شناسایی راهکارهای توسعه برنامه درسی تربیت‌بدنی مدارس از طریق فناوری‌های نوین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 استاد گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر، شناسایی راهکارهای توسعه برنامه درسی تربیت‌بدنی مدارس از طریق فناوری‌های نوین بود. روش پژوهش از نوع کیفی با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون انجام شد. مشارکت‌کنندگان در پژوهش شامل 16 نفر از متخصصان (9 نفر متخصص تربیت‌بدنی، 3 نفر متخصص فناوری،3 نفر از اساتید دانشگاه و 1 نفر سردبیر تربیت‌بدنی) بودند. انتخاب نمونه‌ها تا زمان دستیابی به اشباع داده‌ها ادامه یافت. ابزار پژوهش مصاحبه‌های عمیق و نیمه‎ساختارمند بود. برای ارزیابی روایی پژوهش از روش‌های بررسی اعضا، بازبینی مجدد مسیر کسب اطلاعات، درگیری طولانی‌مدت و مقایسه مستمر و همچنین برای ارزیابی پایایی از پایایی بازمون استفاده شد. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، با استفاده از روش کدگذاری باز، مضامین فرعی و مضامین اصلی، راهکارهای توسعه درس تربیت‌بدنی مدارس از طریق فناوری‌های نوین شناسایی و استخراج شدند. درنهایت 10 راهکار مؤثر ازجمله تأمین زیرساخت‌های فناوری ورزشی در مدارس، انتخاب فناوری ورزشی مناسب، آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی و... شناخته شدند. با توجه به یافته‌های پژوهش حاضر پیشنهاد می‌شود مسئولان و دست‌اندرکاران توجه ویژه‌ای به تأمین زیرساخت‌های مالی و امکاناتی داشته و با ایجاد حمایت‌ها و مشوق‎های مالی برای کاربران به افزایش دسترسی و انگیزه آن‌ها به استفاده از فناوری در فرایند یاددهی و یادگیری درس تربیت‎بدنی کمک کنند. همچنین توصیه می‌شود مدیران عالی جهت همگام‌سازی موفقیت‌آمیز برنامه درسی تربیت‌بدنی مدارس ایران با فناوری‌های روز دنیا به یافته‌های پژوهش حاضر توجه نمایند.

کلیدواژه‌ها


Ajeigbe, I. Y. (2022). Challenges Of Teaching Physical Education Through Online Resources During Covid-19 Era. KWASU International Journal of Education (KIJE), 4(1), 89-96.
Bicer, B., Orak, M. E., & Uzum,H. (2022). Examining the attitudes and usage levels of coaches towards technology in terms of athlete education. Educational Research and Reviews, 17(1), 14-23.
Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using Thematic Analysis in Psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.
Cahlikova, T., & Bundi, P. (2020). Managing the rise of the digital state: implementation of digital education by local government. Jahrbuch der Schweizerischen Verwaltungswissenschaften, 11 (1).
Chin-Cheng, Y., Ching-Te, L., & Ting-I, L. (2022). The Effect of Multimedia Teaching Intervention on Physical Education Curriculum on University Students’ Sports Attitudes and Sports Behaviors. Annals of Applied Sport Science, 10(2), 0-0.
Fan, S., & Xu, R. (2022). Research on the Development and Influencing Factors of Sports Network Education and Training. Paper presented at the 2022 International Conference on Educational Innovation and Multimedia Technology (EIMT 2022).
Ghanbari Firouzabad, A., Amani, A., Riehani, M.,& Sardroodian, M. (2020). Designing a Strategic Model for Student Sport Development. Research on EducationalSport,8(20):179-204.[In Persian].DOI: 10.22089/res.2020.7838.1732.
Ge, X., Yin, Y., & Feng, S. (2018). Application research of computer artificial intelligence in college student sports autonomous learning. Educational Sciences: Theory & Practice, 18. (5)
Hamutoğlu, N. B., & Başarmak, U. (2020). External and internal barriers in technology integration: A structural regression analysis.
Hosseini Keshtan, M., Qalandar Quchan Atiq, K. (2022). Prioritization of Indicators for the Development of Student Sports in Iran. Research on Educational Sport, 10 (28): 113-40. [In Persian]. DOI: 10.22089/RES.2022.11449.2170.
Hur, Y., Ko, Y. J., & Valacich, J. (2007). Motivation and concerns for online sport consumption. Journal of Sport Management, 21(4),521-539.
Isikgoz, M. E. (2021). An Analysis of the Intention of Students Studying at Physical Education and Sports School to Use Synchronous Virtual Classroom Environments during the COVID-19 Pandemic Period. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 20(4), 16-22.
Isgren Karlsson, A., Alatalo, T., Nyberg, G., & Backman, E. (2023). Exploring physical education teachers’ perceptions and attitudes towards digital technology in outdoor education. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 23(4), 510-524.
Lee, S., Kim, S., & Wang, S. (2017). Motivation factors influencing intention of mobile sports apps use by applying the unified theory of acceptance and use of technology (UTAUT).
Lee, H. S., & Lee, J. (2021). The effect of elementary school soccer instruction using virtual reality technologies on students’ attitudes toward physical education and flow in class. Sustainability, 13(6), 3240.
Lobo, J. T. (2022). Perception of Students Towards Physical Education in An Online Class Setting Amid Covid-19 Pandemic. RESEARCH REVIEW International Journal of Multidisciplinary, 7(5), 01-07.
Mahindru, A., Patil, P., & Agrawal, V. (2023). Role of physical activity on mental health and well-being: a review. Cureus15(1).‏
Maksymchuk, B., Gurevych, R., Matviichuk, T., Surovov, O., Stepanchenko, N., Opushko, N., ... Vakoliuk, A. (2020). Training future teachers to organize school sport. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 12(4), 310-327.
McComb, D. G. (2004). Sports in world history: Routledge.
Mohammadi, S., & Ghaedi, A. (2020). Presentation of Effective Factors on the Decisions to Use Smartphones in the Field of Exercise: Applying the Technology Acceptance Model and Flow Theory. Sport Management Studies. 12 (60):17-40. [In Persian]. DOI: 10.22089/smrj.2019.6410.2314.
Mahmoudi, A., Pirjamadi, S., Kosaripoor, M. (2021). Investigating the Effect of Physical Factors on the Development of Student Sport with the Mediating Role of Human Capital. Journal of Research in Educational Science, 15(54), 91-102. [In Persian]
Prasetyo, A., & Amir, A. (2022). Learning Innovations in Physical Education, Sports, and Health During the Covid-19 Pandemic. ETDC: Indonesian Journal of Research and Educational Review, 1(2), 269-277.
Ross, R. E., VanDerwerker, C. J., Saladin, M. E., & Gregory, C. M. (2023). The role of exercise in the treatment of depression: biological underpinnings and clinical outcomes. Molecular Psychiatry28(1), 298-328.‏
Sayadi, M., Farahani, A., GHorbani, L., GHasemi, H. (2020). Model Designing for Empowering Indicators of Physical Education Training Based on the Modern Educational Technology. Research on Educational Sport, 8(20): 73-92. [In Persian]. DOI: 10.22089/res.2019.7735.1717.
Sharma, S. (2019). Role of technology in sports and physical education for coaches and physical educators.
Spires, H. A., Lee, J. K., Turner, K. A, & Johnson, J. (2008). Having our say: Middle grade student perspectives on school, technologies, and academic engagement. Journal of research on Technology in Education, 40(4), 497-515.
Tashpulatov, F.A. (2022). Student Sports as a Factor in the Preparation of Highly Qualified Athletes. European journal of business startups and open society, 2(2), 18-23.
Wallace, J., Scanlon, D., & Calderón, A. (2023). Digital technology and teacher digital competency in physical education: a holistic view of teacher and student perspectives. Curriculum Studies in Health and Physical Education, 14(3), 271-287.
Wang, M. (2021). RETRACTED: Design of College Physical Education Teaching System Based on Artificial Intelligence Technology. Paper presented at the Journal of Physics: Conference Series.
Williams, J., & Chinn, S. J. (2010). Meeting relationship-marketing goals through social media: A conceptual model for sport marketers. International Journal of Sport Communication, 3(4), 422-437.
Wuest, D. A., Bucher, C. A., & Fisette, J. (2003). Foundations of physical education, exercise science, and sport.‏
Xiang, M., Zhang, Z., & Kuwahara, K. (2020). Impact of COVID-19 pandemic on children and adolescents' lifestyle behavior larger than expected. Progress in cardiovascular diseases, 63 531, (4).
Zhang, S. X., Wang, Y., Rauch, A., & Wei, F. (2020). Unprecedented disruption of lives and work: Health, distress and life satisfaction of working adults in China one month into the COVID-19 outbreak. Psychiatry research, 288, 112958.
Zorba, H. N., Zorba, E., & Karaman, M. (2017). 5-An Analysis Of Physical Education And Sports Teachers’Use Of Technology States To Reach Information. The Online Journal of Recreation and Sports, 6(4), 60-71.