Predicting Academic Performance of Female Pre-service Teachers Based on Emotional Intelligence, Motivational Beliefs and Learning Strategies

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

This study aims to determine the role of emotional intelligence elements, motivational beliefs and learning strategies in academic performance of pre-service teachers.   Bar-on Emotional Intelligence Inventory and Self-regulation strategies (MSLQ) as two standard questionnaires administered among one-hundred and thirty pre-service teachers who were selected randomly from the target population. Moreover, their GPA (grade point average) in first semester was considered as their academic performance.  In order to analyze the data, statistical indicators of mean, standard deviation, variance analysis and multiple regression techniques were run. Findings reveal that there is a significant relationship between academic performance and emotional intelligence; motivational beliefs and learning strategies, respectively. Furthermore, these four elements can predict the academic performance of pre-service teachers. It is concluded that through findings of this study, new windows for fundamentally consideration of teachers’ specific educations will be opened to make the desirable changes.

Keywords


-بشارت، محمدعلی؛ شالچی، بهزاد؛ شمسی‌پور، حمید. (1385). رابطه هوش هیجانی و موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان. اندیشه نوین تربیتی. دوره 2. شماره 3 و 4. 84-73.
-راهب، غنچه؛ حمیدی، منصور علی؛ اخوان تفتی، مهناز؛ رضا بخش، حسین. (1388). طراحی و آزمایش الگوی آموزشی بهبود انگیزه آموختن بر اساس نظریه سازنده گرایی اجتماعی. فصلنامه علوم رفتاری، دوره 3، شماره 1، 83-79.
-رضانژاد، محمدطاهر؛ ‌‌رضانژاد، تیمور؛ نوریان، خیرالله؛ غفاریان‌ شیرازی، حمیدرضا؛ حسن‌زاده، نسرین. (1393). ارتباط بین مؤلفه‌های هوش‌هیجانی با موفقیت تحصیلی و افسردگی در دانشجویان علوم پزشکی یاسوج. ماهنامه ارمغان دانش، سال نوزدهم، شماره 2 (پیاپی 85). 33-45.
-سلیمان نژاد، اکبر؛ حسینی نسب، سید داوود. (1391). تأثیر تعاملی آموزش راهبردهای خودتنظیمی و سبک‌های شناختی دانش‌آموزان بر عملکرد حل مسئله ریاضی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، دوره 4، شماره دوم، 81- 114.
-شبان­زاده راوری، سمانه. (1391). بررسی رابطه‌ی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و باورهای انگیزشی با عملکرد تحصیلی در دانش‌آموزان دبیرستانی و روابط این متغیرها با باورهای انگیزشی دبیران شهر کرمان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه یزد.
-عابدینی، یاسمین؛ باقریان، رضا و کدخدایی، محبوبه السادات. (1389). بررسی رابطه باورهای انگیزشی و راهبردهای شناختی و فراشناختی با پیشرفت تحصیلی. تازه‌های علوم شناختی، سال 12، شماره 3،34-48.
-کرمی‌نژاد، رضا. (1391). طراحی برنامه آموزش هوش هیجانی و بررسی تأثیر آن بر سازش یافتگی دانش‌آموزان با آسیب بینایی در دوره راهنمایی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
-محمدی درویش‌بقال، ناهید؛ حاتمی، حمیدرضا؛ اسدزاده، حسن؛ احدی، حسن. (1392). بررسی تأثیر آموزشی راهبرد خود تنظیمی بر باور انگیزشی دانش‌آموزان دبیرستان. فصلنامه روان‌شناسی تربیتی، شماره 27، سال 9، 65-50.
-موسوی، ستاره؛ جبل عاملی، جلال؛ علی بخشی، فاطمه. (1391). بررسی رابطه هوش هیجانی با باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری بر عملکرد تحصیلی دانشجویان. تحقیقات علوم رفتاری، دوره 10. شماره 3، 179-192.
-­­­یعقوبی، ابوالقاسم؛ محققی، حسین؛ جعفری، مجید؛ یاری مقدم، نفیسه. (1392). تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر ادراک شایستگی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پسر پایه اول متوسطه در درس زبان انگلیسی. اندیشه‌های نوین تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا، دوره 9، شماره 1، 155- 180.
-­یوسف زاده، محمدرضا؛ یعقوبی، ابوالقاسم؛ رشیدی، معصومه. (1391). تأثیر آموزش مهارت­های فراشناختی بر خودکارآمدی دانش‌آموزان دختر دوره‌ی متوسطه. فصلنامه روان‌شناسی مدرسه، دوره‌ی 1، شماره‌ی 3، 118-133.
 
 
- Aksan, N. (2009). A descriptive Study: espistemological beliefs and self regulated, World conference on educational Sciences 2009, procedia Social and behavioral Sciences1, 896-901.
- Bar-on, R., (1997). The Emotional intelligence Inventory: Technical Manual. Toronto, Ontario, Canada: Multi-Health Systems.
- Bar-On, R. (2006). The Bar-On model of emotional-social intelligence (ESI). Psicothema, 18, 13-25.
- Brakett, M. A., Rivers, S, E., Reyes, M. R. & Salovey, P. (2010). Enhancing academic performance and social and emotional competence RULER feeling words curriculum. Learning and individual Differences, in press.
- Carmeli, A. (2003). The relationship between emotional intelligence and work attitudes, behavior and outcomes. Journal of Managerial Psychology, 18, 788-813.
- Cazan, A. (2013). Teaching self regulated Learning Strategies for psychologystudents. Procedia social and behavioral sciences 78, 743-747.
- Coco, C, M. (2010). Emotional intelligence and job satisfaction: the EQ relationship for deans of U.S business schools. Abstract Joint International Conferences program and Abstracts: ABWIC-ICLAHE. Nashville.
- Di Fabio, A. Palazzechi, L, (2009). Emotional intelligence, personality traits and career decision defficulties. International Journal Eduationc Vocatoin Guidance, 9, 15-146.
- Dubey, R. (2012). Emotional intelligence and academic motivation among adolescents: A relationship study. International Journal of Multidisciplinary Research. Vol.2 Issue 3,march 2012, 142-147
- Ergur, D. O. (2009). How can education professionals become emotionally intelligent? Procedia Social and behavioral Sciences, 1, 1023-1028.
-      Gurol, A.Ozecan, M, yalcin, H. (2010). A comparative analysis of pre-service teachers’ perceptions of self efficacy and emotional intelligence. Procedia social and behavioral sciences, 2, 3346-3257.
-      Hasanzadeh, R. Shahmohammadi, F. (2011). Study of emotional intelligenceand learning strategies. Procedia social and behavioral sciences 29, 1824-1829.
-      Kumar, V. V., Mehta,  M. & Maheshwari, N. (2013). Effect of EmotionalIntelligence on the Achievement Motivation Psychological Adjustment andSchoolastic  Performance of Secondary School Students. Journal of the Indian Academy of Applied Psychology. 39, 60-67.
-      Lock Lear, TM. (2012). A descriviptive suervey Reasearch Study of studentcharacteristic sinhluencing the four theorical self efficacy of collegefreshmen. A disserthation submitted in fulfillment of the regrequirements for the degree of doctor of philosophy, university of kentucjy.
-      Mahadi. R, Subramaniam. G, (2013). the role of meta-cognitive self- regulated learning strategies in enhancing language performance: A theoretical and empirical review, Journal of Asian Scientific Research, 3, 570-577.
-      Martins, A. Ramalho, N. & Morin. E. (2010). A comprehensive meta-analysis of the relationship between emotional intelligence and health. Personality and individual differences, 48, 554-564.
-      Meyers, r. Pignault, A., Houssemand, C. (2013). The role of motivation and self regulation in dropping out of school: procedia and behavioral sciences, 89, 270-275.
-      Mohzan, M. Hasan, N. Halil, N. (2012). The influence of emotional intelligence on Academic Acheivement. procedia social and behavioral sciences 90, 303-312.
 
-      Nelis, D. Quoidbach, J. Mikolajczak, M. & Hansenne. M. (2009). Increasing emotional intelligence: (How) is it possible? Personality and individual Differences, 47, 36-41.
-      Özsoy G, Ataman A. (2009). The effect of meta cognitive strategy training  on mathematical problem solving achievement, International Electronic Journal of Elementary Education, 1, 67- 82.
-      Pintrich, p. Digroot, E. (1999). Motivational and self regulated learning Components of classroom Academic Performance, Journal of Educational psychology, vol. 82, No. 1, 33-40.
- Salovey, p. & mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, cognition and personality, 9, 185-211.
- Tabatabaei, Sh. Jeshani, N. Mataji, M.amir Afsar, N. (2012). Enhancing Stall Health and job performance through emotional intelligence and self-efficacy. procedia social and behavioral sciences 84, 1666-1672.
- Wang, Ch. (2004). Self- regulated learning strategies and self-efficacy beliefs of children learning English as a second language, Presented in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Doctor of Philosophy in the Graduate School of The Ohio State University.
- Ulutas,I. & OmErog, E., (2007). The effects of an emotional intelligence education program on the emotional intelligence of children. Social Behavior and personality,35,1365-1372.
- Yazici, H. Seyis, S. Altun, F. (2011). Emotional intelligence and self-efficacy beliefs as predictors of  academic achievement among high School students. Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 2319-2333.
- Yip, J. A. & Martin, R. A. (2006). Sense of humor, emotional intelligence, and social competence. Journal of Research in personality, 40, 1202-1208.