The Roles of Academic Burnout and Academic Resilience as Mediators in the Relationship between Academic Vitality and Quality of Life in School

Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD Student in Curriculum Planning, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran. (Responsible Author).

2 PhD Student in Curriculum Planning, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Tabriz University, Tabriz, Iran.

3 Associate Professor of Curriculum Planning, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran.

Abstract

This study aims at examining the roles of academic burnout and academic resilience as mediators in the relationship between academic vitality and quality of life in schools.This descriptive research enjoyed a correlation methods of assessment (path analysis). The 354 samples were selected among 4570 high school students in Savojbolagh County, Karj, Iran in the academic year of 2017-2018. These samples were chosen based on Korjesi and Morgan table (1970) through randomly-multi clustering sampling. Data were collected using Marsh and Martin Lifelong Learning Questionnaire (2006), the Button and Williams's Quality of Life at Schools Questionnaire (1981), Bressu, Salonova and Schiofili's Educational Burnout Questionnaire (2007) and Samuels'Academic Resilience (2004). The reliability of the questionnaires was assessed using Cronbach's Alpha Test. Data were analyzed through Structural Equation Method (SEM). The results showed that academic vitality, academic burnout and educational resilience had a direct effect on the quality of life at the school. It can also be concluded that the variables of academic burnout and academic resilience played as a mediator among the academic vitality and quality of life in the schools.

Keywords


ابراهیمی­قوام، صغری و عزیزی ابرقویی، محسن. (1389). رابطة بین خودکارامدی و کیفیت تجارب یادگیری با فرسودگی تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی. پایان­نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکدة       روان­شناسی و علوم تربیتی.
اسلامی، محمدعلی؛ سعدی­چور، اسماعیل و درتاج، فرزانه. (1390). بررسی رابطة بین هوش معنوی و سلامت جسمانی          با فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی. دانشکدة روان­شناسی و علوم تربیتی.
امیری، مجید. (2015). «تدوین الگوی ساختاری فشارآورهای تحصیلی بر تاب‌آوری، انگیزش و فرسودگی تحصیلی    دانش‌آموزان دختر»، کنفرانس بین المللی مدیریت، اقتصاد انسانی، ترکیه.
باوری، هانیه؛ درتاج ، فریبرز و اسدزاده، حسن. (1395). «بررسی اثربخشی آموزش بر سرزندگی تحصیلی دانش­آموزان دورة دوم            متوسطه». پژوهش در نظام های آموزشی، 19(35)، 33-21.
بخشی، نگین و فولادچنگ، محبوبه. (1397). «رابطۀ جوّ مدرسه و تاب‌‌آوری تحصیلی: نقش واسطه‌‌ای سرزندگی تحصیلی». مجلة مطالعات روان­شناسی تربیتی، 15(30)، 51-80.‎.
بهروزی، بهروز؛ شهنی­ییلاق، منیجه و پورسید، سیدمهدی. (1391). «رابطةکمال‌گرایی، استرس ادراک‌شده و حمایت اجتماعی   با فرسودگی تحصیلی». راهبرد فرهنگ، 5 (20)، 102-83.
پورعبدل، سعید؛ صبحی قراملکی فناصر و عباسی، مسلم. (1394). «مقایسة اهمال کاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی در        دانش‌آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص». مجلة ناتوانی های یادگیری، 4(3)، 22-38.
پورعبدل، سعید؛ صبحی قرملکی، ناصر و عباسی، مسلم. (1394). «مقایسة اهمال‌کاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی در          دانش‌آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص». مجلة ناتوانی‌های یادگیری، 4(3)، 38-22.
حافظی، فریبا؛ احدی، حسن؛ عنایتی، میرصلاح الدین و نجاریان، بهمن (1386). «رابطة علّی استرس چالش، استرس مانع        پیشرفت،            فرسودگی و انگیزش یادگیری با عملکرد تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد شهر اهواز». دانش و پژوهش در روانشناسی. 9(32)، 166-145.
حق رنجبر، فرخ؛ کاکاوند، علیرضا؛ برجعلی، احمد و برماس، حامد. (1390). «تاب­آوری و کیفیت زندگی مادران دارای فرزندان            کم­توان ذهنی». فصلنامة سلامت و روان­شناسی، 1(1)، 189-179.
خانی، محمدحسین و مرادیانی گیزه­رود، سیده خدیجه. (1393). «تأثیر امنیت در مدرسه بر تاب‌آوری: نقش واسطه­ای عزت      نفس و حل مسئله»، فصلنامة اندیشه­های نوین تربیتی، دانشگاه الزهرا، 10(3)، 122-103.
دهقانی‌زاده، حسین و حسین­چاری، مسعود. (1391). «سرزندگی تحصیلی و ادراک از الگوی ارتباطی خانواده؛ نقش واسطه‌ای   خودکارآمدی». مطالعاتآموزشویادگیری، 4(2)، 47-21.
سامانی، سیامک؛ جوکار، بهرام و صحراگرد، نرگس. (1386). «تاب‌آوری، سلامت روانی و رضایتمندی از زندگی». مجلة          روان­پزشکیوروان­شناسیبالینیایران، 13(6)، 295-290.
سلطانی­شال، رضا؛ کارشکنی، حسین؛ آقامحمدیان شعرباف، حمیدرضا؛ عبدخدایی، محمدرضا و بافنده، حسین. (1390).         «بررسی روایی و پایایی پرسشنامة کیفیت زندگی مدرسه‌ای در مدارس شهر مشهد». علوم پزشکی دانشگاه کرمان، 19(1).       93-79.
سواری، کریم و بلشیده، کیومرث. (1389). «بررسی ارتباط بین ویژگی­های شخصیتی با فرسودگی تحصیلی در دانش‌آموزان      مقطع دبیرستان شهر اهواز». مجلة دستاوردهای روان­شناختی. 4(1)102-89.
شریفی، کبیر و سعیدی، حمیدرضا. (1394). «پیش­بینی بهزیستی روان­شناختی براساس جهت­گیری زندگی و خوش­بینی». مجلة  رویش روان­شناسی، 4(1)58-41.
عیسی­زادگان، علی؛ میکائیلی منیع، فرزانه، مروئی میلان، فیروز. (1393). «رابطة بین امید، خوش­بینی و معنای تحصیل با          عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان پیش­دانشگاهی»، مجلة روان­شناسی مدرسه، 3(2)152-137.
قاسم، مرضیه و حسین­چاری، مسعود. (1391). «تاب‌آوری روانشناختی و انگیزش درون-بیرونی: نقش اسطه­ای         خودکارآمدی». روان­شناسی تحولی: روان­شناسان ایرانی، 9(33)، 71-61.
قدم­پور، عزت­اله؛ فرهادی، علی، نقی بیرانوند، فاطمه (1395). «تعیین رابطة بین فرسودگی تحصیلی با اشتیاق و عملکرد          تحصیلی در دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه لرستان»، مجلة پژوهش در آموزش پزشکی، 8(2)، 68-60.
کارشکی، حسین؛ مومنی مهموئی، حسین و قریشی، بهجت. (1391). «رابطة انگیزش تحصیلی و کیفیت زندگی         دانش‌آموزان مشمول ارزشیابی توصیفی با ارزشیابی سنتی». فصل­نامة پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، 11(40)، 114-104          
کریمیان­پور، غفار؛ زاهد بابلان، عادل و دشتی، ادریس. (1396). «نقش کیفیت زندگی در مدرسه و خودپندارة تحصیلی در        اشتیاق تحصیلی در دانش‌آموزان پایة پنجم و ششم ابتدایی شهرستان ثلاث باباجانی»، مجلة رویکردهای نوین آموزشی،        دانشکدة روان­شناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان، 12(2)، 91-75.
محمودی، زهرا، ابوالمعالی، خدیجه. (1394). «تأثیر آموزش مهارت­های تاب‌آوری بر کاهش فرسودگی تحصیلی دختران           دانش‌آموز مقطع دبیرستان»، اولین همایش ملی علمی­پژوهشی روان­شناسی، علوم تربیتی و آسیب­شناسی.
میکائیلی، نیلوفر؛ رجبی، سعید، عباسی، مسلم و خدیجه زمانلو. (1393). «بررسی ارتباط تنظیم هیجان و عواطف مثبت و         منفی با عملکرد و فرسودگی تحصیلی در دانشجویان». فصلنامة روان­شناسی تربیتی، 32(10)، 53-31.
نعامی، عبدالرضا. (1388). «رابطة بین کیفیت تجارب یادگیری با فرسودگی تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه        شهید چمران». مجلة مطالعات روان­شناختی، 5(3)، 134-117.
یعقوبی، ابوالقاسم و بختیاری، مریم. (1395). «تأثیر آموزش تاب‌آوری بر فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان دختر». پژوهش         در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 4(13)،16-7.
Agha Yousefi, A., Shaghaghi, F., Dehestani, M., & Barghi Irani, Z. (2012). The Relationship        between Quality of Life (QOL) and Psychological Capital with Illness Perception in            MS Patients. Quarterly Journal of Health Psychology, 1 (1): 32-45.
Anderson, L. W., & Bourke, S. F. (2013). Assessing Affective Characteristics in the Schools.          Routledge.
Ainley, J., & Bourke, S. (1992). Quality of School Life and Intentions for Futher Education:        The Case of a Rural High School. Paper presented at annual conference of AARE.         Adelaide.
 Ainley, J., Foreman, J., & Sheret, M. (1991). High School Factors that Influence Students to       Remain in School. The Journal of Educational Research85 (2): 69-80.
Ashnani, E. M., & Mostolizade, Z. (2014). The Role of School Factors in Strengthen Vitality        and Happiness (mirthfulness) of Isfahan Primary Schoolstudents. Kuwait Chapter of    the Arabian Journal of Business andManagement Review, 3 (12): 232.
Breso, E., Salanova, M., & Schoufeli, B. (2007). In Search of the Third Dimension of        Burnout. Applied Psychology, 56 (3): 460-472.
Bresó, E., Salanova, M., & Schaufeli, W. B. (2007). In Search of the “Third Dimension” of           Burnout: Efficacy or Inefficacy? Applied Psychology, 56 (3): 460-478.
Bruce. S. P. (2009). Recognizing Stress and Avoiding Burnout. Currents in Pharmacy      Teaching & Learning, 1 (1): 57-64.
Collie, R. J., Martin, A. J., Malmberg, L. E., Hall, J., & Ginns, P. (2015). Academic           Buoyancy, Student's Achievement, and the Linking Role of Control: A Cross-Lagged     Analysis of High School Students. British Journal of Educational Psychology, 85 (1):    113-130.
Comerford, J., Batteson, T., & Tormey, R. (2015). Academic Buoyancy in Second Level Schools:             Insights from Ireland. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 197: 98-103.
David. A. P. (2010). Examining the Relationship of Personality and Burnout in College    Students: The Role of Academic Motivation. Educational Measurement and      Evaluation       Review, 1: 90-104.
Duijn, M., Rosenstiel, I. V., Schats, W., Smallenbroek, C., & Dahmen, R. (2011). Vitality and     Health: A Lifestyle Programme for Employees. European Journal of Integrative         Medicine, 3: 97-10.
Friborg, O., Hjemdal, O., Rosenvinge, J. H., Martinussen, M., Aslaksen, P. M., & Flaten, M. A.    (2006). Resilience as a Moderator of Pain and Stress. Journal of psychosomatic      research61 (2): 213-219.
Freudenberger, H. J. (1974). Staff  Burn‐Out. Journal of social issues30 (1): 159-165.
Ghasemi, N., Kajbaf, M. B., & Rabiei, M. (2011). The Effectiveness of Quality of Lifetherapy     (QOLT) on Subjective Well–Being (SWB) and Mental Health. Journal of Clinical        Psychology, 3 (2): 23-34.
Gonzalez, R., & Padilla, A. M. (1997). The Academic Resilience of Mexican American High        School Students. Hispanic. Journal of Behavioral Sciences, 19:301−317.
Green glass, E. R., Burke, R. J., & Fiksenbaum, L. (2001). Workload and Burnout in Nurses.        Journal of Community and Applied Social Behavior and Personality, 11: 211-215.
Haghranjbar F., Kakavand A., Borjali A., Bermas H. (2011). Resilience and Quality of Life for    Mothers with Mentally Retarded Children. Quarterly Journal of Health and Psychology, 1 (1): 178-87 (Full Text in Persian).
Ho, M. Y., Cheung, F. M., & Cheung, S. F. (2010). The Role of Meaning in Life and Optimism in             Promoting Well-Being. Personality and individual differences, 48 (5): 658-663.
Kaplan, A., & Flum, H. (2010). Achievement Goal Orientations and Identity Formation    Styles. Educational Research Review, 5(1): 50-67.
 Kashdan, T. B. (2002). Social Anxiety Dimensions, Neuroticism, and the Contours of      Positive Psychological Functioning. Cognitive therapy and Research, 26 (6): 789-    810.
Kuh, G. D. Kinzie, J., Schuh, J. H., & Whitt, E. J. (2011). Student Success in College:       Creating Conditions that Matter. John Wiley & Sons.
 Li, Y., Ren, Z., Ren, F., Zhu, Q., Liu, Y., & Zhang, S. (2016). On the Relationship of      Extraversion,             Vitality and Meaning in Life among Chinese College Students. Advances in           Psychology,     6 (1): 85-90.
Lee, J. E. C., Sudom, K. A., & Zamorski, M. A. (2013). Longitudinal Analysis of  Psychological  Resilience and Mental Health in Canadian Military Personnel Returning from Overseas          Deployment Higher-order model of resilience in the Canadian    Forces. Journal of Occupational Health Psychology, 18 (3): 327. 337
Letzring, T. D., Block, J., & Funder, D. C. (2005). Ego-Control and Ego-Resiliency:         Generalization of Self-Report Scales Based on Personality Descriptions from Acquaintances,            Clinicians, and the Self. Journal of Research in Personality39 (4): 395-422.
Li, Y., Ren, Z., Ren, F., Zhu, Q., Liu, Y., & Zhang, S. (2013). On the Relationship of       Extraversion,             Vitality and Meaning in Life among Chinese college Students. Advances in            Psychology, 6 (1): 85-90
Malmberg, L. E., Hall, J., & Martin, A. J. (2013). Academic Buoyancy in Secondary School:        Exploring Patterns of Convergence in Mathematics, Science. English and Physical      Education. Learning and Individual Differences, 23: 262-266.
Martin, A. J. (2014). Academic Buoyancy and Academic Outcomes: Towards a Further    Understanding of Students with Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder (ADHD), Students without ADHD, and Academic Buoyancy itself. British Journal of     Educational     Psychology, 84 (1): 86-107.
Martin, A. J., Colmar, S. H., Davey, L. A., and Marsh, H. W. (2010). Longitudinal            Modelling of            Academic Buoyancy and Motivation: Do the 5Cs hold up over time? British Journal         of Educational Psychology, 80 (3): 473-496.
Martin, A. J., Ginns, P., Papworth, B., and Nejad, H. (2013). The Role of Academic         Buoyancy in            Aboriginal/Indigenous Students’ Educational Intentions: Sowing the Early Seeds of Success for Post-School Education and Training. Seeding Success in Indigenous Australian Higher, 14: 57-79.
Martin, A. J. (2013). Academic Buoyancy and Academic Resilience: Exploring Everyday’and      ‘Classic’ Resilience in the Face of Academic Adversity. School Psychology International,    34 (5): 488-500.
Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2006). Academic Resilience and its Psychologicaland        Educational Correlates: Aconstruct Validity Approach. Psychology in the Schools,         43: 267−282.
Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2008a). Academic Buoyancy: Towards an Understanding of         Students’ Everyday Academic Resilience. Journal of School Psychology, 46: 53-83.
Maslach, C., Schaufeli, W. B., & Leiter, M. P. (2001). Job Burnout. Annual Review of       psychology, 52: 397-422.
Mathur, R., & Sharma, R. (2015). Academic Stress in Relation with Optimism and Resilience.      International Research Journal of Interdisciplinary & Multidisiplinary Studies, 1 (7):        129-134.
Miller, S., Connolly, P., and Maguire, LK. (2013). Wellbeing, Academic Buoyancy and    Educational Achievement in Primary School Students. International Journal of  Educational Research, 62: 239-248
Mikaeili, N., Afrooz, G., & Gholiezadeh, L. (2013). The Relationship of Self-Concept and            Academic Burnout with Academic Performance of Girl Students. Journal of school    psychology, 1 (4): 90-103. (Persian).
Mega, C., Ronconi, L., & De Beni, R. (2014). What Makes a Good Student? How Emotions,       Self-Regulated Learning, and Motivation Contribute to Academic Achievement. Journal         of Educational Psychology, 106 (1): 121.
Modin, B., stberg, V., Toivanen, S., & Sandell, K. (2011). Psychosocial Working Conditions,       School Sense of Coherence and Subjective Health. A Multilevel Analysis of Ninth          Grade  Pupils in the Stockholm Area. Journal of Adolescence, 34: 129–139.
Muñoz-Cantero, J. M., Losada-Puente, L., & Almeida, L. S. (2017). Quality of Life, Adolescence            and Inclusive Schools: Comparing Regular and Special Needs Students. Bordón. Revista de     pedagogía, 69 (1): 139-154.
Mok, M., & Flynn, M. (1998). Effect of Catholic School Culture on Students’ Achievement In    the Higher School Certificate Examination: A multilevel Path Analysis. Educational    Psychology, 18: 409–32.
Nguyen, T. D., & Nguyen, T. T. M. (2012). Psychological Capital, Quality of Work Life, and       Quality of Life of Marketers: Evidence from Vietnam. Journal of Macromarketing,     32(1):   87-95.
Nawaz, A., Malik, J. A., & Batool, A. (2014). Relationship between Resilience and Quality of  Life in Diabetics. J Coll Physicians Surg Pak24 (9): 670-5.
Overstreet, S., & Braun, S. (1999). A Preliminary Examination of the Relationship between          Exposure to Community Violence and Academic Functioning. School Psychology         Quarterly, 14: 380−396.
Parker, P. D., & Salmela-Aro, K. (2011). Developmental Processes in School Burnout: A Comparison of Major Developmental Models. Learning and Individual Differences, 21 (2):            244-248.
Pang Sun-Keung, N. (1999). Students' Perceptions of Quality of School Life in Hong Kong         Primary Schools. Educational Research Journal, 14 (1): 49-71.
Putwain, D. W., & Daly, A. L. (2013). Do Clusters of Test Anxiety and Academic Buoyancy             Differentially Predict Academic Performance? Learning and Individual Differences, 27:    157-162.
Putwain, D. W., Daly, A. L., Chamberlain, S., & Sadreddini, S. (2015). Academically Buoyant    Students are Less Anxious about and Perform Better in High‐Stakes Examinations. British        Journal of Educational Psychology, 85 (3): 247-263.
Qinyi, T., & Jiali, Y. (2012). An Analysis of the Reasons on Learning Burnout of Junior High School Students from the Perspective of Cultural Capital Theory: a Case Study of Mengzhe Town in Xishuangbanna, China. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46: 3727-3731.
Rísquez, M. I. R., Garcia, C. C., & Tebar, E. D. L. A. S. (2015). Resilience and Burnout   Syndrome in Nursing Students and its Relationship with Sociodemographic Variables and         Interpersonal Relationship. International Journal of Psychological Research, 5 (1): 88-95.
Salmela-Aro, K., & Tynkkynen, L. (2012). Gendered Pathways in School Burnout among Adolescents. Journal of Adolescence, 35 (4): 929-939.
Sarah, M., Paul, C., & Lisa, K. (2013). Well-Being, Academic Buoyancy and Educational             Achievement in Primary School Student. International Journal of Educational Research,   (62): 239-248.
Salmela-Aro. K, & Naatanen, P. (2005). Nuorten koulupumus- menetelmaAdolesencenta school burnout method. Helsinki, Finland, Edita.
 Samuels, W. E. (2004). Development of a Non-Intellective Measure of Academic Success:             Towards the Quantification of Resilience.
Salanova, M., Schaufeli, W., Martínez, I., & Bresó, E. (2009). How Obstacles and Facilitators      Predict Academic Performance: The Mediating Role of Study Burnout and            Engagement. Anxiety, stress & coping, 23 (1): 53-70.
Sand, G., & Miyazaki, A. D. (2000). The Impact of Social Support on Salesperson Burnout and   Burnout Components. Psychology & Marketing, 17(1): 13-26.
Schraml, K., Perski, A., Grossi, G., & Simonsson-Sarnecki, M. (2011). Stress Symptoms among    Adolescents: The Role of Subjective Psychosocial Conditions, Lifestyle, and Self-Esteem.         Journal of Adolescence, 34 (5): 987-996.
Solberg, P. A., Hopkins, W. G., Ommundsen, Y., & Halvari, H. (2012). Effects of Three Training             Types on Vitality among Older Adults: A Self-Determination Theory Perspective. Psychology of Sport and Exercise, 13 (4): 407-417.
Tuominen-Soini, H., & Salmela-Aro, K. (2014). Schoolwork Engagement and Burnout among      Finnish High School Students and Young Adults: Profiles, Progressions, and       Educational     Outcomes. Developmental psychology, 50 (3): 649.
Toghyani, M., Kalantari, M., Amiri, S., & Molavi, H. (2011). The Effectiveness of Quality of       Life Therapy on Subjective Well-Being of Male Adolescents. Procedia - Social and        Behavioral Sciences, 30: 1752-1757.
Tol, W. A., Song, S., & Jordans, M. J. (2013). Annual Research Review: Resilience and Mental    Health in Children and Adolescents Living in Areas of Armed Conflict–a Systematic Review of Findings in Low‐and Middle‐Income Countries. Journal of Child Psychology and            Psychiatry, 54 (4): 445-460.
Uludağ, O., & Yaratan, H. (2010). The Effect of Burnout on Engagement: An Empirical Study    on Tourism Students. Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education, 9 (1):        13-23.
Victoriano, J. (2016). An Investigation of the Generalizability of Buoyancy from Academics            to Athletics. MA Thesis, Agricultural and Mechanical College: Louisiana State   University, p: 18.
Wimberly‚ D. (2010). Quality of Life Trends in the Sothern black belt‚ 1980-2008: A        Research Note. Journal of Rural Social Sciences‚ 25 (1): 103-118.
Williams, T., & Batten, M. (1981). The Quality of School Life. (ACER Research Monograph         No.12). Hawthorn, Victoria: ACER
Zellars, K. L., Perrewe, P. L., & Hochwarter, W. A. (2000). Burnout in Health Care: The Role of the Five Factors of Personality. Journal of Applied Social Psychology, 30 (8): 1570-1598.
Zhang, Y., Gan, Y., & Cham, H. (2007). Perfectionism, Academic Burnout and Engagement        among             Chinese College Students: A Structural Equation Modeling Analysis.         Personality and Individual Differences, 43 (6): 1529-1540.