Studying the Moderating Role of Academic Buoyancy in Relationship between Students' Intrinsic Motivation and their Academic Engagement in Farhangian University of Zahedan City

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor, Department of Educational Management, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Zahedan Branch, Islamic Azad University, Zahedan, Iran

2 Department of Educational Management, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Zahedan Branch, Islamic Azad University, Zahedan, Iran

Abstract

The present research aimed at studying the moderating role of academic buoyancy in the relationship between the students' intrinsic motivation and their academic engagement in the Farhangian university of Zahedan city. This study was a descriptive correlational research. The statistic population included 2410 students of Farhangian University of Zahedan city. 330 students were selected as the sample by applying simple random sampling method. To collect data, McCallie et al(1991) Intrinsic Motivation Inventory, Academic Engagement Questionnaire of Schaufeli et al. (2002) and, Martin and Marsh's (2006) questionnaire of Academic Buoyancy were applied. The questionnaire content validity was confirmed by 8 connoisseurs based on the content validity index and content validity ratio. Moreover, by applying Cronbach's alpha, the internal consistency of the questionnaires was estimated 0.907, 0.723 and 0.720, respectively. Furthermore, the results of correlation coefficient and structural equation model showed that the intrinsic motivation has direct influence on the academic engagement and buoyancy. In addition, the academic engagement has direct effect on the academic buoyancy. Moreover, the indirect influence of intrinsic motivation on the academic engagement by the moderating role of academic buoyancy has been a little more than its direct effect. Therefore, regarding this matter that the students' academic buoyancy leads to their academic engagement, the planning for the creation of academic buoyancy in the students of Farhangian University is suggested to be noticed.

Keywords


ابراهیمی‌بخت، حبیب‌اله، یاراحمدی، یحیی، اسدزاده، حسن، و احمدیان، حمزه (1398). اثربخشی برنامة آموزشی سرزندگی تحصیلی بر عملکرد تحصیلی، اشتیاق تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانش­آموزان. تدریس‌پژوهی، 6(2)، 182-163.
انصاری‌فرد، سیدسعید (1396). مدل‌سازی معادلات ساختاری با نرم‌افزار لیزرل. چاپ اول، تهران: انتشارات کتاب ماه.
بهمئی، جمشید، مستطاب، رزیتا، شمالی‌نژاد، مریم، مالکی، آناهیتا، و مباشری، فاطمه (1398). بررسی سرزندگی و انگیزش تحصیلی دانشجویان براساس ادراک آن‌ها از محیط یادگیری در دانشکدة علوم پزشکی آبادان. تحقیقات سلامت در جامعه، 5(2)، 40-31.
پیرانی، ذبیح‌الله، تقوایی، داوود، و میرزایی، محمدطاهر (1397). بررسی رابطة اشتیاق تحصیلی و سرزندگی با انگیزة پیشرفت در دانش‌آموزان نابینای شهر اراک. چهارمین کنفرانس ملی توسعة پایدار در علوم تربیتی و روان‌شناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی، تهران، مؤسسة آموزش عالی مهر اروند، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعة پایدار.
توان، بهمن، قمی، مهین، مسلمی، زهرا، جعفری‌پور، حسن، محمودی، عبدالله، و مسلمی، اعظم (1398). رابطة هوش معنوی با اشتیاق تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک. آموزش در علوم پزشکی، 7(19)، 247-239.
جلیلیان، سهیلا، عظیم‌پور، احسان، و قلیزاده، نعمت‌اله (1397). پیش‌بینی سرزندگی تحصیلی بر اساس اشتیاق تحصیلی و سرسختی روان‌شناختی در دانش‌آموزان دورة متوسطه. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 7(1)، 140-123.
جوادی، عباس، و فاریابی، رضا (1396). رابطة ابعاد انگیزش با عملکرد تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 9(2)، 149-142.
چمنی، محمد، عجم، علی‌اکبر، و سلم‌آبادی، مجتبی (1398). بررسی نقش هوش اجتماعی و انگیزش تحصیلی در اشتیاق تحصیلی دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. توسعه آموزش جندی شاپور، 8(4)، 399-408.
دهقانی­زاده، محمدحسین، حسین‌چاری، مسعود، مرادی، مرتضی، و سلیمانی خشاب، عباسعلی (1393). سرزندگی تحصیلی و ادراک از الگوهای ارتباطات خانواده و ساختار کلاس؛ نقش واسطه­ای ابعاد خودکارآمدی. روان‌شناسی تربیتی، 10(32)، 30-1.
دهقانی‌زاده، محمدحسین، و حسین‌چاری، مسعود (1391). سرزندگی تحصیلی و ادراک از الگوی ارتباطی خانواده؛ نقش واسطه‌ای خودکارآمدی. مطالعات آموزش و یادگیری، 4(2)، 47-21.
رفیعی، محسن، برقی، عیسی، و شیخ علیزاده، سیاوش (1398). بررسی رابطة بین فضای آموزشی و سرزندگی تحصیلی با نقش تعدیل‌کنندة اهداف پیشرفت اجتماعی در دانشجویان دانشکدة پرستاری تبریز. استراتژی آموزشی، 12(4)، 90-81.
زلالی، بهرام، و قربانی، فرهاد (1396). مقایسة انگیزش تحصیلی و اشتیاق به مدرسه در دانش­آموزان با و بدون نارساخوانی. ناتوانی­های یادگیری، 3(4)، 58-44.
سماوی، سیدعبدالوهاب، و نجارپوریان، سمانه (1398). بررسی رابطة درگیری‌های تحصیلی، خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان دبیرستانی شهر بندرعباس. راهبردهای شناختی در یادگیری، 4(7)، 92-71.
سیف، علی‌اکبر (1392). روان‌شناسی پرورشی نوین. ویرایش هفتم، چاپ دوم، تهران: انتشارات دوران،.
عباسی، محمد، درگاهی، سجاد، محمدعلیپور، زهرا، و مهرابی، علی (1395). رابطة بین جو روانی اجتماعی کلاس درس با انگیزش (درونی بیرونی) و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پایة پنجم ابتدایی شهرستان هرسین. همایش منطقه‌ای روان‌شناختی کودک و نوجوان، کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه.
عباسی، محمد، عایدی، نوید، و شفیعی، حامد (1395). نقش بهزیستی اجتماعی و سرزندگی تحصیلی در پیش‌بینی اشتیاق تحصیلی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اراک. مدیریت پرستاری، 8(6)، 54-49.
عظیمی، داوود، قدیمی، سعید، خازان، کاظم، و درگاهی، سجاد (1397). نقش سرمایه‌های روان‌شناختی و انگیزة تحصیلی در سرزندگی تحصیلی و تعلل در تصمیم گیری دانشجویان پرستاری اهواز. آموزش در علوم پزشکی، 4(3)، 153-143.
فولادی، علی، کجباف، محمد، و قمرانی، علی (1397). اثربخشی آموزش مهارت‌شناسی تحصیلی بر معنای تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دختر مقطع سوم در دورة اول دبیرستان شهر مشهد. پژوهش در مدرسه، 3(15)، 103-93.
قدم‌پور، عزت‌اله، قاسمی پیربلوطی، محمد، حسنوند، باقر، و خلیلی گشنیگانی، زهرا. (1396). ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان. اندازه‌گیری تربیتی، 8(29)، 184-167.
قمری، محمد (1391). رابطة بین سرمایة اجتماعی و انگیزش درونی با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دورة متوسطة شهر کرج. آموزش و ارزشیابی، 22 ()، 58-45.
قمری، محمد، و جعفری، اصغر (1390). رابطة بین مؤلفه‌های انگیزش درونی و شادی در بین دانش‌آموزان مقطع متوسطة شهر کرج. علوم رفتاری، 8، 106-93.
نعامی، عبدالزهرا، و پیریایی، صالحه (1396). رابطۀ ابعاد انگیزش تحصیلی با اشتیاق تحصیلی دانش­آموزان سال سوم دبیرستان­های شهر اهواز. پژوهش در نظام‏های آموزشی. 1(2)، 42-29.
نکاوند، مهراندخت، جعفری، پریوش و آراسته، حمیدرضا (1397). اشتیاق تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی و نقش محیط یاددهی و یادگیری در آن. علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، 28(1)، 58-65.
ویسکرمی، حسن، و یوسف‌وند، لیلا (1397). بررسی نقش سرزندگی تحصیلی و شادکامی در پیش‌بینی خلاقیت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان. پژوهش در علوم پزشکی، 10(2)، 37-28.
Bastik, G. (2013). Validity and reliability of Turkish form of children's self-efficacy scale on Turkish primary school students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 4082-4086.
Blackwell, J., Miksza, P., Evans, P., & Mcpherson. (2020). Student Vitality, teacher engagement, and rapport in studio music instruction. Original Research ARTICLE, 3(7), 15-29.
Blaskovaa, M. (2014). Influencing Academic Motivation, Responsibility and Creativity. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 15(9), 415-425.
Ciampa, K. (2014). Learning in a mobile age: An investigation of student motivation. Computer Assisted Learning, 30(1), 82-96.
Eren, A. (2012). Prospective teachers' interest in teaching, professional plans about teaching and career choice satisfaction: A relevant framework? Australian Journal of Education, 56(3), 303–318.
Furrer, C. J., Skinner, E. A. & Pitzer, J. R. (2014). The influence of teacher and peer relationships on students’ classroom engagement and everyday motivational resilience. National Society for the Study of Education, 113(1), 101-123.
Haktan, A. (2019). The Relationship between Academic Motivation and Academic Achievement of the Students. Asian Journal of Education and Training, 2(5), 309-315.
Makara, K., & Karabenick, S. (2017) Longitudinal high school research revealed: using surveys to assess student motivation and social networks. In: SAGE Research Methods Cases Part 2 [online]. SAGE Publications.
Marina, S., Lemos, A., & Veríssimo, L. (2014). The relationships between intrinsic motivation, extrinsic motivation, and achievement, along elementary school, International Conference on Education & Educational Psychology, 930-938.
Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2006). Academic buoyancy and its psychological and educational correlates: A construct validity approach. Psychology in the Schools, 43(3), 267-282.
Nunez, J., & León, J. (2016). The mediating effect of intrinsic motivation to learn on the relationship between student´s autonomy support and vitality and deep learning, The Spanish Journal of Psychology, 19(2), 1-8.
Roness, D. (2011). Still motivated? The motivation for teaching during the second year in the profession. Teaching and Teacher Education, 27(3), 628–638.
Sarita, M., & Sonia, T. (2016). Quality assurance in teacher education: A critical issue. International Journal of Applied Research, 8(2), 735-739.
Singh, A. (2008). Professional development and perspectives of science teachers: An extracurricular science program for gifted middle school students. The University of Iowa.
Teacher Education Ministerial Advisory Group (TEMAG). (2015). Action now: Classroom ready teachers. Canberra, Australia: Commonwealth of Australia.
Yu, R., & Singh, K. (2018). Teacher support, instructional practices, student motivation, and mathematics achievement in high school. The Journal of Educational Research, 111(1), 81-94.