Studying the Causes of Students' Tendency to Math Help Books from the Viewpoint of Teachers and Students (Mixed Research)

Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D. Student in Mathematics Education, Shahid Bahonar University of Kerman, Mathematics Teacher, Kahnooj, Iran

2 M.Sc. in Mathematics Education, Mathematics Teacher, Kahnooj, Iran

Abstract

The purpose of this study is to investigate the cause of students' tendency to tuition mathematics books. The methodology of study is based on mixed method (explanatory). The statistical population of study include high school students Kahnuj city (6000) and mathematics teachers of Kahnuj and Jiroft cities. In the section of quantitative, 361 high school students and in the section of qualitative, 22 teachers were selected from Kahnuj city (15) and Jiroft city (7) with purposive sampling method. From questionnaires (students) and interview (teachers) was used for data collection. The questionnaire study was designed that validity of its questions was confirmed by five people and the reliability was calculated 0.75 by Cronbach's alpha. In the analyses of quantitative and qualitative, to analyze the perspectives of teachers and students were used exploratory factor analysis and conventional content analysis. The six and seven factors were obtained by the perspectives of students and teachers, all factors of the perspective of the students were confirmed by the perspective of teachers. From the perspective of teachers and students obtained the factors of student, teacher, school, parents, textbooks, the kind of teaching of tuition books and entrance exam, these factors were effective in students' tendency towards tuition books. So, it is the necessary that to make changes in the the problem of textbooks, students' belief systems, libraries of schools, the percentage of the impact of the entrance exam on student admission, raising parents' awareness and teachers' professional knowledge, so that instead of inducing Create a spirit of memorization and superficiality in textbooks, a spirit of discovery, reasoning and thinking in students.

Keywords


اکبری بلوچ، مهدی، و اسماعیلی، مریم (1393). تحلیل محتوای مسائل کتاب ­ریاضی سال اول دورة اول متوسطه بر اساس رویکرد کاربرد و مدل­سازی. سیزدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران، تهران، شهریور 1393.
اکرمی، سیدکاظم، و حسینی، سیدمحمدحسن (1387). مقایسة نقش معلمان در نظام­های برنامه­ریزی درسی متمرکز و غیر متمرکز. همایش تمرکز و عدم تمرکز در فرایند برنامه­ریزی درسی، کرمان، انجمن مطالعات برنامة درسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان.
امیری، حمید­رضا، پندی، زهره، خسروآبادی، حسین، داودی، خسرو، ریحانی، ابراهیم، سیدصالحی، محمدرضا، و صدر، میرشهرام (1394). ریاضی پایة هشتم دورة اوّل متوسطه. تهران: دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتب درسی، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی، وزارت آموزش و پرورش.
ایمان، محمدتقی، و نوشادی، محمدرضا (1390). تحلیل محتوای کیفی. پژوهش، 3(2)، 44-15.
پریرخ، مهری، و حسینی، وجیهه (1392). بررسی قابلیت کتاب­های کمک­درسی در پاسخ‌دهی به پرسش­های پژوهشگران در کتاب­های درسی دورة راهنمایی. کتابداری و اطلاع‌رسانی، 14(1)، 124-97.
تنده، محسن (1388). بررسی جایگاه کتاب­های کمک­آموزشی ریاضی در مدرسه از دیدگاه معلمان ریاضی و دانش­آموزان دورة متوسطه. پایان‌نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
تنده، محسن (1389). استفاده از کتاب­های کمک­آموزشی ریاضی آری یا نه؟. رشد آموزشی ریاضی، 99، 57-52.
جلیلی، میرزا (1369). کتاب­های ریاضی کمک­آموزشی (جنبی در خارج و ایران). رشد آموزش ریاضی، 28، 15-10.
حدادی، فاطمه (1386). شناسایی نیاز­های دانش­آموزان دوره­ی تحصیلی ابتدایی به کتاب­های آموزشی غیردرسی. رشد جوانه، 20، 49-44.
حسینی، سیدمهدی (1388). چالش­های کتابخانه­های آموزشگاهی ایران. مجموعة مقالات همایش ملی کتابخانه­های­آموزشگاهی- پویاسازی نظام یادگیری یاددهی و مشارکت در فرایند یاددهی- یادگیری، مشهد، اردیبهشت ­ماه 1388، تهران: نشر چاپار.
خاکباز، عظیمه سادات، فدایی، محمدرضا، و موسی­پور، نعمت­اله (1387). تأثیر درس­پژوهی بر توسعة حرفه­ای معلمان ریاضی. تعلیم و تربیت، 2، 146-123.
دفتر انتشارات کمک­آموزشی (1383). ویژگی­های کتاب­های آموزشی، راهنمای تولید کتاب­های آموزشی برای ناشران، نویسندگان و مؤلفان. تهران: سازمان پژوهش و برنامه­ریزی آموزشی.
الدوسی، طیبه، و درخشنده، سودابه (1393). کتاب­های مناسب آموزشی در مسیر صعود در تحلیل وضعیت کتاب­های آموزشی از منظر آمار. رشد جوانه، 45، 49-40.
رضایی، مانی (1385). تحلیل محتوای حل مسئله در کتاب­های درسی ریاضی. رشد آموزش ریاضی، 86، 52-45.
زارع چاهوکی، محمدعلی (1389). روش­های تحلیل چندمتغیره در نرم­افزار SPSS. تهران: دانشگاه تهران:
ساویزی، بهناز (1394). آموزش رهیافت­های حل مسئله. رشد آموزش ریاضی، 32(4)، 21-16.
سبحانی، عبدالرضا، و شهیدی، حسام (1386). آسیب­شناسی کنکور و بررسی امکان حذف آن در نظام پذیرش دانشجو. دانش و پژوهش در علوم تربیتی ، 13، 181-161.
ستاری، صدرالدین، و جعفرنژاد، عبدالرضا (1389). عوامل مؤثر بر عدم بکاربست وسایل کمک­­درسی در جریان یاددهی و یادگیری از دیدگاه دبیران استان مازندران. فن­آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 2، 21-5.
سحرخیز، ابراهیم (1389). آسیب­شناسی تدریس کتاب­های کمک­آموزشی. کیهان، 11 آبان­ماه، ص5. در دسترس http://magiran.com/n2181647.
سلسبیلی، نادر (1382). ارزیابی کتاب­های کمک­آموزشی دورة متوسطه به منظور ارائة چارچوبی مطلوب برای طراحی و تدوین آن‌ها. تعلیم و تربیت، 75، 64-29.
سیدقطبی, سیدمهدی (1390). نقش و جایگاه کتاب‌های درسی و غیر درسی و کتابخانه‌های آموزشگاهی در نظام آموزشی ایران و جهان: مروری بر متون. شمسه. نشریة الکترونیکی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، 3(10 و 11)، 18-1.
سیدقطبی، سیدمهدی، و صنعت‌جو، اعظم (1388). شناسایی انتخاب و معرفی کتاب‌های مناسب کمک‌درسی برای درس‌های علوم تجربی سال‌های اول تا پنجم دبستان. همایش ملی کتابخانه‌های آموزشگاهی: پویاسازی نظام آموزشی و مشارکت در فرایند یاددهی یادگیری، مشهد.
شرافتی، ثریا (1383). وضعیت کتابخانه­های آموزشگاهی (مقطع متوسطه) استان کهگیلویه و بویراحمد. کتاب، 57، 153-145.
طباطبایی، محمود، قاضی، یوسفی افراشته، مجید، و صیامی، لیلا (1392). بررسی رویکردهای یادگیری و چگونگی گرایش به آن­ها در دانشجویان: کاربردی از پژوهش آمیخته. پژوهش و برنامه­ریزی در آموزش عالی، 70، 50-27.
قاجاریه، مژگان (1373). بررسی تأثیر کمک­­های درسی خارج از مدرسه بر پیشرفت تحصیلی. پایان­نامة کارشناسی ارشد، دانشکدة روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
کرامتی، محمدرضا (1386). تأثیر یادگیری مشارکتی بر رشد مهارت­های اجتماعی و پیشرفت تحصیلی ریاضی. روان‌شناسی و علوم تربیتی، 1، 55-39.
کلمنتس، کِن، و الِرتون، نریدااف (1393). پژوهش در آموزش ریاضی گذشته، حال و آینده با رویکرد آسیا و اقیانوسیه. ترجمة امیرحسین آشنا، تهران: نشر اندیشة آفرینش.
نورمحمدی، فریده (1392). کتاب­نامة رشد هنوز در مدارس جایگاه ندارد. رشد جوانه، 41، 30-24.
نوری، علاء (1386). بازخوانی یک پروندة قدیمی (قسمت اول، کتاب­های کمک­درسی در بازار نشر). رشد جوانه، 20، 20-12.
نیک­شان، شقایق، نوروزی، علی، و نصر اصفهانی، احمدرضا (1389). تحلیلی بر رویکردهای روایی در پژوهش کیفی. روش­شناسی علوم انسانی، 16(62)، 160-141.
یارمحمدی، واصل مسیب، و مقامی، محمدرضا (1389). بررسی عامل­های مؤثر بر افت تحصیلی درس ریاضی دورة متوسطه (منطقة سردرود). علوم تربیتی و روان‌شناسی، 6(1)، 44-27.
یوسفی، سمانه، امینی، میترا، صغری، آناهید، و برهانی حقیقی، افشین (1392). تعیین فراوانی، نوع و علل استفادة دانشجویان از کتاب­های کمک­درسی در جهت آمادگی برای آزمون پیش‌کارورزی شهریورماه 1391 علوم پزشکی شیراز. مجلة علمی علوم پزشکی شیراز، 1(4)، 241-234.
Fakeye, D. O. (2015). School–related factors as predictors of senior secondary school students’ literature in English achievement in Ibadan Metropolis. International Journal of Education, 7(2), 379-391.
Lance, K. C. (1994). The impact of school library media centers on academic achievement. ERIC Digest. Retrieved Apr. 16, 2010 from http://www.ericdigests.org/ 19951/library.htm.
Todd, R., & Kuhlthau, C. (2005). Student learning through Ohio school libraries, Part 1: How effective school libraries help students. School Libraries Worldwide, 11(1), 63-88.
Ullah, S. Z., & Faroog, M. S. (2009) Effect of school library on students’ learning attitude. A Research Journal of South Asian Studies, 21(1), 145-151.