intelligence in gifted students was lower than normal students. In addition, perfectionism of gifted students was significantly more than perfectionism of normal students.این پژوهش با هدف مقایسهی مؤلفههای کاملگرایی، هوش هیجانی و سلامت روانی در دانشآموزان تیزهوش و عادی در قالب یک طرح پژوهشی توصیفی از نوع علّی مقایسهای با تعداد 100 نفر دانشآموز دختر مقطع متوسطه (50 نفر تیزهوش و50 نفر عادی) که بهصورت تصادفی خوشهای انتخاب شدند، انجام شد. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از پرسشنامهی سلامت روان جیاچکیو[1]، پرسشنامهی هوش هیجانی بارآن[2]، پرسشنامهی کاملگرایی هیل[3] و تست سنجش هوشبهر ریون[4]. دادههای حاصل از پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره[5] مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج نشان داد که بین کاملگرایی، سلامت روان و هوش هیجانی دانشآموزان تیزهوش و عادی در سطح معناداری (P<0.05) تفاوت وجود دارد. کاملگرایی، میزان عدم سلامت روان، اضطراب و بیخوابی، احساس خستگی و نیز عدم توانایی مقابله و افسردگی دانشآموزان تیزهوش بیش از دانشآموزان باهوش متوسط بود. همچنین هوش هیجانی دانشآموزان تیزهوش کمتر از دانشآموزان عادی بود و کاملگرایی دانشآموزان تیزهوش بهطور معناداری از دانشآموزان عادی بالاتر بود.<br /> <br clear="all" /><br /> <br /> [1]. General health questionnaire <br /> <br /> <br /> [2]. Bar on<br /> <br /> <br /> [3]. Hill<br /> <br /> <br /> [4]. Raven <br /> <br /> <br /> [5]. Manovahttps://pma.cfu.ac.ir/article_297_fba9f01866f62743d09595b3f6908890.pdfدانشگاه فرهنگیانمطالعات آموزشی و آموزشگاهی2423-494X3120140321The approaches used by university professors to participate in the process of curriculum developmentرویکردهای مورد استفاده ی استادان دانشگاه برای مشارکت در فرایند برنامهریزی درسی6186298FAزهراکرمیدانشگاه الزهرایحییمعروفیدانشگاه بوعلی سیناJournal Article20150625The main purpose of this study is to analyze the approaches used by university professors to participate in the process of curriculum development. Qualitative research methodology is used and its approach is grounded theory. The population consists of all Bu-Ali-Sina university professors and their graduate students in second semester of 2012-2013 academic year. Using purposeful sampling (critical case sampling method),11 university professors of the faculties of literature and humanities, economics and social sciences and the graduate students of the same professors were selected as research participants. Qualitative data were collected using semi-structured interviews with professors, classroom observation and focus group interviews with students. The research data were analyzed based on grounded theory approach and open coding, axial coding and selective coding were used. That is, data were conceptualized and categorized and finally analyzed. The findings showed that the approaches used by professors to participate in the process of curriculum development have varied from fidelity to curriculum implementation to limited curriculum planning. The professors’ approaches include: fidelity to curriculum implementation, transferring curriculum with the least changes, developing curriculum with minimum adaptation, developing curriculum with maximum changes and planning curriculum in a limited level. The dominant approach among these professors was curriculum development with limited adaptation. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رویکردهای مورد استفادهی استادان دانشگاه برای مشارکت در فرایند برنامهریزی درسی است. روش تحقیق کیفی و راهبرد آن تئوری زمینهای است. جامعهی آماری این پژوهش را اساتید دانشگاه بوعلی سینا و دانشجویان همان استادان در دورههای تحصیلات تکمیلی در نیمسال دوم سال ۱۳92 تشکیل میدهد. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از نوع نمونهگیری موارد ویژه، یازده عضو هیئت علمی دانشکدههای ادبیات و علوم انسانی، اقتصاد و علوم اجتماعی و دانشجویان همان اساتید انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مصاحبهی نیمهساختمند با استادان، مشاهدهی کلاس درس و مصاحبهی گروه کانونی با دانشجویان منتخب جمعآوری شد. تحلیل دادهها بر اساس تئوری زمینهای و طی سه مرحلهی کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. بدین ترتیب که ابتدا دادهها مفهومپردازی و در طبقات عمده کدگذاری شده و سپس مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که رویکردهای مورد استفادهی استادان برای مشارکت در فرایند برنامهریزی درسی از مجری محض برنامه درسی به برنامهساز درسی محدود در نوسان است. بدین صورت که رویکردهای مورد استفادهی آنان شامل مجری محض برنامه درسی، انتقال برنامه درسی با حداقل تغییرات، برنامهریز درسی با انطباق محدود، برنامهریز درسی با حداکثر تغییرات و برنامهساز درسی محدود میباشد. همچنین رویکرد برنامه درسی غالب بین استادان مشارکت کننده در پژوهش، رویکرد برنامهریز درسی با انطباق محدود است. https://pma.cfu.ac.ir/article_298_531f870794075f29fbe91a5fb95c7573.pdfدانشگاه فرهنگیانمطالعات آموزشی و آموزشگاهی2423-494X3120140321The effect of teachers’ self-motivation and social capital on their willingness to share tacit and explicit knowledgeتأثیر انگیزش فردی و سرمایه ی اجتماعی معلمان بر تمایل آن ها برای اشتراک گذاری دانش ضمنی و آشکار87113299FAعلییاسینیعضو هیات علمی دانشگاه ایلاماردشیرشیریعضو هیات علمی دانشگاه ایلام0000-0002-8556-6497Journal Article20150628Nowadays, due to the importance of knowledge in a competitive world, it is vital to know the ways in which the employees share knowledge. This study aimed at investigating the effect of teachers’ self-motivation and social capital on their willingness to share their tacit and explicit knowledge. This research is an applied one in terms of research aims and is a descriptive-correlational one in terms of data collection, specifically causal modeling. The population of study consisted of all teachers of public schools in Ilam city. Using stratified random sampling and Krejcie & Morgan (1970) table, 225 teachers were selected as research sample. At last, 180 questionnaires were returned to the researcher. To collect the data, three standard questionnaires were used, namely Bock et al. (2005) employee intention to knowledge sharing, Vasco and Faraj (2005) self-motivation questionnaire, and Chaw and Chan (2008) teacher social capital. SMART-PLS software was run in order to test the data in the form of a causal model. The results showed that the proposed model significantly explains the variance of knowledge share in two formats, namely tacit and explicit knowledge. The results also showed that organizational rewards have a negative impact on their willingness to share tacit knowledge and a positive impact on their willingness to share explicit knowledge. Finally, the results showed that three variables including cooperation and interaction, pleasure and satisfaction, and social capital have a positive and significant impact on improving teachers' willingness to share both explicit and implicit knowledge. Moreover, the impact of these factors on teachers’ intention to tacit knowledge sharing is more than explicit knowledge sharing.امروزه به دلیل اهمیت دانش در دنیای رقابتی، شناخت نحوهی بهبود و توسعهی اشتراکگذاری دانش کارکنان به یک امر حیاتی تبدیل شده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر انگیزش فردی و سرمایهی اجتماعی معلمان بر تمایل آنها برای به اشتراک گذاشتن دانش ضمنی و آشکار صورت گرفته است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از حیث گردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی و به طور خاص از نوع الگویابی علّی است. جامعهی آمار را تمامی معلمان مدارس راهنمایی دولتی شهر ایلام تشکیل داده است. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و به کمک جدول کرجسی و مورگان (1970) تعداد 225 معلم به عنوان نمونه انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند که در نهایت 180 پرسشنامه به صورت کامل عودت داده شد. جهت جمعآوری دادهها از سه پرسشنامهی استاندارد تمایل کارکنان به اشتراکگذاری دانش بوک و همکاران (2005)، پرسشنامهی انگیزش فردی واسکو و فرج (2005)، و پرسشنامهیسرمایهی اجتماعی معلمان چاو و چان (2008) استفاده شد. اطلاعات حاصل از آنها در قالب یک الگوی علی با استفاده از نرمافزار SMART-PLS آزمون شد و نتایج نشان داد که الگوی پیشنهادی واریانس تمایل به اشتراکگذاری دانش ضمنی و صریح را بهصورت معناداری تبیین میکند. نتایج همچنین نشان داد که پاداشهای سازمانی بر تمایل معلمان برای اشتراکگذاری دانش ضمنی کارکنان دارای تأثیر منفی و بر تمایل آنها برای اشتراکگذاری دانش آشکار دارای تأثیر مثبت است. در نهایت نتایج نشان داد که متغیرهای سهگانه همکاری و ارتباط متقابل، لذت و رضایت، و سرمایهی اجتماعی در بهبود تمایل معلمان جهت اشتراکگذاری دانش آشکار و ضمنی، تأثیر معناداری دارند. بهعلاوه تأثیر این عوامل بر قصد به اشتراکگذاری دانش ضمنی، نسبت به دانش آشکار، بیشتر است. https://pma.cfu.ac.ir/article_299_0800908299d6e98beccede6bd94b7415.pdfدانشگاه فرهنگیانمطالعات آموزشی و آموزشگاهی2423-494X3120140321The effect of cognitive strategy instruction on the reduction of mathematics learning disorder in second and third grade male studentsتأثیر آموزش راهبردهای شناختی برکاهش اختلال یادگیری ریاضی در دانش آموزان پسر پایه ی دوم و سوم115127302FAانورمیریمدرس دانشگاه فرهنگیان کردستانبهرامملکیدانشگاه فرهنگیان پردیس شهید مدرس کردستان0000-0002-8092-6350Journal Article20150302The present study seeks to investigate the effectiveness of cognitive strategy instruction on the reduction of mathematics learning disorder among primary school students. This research is an experimental study with pretest-posttest on experimental and control groups. The population involves all primary school students of Saghez city who have learning disorder. Using simple random sampling method, 30 students were selected and randomly assigned to experimental and control groups. The experimental group received the cognitive strategy instruction for 10 sessions (1/20) hours. Data were collected through Keymath scale. In order to show the diffrences between groups, the means and standard deviations of control and experimental groups were calculated. Then, analysis of covariance was used for final data analysis. Results showed that cognitive strategy instruction amended students' mathematics learning disorder; that is, cognitive strategy instruction has a positively significant effect on the performance of the students with learning disorder.هدف این پژوهش، بررسی میزان اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی بر اختلالات یادگیری (ریاضی) در دانشآموزان دبستانی بوده است. پژوهش حاضر یک مطالعهی تجربی با پیشآزمون و پسآزمون در دو گروه کنترل و آزمایش میباشد. جامعهی آماری شامل کلیهی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری در مدارس ابتدایی شهرستان سقز بود. 30 نفر با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسهی 80 دقیقهای آموزش راهبردهای شناختی را دریافت کردند. گردآوری دادهها به کمک مقیاس ریاضیات ایران کیمت بود. برای نشان دادن تفاوت گروهها، ابتدا میانگین و انحراف معیار گروههای آزمایش و گواه محاسبه شد و سپس از تحلیل کوواریانس برای تحلیل نهایی دادهها استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش راهبردهای شناختی بر بهبود اختلال ریاضی و به طور کلی اختلال یادگیری این دانشآموزان مؤثر است. https://pma.cfu.ac.ir/article_302_b47a15ef01c57a3f179f9123cb8b123c.pdfدانشگاه فرهنگیانمطالعات آموزشی و آموزشگاهی2423-494X3120140321The role of epistemological beliefs in predicting dimensions of academic procrastination of Student-teachersنقش باورهای معرفت شناختی در پیش بینی ابعاد اهمالکاری تحصیلی دانشجو-معلمان129145303FAمهدیبرزگر بفروییدانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه یزدمهدیرحیمیاستادیار گروه علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه یزدکاظمبرزگر بفروییاستادیار گروه علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه یزد0000-0002-5649-0016Journal Article20170226The aim of this study is to examine the role of dimensions of epistemological beliefs in anticipating students’ academic procrastination. This research is a descriptive-correlational study. The study population comprised of all students of Yazd Teacher Education University in academic year of 2014-2015. 300 of these people were selected as sample by one-step cluster sampling method based on Morgan and Krejcie table. Epistemological beliefs and academic procrastination questionnaires were used to collect data. Data were analyzed using Pearson correlation and multiple regression analysis methods. Pearson correlation analysis showed that there is a significant and positive relationship between epistemological beliefs and dimensions of academic procrastination. Results of Multiple regression analysis showed that the belief that ability is inherent, that learning takes place fast, and that Knowledge is Simple and certain predicts procrastination in tests significantly and Positively. Believing in fast learning, Simplicity of Knowledge and certainty of knowledge predicts procrastination in doing homework Positively. In addition, believing in fast learning, Simplicity of Knowledge and certainty of knowledge predicts procrastination in writing articles. Regarding that epistemological beliefs predict academic procrastination, it is essential to take special measures in order to modify these beliefs to reduce academic procrastination of student-teachers هدف پژوهش حاضر بررسی نقش باورهای معرفتشناختی در پیشبینی ابعاد اهمالکاری تحصیلی دانشجویان بود. این پژوهش یک مطالعهی توصیفی-همبستگی است. جامعهی آماری پژوهش را کلیهی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان یزد در سال تحصیلی 94-1393 تشکیل دادهاند که 300 نفر از این افراد به روش نمونهگیری خوشهای یکمرحلهای و بر اساس جدول مورگان و کرجسی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی باورهای معرفتشناختی و پرسشنامهی اهمالکاری تحصیلی استفاده شد. دادهها با روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. نتایج ضرایب همبستگی پیرسون نشان داد بین باورهای معرفتشناختی و ابعاد اهمالکاری تحصیلی رابطهی مثبت و معنیداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که «باور ذاتی تلقی کردن توانایی، یادگیری سریع، سادگی دانش و قطعیت دانش»، اهمالکاری در حوزهی امتحان، «باور یادگیری سریع، سادگی دانش و قطعیت دانش»، اهمالکاری در انجام تکلیف و «باور یادگیری سریع، سادگی دانش و قطعیت دانش»، اهمالکاری در نوشتن مقاله را بهطور معنیدار و مثبت پیشبینی میکنند. با توجه به پیشبینی اهمالکاری تحصیلی از طریق باورهای معرفتشناختی ضروری است که اقداماتی در جهت رشد این باورها انجام گیرد تا زمینههای کاهش اهمالکاری تحصیلی دانشجو-معلمان فراهم گردد. https://pma.cfu.ac.ir/article_303_bc06ac42fcd9eaea6a98ace72a025744.pdf