The Approach of the Holy Quran in Social Order to Parsons's Theory of Social Order

Document Type : Research Paper

Authors

1 Associate Professor, Department of Islamic Education, Payame Noor University, Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Department of Islamic Education, Payame Noor University, Tehran, Iran

3 Ph.D. Student in Islamic Education, Payame Noor University, Tehran, Iran

Abstract

The purpose of this study is to investigate the Qur'an's approach to Parsons's theory of social order. The question of the research is whether the social order ismaintained and maintained only by observing the holy sharia in the form of obligations and prohibitions? This research has been done by library method, review-descriptive and by using Quranic verses in various aspects of social, legal, jurisprudential, economic, political, cultural, moral, education, guardianship. The present study, with emphasis on the good life and the supernatural world, after extracting some components related to the maintenance, creation and stability of social order, explains it. The findings of this study showed that Parsons mainly emphasizes the survival of the social system and relates it to the continuation of norms and patterns of interaction, but the Qur'an also pays attention to details to guarantee the implementation of social order.With this approach, the Qur'an has a double comprehensiveness and perfection and is able to create, maintain and sustain a universal, efficient and eternal social system much more effective than the limited and general components in Parsons theory.

Keywords


اعتمادی‌فرد، سیدمهدی (1389). پارسونز از اراده‌گرایی کنشی تا نظام اجتماعی. نامة فرهنگ و ارتباطات، 1(2)، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
پرنده، رادبه، و جمشیدی، مهدی (1390). بنیادهای اجتماعی وقوع انقلاب اسلامی در نظریة علامه مرتضی مطهری (ره). تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع).
توسلی، غلام‌عباس (1380)، نظریه‌های جامعه‌شناسی. تهران: سمت.
جانیپور، محمد، و لطفی، سیدمهدی (1394). نقش آیات اخلاقی قرآن کریم در تدوین نظام هدایت فردی و اجتماعی. تحقیقات علوم قرآن و حدیث، 12(2)، 55-27.
حجازی طاقانکی، سیده محترم (1396). نظم اجتماعی در عهدنامة مالک اشتر و ارتباط آن با آیات قرآن براساس تفسیر نمونه. تهران: دانشگاه پیام نور تهران‌جنوب.
رحیمی، ابوذر (1393). کنش اجتماعی. دانشنامة پژوهه. پژوهشکدة باقرالعلوم علیه السلام.
ریتزر، جورج (1391). نظریة جامعه‌شناسی در دوران معاصر. ترجمة محسن ثلاثی، تهران: نشر علمی.
سالاری، حمید، اسدی، کیوان، و بخشنده، امید (1395). بررسی عوامل ‌‌درون‌سازمانی مؤثر بر تعلق سازمانی کارکنان فرماندهی انتظامی شهرستان مرکز استان بر اساس مدل مودی و همکاران، دانش انتظامی مازندران، 25، 135-116.
شریعتمداری، علی (1385). روان‌شناسی تربیتی. تهران: انتشارات امیرکبیر.
صبوریان، محسن (1393). قرآن و بنیان‌های تاریخی نظم اجتماعی. معرفت فرهنگی اجتماعی، 5(3)، 18-15.
طاهری، سیدمهدی (1385). آراء شهید مطهری در حوزة عدالت. دانش‌پژوهان، 8. ص65.
طباطبائى، سیدمحمّدحسین (1370). المیزان. ترجمة محمّدتقى مصباح، قم: بنیاد علمى علّامه طباطبائى.
فصیحی، امان‌الله، نظری، محمدعلی، جوادی، محمدعلی، نظری، نصرالله، بیانی، حسین، و زکی، عبدالله (1392). نظم و انضباط اجتماعی در اسلام و شاخص‌های آن. تهران: پژوهشکدة قدر، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست ‌جمهوری.
کشاورز شکری، عباس، غفاری هشجین، زاهد، و جمشیدی، مهدی (1391). هستی‌شناسی اجتماعی در تفکر علامه شهید مطهری. اسراء، 4(12)، 164-132.
معرفت، محمدهادی (1380). سیاست و حکومت در قرآن. علوم سیاسى، 15.
معیدفر، سعید (1377). جامعه‌شناسی تالکوت پارسونز. ماه علوم اجتماعی، 6 و 7، 23-21.
هاشمیان‌فرد، زاهد، و ابراهیمی، مجید (1396). مقایسة آرای مفسران در مورد مدیریت فرهنگی و توسعة فرهنگ نظم و انضباط در قرآن. مطالعات تطبیقی قرآن‌پژوهی، 2(4)، 93-69.
یوسف‌زاده، حسن (1389). نظم اجتماعی در اسلام، معرفت، 15(103)، ص48.
Hamilton, P. (1992). Talcott parsons. London: Ellis Harwood Limited.
Ritzier, G. (2003). Sociological theory. 6thed., New York: Random House.