Content Analysis of 11th Grade Chemistry Textbook based on William Rummy's Method

Document Type : Research Paper

Authors

1 M.Sc. Student in Chemistry Education, Farhangian University, Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Department of Chemistry, Farhangian University, Tehran, Iran

3 Ph.D. of Curriculum Planning, Lecturer of Farhangian University, Department of Curriculum Planning, Tehran, Iran

Abstract

The subject of this research is "The content analysis of the chemistry book 2 for the senior secondary school in edition of 2017 based on the William Rummy views" which determined the extent to which the active method is used in the content of the chemistry book 2 of the students. The research method is descriptive in a type of content analysis. In order to achieve accurate and reliable results, the entire content of the book was examined and the research sample was consistent with the participants. In this research, William Rummy's model has been used as an analysis tool. To reach this purpose, the entire content of the book, including text, images, and questions, were encoded in certain categories and examined. The results of this study showed that the textbook conflict ratio in the first, second, third and the whole of the book is 0.31, 0.222, 0.204 and 0.254, which shows the text of all three chapters and the total book is designed to be inactive. The conflict ratio of the images in first, second, third chapters and the whole book is 0.75, 1.292, 0.587, and 0.862, respectively, which shows the images of all chapters and the whole book is designed in an active way. The conflict ratio of the questions in first, second , third chapters, and whole book is  8, 8, 2.909, and 5.648, respectively which shows that the questions of all chapters and the whole book involve student in learning  more than his/her ability to learn. So, it is designed to be inactive.

Keywords


پورزمان، سیده الهام. سمیعی، دوست‌محمد و حذرخانی، حسن (1396). تحلیل محتوای مبحث کیهان الفبای زادگاه هستی کتاب شیمی دهم (جدید التألیف) بر اساس تکنیک ویلیام رومی، شانون و نظرات دبیران شیمی شهرستان اسلامشهر. پایان‌نامة کارشناسی ارشد دانشگاه فرهنگیان. پردیس نسیبة تهران، مرکز آموزش عالی شهید شرافت تهران.
حسن‌مرادی، نرگس (1396). تحلیل محتوای کتاب درسی. چاپ پنجم، تهران: آییژ.
سلمانی، زهرا، سمیعی‌دوست، محمد، و سلیمیان، شیرین (1396). تحلیل محتوای مفاهیم مربوط به گازها در کتاب درسی شیمی دهم سال 1395 از دیدگاه ویلیام رومی و شانون و برسی نظرات دبیران شیمی ناحیة سه کرج. پایان‌نامة کارشناسی ارشد. دانشگاه فرهنگیان، پردیس نسیبة تهران، مرکز آموزش عالی شهید شرافت تهران.
شاهی، زهرا (1389). تحلیل محتوای کتاب شیمی 1 و 2 پیش‌دانشگاهی سال تحصیلی 89-88 براساس برنامه­ریزی درسی فرایندی. پایان­نامة کارشناسی ارشد. دانشکدة علوم انسانی. مرکز پیام نور تهران. دانشگاه پیام نور.
شریفی، حمیدرضا، و عابدی، احمد (1382). تحلیل محتوای کتاب­های دورة ابتدایی بر حسب انگیزة پیشرفت.  نوآوری‌های آموزشی، 2(3)، 54-29.
شعبانی، حسن (1393). مهارت‌های آموزش و پرورش. تهران: انتشارات سمت.
عبدالکریمی، طیبه، محجوب، علیرضا، و سمیعی‌دوست، محمد (1396). تحلیل محتوای فصل سوم کتاب شیمی 1 چاپ 1395 از دیدگاه شانون و ویلیام رومی و نظرات دبیران شیمی منطقة 16 تهران. پایان­نامة کارشناسی ارشد. دانشگاه فرهنگیان، پردیس نسیبة تهران، مرکز آموزش عالی شهید شرافت تهران.
کوهی فائق، امراله، و شاه‌محمدی اردبیلی، معصومه (1391). تحلیل محتوای کتاب شیمی 2 و آزمایشگاه با استفاده از روش ویلیام رومی. هشتمین سمینار آموزش شیمی ایران، 6 و 7 شهریور139۱، دانشکدة شیمی دانشگاه سمنان.
گال، مردیت، بورگ، والتر، و جویس، گال (1386). روش‌های تحقیق در روان‌شناسی و علوم تربیتی. ترجمة احمدرضا نصر و همکاران، جلد اول، چاپ سوم، تهران: سمت و دانشگاه شهید بهشتی.
معافی، حسین، ناطقی، فائزه، فقیهی، علیرضا، و سیفی، محمد (1397). تحلیل محتوای کتاب‌های درسی شیمی دورة متوسطة دوم براساس مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی: روش آنتروپی شانون. فناری آموزش، 14(1)، 61-49.
منطقی، مرتضی (1388). تحلیل محتوای کتاب­های دینی سوم راهنمایی و دبیرستان از منظر پاسخ به نیازهای عاطفی-روانی و اجتماعی دانش­آموزان. نوآوری­های آموزشی، 8(29)، 74 -52.
میرزایی، عبدالرسول، و مهنانی، احسان (۱۳۹۱). تحلیل محتوای کتاب درسی شیمی سال دوم دبیرستان در مفاهیم ترکیبات یونی و کووالانسی با استفاده از روش ویلیام رومی. هشتمین سمینار آموزش شیمی ایران،  6و7 شهریور 139۱، دانشکدة شیمی دانشگاه سمنان.
نیک‌نفس، سعید، و علی‌آبادی، خدیجه (1390). نقش تحلیل محتوا در فرایند آموزش و تدوین کتاب­های درسی. مجلة جهانی رسانه، 8(3)، 54-16.
Eman Rasmi, A., & Mohammad Mustafa, A. A. (2015). Content analysis of Jordanian Elementary Textbooks during 1970-2013 as case study. International Education Studies, 8(3), 159-166.
Juan, W. U. (2010). A content analysis of the cultural content in the EFL textbooks une analyse de contenu du contenu culturel dans les manuels en Anglais. Canadian social science, 2010 Elementery text book during 1970-2013 as casestudy. International  Education Studies, 3(8), 159-166.
Kezer, F., & Serkan, A. (2010).  Content analysis of the principles books in the field of measurement and evaluation published in Turkey and in the world.  Procedia Social and Behavioral Sciences, 9, 1400–1406.
Lehning, A., & Catherin, M. (2007). Theories of poverty: findings from text books on human behavier and the social environment. Human Behavior in the Social Environment,  16(1-2), 5-19.
Liu, Y., & Khine, S. M. (2016). Content analysis of the diagrammatic represenations of primary science textbooks. Eursia. Mathematics, Science & Technology Education, 12(8), 1937-1951.
Ornestein, A. C., & Hankins, F. (2003). Curriculum: Foundations, principles and issues. 2 ed., Boston: Allyn And Bacon
Owen, J. L., Dudley, J. E. (2007). A content analysis of the treatment of informative and reinforcing feedback in contemporary communication theory text book. American Communication Journal, American Allrights Reserved issN: 1532-5865.
Sunday, S. (2014). Mathematics text book analysis; A study on Recommended mathematics text books in school use in south western states of Nigeria. European Scientific Journal, 1, 140-151.