Modelling the Predicting Job Belonging based on Psychological Capital, Emotional Intelligence, and Organizational Support

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor, Department of Educational Management, Faculty of Psychology and Educational Sciences, RoodeHen Branch, Islamic Azad University, RoodeHen, Iran

2 Ph.D. Student in Educational Management, RoodeHen Branch, Islamic Azad University, RoodeHen, Iran.

Abstract

The aim of this study was to draw a model for predicting job belonging based on the variables of psychological capital, emotional intelligence, and organizational support. The research method is practical, according to the purpose, that was done with a quantitative approach and non labratory-correlational method. The statistical population of the study was 2953 faculty members of Azad University in Tehran in which 340 participants were selected using the adequacy of the sample in modeling structural equations. For data collection, Schuafeli and Salanova (2001) job belonging questionnaire, Lothian et al (2004) psychological capital questionnaires (PCQ), Mayer and Salovey (1990) emotional intelligence questionnaire, Eisenberger et al (1986) Organizational support questionnaire were used in current study. The reliability and validity of research instruments were reviewed and confirmed. Data analysis method was performed in two parts: descriptive and inferential. In the inferential section, to answer the research questions, Pierson correlation tests, one sample t-test and structural equation modeling was used. The results showed that the variables of psychological capital, emotional intelligence and organizational support have an effect on work affiliation.

Keywords


احدی، علی، شیرازی، ماندانا، صدر، سیدشهاب‌الدین، و مجتهدزاده، ریتا (1394). ارتباط آمادگی تغییر عملکرد اعضای هیئت علمی علوم پایه دانشکدة پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با فرسودگی شغلی آنان. مجلة پزشکی قانونی ایران، 21(1)، 19-13.
آراسته، حمیدرضا، و امیری، الهام (1393). نقش دانشگاه‌ها در آموزش توسعة پایدار. نشریة نشاء علم، 2(2)، 36-29.
اردوخانی، قربانعلی (1394). رابطة رضایت شغلی با عملکرد شغلی و تعهد سازمانی مدرسین در ادارة آموزش و پرورش شهرستان ملارد. پایان‌نامة کارشناسی ارشد، دانشکدة علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر.
اشرفی، سکینه، و زین‌آبادی، حسن (1396). عجین‌شدن با شغل معلمی واکاوی نشانگان، ابعاد و ارزیابی وضع موجود در مدارس شهر خرم‌آباد، نوآوری­ها آموزشی، 8(5)، 15-12.
انتصار فومنی، غلامحسین (1394). رابطة انگیزش شغلی، دلبستگی شغلی و تعهد سازمانی مدرسین با بهره‌وری مدیران در سازمان آموزش و پرورش استان زنجان. مجلة علمی-پژوهشی (وزارت علوم). 2(5)، 22-21.
داوری، علی، و رضازاده، آرش (1393). مدل‌سازی معادلات ساختاری با نرم‌افزار PLS. تهران: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.
سپهوند، رضا، و محمدیاری، زهره (1396). شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر علاقمندی به کار و تعلق خاطر کاری در کارکنان شرکت ملی گاز ایران (مورد مطالعه: کارکنان شرکت گاز استان ایلام). مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، 9(43)، 153-129.
عیسی‌خانی، احمد، فانی، اصغر، و دانایی‌فرد، حسن (1392). تبیین پیشآیندهای تعلق خاطر کاری با استفاده از طرح پژوهش ترکیبی. پژوهشنامه مدیریت تحول، 5(10)، 24-1.
کشوری، اسماعیل (1396). بررسی رابطه بین تعلق خاطر کاری و تعهد سازمانی کارکنان در شعب مؤسسة اعتباری کوثر استان لرستان. اولین همایش ملی علوم اجتماعی، علوم تربیتی، روان‌شناسی و امنیت اجتماعی، تهران،https://civilica.com/doc/672630.
مساح، هاجر، عریضی سامانی، حمیدرضا، و کلانتری، مهرداد (1396). نقش اشتیاق کاری در رابطة کامیابی در کار با تعهد به تدریس، رضایت شغلی و احساس تعلق شغلی: ارائة الگوی خودگردان. مشاوره شغلی و سازمانی، 9(30)، 72-48.
هومن، حیدرعلی (1393). مدل‌یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم‌افزار لیزرل (با اصلاحات). تهران: سمت.
Altunel, M. C., Kocak, O. E., & Cankir, B. (2015). The Effect of Job Resources on Work Engagement: A Study on Academicians in Turkey. Educational Sciences: Theory & Practice, 2, 409-417.
Baker, B. D., & Lee, D. D. (2019). Spiritual formation and workplace engagement: prosocial workplace behaviors. Management, Spirituality & Religion, 1-32.
Bakker, A. B., & Leiter, M. P. (2010). Where to go from here: Integration and future research on work engagement. Work engagement: A handbook of essential theory and research, 181-196.
Dong, X., Lu, H., Wang, L., Zhang, Y., Chen, J., Li, B., ... & Shang, S. (2020). The effects of job characteristics, organizational justice and work engagement on nursing care quality in China: a mediated effects analysis. Nursing Management, 28(3), 559-566.
Gupta, M., Acharya, A., & Gupta, R. (2015). Impact of Work Engagement on Performance in Indian Higher Education System. Review of European Studies, 7(3), 192.
 Katou, A. A., Budhwar, P. S., & Patel, C. (2020). A trilogy of organizational ambidexterity: Leader’s social intelligence, employee work engagement and environmental changes. Business Research. 7(2), 130.

Luthans, F., Luthans, K. W., & Luthans, B. C. (2004). Positive psychological capital: Beyond human and social capital.Business Horizons, 47(1), 45-50.

Mayer, J. D. & Salovey, P. (1990). Emotional intelligence. Imagination, cognition and personality, 9(3), 185-211.
Pandey, H., & Pant, D. C. (2020). Quality Higher Education and Sustainable Development (Special Reference to State Of Uttarakhand). Our Heritage, 68(1), 652-660.
Pedro, E. D. M., Leitão, J., & Alves, H. (2020). Bridging intellectual capital, sustainable development and quality of life in higher education institutions. Sustainability, 12(2), 479.
Salles, F. L. P., & d'Angelo, M. J. (2020). Assessment of psychological capital at work by physiotherapists. Physiotherapy Research International, 25(3), e1828.
Schaufeli, W. B. (2017). Work engagement in Europe: Relations with national economy, governance, and culture. Research Unit Occupational & Organizational Psychology and Professional Learning (internal report). KU Leuven, Belgium.
Schaufeli, W. B., Salanova, M., González-Romá, V., & Bakker, A. B. (2002). The measurement of engagement and burnout: A two sample confirmatory factor analytic approach. Happiness Studies, 3(1), 71-92.
Xi, Y., Xu, Y., & Wang, Y. (2020). Too-much-of-a-good-thing effect of external resource investment—A study on the moderating effect of psychological capital on the contribution of social support to work engagement. Environmental Research and Public Health, 17(2), 437.
Zhao, Z., Broström, A., & Cai, J. (2020). Promoting academic engagement: University context and individual characteristics. Technology Transfer, 45(1), 304-337.