دانشگاه فرهنگیانمطالعات آموزشی و آموزشگاهی2423-494X10420220121Relationship between Students’ Perceptions of University Community Quality and Their Adjustment to University: The Mediating Role of Academic Engagementرابطه بین ادراک دانشجویان از کیفیت فضای دانشگاه و سازگاری آنها با دانشگاه: نقش واسطه ای درگیری تحصیلی7332011FAزهرااقدامیدکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانفریدهیوسفیدانشیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانJournal Article20190207The aim of this study was to investigate the structural relationship between students’ perceptions of university community quality and their adjustment to university through academic engagement. The participants were 390 (208 women, 182 men) undergraduate university students selected by random cluster sampling method from Shiraz University. The participants completed McDonald’s College and University Community Inventory, Reeve’s Academic Engagement Questionnaire, and Baker & Siryk’s Student Adaptation to College Questionnaire. The findings indicated that the model had good fit indices, and students’ perceptions of university community quality had direct effect on academic engagement and adjustment to university. The students’ perceptions of university community quality had an indirect effect on their adjustment to university through academic engagement. According to the findings of this study, it can be concluded that in order to increase the likelihood of students’ adjustment to university, it should be paying attention to the quality of the university community quality and their academic engagement.پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ساختاری بین ادراک دانشجویان از کیفیت فضای دانشگاه و سازگاریشان با دانشگاه با واسطهگری درگیری تحصیلی انجام شد. شرکتکنندگان شامل 390 نفر (208 زن و 182 مرد) از دانشجویان دورة کارشناسی دانشگاه شیراز بودند که بر اساس روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و پرسشنامه دانشکده و محیط دانشگاه (مکدونالد، 1996)، پرسشنامه درگیری تحصیلی (ریو، 2013) و پرسشنامه سازگاری دانشجویان با دانشگاه (بیکر و سیرک، 1984) را تکمیل کردند. پایایی و روایی نمرات حاصل از ابزارهای پژوهش با استفاده از روش آلفای کرونباخ و تحلیل عامل تاییدی احراز گردید. یافتههای حاصل از تحلیل مدلیابی معادلات ساختاری نشان دادند مدل پیشنهادی پژوهش با دادههای تجربی برازش مناسبی دارد و اثر مستقیم ادراک دانشجویان از کیفیت فضای دانشگاه بر درگیری تحصیلی و سازگاری آنها با دانشگاه تأیید شد. درگیری تحصیلی نیز بر سازگاری با دانشگاه اثر مستقیم و معنیدار داشت. همچنین یافتهها نشان دادند ادراک از کیفیت فضای دانشگاه با واسطهگری درگیری تحصیلی بر سازگاری دانشجویان با دانشگاه تاثیر غیرمستقیم دارد. بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که به منظور افرایش احتمال سازگاری دانشجویان با دانشگاه، باید به کیفیت فضای دانشگاه و درگیری تحصیلی آنها توجه شود.https://pma.cfu.ac.ir/article_2011_1f657abf992594647baf9b0dd14f7b0b.pdfدانشگاه فرهنگیانمطالعات آموزشی و آموزشگاهی2423-494X10420220121Predict Academic Procrastination Based on Personality Traits, Perfectionism and Exam Anxiety in High School Students in Qomپیشبینی اهمالکاری تحصیلی بر اساس ویژگیهای شخصیتی، کمالگرایی و اضطراب امتحان در دانشآموزان دبیرستانی شهر قم35582012FAسهرابعبدی زرینهیأت علمی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایرانسمانه ساداتموسویکارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه قم، قم، ایرانJournal Article20190805The aim of this study was to investigate the role of personality traits, perfectionism and exam anxiety on high school students' academic procrastination. Research data were collected by survey method and questionnaire by multi-stage cluster sampling method from 368 high school students in Qom. For investigate on academic procrastination (dependent variables) and exam independent variables, were used of Solomon & Rothblum Procrastination Questionnaire (1984), Neo Personality Questionnaire (1985), Besharat's Multidimensional Perfectionism Questionnaire (2007), and Abulqasemi's Exam Anxiety Questionnaire (1996). The results of Spearman correlation test (abnormal distribution) showed that the relationship between the independent variables (personality traits, perfectionism and exam anxiety) and the dependent variable (academic procrastination) is statistically significant and directional and it can be said that with the increase of perfectionism and exam anxiety in students, the rate of procrastination in them increases. The results of simple and multiple simultaneous regression analysis showed that the variables of personality traits, perfectionism and exam anxiety can predict 0.50 dependent variables of academic procrastination.هدف پژوهش حاضر بررسی نقش ویژگیهای شخصیتی، کمالگرایی و اضطراب امتحان در اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی بود. دادههای تحقیق با روش پیمایش و ابزار پرسشنامه با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای از ۳۶۸ دانشآموزان مقطع تحصیلی متوسطة شهر قم جمعآوری شد. برای سنجش متغیرهای اهمالکاری (متغیر وابسته) و متغیرهای مستقل به ترتیب از پرسشنامة اهمالکاری سولومون و راثبلوم (1984)، پرسشنامة شخصیتی نئو (1985)، پرسشنامة کمالگرایی چندبُعدی بشارت (1386) و پرسشنامة اضطراب امتحان ابوالقاسمی و همکاران (1375) استفاده شد. نتایج آزمون همبستگی نشان داد رابطة همتغییری بین متغیرهای مستقل (ویژگی شخصیتی، کمالگرایی و اضطراب امتحان) و متغیر وابسته (اهمالکاری تحصیلی) از نظر آماری معنادار و همجهت است و میتوان گفت با افزایش میزان کمالگرایی و اضطراب امتحان در دانشجویان، میزان اهمالکاری در آنها افزایش مییابد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون ساده و چندگانۀ همزمان نشان داد متغیرهای ویژگیهای شخصیتی، کمالگرایی و اضطراب امتحان میتوانند ۵۰<sub>/</sub>۰ متغیر وابسته اهمالکاری تحصیلی را پیشبینی کنند.https://pma.cfu.ac.ir/article_2012_eb12df03ecc1faf0ac56f96ba7af1a89.pdfدانشگاه فرهنگیانمطالعات آموزشی و آموزشگاهی2423-494X10420220121Identifying and Ranking Factors Affecting Organizational Behavioral Agility in Higher Education Using Meta-synthesis and Group Hierarchical Analysisشناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر چابکی رفتاری سازمانی در بخش آموزش عالی با به کارگیری فراترکیب و تحلیل سلسلهمراتبی گروهی59822013FAمریمربیعیدانشجوی دکتری مدیریت دولتی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایرانداودکیاکجوریدانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران0000-0002-3070-6907محمدجوادتقی پوریاناستادیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایرانقربانعلیآقااحمدیاستادیار، گروه جامعهشناسی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایرانJournal Article20190921Organizational agility is one of the issues that explain its different dimensions and angles in different Organizations, providing a favorable place for their growth and performance at different levels. The purpose of this paper was to identify and rank the factors affecting organizational behavior agility in the higher education sector by applying meta-synthesis technique and group hierarchical analysis. In the first part, by applying meta-synthesis technique, 120 articles were chosen after screening 481 articles, the dimensions and factors of organizational behavior agility were identified. The four main and final dimensions of organizational behavior agility were: education, culture, knowledge, and employee’s ability. Then, in the quantitative section, these dimensions, together with the sub-criteria obtained from the previous section, were put together in the form of a decision tree and ranked and weighted using expert opinions and hierarchical analysis techniques, which were of the utmost importance. It was related to the dimension of weight training (0.374) and then other dimensions of organizational behavioral agility were knowledge (0.222), employees’ ability (0.221), culture (0.182). The obtained dimensions for organizational behavioral agility were compared with the dimensions of organizational agility reference models with behavioral perspective.چابکی سازمانی، از زمرة موضوعاتی محسوب است که تبیین ابعاد و زوایایی مختلف آن در سازمانهای مختلف، جایگاه مطلوبی را برای رشد و ارتقای عملکرد آنها در سطوح مختلف فراهم میکند. این مقاله با هدف شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر چابکی رفتاری سازمانی در بخش آموزش عالی با بهکارگیری تکنیک فراترکیب و تحلیل سلسلهمراتبی گروهی و در دو بخش انجام گرفت. در بخش اول، با استفاده از روش فراترکیب پس از غربالگری 481 مقاله، 120 مقاله بررسی شد و ابعاد و عوامل چابکی رفتاری سازمانی شناسایی شدند. چهار بعد اصلی و نهایی چابکی رفتاری سازمانی عبارت بودند از آموزش، فرهنگ، دانش، توانایی کارکنان. سپس در بخش کمی، این ابعاد به همراه زیرمعیارهای بهدستآمده از قسمت قبل، در قالب درخت تصمیمگیری در کنار هم قرار گرفتند و با استفاده از نظرات تیم خبره و بهکارگیری تکنیک تحلیل سلسلهمراتبی، رتبهبندی و وزندهی شدند، که بیشترین اهمیت مربوط به بعد آموزش با وزن (374<sub>/</sub>0) است و پس از آن سایر ابعاد چابکی رفتاری سازمانی به ترتیب، عبارت بودند از دانش (226<sub>/</sub>0)، توانایی کارکنان (218<sub>/</sub>0)، فرهنگ (182<sub>/</sub>0) در پایان ابعاد بهدستآمده برای چابکی رفتاری سازمانی با ابعاد مدلهای مرجع چابکی سازمانی، با دیدگاه رفتاری، مقایسه شدند.https://pma.cfu.ac.ir/article_2013_84611b5b8edd799e9069e7eaccaf8e01.pdfدانشگاه فرهنگیانمطالعات آموزشی و آموزشگاهی2423-494X10420220121Investigating the Relationship between Creativity and Emotional Intelligence with Motivational Strategies and Academic Performance of Students in Nainبررسی رابطه خلاقیت و هوش عاطفی با راهبردهای انگیزشی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان شهر نایین831042015FAحسنخوش اخلاقاستادیار، گروه روانشناسی، واحد نایین، دانشگاه آزاد اسلامی، نایین، ایرانمحمدزارع نیستانکاستادیار، گروه روانشناسی، واحد نایین، دانشگاه آزاد اسلامی، نایین، ایرانزهرانظری فردوئیدانشجوی دکتری روانشناسی، واحد نایین، دانشگاه آزاد اسلامی، نایین، ایرانفاطمهشاهی صدرآبادیدکتری روانشناسی، گروه مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، یزد، ایرانJournal Article20190617The purpose of study was to investigate the relationship between creativity and emotional intelligence, motivational strategies and academic performance of male and female high school students in the city of Nain in the academic year 2017-2018. The research method was correlational. The statistical population of the study included 535 male and female high school students in Nain. Using cluster sampling method and based on Krejcie and Morgan table, a sample of 225 students (130 girls and 95 boys) were selected. Research instruments included the Torrance Creativity Test (1974), Schering Siberia Emotional Intelligence (Short Form) (1995), Pintrich and DeGroot Learning Motivation Strategies Scale (1990), and students' academic performance scores based on the first and continuous annual grade point average. Data were analyzed by SPSS22 software using Pearson correlation and multivariate regression. The results showed that there is a significant positive relationship between creativity and motivational strategies and students' academic performance. There is also a significant positive relationship between the variables of emotional intelligence and the variables of motivational strategies and students' academic performance. The results showed that creativity and emotional intelligence have a significant role in predicting the variables of motivation strategies and academic performance of high school students. Overall, the findings showed the relationship between creativity and emotional intelligence with students' motivational strategies and academic performance.هدف پژوهش بررسی رابطه بین خلاقیت و هوشعاطفی، راهبردهای انگیزشی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه در شهر نایین در سال تحصیلی 97-1396بود. روش پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل 535 دانش آموزادختر و پسر دوره دوم متوسطه شهر نایین بودند. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای و بر اساس جدول کرجسی و مورگان، نمونهای به حجم 225 دانش آموز( 130 دختر و 95 پسر )انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل آزمون خلاقیت تورنس (1974)، مقیاس هوشعاطفی سیبریا شیرینگ (فرم کوتاه) (1995)، مقیاس راهبردهای انگیزشی برای یادگیری پنتریچ و دی گروت (1990) و نمرات عملکرد تحصیلی دانشآموزان، برگرفته از معدل نوبت اول و مستمر سالیانه بوده است. دادهها ز طریق نرمافزار SPSS22 وبا استفاده از روش آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. نتایج نشان داد بین خلاقیت با راهبردهای انگیزشی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان رابطه مثبت معنیداری وجود دارد . همچنین بین متغیر هوشعاطفی با متغیرهای راهبردهای انگیزشی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان رابطه مثبت معنیداری وجود دارد. نتایج نشان داد متغیرهای خلاقیت و هوشعاطفی در پیشبینی متغیرهای راهبردهای انگیزشی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه دوم سهم معنیداری دارند. در مجموع یافته ها بیانگر رابطه خلاقیت و هوش عاطفی با راهبردهای انگیزشی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان بود.https://pma.cfu.ac.ir/article_2015_04eb90676033043ba27d1a420ec26359.pdfدانشگاه فرهنگیانمطالعات آموزشی و آموزشگاهی2423-494X10420220121Identification and Assessment of Service Quality Components in University Education Deparatment: Mixed Method (Case: Education Department of one of the colleges of Tehran University)شناسایی و ارزیابی مؤلفههای کیفیت خدمات واحدهای آموزش دانشگاه: رویکرد آمیخته (مورد: واحد آموزش یکی از دانشکدههای دانشگاه تهران)1051312016FAجوادپورکریمیاستادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-4599-9087سمانهحجازیکارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانسمیهاسدیکارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20190623The aim of this study was to identify and assessment the quality of services of the unit of education in one of the faculties of Tehran University and determine the factors affecting it. The statistical population of this study is students, professors and employees of the educational unit who were selected in a qualitative section in a targeted way and in a small section were selected randomly. In this study Mix Method (quantitative & qualitative) was used. The result of qualitative section showed that the factors of communication with service recipient’s principles, Organizational Principles and Competencies of service providers are the components of the services quality in the studied faculty. furthermore, Individual factors, organizational factors, Managerial factors and Environmental factors are the factors affecting the services quality. The result of quantitative part showed that from student perspective in all of the above components of services quality in the studied faculty is lower than average (communication with service recipients principals: t=-20.601, sig=0.000; Organizational Principles: t= -21.877, sig= 0.000, Competencies of service provider: t= -20.304, sig= 0.000). From professor’s perspective in the components of communication with service recipients Principles and the competencies of services quality providers is in the average and in the organizational component is in favorable condition. From perspective of the faculty education department staffs, all three components of services quality are in favorable condition which reflects the difference in the viewpoints of three studied groups.هدف پژوهش حاضر شناسایی و ارزیابی مؤلفههای کیفیت خدمات واحد آموزش یکی از دانشکدههای دانشگاه تهران و تعیین عوامل موثر بر آن است. جامعة آماری این پژوهش دانشجویان، اساتید و کارکنان واحد آموزش میباشند که در بخش کیفی به صورت هدفمند و در بخش کمی به صورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش از روش آمیختة اکتشافی (ابتدا کیفی و سپس کمی) استفاده شد. یافتههای بخش کیفی پژوهش نشان داد که مؤلفههای اصول ارتباط با خدماتگیرندگان، اصول سازماندهی، شایستگیهای خدماتدهندگان از جمله مؤلفههای تشکیلدهندة کیفیت خدمات واحد آموزش دانشکدة مورد مطالعه هستند. همچنین عوامل فردی، عوامل سازمانی، عوامل مدیریتی و عوامل محیطی از جمله عوامل تأثیرگذار بر کیفیت خدمات واحد آموزش میباشند. نتایج بخش کمی نشان داد کیفیت خدمات ادارة آموزش دانشکده در کلیة مؤلفههای فوق از دیدگاه دانشجویان دارای شرایط نامطلوب (اصول ارتباط با خدماتگیرندگان: 000<sub>/</sub>0sig=، 601<sub>/</sub>20- t=؛ اصول سازماندهی: 000<sub>/</sub>0sig=، 877<sub>/</sub>21- t=؛ شایستگیهای خدماتدهندگان: 000<sub>/</sub>0sig=، 304<sub>/</sub>20- t=)، از دیدگاه اساتید در مؤلفههای ارتباط با خدماتگیرندگان و شایستگیهای خدماتدهندگان در شرایط متوسط و در مؤلفة سازماندهی در شرایط مطلوب و از دیدگاه کارکنان ادارة آموزش هر سه مؤلفة کیفیت دارای شرایطی در حد مطلوب است که نشاندهندة تفاوت دیدگاه سه گروه مورد مطالعه است.https://pma.cfu.ac.ir/article_2016_ad1a2a459b56c027352c63004697de5d.pdfدانشگاه فرهنگیانمطالعات آموزشی و آموزشگاهی2423-494X10420220121Investigation the Level of Students’ Learning of Physics Concepts Using APOS Constructivism Modelبررسی سطح یادگیری دانشآموزان از مفاهیم فیزیک به کمک مدل ساختنگرایی APOS1331612017FAمصطفیاسدیکارشناسی ارشد فیزیک، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایرانفاطمهاحمدیدانشیار، گروه فیزیک، دانشکدة علوم، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایرانساغرسلمانی نژاداستادیار، گروه زبانهای خارجی و ادبیات فارسی، مرکز آموزشهای عمومی، دانشگاه صنعنی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایرانJournal Article20200512This study assesses the level of students learning of physics concepts in the field of kinematics based on the APOS model. In this model, students’ level of learning of concepts is graded at different levels. According to this model, students learn the concepts based on the mental structures of Action, Process and Object and these templates are matched together to create schema. the present study is qualitative research that was conducted as a survey method. The sample of this research is 94 male students in the secondary grade from Tehran city who have been randomly selected. The instrument is a researcher – made questionnaire with 11 multi- part problems that consist of a total of 28 descriptive questions. The reliability of the test was estimated by Cronbach’s alpha and is approved in the amount of 0.904. the results of this study showed that most students have learned the kinematics concepts at the level of Action and Process, and most of them are unable to understand these concepts at the Object and Schema levels, so the construction of these concepts in the minds of most of them is incomplete and they have not learned these concepts correctly.این مقاله، به بررسی سطح یادگیری دانشآموزان از مفاهیم فیزیک در مبحث حرکتشناسی (سینماتیک) بر اساس مدل APOS میپردازد. در این مدل، سطح یادگیری دانشآموزان از مفاهیم، در سطوح مختلف درجهبندی میشود. طبق این مدل، دانشآموزان مفاهیم را بر اساس ساختارهای ذهنی عمل، فرایند و شیء<sup> </sup>یاد میگیرند و این ساختارها را با یکدیگر هماهنگ میکنند تا طرحواره ی مفهوم ساخته شود. نوع پژوهش حاضر توصیفی است که به روش زمینهیابی انجام شده است و نمونة مورد نظر، 94 نفر از دانشآموزان پسر دورة متوسطة دوم رشتههای ریاضی و تجربی مدارس دولتی منطقة 12 تهران هستند که به روش تصادفی انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، آزمون پیشرفت تحصیلی شامل 11 مسألة چندقسمتی است که در مجموع، متشکل از 28 سؤال تشریحی است که توسط مؤلفین طراحی شده است. پایایی آزمون با محاسبة آلفای کرونباخ904/0 تأیید شد. نتایج این پژوهش نشان داد اکثر دانشآموزان مفاهیم مبحث حرکتشناسی را در سطح عمل و فرایند یاد گرفتهاند و اکثر آنها در درک این مفاهیم در سطوح شیء و طرحواره ناتوانند، بنابراین، ساخت و ساز مفاهیم مبحث حرکتشناسی در ذهن اکثر آنها ناقص است و آنها این مفاهیم را بهدرستی یاد نگرفتهاند. https://pma.cfu.ac.ir/article_2017_9721fb0088dc52d1bd89ef48f15e8616.pdfدانشگاه فرهنگیانمطالعات آموزشی و آموزشگاهی2423-494X10420220121Presenting Professional Manpower Recruitment and Supply system model in Educationارائه الگوی نظام جذب و تأمین نیروی انسانی حرفهای در آموزش و پرورش1631912018FAفریباروئیندانشجوی دکتری مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی، واحدقشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایرانسراج الدینمحبیاستادیار، گروه مدیریت، واحدقشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایرانپروانهگلرددانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت، واحد تهرانجنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20200528The aim of this study was to present a model to Recruitment and Supply system for Professional Manpower in Education. The research method was mixed (qualitative-quantitative In the qualitative dimension the foundation data method and in the quantitative dimension, a descriptive survey method was used. The statistical population of the qualitative section were university specialists and experts, human resources consultants and senior education directors of Hormozgan province, and the statistical population in the quantitative section included teachers working in education in Hormozgan province that were13228.sampling method in the targeted quality section and in the random quantitative section, that were 386 people selected as statistical samples for the study. To determine the desired sample size in the qualitative section, the law of Theoretical saturation of (14 people) was used and in the quantitative section, the Cochran's formula was use.The data collection tools were semi-structured in the qualitative part of the interview and in the quantitative part of the researcher-made questionnaire extracted from the interview. Data analysis in the qualitative section using coding (selective, axial and open) and in a quantitative part of structural modeling in PLS software was done. The results showed that the professional Manpower recruitment and supply system model in education includes the axial component of professional competence (ethical, scientific) which is influenced by causal factors (individual, organizational and meta-organizational), background factors (structural and Value) and environmental factors (internal and external). the Axial component of the model Significant impact to has strategies (micro and macro), Ultimately, the consequences of these strategies Three levels Individual, organizational and extra-organizational occur.هدف پژوهش حاضر ارائة الگوی نظام جذب و تأمین نیروی انسانی حرفهای در آموزش و پرورش است. روش پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) بود، در بخش کیفی از روش دادهبنیاد و در بخش کمی از روش توصیفی - پیمایشی بهره گرفته شد. جامعه پژوهش در بخش کیفی متخصصان و خبرگان دانشگاه، مشاوران منابع انسانی و مدیران ارشد آموزش و پرورش استان هرمزگان بود و جامعة آماری در بخش کمی شامل هنرآموزان و دبیران شاغل در آموزش و پرورش استان هرمزگان به تعداد 13228 بود. روش نمونهگیری در بخش کیفی هدفمند و در بخش کمی تصادفی طبقهای بود که تعداد 386 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای تعیین حجم نمونة مورد نظر در بخش کیفی از قانون اشباع نظری تعداد 14 نفر و در بخش کمی از فرمول کوکران استفاده شد. ابزار گردآوری دادههای پژوهش در بخش کیفی مصاحبه نیمهساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامة محققساخته مستخرج از مصاحبه بود، تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی با استفاده از کدگذاری (گزینشی، محوری و باز) و در بخش کمی از مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار PLS انجام شد. نتایج نشان داد الگوی نظام جذب و تأمین نیروی انسانی حرفهای در آموزش و پرورش شامل مؤلفهمحوری صلاحیت حرفهای (اخلاقی، علمی) است که تحت تأثیر عوامل علی (فردی، سازمانی و فراسازمانی)، عوامل زمینهای (ساختاری و ارزشی) و عوامل محیطی (داخلی و خارجی) است، مؤلفهمحوری مدل اثرگذاری معناداری بر راهبردها (خرد و کلان) دارد، که در نهایت، پیامدهای این راهبردها در سه سطح فردی، سازمانی و فراسازمانی بروز مییابد.https://pma.cfu.ac.ir/article_2018_6e0f14ecb1117570dab916dc441121d8.pdfدانشگاه فرهنگیانمطالعات آموزشی و آموزشگاهی2423-494X10420220121Historical Transformations of Teacher Discourse in Contemporary Iranتحولات تاریخی گفتمان معلم در ایران معاصر1932222019FAمحمودمحمدیاستادیار، گروه علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران0000-0001-6692-4634Journal Article20200821The concept of teacher has found different meanings during different historical periods. Historical events, Educational Necessities, Social Conditions and Relations of Political Forces have caused changes in the meaning of the teacher in Iran. This article deals with the teacher's discourse transformations in contemporary Iran. The research method is descriptive and with a qualitative approach. The method of gathering evidence is the documentary method and the method of analysis is the method of discourse analysis. This article describes the discourses that have formed around the concept of teacher. In general, four discourses can be identified in the historical course of the concept of teacher in contemporary Iran. Literate and knowledgeable teacher, expert and skilled Teacher, Nationalist and Patriotic Teacher, and Islamist and Revolutionary Teacher are discourses that have been formed around the concept of teacher in Iran. the historical study of the teacher's discourse shows that a fixed and definite meaning of the teacher cannot be imagined. The concept of teacher has been transformed in different historical periods. These semantic transformations have had implications for teacher training.مفهوم معلم طی برهههای مختلف تاریخی معانی متفاوتی یافته است. اتفاقات تاریخی، ضرورتهای آموزشی، شرایط اجتماعی و مناسبات نیروهای سیاسی موجب تغییراتی در معنای معلم در ایران شده است. این مقاله به تحولات گفتمانی معلم در ایران معاصر میپردازد. روش پژوهش توصیفی و با رویکرد کیفی است. روش جمعآوری شواهد روش اسنادی و روش تحلیل، روش تحلیل گفتمان است. در این مقاله گفتمانهایی که حول مفهوم معلم شکل گرفتهاند، توصیف میشوند. به طور کلی، چهار گفتمان را میتوان در سیر تاریخی مفهوم معلم در ایران معاصر شناسایی کرد. معلم باسواد و عالم، معلم متخصص و ماهر، معلم ملی گرا و وطنپرست و معلم اسلامگرا و انقلابی، گفتمانهایی هستند که حول مفهوم معلم در ایران شکل گرفتهاند. بررسی تاریخی گفتمان معلم نشان میدهد معنای ثابت و معینی از معلم را نمیتوان متصور بود. مفهوم معلم طی دورههای مختلف تاریخی دچار دگردیسی معنایی شده است. این تحولات معنایی پیامدهایی بر تربیت و آموزش معلمان داشته است.https://pma.cfu.ac.ir/article_2019_a96df3823dde2dd161ec93916c557dd3.pdfدانشگاه فرهنگیانمطالعات آموزشی و آموزشگاهی2423-494X10420220121The Study of Effect of Positive Psychological Interventions on Resiliency, Psychological Well-being and Happiness in Drug Addicted Studentتأثیر مداخلات روانشناسی مثبتنگر بر تابآوری، بهزیستی روانشناختی و شادکامی پدران وابسته به مواد مخدر دانشآموزان2232452020FAامیرحسنکوهیدکتری مدیریت آموزشی، دبیر آموزش و پرورش و مدرس دانشگاه فرهنگیان، گروه علوم تربیتی، تهران، ایران0000-0003-3246-4742سیدمحمودطباطباییمدرس دانشگاه فرهنگیان، گروه علوم تربیتی، تهران، ایرانفاطمهقندالیدبیر آموزش و پرورش و مدرس دانشگاه فرهنگیان، گروه علوم تربیتی، تهران، ایرانعلی اکبرظفری زادهدانشجوی دکتری مشاوره خانواده، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایرانJournal Article20180929This was a semi experimental research with pre-test and posttest design. The statistical community consisted of all pupils addicted to drugs and referred to the Qarchak addiction centers in 1395. Among them 30 were selected by voluntary sampling method and were randomly replaced in two groups of experiment and control group (each group of 15). The experiment group was trained for 15 minutes with positive psychological interventions and the control was on the waiting list. Both groups met with Kunar &Davidson (2003), well-being questionnaire (1989)and Argail (1990) happiness questionnaire as pre-test and ….. The data were analyzed using SPSS version 19 by univariate covariance. The findings indicated that there is a significant difference between the training group of positive psychological interventions and control group. In other words, the training of positive psychology interventions caused a significant increase in psychological well-being, psychological well-being and happiness (P<0.05). Discussion and conclusions: The results of this study showed that the method of teaching positive psychology interventions could improve resiliency, psychological well - being and happiness in dependent people. Therefore, psychologists can use this method to improve the swing, psychological well being and happiness in people dependent on drugs.اختلال سوء مصرف مواد، یک اختلال عودکنندة مزمن است و پیامدهای ناخوشایند آن از مهمترین مشکلات سلامت عمومی در جهان به شمار میرود. بنابراین، این پژوهش با هدف تعیین تأثیر مداخلات روانشناسی مثبتنگر بر تابآوری، بهزیستی روانشناختی و شادکامی در پدران وابسته به مواد مخدر دانشآموزان انجام گرفت. این مطالعه از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون بود. جامعة آماری مطالعة حاضر پدران وابسته به مواد مخدر مراجعهکننده به مراکز ترک اعتیاد قرچک در سال ۱۳۹۵ بودند.<strong> </strong>از میان آنها ۳۰ نفر با روش نمونهگیری داوطلبانه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه ۱۵ نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش ۱۵ جلسة ۹۰ دقیقهای با روش مداخلات روانشناسی مثبتنگر آموزش دیدند و گروه کنترل در فهرست انتظار قرار گرفتند. هر دو گروه پرسشنامة تابآوری کانر و دیویدسون (۲۰۰۳)، پرسشنامة بهزیستی ریف (۱۹۸۹) و پرسشنامة شادکامی آرگایل و لو (۱۹۹۰) را به عنوان پیشآزمون و پسآزمون تکمیل کردند. دادهها با استفاده از نرمافزار اس.پی.اس.اس و به روش کوواریانس تحلیل شد. یافتهها نشان داد میان گروه آموزش مداخلات روانشناسی مثبتنگر و گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر، آموزش مداخلات روانشناسی مثبتنگر باعث افزایش معنادار تابآوری، بهزیستی روانشناختی و شادکامی شده بود (05<sub>/</sub>0>P). بنابراین، روانشناسان میتوانند برای افزایش تابآوری، بهزیستی روانشناختی و شادکامی در افراد وابسته به مواد از این روش استفاده کنند.https://pma.cfu.ac.ir/article_2020_e95fe03839d7c7bf484ce8e7fce079c6.pdfدانشگاه فرهنگیانمطالعات آموزشی و آموزشگاهی2423-494X10420220121The Effectiveness of Strategic Teaching of Thinking on Academic Buoyancy in Elementary Studentsاثربخشی آموزش راهبردی تفکر بر سرزندگی تحصیلی دانشآموزان ابتدایی2472672021FAزهراصاحبیدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایرانسید داوودحسینی نسباستاد، گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایرانعلی نقیاقدسیاستادیار، گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایرانJournal Article20190516The purpose of this study was to determine the effectiveness of Strategic Teaching of Thinking on academic buoyancy of elementary students. The research method was semi-experimental and its design was pre-test and post-test with control group. The population of the study consisted of all 5th grade elementary school students in Marand city. The sample group was selected using cluster random sampling. The subjects of this study were 64 people who were randomly assigned to the experimental group (32 persons) and control (32 persons). The intended educational content was a package of Strategic Teaching of Thinking and colleagues. The experimental group received 16 sessions of 50 minutes of strategic thinking instruction, and the control group did not receive any training on thinking and did not go through the normal course of the class. Students' academic buoyancy was assessed with a questionnaire of Hossein Chari and Dehghanizadeh's. Academic buoyancy were evaluated in two stages: Pre-test and post-test. Research hypotheses were analyzed by covariance analysis the findings of the research showed that there is a significant difference between the mean scores of academic buoyancy in the experimental and control groups. In general, it can be stated that thinking teaching to students can strengthen academic buoyancy. These results suggest Strategic Teaching of Thinking as an effective teaching-learning method in educating self-taught students, which is the most important goal of education.پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش راهبردی تفکر بر سرزندگی تحصیلی دانشآموزان ابتدایی اجرا شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی و طرح آن پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعة آماری پژوهش حاضر مشتمل بر کلیة دانشآموزان دختر پایة پنجم مقطع ابتدایی شهر مرند بود. گروه نمونه، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شد. آزمودنیهای این تحقیق 64 نفر بودند که به روش تصادفی به گروه آزمایش (32 نفر) و کنترل (32 نفر) تخصیص داده شدند. محتوای آموزشی مورد نظر، بستة آموزش تفکر غریبی و همکاران بود. گروه آزمایشی 16 جلسة 50 دقیقهای آموزش راهبردی تفکر را دریافت کردند و گروه کنترل هیچگونه آموزشی در مورد تفکر دریافت نکردند و جریان عادی کلاس را طی کردند. سرزندگی تحصیلی دانشآموزان با پرسشنامة سرزندگی تحصیلی حسینچاری و دهقانیزاده ارزیابی شد. سرزندگی تحصیلی دانشآموزان در دو مرحلة پیشآزمون و پسآزمون ارزیابی شد. یافتههای تحقیق نشان داد بین میانگین نمرات سرزندگی تحصیلی دانشآموزان در گروههای آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. به صورت کلی میتوان چنین عنوان کرد که آموزش تفکر به دانشآموزان میتواند موجب تقویت سرزندگی تحصیلی آنان شود. این نتایج، آموزش راهبردی تفکر را به مثابة یک روش یاددهی- یادگیری کارآمد در تربیت دانشآموزان خودگردان، که مهمترین هدف تعلیم و تربیت است، پیشنهاد میکند.https://pma.cfu.ac.ir/article_2021_7ceda33738f614f9dac9c0b4a196c0c0.pdfدانشگاه فرهنگیانمطالعات آموزشی و آموزشگاهی2423-494X10420220121An Analysis of the Role of Educational Design in the Professional Development of Interns in Persian Language and Literatureplanningتحلیلی بر نقش طراحی آموزشی در توسعۀ حرفهای کارورزان رشته زبان و ادبیات فارسی2692942022FAژیلاده بزرگیاستادیار، گروه ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایرانخدیجهصفرنوادهدکتری علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایرانزهراکرمیدانشگاه بوعلی سیناJournal Article20200502To achieve this goal, a qualitative research method with semi-structured interview tools and internship report text was used. Sampling was targeted. The participants were eight female students entering the Shahid Bahonar Higher Education Center of Farhangian University in 91 and 92 The obtained data were analyzed by thematic content analysis method after implementationThe results showed that educational designs in terms of content, were effective in increasing the quality of content of linguistic, literary and writing subjects, and increasing the ability of students to recognize concepts; Also, in terms of professional skills, by optimally using educational methods, choosing the appropriate media, innovating assignments and motivating in the educational process appropriate to the subjects of the field, in the designs, they increased the quality of students' educational performances; But in order to gain competence in educational content, in terms of combining content and professional skills, students have weaknesses in educational design due to the inconsistency of designs with performances.. Students have weaknesses in achieving professional competence in combining professional content and skills. Overall, research shows that interns in Persian language and literature in educational design should take advantage of more opportunities to blend professional content and skills; Because in terms of planning and implementation, they need higher competencies and skills to achieve professional competencies.هدف از این پژوهش، نقش طراحی آموزشی، بر توسعۀ حرفهای کارورزان رشته زبان و ادبیات فارسی است. برای رسیدن به مقصود، از رویکرد پژوهش کیفی و روش مطالعه موردی، با ابزار مصاحبة نیمهساختاریافته و متن گزارش کارورزان استفاده شد. نمونهگیری به روش هدفمند بود. مشارکتکنندگان، هشت نفر از دانشجویان دختر ورودی سالهای 91 و 92 مرکز آموزش عالی شهید باهنر دانشگاه فرهنگیان بودند. اطلاعات بهدستآمده، پس از پیادهسازی، با روش «تحلیل محتوای مضمونی» تحلیل شدند. نتایج نشان داد طراحیهای آموزشی از نظر محتوا، در افزایش سطح کیفی محتوایی موضوعات زبانی، ادبی و نگارش، و بالابردن میزان توانایی دانشآموزان در بازشناسی مفاهیم، مؤثر بودند؛ همچنین، از لحاظ مهارتهای حرفهای، با کاربست بهینۀ شیوههای آموزشی، انتخاب رسانۀ متناسب، نوآوری در تکالیف و انگیزهبخشی در فرآیند آموزشی مناسب با موضوعات رشته، در طراحیها، بر افزایش کیفیت اجراهای آموزشی دانشجویان تأثیر گذاشتند؛ اما برای کسب شایستگی در محتوای آموزشی، در زمینۀ تلفیق محتوا و مهارتهای حرفهای، به دلیل عدم تطابق طرحها با اجراها، دانشجویان ضعفهایی در طراحی آموزشی دارند. در مجموع، پژوهش نشان میدهد کارورزان رشتة زبان و ادبیات فارسی در طراحی آموزشی باید از فرصتهای بیشتری برای آمیختن محتوا و مهارتهای حرفهای بهره ببرند؛ زیرا در بخش برنامهریزی و اجرا، نیازمند کفایت و مهارتهای بالاتری برای رسیدن به شایستگیهای حرفهای هستند. https://pma.cfu.ac.ir/article_2022_c037eca4de453671459126ade7253af2.pdfدانشگاه فرهنگیانمطالعات آموزشی و آموزشگاهی2423-494X10420220121Structural Pattern Design-Method of Observatorial Teaching Based on Relationships and Ratios Theory
(Focusing on the Jamo al-Jam Induction of Anfosi and Afaghi(طراحی الگوی ساختاری- روشی تدریس رصدخانه ای به ابتنای نظریه ربط ها و نسبت ها (با تمرکز بر القای جمع الجمعی انفسی و آفاقی)2953282023FAمحمدشتابدرادکتری مدیریت دولتی - رفتار سازمانی، پژوهشگر جامعة المصطفی العالمیة، قم، ایرانJournal Article20200322Education and teaching throughout history have been a common concern of people who have always sought to impart the pleasure of their knowledge and excellence to others who have a deeper interest especially in divine authority and thus pursue their mission. The teacher and the desire for awareness were known, and the teaching position becomes clear. In light of this explanation of the importance of teaching, the present study utilized a semi-structured interview with 15 teachers and professors in the field and university and by purposeful sampling method in three rounds of Delphi method and finally to 51 The structure under the trilogy model arrived at, the logic governing the research model being drawn; a structural model- a method based on the theory of relationships and ratios, which attempts to induce the angles of view of the learner towards the self and the self-self by the Jamʽo al-jam induction of anfosi and afaghi. Self-drive - to think, ask, analyze, deepen, reason, critique, and other aspects of the bag, rather than forming a data warehouse. The thought of the unconscious itself; Taken together, this logical course is structured in the form of an observational, interdisciplinary teaching model that seems to be able to transform the current eroded and regressive education systems even as an experimental method with statistical methods. It is accredited and accredited elite and can synergistically transform the teaching process into a continuous process of teaching-learning-teaching.آموزش و یاددهی در طول تاریخ از دغدغههای مشترک بشر بوده که همواره افرادی به دنبال انتقال لذت دانش و تعالی خود به دیگران بودهاند که این علقه به ویژه برای اولیای الهی<sup>(علیهم السلام)</sup> به صورت عمیقتری وجود داشته و به همین سبب رسالت خود را در همین معلمی و میل به آگاهیسازی میدانستند و در همین راستا، جایگاه تعلیمدهنده روشن میشود. با توجه به این تبیین از اهمیت یاددهی، در این پژوهش با استفاده از مصاحبه باز اکتشافی نیمهساختاریافته با 15 نفر از معلمان و استادان حوزه و دانشگاه و با روش نمونهگیری هدفمند که در سه دور روش دلفی انجام شد و در نهایت به 51 سازه ذیل مدل سهشاخگی رسید، منطق حاکم بر الگوی پژوهش ترسیم شد؛ الگویی ساختاری- روشی به ابتنای نظریة ربطها و نسبتها که با القای جمع الجمعی در بطن الگو تلاش میکند زاویة دید فراگیران را به سمت انفس و آفاق- خود و فراخود- سوق دهد تا به جای تشکیل انبار داده و حفظیات، به سمت اندیشیدن، پرسیدن، تحلیل، تعمیق، استدلالآوری، نقادی و سایر مباحث کیفیت فکری در ضمیر ناخودآگاه انسان، هدایت کند. مجموع این سیر منطقی در قالب الگوی ساختاری- روشی تدریس رصدخانهای و به صورت بینرشتهای طرح شده که به نظر میرسد میتواند به تحولی در نظامهای آموزشی فرسایشی و تسلسلوار فعلی ولو به مثابة یک روش تجربی که با روشهای آماری اعتبارسنجی شده و برخوردار از تأیید نخبگانی است و میتواند با همافزایی، فرایند آموزش را به روندی مستمر در سهگانه یاددهی- یادگیری - یاددهی تبدیل کند، بینجامد.https://pma.cfu.ac.ir/article_2023_2ff54bb5d4e6c93cdf3557fdd54c2170.pdfدانشگاه فرهنگیانمطالعات آموزشی و آموزشگاهی2423-494X10420220121Investigating and Discovering the Mental Models of Secondary Students Regarding the Concept of Volumeبررسی و کشف مدلهای ذهنی دانش آموزان متوسطۀ اول در خصوص مفهوم حجم3293612024FAرسولتازشکارشناسی ارشد آموزش فیزیک، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایرانمنصوروصالیاستادیار، گروه فیزیک، دانشکدة علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایرانهانیهزینوند فردکارشناسی ارشد نکنولوژی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحدالکترونیک، تهران، ایرانJournal Article20200725Some teachers specifically conceive and use the concept of volume, but students attribute their specific meanings to the concept of volume depending on their personal experience and the nature of the activity they are doing. This study aimed to identify students' mental models regarding the concept of volume In this study, a researcher-made questionnaire was used so that 57 high school students from seventh, eighth and ninth grades (23 person seventh, 12 person eighth, 22 person ninth) in the 98-99 academic year participated in this study, of which 25 students were purposefully selected for the interview By interviewing and reviewing the answers of students it was determined that the students' mental models regarding the concept of volume can be classified into six categories. In the first group, the volume is related to the weight of the object, and in the second group, the volume was considered as the capacity of the object (empty space inside the object), and in the third group, the volume was thought to be the fullness of the object. In the fourth category, volume was defined as the space occupied by the object, and in the fifth category, volume was considered dependent on geometric properties (length, width, height and size), and in the sixth category, volume was dependent on other factors (in Closure of the object. Air flow in the object. The amount of substance added to the object. Having four corners in the object. Having atoms. برخی معلمان مفهوم حجم را به طور خاص تصور کرده و از آن استفاده میکنند ولی دانشآموزان بسته به تجربة شخصی و ماهیت فعالیتی که انجام میدهند، معانی خاص خود را به مفهوم حجم نسبت میدهند. این پژوهش به صورت پدیدارشناسی و با هدف شناسایی مدلهای ذهنی دانشآموزان در خصوص مفهوم حجم انجام شده است. در این پژوهش 57 دانشآموز از پایههای هفتم، هشتم و نهم (23 نفر هفتم، 12نفر هشتم، 22 نفر نهم) سال تحصیلی 99-98 شرکت کردهاند که از این میان 25 دانشآموز برای مصاحبه به صورت هدفمند انتخاب شدند. در این پژوهش علاوه بر مصاحبة نیمهساختیافته، از پرسشنامة محققساخته نیز استفاده شده است. با مصاحبه و بررسی پاسخهای دانشآموزان به سؤالات پرسشنامه مشخص شد مدلهای ذهنی دانشآموزان در خصوص مفهوم حجم را میتوان در شش دسته طبقهبندی کرد. در دستة اول حجم جسم را همان وزن جسم تصور میکردند و در دستة دوم حجم به عنوان ظرفیت جسم )فضای خالی درون جسم) در نظر گرفته میشد. دسته سوم حجم را پربودن (به طور کامل) جسم تصور میکردند و دستة چهارم حجم را فضای اشغال شده توسط جسم تعریف میکردند. دستة پنجم حجم را وابسته به خصوصات هندسی (طول، عرض، ارتفاع و اندازه) در نظر میگرفتند و دستة ششم حجم را وابسته به عوامل دیگری (در بسته بودن جسم، جریان هوا در جسم، مقدار ماده اضافه شده در جسم، دارا بودن چهار گوشه در جسم، دارابودن اتم) تعریف میکردند.https://pma.cfu.ac.ir/article_2024_667877057affa8d268d05eaa7f540800.pdfدانشگاه فرهنگیانمطالعات آموزشی و آموزشگاهی2423-494X10420220121The Approach of the Holy Quran in Social Order to Parsons's Theory of Social Orderرویکرد قرآن کریم در نظم اجتماعی نسبت به نظریه نظم اجتماعی پارسونز3633902025FAمحمد رضاضمیریدانشیار، گروه معارف اسلامی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانیدالهدادجودانشیار، گروه معارف اسلامی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانحمیدفلاح نژاداستادیار، گروه معارف اسلامی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانسید محمد مهدیقاسم تبارگنجیدانشجوی دکتری معارف اسلامی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانJournal Article20200705The purpose of this study is to investigate the Qur'an's approach to Parsons's theory of social order. The question of the research is whether the social order ismaintained and maintained only by observing the holy sharia in the form of obligations and prohibitions? This research has been done by library method, review-descriptive and by using Quranic verses in various aspects of social, legal, jurisprudential, economic, political, cultural, moral, education, guardianship. The present study, with emphasis on the good life and the supernatural world, after extracting some components related to the maintenance, creation and stability of social order, explains it. The findings of this study showed that Parsons mainly emphasizes the survival of the social system and relates it to the continuation of norms and patterns of interaction, but the Qur'an also pays attention to details to guarantee the implementation of social order.With this approach, the Qur'an has a double comprehensiveness and perfection and is able to create, maintain and sustain a universal, efficient and eternal social system much more effective than the limited and general components in Parsons theory.هدف پژوهش حاضر بررسی رویکرد قرآن نسبت به نظریة نظم اجتماعی پارسونز است. پرسش پژوهش این است که آیا صرفاً با رعایت شرع مقدس در قالب واجبات و محرمات، نظم اجتماعی حفظ و پایدار میماند؟ این پژوهش با روش کتابخانهای، مروری - توصیفی و با بهرهگیری از آیات قرآن در جنبههای گوناگون اجتماعی، حقوقی، فقهی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اخلاقی، تعلیم و تربیت، ولایتپذیری انجام گرفته است. پژوهش حاضر با تأکید بر حیات طیبه و عالم ماوراءالطبیعه، پس از استخراج برخی مؤلفهها ی مربوط به ایجاد، حفظ و پایداری نظم اجتماعی به تبیین آن میپردازد. یافتههای این پژوهش نشان داد پارسونز به طور عمده، بر بقای نظام اجتماعی تأکید دارد و آن را با تداوم هنجارها و الگوهای تعامل مرتبط میکند، اما قرآن، به جزئیات هم برای ضمانت اجرایی نظم اجتماعی توجه کرده است. با این رویکرد قرآن، از یک جامعیت و کمال مضاعف برخوردار است و قادر است در ایجاد، حفظ و پایداری یک نظام اجتماعی جهان شمول، کارآمد و جاودانه بسیار مؤثرتر از مؤلفههای محدود و کلی در نظریة پارسونز عمل کند.https://pma.cfu.ac.ir/article_2025_ec62c90d8ec59ebfeb8090317c664fa1.pdfدانشگاه فرهنگیانمطالعات آموزشی و آموزشگاهی2423-494X10420220121Identifying Factors Affecting the Effectiveness of Leadership of Farhangian University Campus Managers
(Qualitative Study)شناسایی عوامل مؤثر بر ارتقای اثربخشی رهبری مدیران پردیسهای دانشگاه فرهنگیان (مطالعة کیفی)3914252026FAمحمودمیدانیدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران،نادرقلیقورچیاناستاد، گروه مدیریت آموزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانپریوشجعفریدانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانافسانهزمانی مقدمدانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20191221The aim of this study was to identify the factors affecting the effectiveness of leadership of Farhangian University campus managers. In terms of applied purpose, this type of data was qualitatively exploratory and the method of content analysis was research. Data were collected through semi-structured interviews and literature and background study, and its validation was done by verification method. Participants were selected by purposive sampling method based on the rule and the principle of theoretical saturation. Content analysis was performed in three stages of open, axial and selective coding using MAXQDA qualitative data analysis software, extraction and analysis. According to the findings, categories and main and sub-factors affecting the promotion of leadership effectiveness of Farhangian University campus managers were identified and classified from the perspective of participants in interviews and other study sources, which include: 1. Internal organizational factors Campus (5 categories, campus organizational characteristics, campus manager capabilities, staff capabilities, faculty and students); 2. External organizational factors at the local level (2 categories, cultural and political factors of the local environment, socio-economic factors of the local community), 3. External organizational factors at the national level (4 categories, policies and general philosophy of the system towards Farhangian University, rules and regulations Higher Education, Laws of the Ministry of Education, Farhangian University Headquarters); 4. Extra-organizational factor at the international level (1 category, international missions of the university), 5. Underlying factors (facilitator) (3 categories, preparation and provision of infrastructure, geographical location, independence of the university campus ) Is.هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر ارتقای اثربخشی رهبری مدیران پردیسهای دانشگاه فرهنگیان بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، نوع دادهها کیفی از نوع اکتشافی و شیوة پژوهش تحلیل محتوا بود. دادهها از طریق مصاحبة نیمهساختمند و مطالعة ادبیات و پیشینه، گردآوری و اعتبار آن از روش تأییدپذیری صورت پذیرفت. مشارکتکنندگان بر اساس قاعده و اصل اشباع نظری 23 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. تحلیل محتوا طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی به کمک نرمافزار تحلیل دادههای کیفی MAXQDA، استخراج و تحلیل انجام شد. طبق یافتهها، مقولهها و عوامل اصلی و فرعی مؤثر بر ارتقای اثربخشی رهبری مدیران پردیسهای دانشگاه فرهنگیان از نگاه مشارکتکنندگان در مصاحبهها و سایر منابع مطالعاتی تشخیص و طبقهبندی شد که شامل: 1. عوامل درونسازمانی پردیس دانشگاهی (5 مقوله، ویژگیهای سازمانی پردیس، قابلیتهای مدیر پردیس، قابلیتهای کارکنان، استادان و دانشجویان)؛ 2. عوامل برونسازمانی درسطح محلی (2 مقوله، عوامل فرهنگی و سیاسی محیط محلی، عوامل اقتصادی – اجتماعی جامعة محلی)، 3. عوامل برونسازمانی سطح ملی (4 مقوله، سیاستها و فلسفة کلی نظام در قبال دانشگاه فرهنگیان، قوانین و مقررات آموزش عالی، قوانین وزارت آموزش و پرورش، حوزة ستادی دانشگاه فرهنگیان)؛ 4. عامل برونسازمانی در سطح بینالمللی (1 مقوله، مأموریتهای بینالمللی دانشگاه)، 5. عوامل زمینهای (تسهیلگر) (3 مقوله، تمهید و تأمین زیرساختها، وضعیت جغرافیای محل استقرار، استقلال پردیس دانشگاهی) است.https://pma.cfu.ac.ir/article_2026_6961799852d55024ea2d2e4b52ae89c5.pdfدانشگاه فرهنگیانمطالعات آموزشی و آموزشگاهی2423-494X10420220121Provide a Model for Improving the Productivity of Managers based on Open Engineering and Higher Education Planningارائه مدل ارتقای بهرهوری مدیران مبتنی بر باز مهندسی و آمایش آموزش عالی4274472027FAکیاناکاوهدانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد بینالمللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیرة کیش، ایرانامینهاحمدیگروه مدیریت آموزش عالی، دانشکدة مدیریت، واحد تهرانجنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانمجتبیمعظمیگروه مدیریت آموزش عالی، دانشکدة مدیریت، واحد تهرانشمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0002-4094-9275Journal Article20210221The purpose of this study is to Provide a model for improving the productivity of managers based on open engineering and higher education planning. The research method is applied in terms of purpose and descriptive-analytical in terms of data collection. Also, the present study was conducted by mixed method. The statistical population of this study includes administrators, professors and academic experts in the field of educational management of Iod, in which 18 people participated in the study by snowball method and with the criterion of theoretical data saturation. Experts were higher education administrators with more than 15 years of experience and a master's degree or higher. In-depth interviews were used to identify the factors affecting the productivity development of educational managers due to information saturation. Then, in several fuzzy Delphi stages, the identified factors were confirmed, and the final factors were identified. Factors identified through Micmac software formed the qualitative model of the research. Structural-interpretive method (ISM) was used to confirm the qualitative model using a questionnaire. As a result, process reengineering, higher education planning, job and skills needs assessment, educational planning, environmental factors, strategic thinking development, communication skills development, organizational culture promotion and continuous evaluation are the main indicators of reengineering-based managers' productivity model. Higher education arrangements were identified.هدف پژوهش حاضر ارائة مدل ارتقای بهرهوری مدیران مبتنی بر بازمهندسی و آمایش آموزش عالی است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نگاه گردآوری دادهها، توصیفی - تحلیلی است. همچنین، پژوهش حاضر به روش آمیخته انجام شد. جامعة آماری این پژوهش شامل مدیران، اساتید و صاحب نظران دانشگاهی در حوزة مدیریت آموزشی یود که 18 نفر، به روش گلولهبرفی و با معیار اشباع نظری دادهها در پژوهش شرکت کردند. خبرگان، مدیران آموزش عالی با سابقة بیش از 15 سال و مدرک تحصیلی فوق لیسانس یا بالاتر بودند. از مصاحبة عمیق با توجه به اشباع اطلاعاتی برای شناسایی عوامل مؤثر بر توسعة بهرهوری مدیران آموزشی استفاده شد. سپس، در چند مرحله دلفی فازی عوامل شناساییشده تایید شد و عوامل نهایی شناسایی شد. عوامل شناساییشده از طریق نرم افزار Micmac مدل کیفی تحقیق را تشکیل داد. برای تأیید مدل کیفی از روش ساختاری – تفسیری (ISM) و با استفاده از پرسشنامه استفاده شد. در نتیجه، مهندسی مجدد فرایندها، آمایش آموزش عالی، نیازسنجی شغلی و مهارتی، برنامهریزی آموزشی، عوامل محیطی، توسعة تفکر راهبردی، توسعة مهارتهای ارتباطی، ارتقای فرهنگ سازمانی و ارزیابی مستمر و مداوم به عنوان شاخصهای اصلی مدل ارتقای بهرهوری مدیران مبتنی بر بازمهندسی و آمایش آموزش عالی شناسایی شدند.https://pma.cfu.ac.ir/article_2027_9946cceeef45c55ef297fa9813811dad.pdfدانشگاه فرهنگیانمطالعات آموزشی و آموزشگاهی2423-494X10420220121The Relationship between Academic Unwillingness and Test Anxiety with Student's Academic Burnout at Farhangian Universityرابطة بیعلاقگی تحصیلی و اضطراب امتحان با فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان4494672028FAنازنین هزادهانیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایرانناصرناستی زاییدانشیار، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایرانJournal Article20191026Academic burnout is one of the major challenges of education that can be affected by academic unwillingness and test anxiety. The purpose of study was to investigate the relationship between academic unwillingness and test anxiety with student's academic burnout. This is a descriptive -correlation study. Samples were 300 students, that selected by stratified sampling. To collect data, academic unwillingness questionnaire, test anxiety questionnaire and academic burnout questionnaire were applied. Eventually, data were analyzed using the Pearson correlation coefficient and the stepwise multiple regression analysis. There is a positive and meaningful relationship between academic unwillingness with academic burnout. Based on the results of regression, task characteristics, effort beliefs, and the value of tasks and efforts (as components of academic unwillingness) have been able to predict of academic burnout changes. Other findings showed that there is a positive and meaningful relationship between test anxieties with academic burnout. Based on the results of regression, tension and social humiliation (as components of test anxiety) have been able to predict of academic burnout changes. Considering the positive and significant relationship between academic unwillingness and test anxiety with students' academic burnout it is recommended to the top administrators of the university with the help of counselors and psychologists, design and hold workshops to reduce students' academic unwillingness, test anxiety, and academic burnout.یکی از چالشهای عمدة تحصیلی فرسودگی تحصیلی است که میتواند تحت تأثیر بیعلاقگی تحصیلی و اضطراب امتحان قرار بگیرد. بنابراین، هدف پژوهش تعیین رابطة بیعلاقگی تحصیلی و اضطراب امتحان با فرسودگی تحصیلی دانشجویان بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعة آماری پژوهش کلیة دانشجویان دانشگاه فرهنگیان زاهدان بودند (1358 نفر). به شیوة نمونهگیری تصادفی طبقهای 300 دانشجو از طریق سه پرسشنامة بیعلاقگی تحصیلی، اضطراب امتحان و فرسودگی تحصیلی مورد مطالعه قرار گرفتند. برای تحلیل دادهها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده شد. یافتهها نشان داد بین بیعلاقگی تحصیلی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان رابطة مثبت و معنادار وجود دارد. نتایج رگرسیون نیز نشان داد به ترتیب، مؤلفههای ویژگیهای تکلیف، باورهای تلاش و ارزش تکالیف و تلاش وارد مدل شدهاند و توانستهاند تغییرات فرسودگی تحصیلی دانشجویان را پیشبینی کنند. دیگر یافته نشان داد بین اضطراب امتحان و فرسودگی تحصیلی دانشجویان رابطة مثبت و معنادار وجود دارد. نتایج رگرسیون نیز نشان داد به ترتیب، مؤلفههای تنیدگی و تحقیر اجتماعی وارد مدل شدهاند و توانستهاند تغییرات فرسودگی تحصیلی دانشجویان را پیشبینی کنند. با توجه به رابطة مثبت و معنادار بیعلاقگی تحصیلی و اضطراب امتحان با فرسودگی تحصیلی دانشجویان به مدیران عالی دانشگاه پیشنهاد میشود که با کمک مشاوران و روانشناسان کارگاههای آموزشی را برای کاهش بیعلاقگی تحصیلی، اضطراب امتحان و فرسودگی تحصیلی دانشجویان طراحی و برگزار کنند.https://pma.cfu.ac.ir/article_2028_92e9a63487770c41b47d14923a657947.pdfدانشگاه فرهنگیانمطالعات آموزشی و آموزشگاهی2423-494X10420220121Studying the Causes of Students' Tendency to Math Help Books from the Viewpoint of Teachers and Students
(Mixed Research)بررسی علل گرایش دانش آموزان به کتاب های کمکدرسی ریاضی از دیدگاه دبیران و دانش آموزان (پژوهش آمیخته)4694932029FAکاظمعبداله پوردانشجوی دکتری آموزش ریاضی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، دبیر ریاضی کهنوج، کهنوج، ایرانابراهیمانصاریکارشناسی ارشد آموزش ریاضی، دبیر ریاضی، کهنوج، ایرانJournal Article20190312The purpose of this study is to investigate the cause of students' tendency to tuition mathematics books. The methodology of study is based on mixed method (explanatory). The statistical population of study include high school students Kahnuj city (6000) and mathematics teachers of Kahnuj and Jiroft cities. In the section of quantitative, 361 high school students and in the section of qualitative, 22 teachers were selected from Kahnuj city (15) and Jiroft city (7) with purposive sampling method. From questionnaires (students) and interview (teachers) was used for data collection. The questionnaire study was designed that validity of its questions was confirmed by five people and the reliability was calculated 0.75 by Cronbach's alpha. In the analyses of quantitative and qualitative, to analyze the perspectives of teachers and students were used exploratory factor analysis and conventional content analysis. The six and seven factors were obtained by the perspectives of students and teachers, all factors of the perspective of the students were confirmed by the perspective of teachers. From the perspective of teachers and students obtained the factors of student, teacher, school, parents, textbooks, the kind of teaching of tuition books and entrance exam, these factors were effective in students' tendency towards tuition books. So, it is the necessary that to make changes in the the problem of textbooks, students' belief systems, libraries of schools, the percentage of the impact of the entrance exam on student admission, raising parents' awareness and teachers' professional knowledge, so that instead of inducing Create a spirit of memorization and superficiality in textbooks, a spirit of discovery, reasoning and thinking in students.هدف پژوهش حاضر، بررسی علل گرایش دانشآموزان به کتابهایکمکدرسی ریاضی از دیدگاه دبیران و دانشآموزان است. روششناسی پژوهش، مبتنی بر رویکرد آمیخته (تشریحی) است. جامعة آماری پژوهش را دانشآموزان متوسطة دوم شهرستان کهنوج (6000 نفر) و دبیران ریاضی شهرستانهای کهنوج و جیرفت دورة متوسطة دوم تشکیل میدهند. در بخش کمی پژوهش، 361 دانشآموز از متوسطة دوم و در بخش کیفی، 22 نفر از دبیران ریاضی شهرستانهای کهنوج (15 نفر) و جیرفت (7 نفر) با روش نمونهگیری هدفدار انتخاب شدند. دو ابزار پرسشنامه (دانشآموزان) و مصاحبه (دبیران) برای جمعآوری دادهها استفاده شد. پرسشنامة پژوهش، محققساخته بود که روایی سؤالات آن را سه تن از استادان دانشگاه و دو تن از دبیران ریاضی تأیید کردند و پایایی آن توسط آلفای کرونباخ 75<sub>/</sub>0 گزارش شد. در تحلیلهای کمی و کیفی به ترتیب از تحلیل عاملی (اکتشافی) و تحلیل محتوای کیفی (عرفی) برای بررسی دیدگاههای دانشآموزان و دبیران استفاده شد. از تحلیل دیدگاههای دانشآموزان و معلمان به ترتیب 6 و 7 عامل بهدست آمد که تمامی عاملها از دیدگاه دانشآموزان توسط دیدگاه دبیران تأیید شدند. از مجموع دیدگاه دبیران و دانشآموزان، عاملهایِ دانشآموز، معلم، مدرسه، والدین، کتابدرسی، نحوة آموزش کتابهای کمکدرسی و کنکور در گرایش دانشآموزان به کتابهای کمکدرسی مؤثرند. از این رو، باید در مسائل کتابهایدرسی، نظام باوری دانشآموزان، کتابخانههای مدارس، درصد تأثیر کنکور در پذیرش دانشجو، بالابردن سطح آگاهی والدین و دانش حرفهای معلمان تغییراتی صورت گیرد تا بهتوان به جای القای روحیة حفظینگری و سطحنگری توسط کتابهای کمک درسی، روحیة کشفکردن، استدلال و تفکر را در بین دانشآموزان ایجاد کرد.https://pma.cfu.ac.ir/article_2029_178835b9d0c3f64de52f43872404a3b7.pdfدانشگاه فرهنگیانمطالعات آموزشی و آموزشگاهی2423-494X10420220121Creative Playes are the Basis for the Formation of Entrepreneurial Attitudes in Childrenبازی های خلاق مبنایی برای شکل گیری نگرش کارآفرینانه در کودکان4955232030FAبتولسبزهاستادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران0000-0003-0771-5845Journal Article20190623 Given the need for entrepreneurship education and the importance of childhood in creating a deep and sustainable attitude about entrepreneurship, childhood education should be targeted and implemented in order to form and strengthen the entrepreneurial attitude. One of the best ways to teach entrepreneurship to children is to play creative games. The aim of this study was to investigate the effect of creative games on the formation and strengthening of the entrepreneurial attitude of primary school children. This research is a practical and semi-experimental research method in the statistical population of students of the fourth grade of Imam Reza Boys' Elementary School in Rey city on a sample of 30 people (15 people in the control group and 15 people in the group). Experimental) was performed. The level of entrepreneurial attitude and its dimensions were measured before and after a one-month training course in both experimental and control groups by Robinson et al.'s (1991) attitude questionnaire. After analyzing the data using analysis of variance and T-test, the results showed that: Entrepreneurship education with the method of creative games in the field of entrepreneurship, has been highly appreciated and welcomed by children and strengthens the entrepreneurial attitude in all dimensions. It includes inner control, desire for success, creativity and innovation, and self-esteem. These findings can be effective in educating educators and teachers in the field of entrepreneurship education, as well as in developing educational programs based on the creative and entrepreneurial learning approach.با توجه به ضرورت آموزش کارآفرینی و اهمیت دوران کودکی در ایجاد نگرش عمیق و پایدار دربارة کارآفرینی، آموزشهای دورة کودکی باید در راستای شکلگیری و تقویت نگرش کارآفرینانه هدفگذاری و اجرا شوند. یکی از روشهای مناسب برای آموزش کارآفرینی به کودکان، بازیهای خلاق است. این تحقیق با هدف بررسی تأثیر بازیهای خلاق بر شکلگیری و تقویت نگرش کارآفرینانة کودکان مقطع ابتدایی صورت گرفت. این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی و به روش کمی نیمهتجربی در جامعة آماری دانشآموزان پایة چهارم دبستان پسرانة امام رضا (ع) در شهرستان ری بر روی نمونهای به تعداد 30 نفر (15 نفر گروه کنترل و 15 نفر گروه آزمایشی) انجام گرفت. میزان نگرش کارآفرینانه و ابعاد آن قبل و پس از یک دورة یکماهه آموزشی در هر دو گروه آزمایش و کنترل به وسیلة پرسشنامة نگرشسنج رابینسون و همکاران (1991)، اندازهگیری شد. پس از تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل واریانس و آزمون تی، نتایج نشان داد آموزش کارآفرینی با روش بازیهای خلاق در زمینة کارآفرینی، مورد توجه و استقبال زیاد کودکان قرار گرفته و سبب تقویت نگرش کارآفرینانه در تمامی ابعاد آن شامل کنترل درونی، میل به موفقیت، خلاقیت، نوآوری و عزتنفس شده است. این یافتهها میتواند در آگاهسازی مربیان و معلمان در زمینة آموزش کارآفرینی و همچنین، در تدوین برنامههای آموزشی براساس رویکرد یادگیری خلاق و کارآفرینانه مؤثر باشد.https://pma.cfu.ac.ir/article_2030_fe6d88e49aea2e9a162e6cd6f368d460.pdfدانشگاه فرهنگیانمطالعات آموزشی و آموزشگاهی2423-494X10420220121Relationship between Loneliness and Fear of Negative Social Evaluation with Problematic Mobile Phone Use in Studentsارتباط احساس تنهایی و ترس از ارزیابی منفی اجتماعی با استفادۀ آسیبزا از تلفن همراه در دانشجویان5255412031FAعلیعرباستادیار، گروه روانشناسی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایرانطاهرهراحت دهمردهکارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، واحد زابل، دانشگاه آزاد اسلامی، زابل، ایرانJournal Article20190729The harmful effects of problem usage of mobile phones are expanding drastically, and factors such as a sense of loneliness and social anxiety can lead to excessive dependence on them and adverse consequences. In this work, we attempted to investigate the relationship between a sense of loneliness and fear of negative evaluation (FNE) of social anxiety in students excessively using mobile phones. It was a descriptive-analytical study conducted on 282 students of the Farhangian University of Zabol (140 females and 142 males) selected through randomized cluster sampling. Research tools were the UCLA Loneliness Scale (Russell, 1978), Fear of Negative Evaluation Scale (Leary, 1983), and Mobile Phone Problem Usage Scale (MPPUS; Bianchi & Phillips, 2005). Data were analyzed using Pearson's correlation coefficient formula and regression analysis. The sense of loneliness and fear of negative evaluation respectively predicted 32% (P<0.01; Beta = 0.566) and 22% (P<0.01; Beta = 0.472) of the variance of problem usage of mobile phones. In general, the results showed that a sense of loneliness and social anxiety lead to dependence on mobile phones and problem usage of them.استفادۀ آسیبزا از تلفن همراه بهشدت در حال گسترش است، و عوامل بسیاری مانند احساس تنهایی و اضطراب اجتماعی میتوانند موجب وابستگی و استفادۀ مشکلزا از آن شوند. هدف این پژوهش بررسی ارتباط احساس تنهایی و ترس از ارزیابی منفی اجتماعی با استفادۀ آسیبزا از تلفن همراه در دانشجویان بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعۀ آماری شامل تمامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان شهر زاهدان بود. 282 نفر (140 دانشجوی دختر و 142 دانشجوی پسر) با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار به کار رفته عبارتاند از پرسشنامۀ احساس تنهایی راسل (1978)، مقیاس ترس از ارزیابی منفی اجتماعی لری (1983) و مقیاس استفادۀ آسیبزا از تلفن همراه بیانچی و فیلیپس (2005). تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون انجام شد. طبق نتایج، احساس تنهایی توانست به میزان 32 درصد از واریانس استفادۀ آسیبزا از تلفن همراه را پیشبینی کند (566<sub>/</sub>0=Beta و 01<sub>/</sub>0>P). همچنین، وجود ترس از ارزیابی منفی توانست به میزان 22 درصد از واریانس استفادۀ آسیبزا از تلفن همراه را تبیین کند (472<sub>/</sub>0 = Beta و 01<sub>/</sub>0>P). به طور کلی نتایج این پژوهش نشان داد احساس تنهایی و اضطراب اجتماعی میتوانند موجب وابستگی به تلفن همراه و استفاده مشکلزا از آن شوند.https://pma.cfu.ac.ir/article_2031_40ae13891da683d32425750d2f70ccf1.pdf