Deterrents of Teacher Educators’ Participation in Professional Development Programs: A Grounded Theory Study

Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D. in Educational Management, Farhangian University, Central Administrative Organization, Tehran, Iran

2 Ph.D. in Educational Management, Farhangian University, Bojnurd, Iran

3 Ph.D. in International Relations, Farhangian University, Central Administrative Organization, Tehran, Iran

Abstract

Despite designing and implementing voluntary and free professional development programs, they’re not welcomed by FTEU faculty. The present paper, hence, aims at identifying deterrents of faculty participation in professional development programs. In doing so, grounded theory design was used and along the study 26 faculties were selected and interviewed using theoretical sampling. Interview data was analyzed using a 6 stage coding strategy developed by Auerbach and Silverstein, i.e. transcription, reading of the transcripts and identification of repeating ideas, construction of themes, creation of constructs, and theoretical narrative. The findings indicated that individual factors (self-perception, and job perception), situational factors (social status, and occupational status), and organizational factors (occupation, training, organizational culture, economy, and organizational structure) inhibit teacher educators from participating in professional development programs. The study also revealed that deterrents of participation are multifaceted and interrelated, deterring teacher educators from attending training programs.

Keywords


اسدی، عطاالله، طاهری، ماهدخت، و خوشرنگ، حسین (1390). نیازهای آموزشی اعضای هیئت علمی: اولویت‌ها-راهکارها. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 3(2)، 42-36.
اسمعیل‌زاده ساعیه، سارا، نوری سپهر، محمد، بهرامی، توران، و رجبی، محمد (1391). به­کارگیری مدل مماسی در نیازسنجی فعالیت‌های اعضای هیئت علمی دانشگاه پزشکی البرز. نشریة دانشگاه علوم پزشکی البرز، 2(1)، 18-13.
بندعلی، بهار، ابوالقاسمی، محمود، پرداختچی، محمدحسن، و رضایی­زاده، مرتضی (1397). آسیب‌شناسی برنامه­های بالندگی هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی. فصلنامة آموزش و توسعة منابع انسانی، 5(18)، 53-25.
شاهی، عارفه، شاهی، مهران، آویژگان، مریم، حسینی تشنیزی، سید سعیدی، ناصریان، بهجت، رزم‌آرا، اصغر، و کمالی، فرحناز (1393). نیازسنجی آموزشی اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان. مجلة توسعة آموزش در علوم پزشکی، 7(16)، 84-72.
عبداللهی، سید مجید، زمانی، بی‌بی عشرت، ابراهیم­زاده، عیسی، زارع، حسین، و زندی، بهمن (1389).­ شناسایی عوامل بازدارندة مشارکت مدرسان دانشگاه­­ها در دوره­های یادگیری الکترونیکی. فصلنامة پژوهش و برنامه­ریزی در آموزش عالی، 16(2)، 40-19.
عنبری، زهره، و زرین‌فر، نادر (1392). نیازسنجی و مقایسة برنامه‌های توسعه، رشد و بالندگی اعضای هیئت علمی در دانشگاه علوم پزشکی اراک. دوفصلنامة مرکز مطالعات و توسعة آموزش علوم پزشکی، 4(1)، 16-1.
قاسمی، مجید، و صالحی، کیوان (1396). بازنمایی موانع و چالش­های رشد و بالندگی اعضای هیئت علمی جدیدالاستخدام: مطالعه­ای به روش پدیدارشناسی. فصلنامة آموزش و توسعة منابع انسانی، 4(13)، 25-1.
Auerbach, C. F., & Silverstein, L. B. (2003). Qualitative data: an introduction to coding and analysis. New York: University Press.
Braun, V., & Clarke, V. (2013). Successful qualitative research: a practical guide for beginners. Sage Publications.
Cloutier, Y. J. (2003). Deterrents to participation in adult learning activities and literacy skills among seniors. Doctoral dissertation, University of Ottawa.
Creswell, J. W. (2012). Educational research: planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Boston: Pearson Education Inc.
Cross, K. P. (1979). Adult learners: characteristics, needs, and interests. In R. E. Peterson (ed.), lifelong learning in America. San Francisco: Jossey-Bass.
Cross, K. P. (1981). Adults as learners. San Francisco: Jossey-Bass.
Essman, E. R. (1994). Deterrents to participation in continuing education programs among university based nurse faculty. Doctoral dissertation, Syracuse University.
Houle, C. O. (1961). The inquiring mind. Madison: University of Wisconsin Press.
Kremer, A. L. (2005). Predictors of participation in formal and informal workplace learning: demographic, situational, motivational and deterrent factors. Doctoral dissertation, University of Texas.
Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: a guide to design and implementation. San Francisco: Jossey-Bass.
Miller, H. L. (1967). Participation of adults in education: A force-field analysis. Center for the Study of Liberal Education for Adults, Boston University.
Ordos, D. G. (1980). Models of motivation for participation in adult education. Proceedings of the 21st Annual adult Education Research Conference, Vancouver, BC: University of British Columbia.
Samardzija, M. (2005). Identifying deterrents to continuing professional development: A study of workplace learning and performance practitioners and their participation in professional associations. Doctoral dissertation, Northern Illinois University.