Investigating the Relationship between Creativity and Emotional Intelligence with Motivational Strategies and Academic Performance of Students in Nain

Document Type : Research Paper

Authors

1 Department of Psychology, Naein Branch, Islamic Azad university, Naein, Iran

2 Ph.D. in Psychology, Naein Branch, Islamic Azad university, Naein, Iran

3 Ph.D. in Psychology, Department of Consulting, Farhangiyan University, Yazd, Iran

Abstract

The purpose of study was to investigate the relationship between creativity and emotional intelligence, motivational strategies and academic performance of male and female high school students in the city of Nain in the academic year 2017-2018. The research method was correlational. The statistical population of the study included 535 male and female high school students in Nain. Using cluster sampling method and based on Krejcie and Morgan table, a sample of 225 students (130 girls and 95 boys) were selected. Research instruments included the Torrance Creativity Test (1974), Schering Siberia Emotional Intelligence (Short Form) (1995), Pintrich and DeGroot Learning Motivation Strategies Scale (1990), and students' academic performance scores based on the first and continuous annual grade point average. Data were analyzed by SPSS22 software using Pearson correlation and multivariate regression. The results showed that there is a significant positive relationship between creativity and motivational strategies and students' academic performance. There is also a significant positive relationship between the variables of emotional intelligence and the variables of motivational strategies and students' academic performance. The results showed that creativity and emotional intelligence have a significant role in predicting the variables of motivation strategies and academic performance of high school students. Overall, the findings showed the relationship between creativity and emotional intelligence with students' motivational strategies and academic performance.

Keywords


استادزاده، زیبا، داوودی، حسین، و زارع، اعظم (1395). بررسی رابطة بین یادگیری خودتنظیمی و انگیزة پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان دختر دبیرستانی استان قم، پیشرفت‌های نوین در علوم رفتاری، 1(2)، 41-25.
البرزی، شیما، و سامانی، سحر (1378). بررسی و مقایسة باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی برای یادگیری در میان دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی مراکز تیزهوشان شهر شیراز. علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 2(4)، 76-57.
البرزی، محبوبه (1393). تبیین رابطة انگیزش و خلاقیت با توجه به تفاوت‌های فرهنگی. تحقیقات فرهنگی ایران، 7(1), 49-29.
پوراصغر، نصیبه، کیامنش، علیرضا، سرمدی، محمدرضا، و زارع، حسین (1397). مدل پیش‌بینی عملکرد تحصیلی دانشجویان آموزش سنتی بر اساس متغیرهای فردی باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی. پژوهش‌های نوین روان‌شناختی، 49(13)، 72-49.
پیرخائفی، علیرضا (1388). بررسی تأثیر آموزش خلاقیت بر مؤلفه‌های فراشناختی تفکر خلاق مربیان کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان استان همدان. خلاقیت و نوآوری، 4، 62-51.
حسینی نسب، داود، و رامشه، محمدحسین (1379). بررسی ارتباط بین مؤلفه‌های یادگیری خودنظم‌داده شده با هوش عاطفی. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 15(2)، 96- 85.
خسروی، معصومه، حسینی، طیبه، طالع‌پسند، سیاوش، و اعظمی، سعید (1390). بررسی رابطة راهبردهای شناختی یادگیری خودتنظیمی و خلاقیت با عملکرد تحصیلی، اولین همایش ملی یافته‌های علوم شناختی در تعلیم و تربیت، صص 352-341.
رحیمی‌مند، مریم، و عباس‌پور، عباس (1394). تأثیر شیوه‌های جدید آموزش بر خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 4(4)، 142-119.
سرمد، زهره، بازرگان، عباس، و حجازی، الهه (1390). روش‌های پژوهش در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگاه.
سیف، علی‌اکبر (1394). روان‌شناسی پرورشی، روان شناسی یادگیری و آموزشی. تهران: انتشارات آگاه.
عابدی، احمد (1385). بررسی رابطة خلاقیت و انگیزش پیشرفت دانش‌آموزان دورة متوسطة شهر اصفهان با عملکرد تحصیلی آن‌ها در درس ریاضی. فصل‌نامة علمی پژوهشی دانشگاه تبریز، 1(1)، 57-37.
غنایی، زیبا، فراهانی، محمدتقی، عبدالهی، محمدحسین، و شکری، امید (1390). اثر خستگی شناختی و هوش هیجانی بر حل مسائل شناختی. تازه‌های علوم شناختی، 6، 63-47.
قاسم‌زاده، حسن (1385). استعدادها و مهارت‌های خلاقیت و راه‌های آزمون و پرورش آن. تهران: نشر دنیاینو.
کجباف، محمدباقر، مولوی، حسین، و شیرازی ‌تهرانی، علیرضا (1390). رابطۀ باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستانی. تازه‌های علوم شناختی، 5(1)، 33-27.
موسوی، فرانک، رضایی، عباس، و سیفی، افشین (۱۳۹۴). بررسی رابطة بین خلاقیت و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان (مطالعة موردی: دانش‌آموزان دورة متوسطة شهرستان کرمانشاه، اولین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزة علوم تربیتی و روان‌شناسی ایران، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت مرتضوی.
یاراحمدی، مهدی (1388). هوش هیجانی و مدیریت رفتار. برگرفته از سایت جامع مدیریت مدیریار.
یاسمن‌نژاد، پریسا، طاهری، مرضیه، گل‌محمدیان، محسن، و احدی، حسن (1392). رابطـة خودتنظیمی با انگیزش پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر دورة متوسطة شهر تهران. پژوهش‌های آموزش و یادگیری، 20(3)، 338-325.
Alkinson, T. X. (2003). Emotional intelligence. New York: Bantam.
Ames, C., & Archer, J., (1988). Achievement goals in the classroom: Student learning strategies and motivation processes. Educational Psychology, 80, 260- 267.
Baas, D., Castelijns, J., Vermeulen, M., Martens, R., & Segers, M. (2015). British Journal of Educational Psychology, 85(1), 33-46.
Berry, C. A. (1992). Pervious Learning Experiences Strategy Beliefs and task Definition in self-Regulated Foreign Language. Learning Contemporary Educational Psychology, 18(1), 318, 366.
Bianca, C., & Rowden, Q. (2013). The effects of self-regulated learning strategy instruction and structured- dairy use on student self- regulated learning conduct and academic success in online community- college general education course. The University of Sanfrancisco: USF scholarship repository.
Boyle, J. R. (2003). An analysis of an emotional intelligence skills development training program and student achievement and retention. Unpublished raw data, Texas A & M University-Kingsville.
 Corno, L., & Rohrkemper, M. (1985). The intrinsic motivation to learn in classrooms. In C. Ames & R. Ames (Eds.), Research on motivation: The classroom milieu (Vol. 2., pp. 53-90). New York: Academic Press.
Davis, G. A., & Rimm, S. B. (2008). Education of the gifted and talented. Englewood cliffs. NJ: Prenticeltall.
Erdogan, T. (2018). The investigation of self-regulation and language learning strategies universal. Educational Research, 6(7), 1477-1485.
Fida, A., Ghaffar, A., Zaman, A., & Satti, A. N. (2018). Gender comparison of emotional intelligence of university students, Education and Educational Development, 5(1), 172-188.
Fryer, M., & Codlings, Y. (2002). British teacher views of creativity. creativity Behavior, 25, 17-35.
Fuente, De la. J., Amate, J., González-Torres, M. C., Artuch, R., García-Torrecillas, J. M., & Fadda, S. (2020). Effects of levels of self-regulation and regulatory teaching on strategies for coping with academic stress in undergraduate students. Frontiers in Psychology, 11 (22), 1-16.‏
Goleman, D. (1995). Emotional Intelligence. N.Y: Bantam Books.
Greene, B. A., Miller, R. B., Crowson, H. M., Duke, B. L., & Akey, K. L. (2004). Predicting high school student’s cognitive engagement and achievement: Contributions of classroom perceptions and motivation. Contemporary Educational Psychology, 21, 462-482.
Hussin, U. R., Mahmud, Z., & Karim, D. N. F. M. (2020). Psych education group counselling for emotional intelligence among secondary school female students. Counseling, Education and Society, 1(2), 53-57.‏
Jams, K., & Asmus, CH. (2005). Personality, cognitive skills, and creativity in different life domains, creativity in adulthood. Columbus: Eric learning House on Adult.
Kemmelmeier, M., Danielson, C., & Bastten, J. (2010). What’s in a grade? Academic success and political orientation. Personality -and Social Psychology Bulletin, 31(10), 1386 -1399.
Kerr B, Gagliardi D. (2006). Measuring creativity in research and practice. Education of the Gifted, 25, 226-250
Mann, L. E. (2006). Creativity: The Essence of Mathematics. Education of the Gifted, 30, 236-260.
Nelson, D., & Low, G. (2003). Emotional intelligence: achieving academic and career excellence. New Jersey: Prantic- Hall
Nelson, D., & Nelson, K. (2003) emotional intelligence skill: significant factors in freshman achievement and retention. (ERIC) Cument Reproduction Service. (No GGo 32375)
Pintrich, P. R., & De Groot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Educational Psychology, 82, 33-40.
Runco, M. A. (2007). Achievement sometimes requires creativity. High Ability Studies. 18, 75-77.
Shen, B., McCaughtry, N., Martin, J., Garn, A., Kulik, N., & Fahlman, M. (2015). The relationship between teacher burnout and student motivation. British Journal of Educational Psychology, 85(4), 519-532.
Vela, R. (2003). The role of emotional intelligence in the academic achievement of first-year college student. Doctoral Dissertation, Texas A&M University-Kingsville.
Zimmerman, B. J. (2015). Self-regulated learning Theories, Measures, and outcomes. NY: City University of New York Graduate Center.
Zimmerman, B. J., & Martinez-Pons, M. (1990). Student differences in self-regulated learning: Relating grade, sex, and giftedness to self-efficacy and strategy use. Educational Psychology, 80, 51-59.