Assessing the Professional Competencies of Primary School Students in Kerman Universities with a Bench Marking Approach

Document Type : Research Paper

Authors

1 M.Sc. in Curriculum Studies, University of Shahid Bahonar of Kerman, Kerman, Iran

2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences , Faculty of Literature and Humanities, Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran Shahid

3 Assistant Professor, Department of Educational Sciences , Faculty of Literature and Humanities, Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran

Abstract

The purpose of this study is to evaluate the professional competencies of primary school students in Kerman universities with Bench Marking approach. The research method was mixed with a quantitative descriptive survey method, and a qualitative method was used to reveal the optimal aspects of the top university. Data collection tools were researcher-made questionnaire and semi-structured interview. The statistical population of students related to primary education in Kerman universities included 506 people in the academic year 1395-1396, 339 people were selected by stratified sampling method using Cochran's formula, In the qualitative section, the views of 14 officials and professors of Farhangian University were used by purposive sampling. To analyze the data, t-test and structural equation modeling method were performed. In the qualitative part, the text of the interviews was coded and categorized. The findings of the quantitative part of the research showed the relatively favorable situation of the research-related universities (Farhangian, Shahid Bahonar, Payame Noor Kerman) in terms of professional competence (cognitive, skill and emotional) among them, Farhangian University was in a better and more favorable situation than other universities (Shahid Bahonar University, Payame Noor University) in all three dimensions of professional competence. Also, in a qualitative study, the reason for the superiority of Farhangian University in the axial coding stage was enrichment in seven curriculum elements including objectives, content from theoretical and practical dimensions, learning teaching process, facilities and equipment, learning space, evaluation process and attention to the learner as Seven pivotal categories and in the selective coding phase, curriculum richness was found to be a key pivotal category.

Keywords


ایزدی، صمد، صالحی‌عمران، ابراهیم، و منصوری‌بککی، سیروس (1391). بررسی صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان مرد در دورة متوسطه شاخة علوم انسانی بر مبنای رویکرد سازنده‌گرایی. مطالعات آموزش و یادگیری، 4(1)، 27-1.
ابوالحسنی، زهرا، و جوادی‌پور، محمد (1398). شایستگی­های حرفه­ای معلمان و رضایت شغلی با تأکید بر دیدگاه سازنده‌گرایی. فناوری آموزش، 14(1)، 198- 189.
احمدی، مهرناز، ایزدی، احمد، پورمنصوری، سعید، صدیقی، لادن، استبصاری، فاطمه، و زارع، کوروش (1395). ارزیابی بین صلاحیت حرفه­ای دانشجویان رشتة پرستاری در حیطة مراقبت معنوی و هوش معنوی. مجلة علمی دانشکدة پرستاری و مامایی همدان، 22(5)، 199-190.
آقایی، نجف، صفاری، مرجان، و میرحسینی، فرناز سادات (1396). شناسایی صلاحیت حرفه­ای ضروری معلمان تربیت بدنی با رویکرد نظریه‌پردازی داده‌بنیاد. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 7(14)، 83-71.
اناری‌نژاد، عباس، صفوی، علی اکبر، و محمدی، مهدی (1391). ارزشیابی آموزشی الکترونیکی بارویکرد بهینه‌کاوی مطالعة‌ موردی آموزش عالی ایران. فناوری، 4(11 و 12)، 25-19.
بازرگان، عباس (1398). مقدمه‌ای بر روش‌های تحقیق کیفی و آمیخته: رویکردهای متداول در علوم رفتاری. تهران: انتشارات دیدار.
جلیلی، مهسا، و نیک‌فرجام، حسین (1393). بررسی وضع موجود توانایی و صلاحیت­های معلمان از دیدگاه دانش‌آموزان و مقایسة وضع مطلوب از دیدگاه صاحب‌نظران درس فیزیک سال جهارم دبیرستان‌های شهر قدس. پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، 11(40)، 138-129.
حبیبی آذر، افسانه، و طالبی، بهنام (1397). اثربخشی رویکرد حل مسئله در آموزش درس کارورزی بر ارتقای صلاحیت­های حرفه­ای دانشجومعلمان. مطالعات آموزشی، 7(19)، 61-39.
خزاعی، مجید، کریمی مونقی، حسین، حسنیان مهر، سید مهدی، و آوان، امیر (1397). ارتقای صلاحیت حرفه­ای دانشجویان تحصیلات تکمیلی از طریق طراحی و اجرای آموزش بین حرفه­ای. نشریة دانشکدة پزشکی اصفهان، 36(496)، 1115-1106.
خوانزاده، عبدالله، مطلق، محمداسماعیل، میرشکاک، عبدالرضا، نیاکان، مریم، اکبری نساجی، ندا، و نصرالله پورشیروانی، سیدداود (1396).سوابق بهینه‌کاوی مدیران و کارشناسان دانشکدة علوم پزشکی آبادان. مجلةدانشکدةپیراپزشکیدانشگاهعلومپزشکیتهران (پیاوردسلامت). 11(2)، 210-201.
روشن‌قیاس، پروین، کیان، مرجان، و گرامی‌پور، مسعود ( 1394). ساخت و بررسی ارزیابی صلاحیت حرفه­ای معلمان ابتدایی شهر اصفهان. سومین کنفرانس ملی روا‌ن‌شناسی و علوم رفتاری.
زجاجی، ندا، خنیفر، حسین، آقاحسینی، تقی، و یزدانی، حمیدرضا. (1396). شناسایی و تبیین شایستگی‌های پایه و الزامات توسعه حرفه‌ای مدرسان تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان. توسعة آموزش جندی شاپور، 8، 159-149.
سالاری، پروین، و توان، عباس (1397). بررسی نیازهای حرفه­ای نومعلمان دانش‌آموختة دانشگاه فرهنگیان در زمینة آموزش زبان فارسی در دورة ابتدایی. علوم روان‌شناختی، 17(72)، 950-945.
سلیمی، جمال، و محمدیان شریف، کویستان (1397). رابطة ویژگی­های روان­شناختی (شخصیت وظیفه­شناسی) و مؤلفه­های صلاحیت­های حرفه­ای با اثربخشی معلمان: رویکرد معادلات ساختاری. روان­شناسی مدرسه، 7(2)، 72-94.
شفیع‌زاده، حمید، سلیمانی، نادر، و شوریایی، مریم (1393). بررسی وضعیت موجود صلاحیت­های حرفه­ای معلمان مقطع ابتدایی شهرستان گرمسار. رهبری و مدیریت آموزشی، 8(12)، 98-83.
صفرنواده، مریم، موسی پور، نعمت الله، اظهری، محبوبه، و محمدشفیعی، عبدالسعید (1398). تجربة زیستة دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان از برنامة جدید کارورزی تربیت معلم ایران. مطالعات برنامة درسی آموزش عالی، 10(19)، 169-149.
عباسپور، عباس، رحیمیان، حمید، مهرگان، محمدرضا، و احمدنیا، هادی (1395). تحلیل پوششی داده‌ها به مثابة ابزار اندازه‌گیری عملکرد سازمانی، برنامه‌ریزی و بهینه‌کاوی در آموزش و پرورش.اندازه‌گیریتربیتی، 6(99)، 116-99.
عبدالهی، بیژن، دادجوی توکلی، عطیه، و یوسلیانی، غلامعلی ( 1393). شناسایی و اعتبارسنجی شایستگی­های حرفه­ای معلمان اثربخش. نوآوری­های آموزشی، 13(49)، 48-25.
عسکری متین، سجاد، و کیانی، غلامرضا (1397). الگوی معیار صلاحیت حرفه‌ای معلمی در تراز جمهوری اسلامی ایران. تعلیم و تربیت، 34(2)، 30-9.
فتحی، معصومه، سعدی‌پور، اسماعیل، ابراهیمی قوام، صغری، و دلاور، علی (1397). موفقیت برنامه­های درسی دانشگاه فرهنگیان در ایجاد شایستگی­های حرفه­ای معلمی. مطالعات برنامة درسی ایران، 12(50)، 166-139.
فرح‌بخش، سعید، جعفری سرابی، مهراد، سیاه‌کمری، الهام، غلامی، محمد، و مرادی، سمیه (1396). تدوین صلاحیت­های علمی- حرفه­ای مدیران مدارس ابتدایی استان لرستان. مدیریت مدرسه، 5(1)، 127-113.
قربانی نامور، فرخ، بیک‌زاده، جعفر، نژادایرانی، فرهاد، و بهلولی، نادر (1397). تبیین تجربة متخصصان تعلیم و تربیت و مدیریت منابع انسانی در ارتقای شایستگی و صلاحیت­های حرفه­ای در فرایند آموزش برای دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان: یک مطالعة پدیدارشناسی. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 11(5)، 155-144.
کلانتری، خلیل (1392). مدل‌سازی معادلات ساختاری در تحقیقات اجتماعی. تهران: انتشارات فرهنگ صبا.
محمدی وندیشی، زهره، و خروشی، پوران (1395). صلاحیت‌های حرفه‌ای مطلوب دانشجو معلمان آموزش ابتدایی (مطالعة موردی: دیدگاه مدرسان و دانشجویان پردیس فاطمه زهرا دانشگاه فرهنگیان اصفهان). دومین همایش ملی تربیت بدنی.
ملایی‌نژاد، اعظم (1391). صلاحیت‌های حرفه‌ای مطلوب دانشجومعلمان دورة آموزش ابتدایی. نوآوری‌های آموزشی، 11(44)، 62-33.
موسوی، فرانک، و عبدالحسینی، سلیمه (1395). بررسی وضعیت موجود صلاحیت­های حرفه­ای عمومی مربیان پیش‌دبستانی و مقایسه با وضع مطلوب. آموزش‌پژوهی، 2(8)، 24-9.
میرجلیلی، سید محمد علی (1397). بررسی نقش توسعة حرفه‌ای و توانمندسازی مدرسان دانشگاه فرهنگیان بر ادراک دانشجویان از کیفیت تدریس؛ مطالعة موردی دانشگاه‌‌های فرهنگیان یزد. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 7(2)، 38-9.
واحدی، حسین، کریمی، ناصر، رضایی، رسول، و اسماعیل‌پور، ایوب (1397). مقایسه صلاحیت‌های حرفه­ای معلمان، فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان، تربیت معلم سابق و سایر دانشگاه­ها. نشریه فناوری آموزش، 13(1)، 90-83 .
Anderson, K. L., Weimer, M., & Fuhs, M. W. (2020). Teacher fidelity to Conscious Discipline and children's executive function skills. Early Childhood Research Quarterly, 51, 14-25.
Anif, S., Sutama, S., Prayitno, H. J., & Idrus, N. B. M. (2019). Effectiveness of Pedagogical Competence: A Development Model through Association of Biology Teachers’ Forum. Pendidikan IPA Indonesia, 8(1), 23-31.
Collie, R. J., & Perry, N. E. (2019). Cultivating teacher thriving through social–emotional competence and its development. The Australian Educational Researcher, 46, 699-714.
Dilekli, Y., & Tezci, E. (2020). Title: A cross-cultural study: Teachers’ self-efficacy beliefs for teaching thinking skills. Thinking Skills and Creativity, 35, 1-44.
Douglas N. H., William K. I., & Stacey. A (2014). Rutledge How Teacher Evaluation Methods Matter for Accountability: A Comparative Analysis of Teacher Effectiveness Ratings by Principals and Teacher Value-Added Measures. American Educational Research Journal, 51(1), 73–112.
Fahmi, C. N., Arsyiah, M., Nurliza, E., & Usman, N. (2019). The Implementation of Academic Supervision in Improving Teacher Competency at Primary School. Ilmiah Peuradeun, 7(1), 181-193.
Fauth, B., Decristan, J., Rieser, S., & Klieme, E. (2019). Exploring teacher popularity: associations with teacher characteristics and student outcomes in primary school. Social Psychology of Education, 21, 1225-1249.
Harris, M., & Ravive, A. (2018). The Theory of Capital Structare and estimating the speed of adtustment. Financial and Quantitative Analysis, 44(2), 237-271.
Heokkea, A. P., Veaheasantanen, A. K., & Mahlakaarto, B. S. (2017). Teacher educators' collective professional agency and identitye Transforming marginality to strength. Teaching and Teacher Education, 63, 36-46.
Huntly., H. (2003). Teachers Work Beginning Teachers Conception of Competence. The Australian Educational Researcher, 35, 125-145.
Kan, A., & Bulut, O. (2014). Crossed random-effect modeling: examining the effects of teacher experience and rubric use in performance assessments. Eurasian Journal of Educational Research, 57, 1-28.
Kuivila, H. M., Mikkonen, Sjogren, T., Koivula, M., Koskimaki, M., Koskimaki, M., Lukkarila, P., & Kaariainen, M. (2020). Health science student teachers' perceptions of teacher competence: A qualitative study, Nurse Education Today, 84, 1-25
Kuterginaa, E., Sanina, A., Balashovc, A., & Willis. (2020). Improving competency-based education through empirical evaluation: A mixed methods study of a masters of public administration program. Public Administration, 43(1), 1-16.
Niemi a, H., Nevgi., A. (2014). Research studies and active learning promoting professional competences in Finnish teacher education. Teaching and Teacher Education, 43, 131-142.
Rokenes, F. M., & Krumsvik, R. J. (2016) Prepared to teach ESL with ICT? A study of digital competence in Norwegian teacher education. Computers & Education, 97, 1-20
Saka, A. Z., & Saka, A. (2009). Student teachers, views about the effects of school practice on the development of their professional skills. Procedia- Social and Behavioral Sciences, 1(1), 1597-1604.
Samia, K., & Mortiz, K. (2019). Scientific Reasoning Competencies: a Case of Preservice Teacher Education, Science, Mathematics and Technology Education, 19(4), 446-464.
Sucuoglu, E., & Atamturk, H. (2020). Correlation relation between professional qualifications of physical education teachers and students’ attitudes towards Physical Education classes. Pedagogy of Physical Culture and Sports, 24(1), 44-47.
Tang, Y. F., Sylvia, K.Y., Wong, M. H., & Cheng, A. M. (2016) Configuring the three-way relationship among student teachers' competence to work in schools, professional learning and teaching motivation in initial teacher education. Teaching and Teacher Education, 60, 344-354.
Wahlgren, A. B., Mariager, A. A. K., Sorensen, S. H. (2016). Expanding the traditional role of the adult education teacher the development of relational competences and actions. Teaching and Teacher Education, 60, 303-311.
Yakovleva, E. N., Voiteleva, G. V., & Krasilova, I. Y. (2019). Demonstration Examination in the System of Secondary Vocational Education as a New Format of Competence Assessment of Future Elementary School Teachers. International Forum on Teacher Education, 785-793.