• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 8 (1398)
دوره دوره 7 (1397)
دوره دوره 6 (1397)
دوره دوره 5 (1395)
دوره دوره 4 (1394)
دوره دوره 3 (1393)
دوره دوره 2 (1392)
شماره شماره 4
شماره شماره 3
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 1 (1391)
شهودی, مریم, غلامی, زهرا, علیزاده, لیلی, فرج الهی, رسول. (1392). نقش میانجی رهبری معنوی بر رابطه‌ی خودکارآمدی ورزشی و تعهد حرفه‌ای درمعلمان تربیت‌بدنی. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 2(2), 58-79.
مریم شهودی; زهرا غلامی; لیلی علیزاده; رسول فرج الهی. "نقش میانجی رهبری معنوی بر رابطه‌ی خودکارآمدی ورزشی و تعهد حرفه‌ای درمعلمان تربیت‌بدنی". مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 2, 2, 1392, 58-79.
شهودی, مریم, غلامی, زهرا, علیزاده, لیلی, فرج الهی, رسول. (1392). 'نقش میانجی رهبری معنوی بر رابطه‌ی خودکارآمدی ورزشی و تعهد حرفه‌ای درمعلمان تربیت‌بدنی', مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 2(2), pp. 58-79.
شهودی, مریم, غلامی, زهرا, علیزاده, لیلی, فرج الهی, رسول. نقش میانجی رهبری معنوی بر رابطه‌ی خودکارآمدی ورزشی و تعهد حرفه‌ای درمعلمان تربیت‌بدنی. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 1392; 2(2): 58-79.

نقش میانجی رهبری معنوی بر رابطه‌ی خودکارآمدی ورزشی و تعهد حرفه‌ای درمعلمان تربیت‌بدنی

مقاله 4، دوره 2، شماره 2، تابستان 1392، صفحه 58-79  XML اصل مقاله (323 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
مریم شهودی1؛ زهرا غلامی2؛ لیلی علیزاده3؛ رسول فرج الهی* 4
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ارومیه
2دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه خوارزمی تهران
3دانشجوی دکتری رفتار حرکتی- یادگیری حرکتی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ارومیه
4دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی روابط بین خودکارآمدی ورزشی و رهبری معنوی با تعهد حرفه­ای در میان معلمان تربیت­بدنی می­باشد. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی است. جامعه­ی آماری پژوهش کلیه­ی معلمان تربیت بدنی شهرستان پارس­آباد مغان می­باشد که بر اساس آمار 119 نفر بوده و با استفاده از روش سرشماری، تمامی آنها برای پاسخگویی به پرسش­نامه­ها انتخاب شدند. ابزار پژوهش سه پرسش­نامه تعهد حرفه­ای معلمان ابمیر (1990)، رهبری معنوی فرای و همکاران (2005) و پرسش­نامه بررسی عادات تمرینی و خودکارآمدیسالیس و همکاران (1988) می­باشد که روایی و پایایی آنها بررسی و تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از مدل­یابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته­ها حاکی از آن بودند که بین خودکارآمدی ورزشی معلمان با احساس رهبری معنوی آنان رابطه­ی معنا­داری وجود دارد ولی رابطه­ی بین خودکارآمدی ورزشی با تعهد حرفه­ای معنا­دار نبود. همچنین نقش میانجی رهبری معنوی در رابطه­ی بین خودکارآمدی ورزشی و تعهد حرفه­ای نیز مورد تأیید قرار گرفت.
کلیدواژه‌ها
خودکارآمدی ورزشی؛ رهبری معنوی؛ تعهد حرفه‌ای
مراجع

-             اخباری، مریم السادات؛ عریضی، حمیدرضا؛ علوی، سید کمال. (1389). رابطۀ تعهد سازمانی و ابعاد آن با تعهد حرفه­ای در بین کارکنان پالایشگاه اصفهان. مدیریت ومنابع انسانی درصنعت نفت، شماره­ی 12، صص 129-157.

-             باقری، مسلم؛ تولایی، روح اله. (1389). بررسی تأثیر تعهد سازمانی بر عملکرد سازمان­ها. دو ماهنامه توسعه انسانی پلیس، شماره 30، صص 96-73.

-            سبحانی­فرد، یاسر؛ اخوان خرازیان، مریم. (1391). تحلیل عاملی، مدل­سازی معادلات ساختاری و چندسطحی. تهران: انتشارات دانشگاه امام حسین.

-            محمدزاده، کمال؛ زارع نژاد، معصومه. (1393). رابطه رهبری معنوی با اخلاق سازمانی و تعهد سازمانی کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان مرودشت. نخستین همایش ملی علوم تربیتی و روان­شناسی، مرودشت، شرکت اندیشه سازان مبتکر جوان، http://www.civilica.com/Paper-ASMJ01-ASMJ01_0145.html

-            مصطفی نژاد، هلاله. (1392). بررسی رابطه بین پیش بینی کننده­های فردی و سازمانی تعهد معلم و نقش میانجی خودکارآمدی و هویت سازمانی در بین معلمان ابتدایی شهرستان پیرانشهر. پایان نامه (کارشناسی ارشد)، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه.

-             موغلی، علیرضا؛ حسن­پور، اکبر؛ حسن­پور، محمد. (1388). بررسی ارتباط بین توانمندسازی و تعهد سازمانی در مناطق نوزده­گانه­ی سازمان آموزش و پرورش شهر تهران. نشریه­ی مدیریت دولتی، شماره 2، صص 132-119.

-             هومن، حیدر­علی. (1388). مدل­یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم­افزار لیزرل. چاپ سوم، تهران: انتشارات سمت.

 

-            Al Arkoubi, K. (2008). Spiritual Leadership and Identity in Moroccan Business: An Ethnographic Study of Ynna Holding: New Mexico ProQuest Publisher.

-            Aydin, B., & Ceylan, A. (2009). The effect of spiritual leadership on organizational learning capacity. African Journal of Business Management, 3 (5): 184-190.

-            Bandura,Albert.(2000) "Cultivate self–efficacy for personal and organizational effectiveness". Handbook of principles of organization behavior.oxford,uk: Blachwell.pp.120-139

-            Bishop, J., & Schol, R. (2006). Becoming a spiritual leader, Lewis Center for Church Leadership.

-            Blau, G. (1999). Early career job factors influencing the professional commitment of medical technologists. Academy of management journal, 6: 687-895.

-            Bogler, R., & Somech, A. (2004). Influence of teacher empowerment on teachers’ organizational commitment, professional commitment and organizational citizenship behavior in schools, teaching and teacher education, 20: 277–289.

-            Connaughton, A. V., Weiler, R. M., & Connaughton, D. P. (2010). Graduating Medical Students’ Exercise Prescription Competence as Perceived by Deans and Directors of Medical Education in the United States: Implications for Health People 2010, Public Health Reports, 116:226-234.

-            Crossman, J. (2010). Conceptualizing spiritual leadership in secular organizational contexts and its relation to transformational, servant and environmental leadership. Leadership & Organization Development Journal, 31(7), 596-608. http://dx.doi.org/10.1108/01437731011079646

-            Daskapan, A., Tuzun, E. M., & Esker, L. (2006). Perceived barriers to physical activity in University Students, JSS Medicine, 5: 615-620.

-            De Assis, M. A., De Mello, M. F., Scorza, F. A., Cadorbbi, M. P., Schooedl, A. F., Da Silva, S. G., et al. (2008). Evaluation of physical activity habits in patients with posttraumatic stress disorder, Clinics, 63: 473-8.

-            Dent, E. B., Higgins, M. E., & Wharff, D. M. (2005). Spirituality and leadership: An empirical review of definitions, distinctions, and embedded assumptions. The leadership quarterly, 16(5), 625-653. http://dx.doi.org/10.1016/j.leaqua.2005.07.002

-            Fry, L. W. (2003). Toward a theory of spiritual leadership. The Leadership Quarterly, 14: 693-727.

-            Fry, L. W. (2005). Toward a theory of Ethical and spiritual well-being, positive psychology in Business ethics and corporate responsibility (information age publishing). 47- 83.

-            Fry, L. W. J. (2013). Spiritual Leadership and Faith and Spirituality in the Workplace. Handbook of Faith and Spirituality in the Workplace (pp. 697-704): Springer. http://dx.doi.org/10.1007/978-1-4614-5233-1_38

-            Fry, L. W., & Nisiewicz, M. (2013). Maximizing the triple bottom line through spiritual leadership: Stanford University Press.

-            Fry, L. W., Hannah, S., Noel, M., & Walumbwa, F. O. (2011). Impact of spiritual leadership on unit performance. The Leadership Quarterly, 1-12.

-            Fry, L. W., Vittuci, S., & Cedillo, M. (2005). Spiritual leadership and army transformation: Theory measurement, and establishing a baseline, The Leadership Quarterly 16, 835–862.

-            Giacobbi, P. R., Stancil, M., Hardin, B., & Bryant, L. (2008). Physical activity and quality of life experienced by highly active individuals with physical disabilities. Adapt Phys Active Q, 25: 189-207.

-            Gupta, M., Kumar, V., & Singh, M. (2013). Creating Satisfied Employees Through Workplace Spirituality: A Study of the Private Insurance Sector in Punjab (India). Journal of Business Ethics, 1-10. http://dx.doi.org/10.1007/s10551-013-1756-5

-            Hall, M., Smith, D., & Smith, K. L. (2005). Accountants’ commitment to their profession: multiple dimensions of professional commitment and opportunities for future research. Behavioral research in accounting, 17: 89-109.

-            Kakabadse, N., & Kouzmin, A. (2002). Spirituality and leadership Praxis, Journal of Managerial Psychology, 17 (3): 165-182.

-            Kannan, R., & Pillai, M. P. (2008). An examination on the professional commitment of engineering college teacher.­ international business management, 2: 218-224.

-            Khan, A., Fleva, E. & Qazi, T. (2015). Role of Self-Esteem and General Self-Efficacy in Teachers’ Efficacy in Primary Schools. Psychology, 6: 117-125.

-            Klein Hessling, J., Matthias Jerusalem (2009). Mental health promotion in school by strengthening self-efficacy. Journal of Health Education, Vol.109, Iss: 4: 329-34.

-            Koslowsky,M. Smadar Lev ,(2009)"Moderating the collective and self-efficacy relationship", journal of Educational Administration , Vol.47, Iss:4: 452-462.

-            Kruse, S., & Lillie, T. (2000). Professional Community: Facilitating Organizational Cultures in Support of Inclusion. Disability Studies Quarterly, 20 (4).

-            Kurt, T., Duyar, I., & Calik, T. (2011). Are we legitimate yet? A closer look at the casual relationship mechanisms among principal leadership, teacher self-efficacy and collective efficacy. Journal of Management Development, 31(1):71-86.

-            Mansor, N., Ismail, A. H., Mohd, M. A., Anwar, A., Anwar, N. (2013). Relationship between Spiritual Leadership and Organizational Commitment in Malaysians’ Oil and Gas Industry. Asian Social Science; Vol. 9, No. 7:179-191. URL: http://dx.doi.org/10.5539/ass.v9n7p179

-            Martinsen, E. W. (2008). Physical activity in the prevention and treatment of anxiety and depression, Nord J Psychiatry, 26 (47): 9-25.

-            Matherly, L., & Fry, L.W. (2005). Spiritual leadership and the Strategic scorecard model of performance excellence: the case of tomassocorporatlom: the leadership Quarterly. 16: 320-325.

-            Mohammadi, A., Vanaki, Z., & Mohammadi, A. (2012). Effect of Implementation of Motivational Program Based on "Expectancy Theory" by Head Nurses on Patients' Satisfaction. Hayat, 18(4), 47-60.

-            Mohammadi, A., Vanaki, Z., & Mohammadi, A. (2012). Effect of Implementation of Motivational Program Based on "Expectancy Theory" by Head Nurses on Patients' Satisfaction. Hayat, 18(4), 47-60.

-            Naidoo, M.) 2014(. The potential of spiritual leadership in workplace spirituality, Koers – Bulletin for Christian Scholarship 79(2): 1-8. Art. #2124, 8 pages. http:// dx.doi.org/10.4102/ koers. v79i2.2124

-            Neal, J. (2013). Faith and Spirituality in the Workplace: Emerging Research and Practice Handbook of Faith and Spirituality in the Workplace, Springer. pp. 3-18

-            Nelia. (2008).The role of self-efficacy in employee commitment. M.Com, University of South Africa (South Africa).

-            Niu , Han-Jen (2010) “Investigating the effects of self-efficacy on foodservice industry employees’ career commitment” International Journal of Hospitality Management 29: 743–750.

-            Pawar, B. S. (2009). Individual spirituality, workplace spirituality and work attitudes: An empirical test of direct and interaction effects. Leadership & Organization Development Journal, 30(8): 759-777. http://dx.doi.org/10.1108/01437730911003911

-            Rahimi, A. (2013). Concept of Spirituality: A Conventional Content Analysis. Journal of Qualitative Research in Health Sciences, 2(1): 11-20.

-            Rigotti, T., Schyns, B. and Mohr, G. (2008).A short version of the occupational self-efficacy scale .Structural and construct validity across five countries, journal of Career Assessment, 16: 238-255.

-            Saks, A. M. (1995). Longitudinal field investigation of the moderating and mediating effects of self-efficacy on the relationship between training and newcomer adjustment, Journal of Applied Psychology, 80: 211–225.

-            Sallis, J. F., Pinski, R. B., Grossman, R.M., Et al. (1988). The development of self-efficacy scales for health related diet and exercise behaviors. Health education research, 3: 283-292.

-            Santos, S. (1998). Factors Related to Commitment of Extension Professionals in the Dominican Republic. Journal of Agricultural Education, 35 (3): 57-61.

-            Sendjaya, S. (2007). Conceptualizing and Measuring Spiritual Leadership in Organizations. International Journal of Business and Information, 2 (1): 101- 126.

-            Smith, D., & Gall, M. (2008). An empirical examination of a three component model of professional commitment among public accountants. Journal of behavioral research in accounting, 20 (1).

-            Steyrer, J., Schiffinger, M. & Lang, R. (2008). Organizational commitment- A missing link between leadership behavior and organizational performance? Scandinavian Journal of Management, 24(4): 364- 374.

-            Wai-Yen C., Lau, S., Nie, Y., Lim, S., & Hogan, D. (2008). Organizational and Personal Predictors of Teacher Commitment: The Mediating Role of Teacher Efficacy and Identification with School, American Educational Research Journal, 45 (3): 597-630.

-            Yusof, J. M., Mohamad, M. (2014). The Relationship between Spiritual Leadership, Spiritual Well-being and Job Satisfaction in the Malaysian Shipping Industry: A Pilot Study. International Journal of Research in Social Sciences. Vol. 4, No.8: 1-13.

-            Zajacova, A., & Lynch, S. M. (2005). Self-efficacy, stress and academic success in college. Journal of Research in Higher Education, 46(6): 677-706.

-            Zaki, M, (2010). Studying the impact of the dimensions od job satisfaction on organizational commitment of teachers in Isfahan High schools, Mesbah , No 47: 47-51. (In Persian)

-            Zimmerman, B. J., & Kitsantas, A. (2005). Homework practices and academic achievement: The mediating role of self- efficacy and perceived responsibility beliefs. Contemporary Educational Psychology, 30, 397-417.

 

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 1,299
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 704
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

مجوز کریتیو کامنز
این کار مجوز دارد تحت مجوز کریتیو کامنز تخصیص 4.0 بین‌المللی.

 


//

Journal Management System. Designed by sinaweb.