Model the Competencies and Abilities of Middle Education Managers: a Mixed Research

Document Type : Research Paper

Authors

1 Professor, Department of Management, Faculty of Management and Accounting, Farabi Campus, University of Tehran, Qom, Iran

2 Ph.D. in Educational Management, University of Tehran, Tehran, Iran

3 M.Sc. in Educational Management, Tarbiat Dabir Shahid Rajaei University, Tehran, Iran

4 Assistant Professor, Management Department, Faculty of Management and Accounting, Farabi Campus, University of Tehran, Qom, Iran

5 Ph.D. Student in Educational Management, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran: Iran

Abstract

The purpose of this study was to design a competency model for middle managers in education for use in the assessment center. This research was of mixed type (qualitative-quantitative). First, in the qualitative stage, exploratory study was performed and the research approach was deductive-inductive. The research method is descriptive in the quantitative part and the correlation research design is structural equation modeling. The research community in the qualitative section was all experts, professors, and senior managers in the field of human resources in education and training. 22 experts were interviewed by snowball sampling method and 25 of them were selected in the Delphi section. The statistical population in the quantitative stage were all senior and middle managers of the Department of Education in Tehran who were selected as a sample by cluster sampling method of 462 people. The research instrument was a semi-structured interview in the qualitative stage and a researcher-made questionnaire in the quantitative stage. For data analysis in qualitative part, open and axial coding and Delphi analysis methods were used, and in quantitative part, descriptive analysis, correlation analysis and second-order confirmatory factor analysis were used. The results showed that the components of the competency model of middle managers in education and training for use in the assessment center are knowledge competence, professional competence, personality traits, executive competence, leadership competence, communication competence and perceptual competence. In the quantitative part, the results of the second-order confirmatory factor analysis with the covariance matrix approach confirmed the validity of the model.

Keywords


ابیلی، خدایار (1395). مدیریت منابع انسانی با تأکید بر رویکردهای نوین. تهران: انتشارات مدیریت صنعتی.
اکرامی، وحید، و هوشیار، وجیهه (1395). شناسایی و تبیین شایستگی­های مدیران مدارس متوسطه. خانواده و پژوهش، 13(3)، 32-7.
پیریانی، حسین، و نیکنامی، مصطفی (1396). ارائة مدلی برای بهبود نظام انتصاب و ارتقای مدیران آموزش و پرورش. مدیریت و برنامه­ریزی در نظام‌های آموزشی، 10(1)، 28-9.
پورعزت، علی­اصغر، مختاریان­پور، مجید و امینی، علی (1398). طراحی مدل شایستگی سفیران جمهوری اسلامی ایران. پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، 11(2)، 56-29.
پورعزت، علی­اصغر، فتحی، فاطمه، عباسی، طیبه و امیری سوادرودباری، عادله (1396). تدوین مدل شایستگی مدیران در جهت تحقق چشم انداز 1404. مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی، 1(1)، 137-110.
جهانیان، رمضان (1389). صلاحیت­های مورد نیاز مدیران آموزشی. تحقیقات آموزشی، 2 (3)، 141-121.
عارف­نژاد، محسن (1396). شناسایی و اولویت‌بندی مؤلفه‌های شایستگی‌های مدیران مدارس با تأکید بر مدیریت اسلامی. مدیریت مدرسه، 5(1)، 172-151.
عالم­زاده، پریسا (1394). تدوین و اعتبارسنجی شاخص­های شناسایی استعدادهای مدیریتی مدیران آموزش و پرورش استثنایی قم. پایان‌نامة کارشناسی ارشد، رشتة مدیریت دولتی، پردیس فارابی دانشگاه تهران.
عربی، سیدحسن (1391). شناسایی و ارزیابی شایستگی­های مدیران واحد آموزش شرکت­های دولتی شهر مشهد بر اساس مدل بازخورد 360 درجه. پایان­نامة کارشناسی ارشد، رشتة مدیریت آموزشی، دانشکدة علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد.
خنیفر، حسین، نادری­بنی، ناهید، ابراهیمی، صلاح­الدین، فیاضی، مرجان، و رحمتی، محمدحسین (1398). شناسایی شایستگی مدیران مدارس جهت استفاده در کانون ارزیابی. مدیریت مدرسه، 7(1)، 250-230.
خنیفر، حسین، نادری­بنی، ناهید، ابراهیمی، صلاح­الدین، سیفی، علی و فیاضی، مرجان (1399). طراحی الگوی شایستگی مدیران آموزشی برای استفاده در مرکز ارزیابی و توسعه. مدیریت مدرسه، 8(2)، 139-118.
سحابی­راد، سجاد (1391). ارائة چارچوب شایستگی مدیران پروژه جهت مدیریت پروژه­ها. پایان‌نامة کارشناسی ­ارشد، رشتة مدیریت اجرایی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران.
شبانی، راضیه، خورشیدی، عباس، عباسی، لطف­الله، و فتحی ­واجارگاه، کوروش (1397). ارائة الگوی شایستگی برای مدیران دورة ابتدایی آموزش ­و ­پرورش شهر تهران. پژوهش در نظام­های آموزشی، 12(ویژه­نامه)، 94-79.
فرهادی، محسن (1392). تدوین مدل شایستگی­های مدیران دولتی اثربخش با استفاده از نظریة داده­بنیاد. رسالة دکتری، رشتة مدیریت منابع انسانی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه فردوسی مشهد.
محمودی، امیرحسین، عابدی، اکرم، و حیدری، یونس (1391). بررسی شایستگی­های حرفه­ای مدیران گروه­های آموزشی. فرایند مدیریت و توسعه، 25(1)، 92-61.
واژیر، لیلا (1393). عارضه­یابی کانون­های ارزیابی و توسعه در ایران و ارائة راهکارهای مناسب. پایان­نامة کارشناسی ­ارشد، رشتة مدیریت منابع انسانی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران.
مشهودی،‌ مریم (1394). مدل ویژگی‌های مدیران شایسته جامعة اسلامی بر اساس بیانات امام­علی (ع). پایان‌‌نامة کارشناسی ­ارشد، رشتة نهج‌البلاغه، دانشگاه لرستان.
فلاحی، کیومرث (1388). بررسی جایگاه انتخاب و تربیت­معلم در ساختار تشکیلاتی وزارت آموزش ­و ­پرورش. طرح پژوهشی گروه مدیریت و نیروی انسانی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و ­پرورش.
عزیزی، نعمت­اله (1385). درآمدی بر توسعة آموزش­ عالی در ایران با تأکید بر علوم انسانی. تهران: پژوهشکدة مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
تسلیمی، محمد­سعید، راعی، رضا، فرزین­وش، اسدالله، و برقی، میکائیل (1392). طراحی و تبیین مدل شایستگی­های مدیران پژوهش­های ملی کشور با تمرکز بر ریسک. مدیریت دولتی، 5(4)، 78-57.
Bouchamma, Y., Basque, M., & Marcotte, C. (2018). School management competencies: Perceptions and self-efficacy beliefs of school principals. Creative Education, 5(1), 580-589.
Cochran, G. (2009). Developing a competency model for a 21th century extension organization. Ohio: Ohio State University.
Gabrira, T. N. (2013). A strategic perspective on human resource development. Advances in Developing Human Resource, 12(6), 11-30.
Garavan, T. N., Carbery, R., & Rock, A. (2012). Mapping talent development: Definition, scope and architecture. Training and Development, 36(1), 5–24.
Hang-hua, X., & Yanghua, W. (2009). Training system design for Middle-Level manager in coal enterprises based on post competency model. Procardia Earth and Planetary Science, 2(1), 1764-1771.
Hitt, M. A., Chet, M., & Colella, A. (2016). Organizational behavior a strategic approach. New York: John Wihey & Son's.
Lee, Y. (2010). Exploring high- performers required competencies. Expert Systems with Applications, 5)37(, 434-439.
Lucia, A. D., & Lepsinger, R. (2015). The art and science of competency models: Pinpointing critical success factors in organizations. San Francisco: Jossey-Bass.
Martina, K., Hana, U., & Jiri, F. (2012). Identification of Managerial Competencies in Knowledge-Based Organizations. Competitiveness, 10(4), 129-142.
McClelland, D. (2014). Testing for competence rather than for intelligence. American Psychologist. 6(20), 321-330.
Miller, K., & Moultrie, J. (2013). Delineating design leaders: A framework of design management roles in fashion retail. Creativity and Innovation Management, 22(2), 161-176.
Muller, R. & Turner, R. (2010). Leadership competency profiles of successful project managers. Project Management, 20(28), 437–448.
Phillips, D. R., & Roper, K. O. (2019). A framework for talent management in real estate. Corporate Real Estate, 11(1), 7–16.
Riccio, S. (2010). Talent management in higher education: Developing emerging leaders within the administration at private colleges and universities. Doctoral Dissertation, University of Nebraska – Lincoln.
Santos, M. (2020). Pre-service teachers’ pedagogical development through the peer observation professional development programme. South African Journal of Education, 40(3), 1-12.
Schanne, L. C., Stern, S., Hand, C., Collins, M., Kirk, G. Kweeder, S., Brody, R., LaPorta, P. H., & Meehan, D. (2016). From chaos to competency: Implementing a new competency model in a multihospital system. Continuing Education in Nursing, 47(3), 111-117.
Sparrow, P., & Otaye, L. (2015). Employee branding: From attraction to a core HR strategy. Lancaster University: Management School.
Sweem, S. L. (2009). Leveraging employee engagement through a talent management strategy: Optimizing human capital through human resources and organization development strategy in a field study. New Jercy: Benedictine University, Retrieved from http://gradworks.umi.com/33/49/3349408.htm
Taylor, I. (2007). A Practical Guide to Assessment Centres and Selection Methods: Measuring Competency for Recruitment and Development. Business & Economics - 264 pages.
Thornton, I., George, C., & Ruup, D. E. (2006). Assessment centers in human resource management: strategies for prediction, diagnosis, and development. London: Lawrence Erlbaum Associates Publication.
Tripathi, K., & Agrawal, M. (2014). Competency Based Management In Organizational Context: A Literature Review. Finance and Management, 6(4), 349-356.
Vakola, M., Soderquist, K. E., & Parstacose, G. P. (2007). Competency management in support of organization change. Manpower, 28(3-4), 260-275.