Diagnosting the Effective Competencies of Secondary School Teachers From the Viewpoint of Expert Educators

Document Type : Research Paper

Authors

1 Asistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Human Sciences,University of Shahed, Tehran, Iran

2 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences & Psychology University of Kharazmi, Tehran, Iran

3 Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences & Psychology University of Shahid Beheshti, Tehran, Iran

4 Asistant Professor, Department of Educational Methods and Curriculum, Faculty of Educational Sciences & Psychology, University of Tehran, Tehran, Iran

Abstract

The aim of this study was to identify the main competencies of high school teachers from the perspective of education experts. The present study was conducted in a qualitative method with a grounded theory strategy. The statistical population of the study was all education experts of public universities in Tehran, that which 18 of whom were selected using targeted sampling. Data were collected through a semi-constructed interview. Smith’s coding method (2007) was used to analyze the data. Also, the validity of the research was investigated by members' review method. To increase the reliability of the research, the methods of conducting a systematic process of recording, recording and writing data (recording audio, conducting interviews and writing oral data) in all interviews and methodical data analysis and extraction Logical categories and macro-abstract abstract concepts were applied based on coding methods. According to the research findings, the main competencies of secondary school teachers from the perspective of education experts include "communication", "psychological", "service", "research", "individual" and "educational" skills. Each of which is made up of several sub-competencies. Recognizing and introducing these competencies in the country's teacher training system can help policy makers, managers and educational planners in adopting appropriate strategies to reduce the gap between the current and favorable situation in this field and improve the status of competency components.

Keywords


احمدی، محمد (1391). ارزیابی شابستگی­های معلمان هنرستان­های فنی حرفه­ای و شهرستان قم. پایان­نامة کارشناسی‌ارشد، دانشکدة علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی (چاپ‌نشده).
پهلوان صادق، اعظم، و کجباف، محمدباقر (1391). نقش واسطه­ای فرایند آموزش ریاضی و فرهنگ مدرسه در ارتباط میان وضعیت اقتصادی– اجتماعی خانواده و باور­ها و ارزش­­ها دربارة یادگیری ریاضی با نگرش ریاضی. نوآوری­های آموزشی، 10(40)، 149-168.
جلیلی، مهسا، و نیک­فرجام، حسین (1391). بررسی وضع موجود توانائی و صلاحیت­های معلمان از دیدگاه دانش­آموزان و مقایسه با وضع مطلوب از دیدگاه صاحب­نظران در درس فیزیک سال چهارم دبیرستان­های شهرستان قدس. مجموعه­مقالات سیزدهمین کنفرانس آموزش فیزیک و سومین کنفرانس ازمایشگاه و فیزیک، زنجان: دانشگاه زنجان.
دانش­پژوه، زهرا، و فرزاد، ولی‌الله (1385). ارزشیابی مهارت­های حرفه­ای معلمان دورة ابتدایی. نوآوری­های آموزشی، 5(18)، 170-135.
رختی، طاهره (1386). بررسی میزان رضایتمندی دانشجویان دانشکده­های کشاورزی تهران و تربیت مدرس از روش­­ها و ابزار تدریس در دوره­های آموزش عالی. پایان­نامة کارشناسی‌ارشد، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس تهران (چاپ­نشده).
رعدآبادی، مهدی، صادقی‌فر، جمیل، بهادری، محمدکریم، درگاهی، حسین، فروزان­فر، فائزه، حموزاده، پژمان، و صدیق معروفی، شهنام (1391). اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان: کاربرد فرایند تحلیل سلسله­مراتبی (AHP). آموزش در علوم پزشکی، ۱۲(۱۱)، ۸17-۸25.
ساداتی، سیده زهرا، عنایتی، بهروز، و گرگانی، تقی (1390). مقایسة مهارت­های حل مسئله، بینش‌پژوهشی و فرایند تدریس در بین معلمان آموزش­دیده و آموزش­ندیده دورة اقدام‌پژوهی. روان­شناسی تربیتی، 2(6)، 97-77.
سرکارآرانی، محمدرضا (1389). رویکرد فرهنگی به آموزش. رشد معلم، 28(250)، 12-4.
عابدی، احمد، عریضی، حمیدرضا، و سبحانی­نژاد، مهدی (1384). بررسی میزان آشنایی معلمان دورة ابتدایی شهر اصفهان با نظریه‌های یادگیری و کاربرد آن‌­ها در فرایند تدریس. دانشور رفتار، 8(15)، 75-63.
عالی، آمنه، و امین یزدی، امیر (1387). تأثیر ویژگی­های معلم بر سبک مدیریت کلاس. تعلیم و تربیت، 24(93)، 135-103.
مهرمحمدی، محمود (1392). بازاندیشی فرایند یاددهی- یادگیری و تربیت معلم. تهران: انتشارات مدرسه.
نجفی، حسن، ملکی، حسن، فرمهینی فراهانی، محسن، و جعفری هرندی، رضا (1395). ارزیابی ابعاد اخلاق حرفه­ای تدریس اعضای هیئت علمی از دیدگاه دانشجویان دانشکدة پزشکی دانشگاه شاهد. توسعة آموزش در علوم پزشکی، 9(21)، 102-93.
نیکنامی، مصطفی، و کریمی، فریبا (1388). صلاحیت­های حرفه­ای معلمان آموزش عمومی و ارائة چهارچوب ادراکی مناسب. پژوهش در برنامه­ریزی درسی، 23(23)، 22-1.
وکیلی هریس، شهرام، حجازی، الهه، و اژه­ای، جواد (1388). رابطة ویژگی­­ها و کارآمدی معلم با پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان. روان­شناسی و علوم تربیتی، 39(3)، 189-171.
یمنی، محمد، و بهادری حصاری، مریم (1387). مقایسة برخی عوامل مؤثر بر کیفیت آموزشی دوره­های کارشناسی ارشد در دانشگاه­های شهید بهشتی و صنعتی شریف. آموزش عالی ایران، 1(1)، 80-75.
Adetayo, J. O. )2016). Teachers' factors as determinants of the professional competence of the Nigeria Certificate in Education (NCE) teachers. Journal of Education and Practice, 7(13), 1-11.
Adey, P. (2004). The professional development of teachers: Practice and theory. New York: Kluwer Academic Publishers.
Boon, H. J. (2011). Raising the bar: Ethics education for quality teachers. Australian Journal of Teacher Education, 36(7), 76-93.
Cameron, R., & Harrison, J. L. (2012). The interrelatedness of formal, non-formal and informal learning: Evidence from labour market program participants. Australian Journal of Adult Learning, 52(2), 277-309.
Campbell, E. (2008). The ethics of teaching as a moral profession. Journal of Curriculum Inquiry, 38(4), 357-385.
Deißinger, T., Dipl, H., & Silke, H. (2012). Structures and functions of Competency-based Education and Training (CBET): A comparative perspective. Internationale Weiterbildung und Entwicklung gGmbH/Capacity Building International, Germany
Denilson, C. (2008). The handbook for enhancing professional practice: Using the framework for teaching in your school. USA: ASCD.
Huntly, H. (2008). Teachers’ work: Beginning teachers’ conceptions of competence. The Australian Educational Researcher, 35(1), 125-145.
Moon, Y. L. (2007). Education Reform and Competency Based Education. Asia Pacific Education Review, 8(2), 337-341.
Olga, N. (2012). The competencies of the modern teacher. Part 2: Pre -Service and In-Service Teacher Training, pp.148-154.
Parker, B., & Walters S. (2008). Competency based training and national qualifications frameworks: Insights from South Africa. Asia Pacific Education Review, 9(1), 70-79.
Payne, D., & Pressley, M. (2013). A transcendent code of ethics for marketing professionals Leadership & Organizational Management, 55(1), 55-73.
Ramsden, P. (2006). Effective training: six key to success. The Teaching Professor, 20(3), 88-102.
Sabbah, S. S. M., Naser, I. A. S., & Awajneh, A. M. H. (2016). The teacher's roles in light of knowledge economy from the perspective of the educational supervisors' in Palestine. Journal of Education and Practice, 7(6), 88-98.
Schugurensky, D. (2000). The form of informal learning: towards conceptualization of the field. Centre for the Study of Education and Work, 5(19), 1-8.
Selvi, K. (2010). Teacher's competencies. International Journal of Philosophy of Culture and Axiology, 7(1), 167-175.
Stronge, J. H. (2007). Quality of effective teachers. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
Sturgis, C. (2015). Implementing competency education in K-12 systems: Insights from Local Leaders. CompetencyWorks Issue Brief. International Association for K-12 Online Learning.
Sudsomboon, W. (2007). Construction of a competency – based curriculum content framework for mechanical technology education program on automotive technology subject. Proceeding of the ICASE Asian Symposium 2007, Pattaya, Thailand.
Tanner, A. (2011). INSET (in-service education and training) and professional development of teachers: A comparison of British and Turkish cases. US-China Education ReviewChina Education Review, A6, 846-858.
Trent, J. (2012). Teacher professional development through a school-university partnership, What role does teacher identity play?. Australian Journal of Teacher Education, 37(7), 1-7.
Voorhees, R. A. (2001). Competency – based learning models, a necessary future. Journal of New Directions for Institutional Research, 28(110), 5-13.
Weshan, H. A. (1999). A study of effective teaching skills of preservice student teachers as perceived by cooperating teachers and university supervisors in Jordan. Doctoral dissertation, Ohio University.
Zdenek, B., & Schochor, D. (2007). Developing moral literacy in the classroom. Journal of Educational Administration, 45(4), 514–530.