ارزیابی اجرای نظام دوری در مدارس ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و ورانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

2 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف ارزیابی اجرای نظام دوری در مدارس ابتدایی و با استفاده از الگوی سیپ انجام شد. رویکرد پژوهش حاضر، آمیخته اکتشافی بود، در بخش کیفی، روش پدیدارشناسی و در بخش کمی روش توصیفی پیمایشی استفاده شد، نشانگرهای ارزیابی اجرای نظام دوری در بخش کیفی شناسایی شد و سپس در بخش کمی، هریک از نشانگرها ارزیابی شد. مشارکت‌کنندگان بخش کیفی، 16 نفر از مدیران و معلمان استان لرستان و دارای تجربه‌ی اجرای نظام دوری بودند که با روش نمونه‌گیری هدفمند ملاک مدار و گلوله برفی انتخاب شدند و در مصاحبه شماره 16 اشباع نظری حاصل و نمونه‌گیری متوقف شد. جامعه در بخش کمی کلیه مدیران و معلمان ابتدایی استان لرستان بود که در مدرسه محل خدمت آن‌ها نظام دوری اجرا شده است که شامل 178 نفر بود و با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی از نوع طبقه‌ای نسبی 118 نفر به‌عنوان نمونه این بخش انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها در قسمت کیفی مصاحبه نیمه ساختار یافته و در قسمت کمی پرسشنامه محقق ساخته بود. اعتبار پرسشنامه توسط خبرگان و پایایی آن نیز از طریق محاسبه آلفای کرونباخ (955/0) تأیید شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در قسمت کیفی از روش کدگذاری اشتراوس و کوربین و در قسمت کمی از آزمون t تک نمونه‌ای استفاده شد. نتایج بخش کیفی11نشانگر درباره عامل زمینه،7نشانگر درباره عامل درونداد، 7نشانگر درباره عامل فرایند، 8نشانگر درباره عامل برونداد نشان داد. نتایج بخش کمی پژوهش نیز نشان داد که وضعیت اجرای نظام دوری ازنظر عوامل زمینه، فرایند و برونداد مطلوب و از نظر عامل درونداد نامطلوب است

کلیدواژه‌ها


Amiri, GH. (2017). The looping system on school connectedness and academic engagement. University of Ferdowsi, Disertaion for Master of Arts Degree in Curriculum Development, Faculty of Education and Psychology. [In Persian].
Asadi Ghale Nei,M.H., Seyedan, A., Aameri,E., Asadi,A. (2016). Explaining the characteristics of a permanent teacher in the looping system (the stability of a teacher in the first period of elementary school). The third national conference on sychology, educational sciences and lifestyle. Mashhan: [In Persian] Dio:https://civilica.com/doc/593454
Asghari Nejad,S., Salimi, S. (2022). Examining the Effect of Performance Assessment on Performance Improvement with the Mediating Role of Empowering Elementary school Teachers, Journal of Modern Thoughts in Education, 16(4), 28-40. [In Persian]
Barger, T. M. (2013). Impact of looping on middle school science standardized achievement tests. Liberty University.
Bazargan,A.(2008). An introduction to qualitative and mixed methods. Tehran: Didar Publications. [In Persian].
Bempechat, J. Mirny, A. Li, J. Wenk, K. A. & Holloway, S. D. (2011). Learning together: The educational experiences of adolescents in Moscow.‏
Carroll, B. (2012). A study to inform principals about an instructional design, looping, and its influence on student achievement (Doctoral dissertation).‏
Cistone, P.J. & Shneyderman, A. (2004). Looping: An empirical evaluation. International
Journal of Educational Policy, Research, and Practice, 5(1).
Comer, M. (2023). A Reflective Study Investigating Looping in Higher Education as a Pedagogical Methodology Model. International Journal of Higher Education Pedagogies, 4(1), 24-37.Dio: https://doi.org/10.33422/ijhep.v4i1.374
Delavar,A. (2015). Educational and Psycological Research. Tehran: Virayesh Publication Institute. [In Persian].
Fathi Vajargah, K. (2005). Curriculum Planing. Tehran: Favaran Publications[In Persian].
Findley, M. J. (2018). The Impact of Looping in an Elementary School Setting. (Doctoral dissertation), The University of North Carolina at Chapel Hill.‏
Freeman, M. B. (2000). Looping at One Elementary School: How Successful Was It? (Doctoral dissertation), Virginia Tech
Ghasemzadeh,S., Naghsh,Z., Afzali,L. (2019). Teacher's Mental Engagement, Teacher's Happiness, and Organizational Climate: Using Two-Level Teacher-School Modeling.Quarterly Journal of Career & Organizational.11(40). 83-98. [In Persian] Doi:10.29252/JCOC.11.3.83
Grant, J. Johnson, B. & Richardson, I. (1996). The looping handbook. Crystal Springs Books.
Gregory, B. S. (2009). The impact of looping on academic and social experiences of middle school students. (Doctoral dissertation), Walden University.
Haji Babaei,H., Mirazimi,H., Masouri,E. (2023). Different Areas and Educational Requirements Fundamental Reform Document of Education in the Islamic Republic of Iran. Educational and Scholastic Studies, 12(3), 37-63. [In Persian] Dio: 10.48310/pma.2023.3315
Hall, K. (2021). Looping and Academic Achievement in Elementary Schools (Doctoral dissertation, East Tennessee State University).
Hanson, B.J. (1995). Getting to know you- Multiyear teaching. Educational Leadership, 53(3).
Hosseini zarrabi, H., Khorasani,A. (2014). Training Evaluation (Theory and Practice).Tehran: Industrial Research and Education Center of Iran. [In Persian].
Hoveida, R., Dolati, A , . Amin Beidokhti. (2017). The position and role of looping system in promoting and improving the teaching- learning process of primary school students. Educational Innovations16(3), 25-46. [In Persian]
Jafari Kamangar,F., Ehsani Tilami,S.(2021). Assessment of the Quality of Practicum Implementation at Farhangian University of Mazandaran. Educational and Scholastic Studies, 9 (4), 261- 289. [In Persian] Dor: 20.1001.1.2423494.1399.9.4.12.6
Karimiyan,J. (2021). Policy making in education. Tehran: Center For Straregic Studies.
Langmuir, L. (2014). An exploratory investigation of looping high school math and English and student achievement. (Master’s thesis). Rowan University: New Jersey.
Marzooghi, M., Mohammadi,M., Bakhtiari,A., Rahimdashti,Z.(2020). Evaluating the Application of Curriculum Mapping by Elementary School Teachers. Educational and Scholastic Studies,.8 (2), 7-26. [In Persian] Doi:20.1001.1.2423494.1398.8.2.1.4.
Meeks, R. G. (2008). Does Looping Enhance Student Achievement? The Corinthian, 9(1), 10.‏
Mollaeenezhad, A. (2012). The desired professional qualifications of primary school trainee teachers. Educational Innovations, 11 (4), 33-62. [In Persian].
Mousapour,N. (2014).The Principles of Curriculum Development in Secondary Education. Mashhad: Beh Nashr [In Persian].
Nitecki, E. (2017). Looping and attachment in early childhood education: How applications of epigenetics demand a change. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning,17 (2),85-100.‏ Dio: https://doi.org/10.14434/josotl.v17i2.20840
Pecanic.M.L. (2003). The Experience and Effects of Looping in the Elementary Classroom. (Master’s thesis), University La Mirada, California USA.
Pickett, G. (2016). The effects of looping in the Cuban classroom: Teacher perception and academic achievement. (Doctoral dissertation), Northcentral University.
Saif,.A, A .(2023).Modern Educational Psycology. Tehran:Douran Publications [In Persian].
Thomas, K.A. (2014). Studying the looping cycle in early childhood public education: A multiplecase study analysis. (Order number. 3668165) [Doctoral dissertation, The University of Alabama at Birmingham].
Tourigny, R. Plante, I. & Raby, C. (2020). Do students in a looping classroom get higher grades and report a better teacher-student relationship than those in a traditional setting?  Educational Studies, 46(6), 744-759. Dio:https://doi.org/10.1080/03055698.2019.1663152
Ullman, E. (2005, October 24). Looping leads to long-term connections with students. Edutopia.‏
Wang, L. Wu, M. Shi, Y. Chen, Y. Loyalka, P. Chu, J. & Rozelle, S. (2017). The effect of teacher looping on student achievement: Evidence from rural China. Rural Education Action Program.‏
Williams-Wright, V. (2013). Teachers' Attitudes and Perceptions of Looping and The Effect of Looping on Students' Academic Achievement. (Doctoral dissertation), Delta State University.