An Analysis of the Role of Educational Design in the Professional Development of Interns in Persian Language and Literatureplanning

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor, Department of Persian Literature, Farhangian University, Tehran, Iran

2 Ph.D. in Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran

Abstract

To achieve this goal, a qualitative research method with semi-structured interview tools and internship report text was used. Sampling was targeted. The participants were eight female students entering the Shahid Bahonar Higher Education Center of Farhangian University in 91 and 92 The obtained data were analyzed by thematic content analysis method after implementationThe results showed that educational designs in terms of content, were effective in increasing the quality of content of linguistic, literary and writing subjects, and increasing the ability of students to recognize concepts; Also, in terms of professional skills, by optimally using educational methods, choosing the appropriate media, innovating assignments and motivating in the educational process appropriate to the subjects of the field, in the designs, they increased the quality of students' educational performances; But in order to gain competence in educational content, in terms of combining content and professional skills, students have weaknesses in educational design due to the inconsistency of designs with performances.. Students have weaknesses in achieving professional competence in combining professional content and skills. Overall, research shows that interns in Persian language and literature in educational design should take advantage of more opportunities to blend professional content and skills; Because in terms of planning and implementation, they need higher competencies and skills to achieve professional competencies.

Keywords


احمدی، آمنه، احمدی، فاطمه زهرا، الهامیان، نگار، مهدوی‌هزاوه، منصوره، مشفق‌آرانی، بهمن، مهرمحمدی، محمود، صفرنواده، خدیجه، آل‌حسینی، فرشته، سلیمانی‌آقچای، مژگان، حسین‌زاده، غلامحسین، و موسی‌پور، نعمت‌الله (1394). راهنمای عملی برنامۀ کارورزی دانشگاه فرهنگیان با رویکرد تربیت معلم فکور (1). تهران: دانشگاه فرهنگیان
امام­جمعه، محمدرضا، و مهرمحمدی، محمود (۱۳۸۵). بررسی تطبیقی تلفیق فاوا در برنامة درسی چند کشور جهان به منظور ارائة برنامة درسی تربیت معلم فکور. مطالعات برنامة درسی، 1(3)، 66-30.
بازرگان، عباس (1389). مقدمه‌ای بر روش تحقیق کیفی و آمیخته. چاپ دوم، تهران: انتشارات دیدار
تلخابی، محمود، و فقیری، محمد (۱۳۹۳). تحلیل گفتمان کارورزی. آموزشنامة دانشگاه فرهنگیان (ویژه‌نامه کارورزی). (1)5، 14-8.
جمشیدی توانا، اعظم، و امام‌ جمعه، محمدرضا (1395). تجارب دانشجومعلمان از نقش مربی در پیوند نظر و عمل در برنامة کارورزی. نظریه و عمل در برنامة درسی، 4(7)، 226-197.
حسین­زاده یوسفی، غلامحسین (۱۳۹۴). راهنمای عملی برنامة کارورزی3، معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان. مدیریت کارورزی و مدارس وابسته، 47-1.
حسینی، سیدسعید (۱۳۹۱). راهنمای کارورزی و کار عملی در سازمان‌ها. تهران: جهاد دانشگاهی.
ریاحی­نیا، نصرت، و عاصمی، عاطفه (۱۳۹۰). کارآموزی در کتابداری و اطلاع‌رسانی. تهران: انتشارات کتابدار.
رئوف، علی (۱۳۸۶). مبانی و اصول آموزش و پرورش، فلسفة تربیت معلم. تهران: انتشارات ارسباران.
شعبانی، حسن (۱۳۹۵). مهارت­های آموزشی و پرورشی. تهران: سمت.
فیض­آبادی، نرگس، و اویسی، نرجس (۱۳۹۵). تأثیر الگوی آموزشی تلفیقی مبتنی بر اصول سازنده‌گرایانه بر میزان پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان در درس زیست‌شناسی. پژوهش در نظام­های آموزشی، ۳۵، ۱۹۸- ۱۸۷.
قنبری، مهدی، نیکخواه، محمد، و نیکبخت، بهاره (۱۳۹۶). آسیب‌شناسی کارورزی دانشگاه فرهنگیان: یک مطالعۀ آمیخته. نظریه و عمل در برنامة درسی، 5(10)، ۶۴- ۳۳.
کدخدایی، محبوبه­السادات (۱۳۹۵). معلم دانشمند: نگاهی کاستی‌جویانه به دانش معلم. تربیت معلم فکور، 2(2)، 50-33.
کدخدایی، محبوبه­السادات، اخوان­تفتی، مهناز، رضایت، غلامحسین، و احمدی، پروین (۱۳۹۶). طراحی الگوی آموزش دانشگاهی مبتنی بر شایستگی برای رشته­های علوم انسانی. آموزش عالی ایران، 9(1)، ۱۳۱ – ۱۰۵.
گال، مریدنت، بورگ، والتر، و گال، جویس (1386). روش­های تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روان­شناسی. ترجمة احمدرضا نصر و گروهی از نویسندگان، تهران: انتشارات دانشگاه امیرکبیر.
یارمحمدیان، محمدحسین، و کاوه، آناهیتا (۱۳۸۴). کاربرد اصول طراحی آموزشی در دروس هنر. پژوهش در برنامه­ریزی درسی، ۵ و ۶، ۸۲-۷۱.
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.
Choy, D., Wong, A. F. L., Goh, K. C., & Low, E. L. (2014). Practicum experience: Pre-service teachers’ self-perception of their professional growth. Innovations in Education and Teaching International, 51(5), 472–482.
Durksen, T. L., Klassen, R. M., & Daniels, L. M. (2017). Motivation and collaboration: The keys to a developmental framework for teachers’ professional learning. Teaching and Teacher Education, 67, 53–66.
Grossman, P. L. (1990). The making of a teacher: Teacher knowledge and teacher education. New York: Teachers College Press.
Grossman, P. L. (1990). The making of a teacher: Teacher knowledge and teacher education. New York: Teachers College Press.
Hwang, M., Hong, J., & Hao, Y. (2018). The value of CK, PK, and PCK in professional development programs predicted by the progressive beliefs of elementary school teachers. European Journal of Teacher Education, 41(4), 448-462.
Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Research, 15(3), 4–14.
Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-22.
Smith, D. C., & Neale, D. C. (1989). The construction of subject matter knowledge in primary science teaching. Teaching & Teacher Education, 5, 1–20.