Structural Model of Individual Development of Exceptional School Teachers (Case: Hamadan Province)

Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D. Student, Department of Educational Administration, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

2 Associate Professor, Department of Educational Administration, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

3 Associate Professor, Department of Educational Administration , Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

4 Associate Professor, Department of Educational Science, Faculty of Faculty of Literature and Humanities, Bualisina University, Hamedan, Iran

Abstract

The aim of this study was to present a structural model of individual development of exceptional teachers in Hamadan province. The research method was descriptive-correlation and structural equation modeling. The statistical population of the study included all teachers in exceptional schools in Hamadan province, about 240 people, of whom 144 people were selected by simple random sampling. A researcher-made questionnaire with reliability (α = 0.98) was used to collect data, which examines 6 dimensions of individual development in 89 questions. The results of structural equation modeling using LISREL software showed the structural model of individual development of exceptional teachers includes six dimensions: individual factors, organizational factors, process, individual development strategies, as well as personal development and professional development. Based on the analysis of the relationships between these dimensions, it can be said that individual factors with path coefficient (γ = 0.36) have influenced the individual development process of exceptional teachers. Organizational factors with path coefficient (γ = 0.60) have affected the individual development process of exceptional teachers. The process of individual development of teachers has also affected individual development strategies with a path coefficient (β = 0.82). Finally, individual development strategies have affected personal development with path coefficient (β = 0.68) and professional development with path coefficient (β = 0.58).

Keywords


ابیلی، خدایار، مزاری، ابراهیم، و زمانی، مهسا (1398). برنامه‌ریزی توسعة فردی (راهنمای عمل خودتوسعه‌ای مدیران و کارکنان). تهران: ابجد.
ابیلی، خدایار، و مزاری، ابراهیم (1394). توسعة منابع انسانی (جلد اول: با تأکید بر مفاهیم خودتوسعه‌ای، خودرهبری و خودمدیریتی). تهران: انتشارات امید.
جعفری، حسن، ابوالقاسمی، محمود، قهرمانی، محمد، خراسانی، اباصلت، و قبادیان، مسلم (1397). عوامل محتوایی توسعة حرفه‌ای معلمان ابتدایی مدارس استثنایی گروه کم‌توان ذهنی شهر تهران. کودکان استثنایی، 18(2)، 86-77.
حجازی، یوسف، پرداختچی، محمدحسن، و شاه‌پسند، محمدرضا (1388). رویکردهای توسعة حرفه‌ای معلمان. چاپ اول، تهران: دانشگاه تهران.
سرکارآرانی، محمدرضا (1394). درس‌پژوهی ایده‌ای جهانی برای بهسازی آموزش و غنی‌سازی یادگیری. چاپ اول، تهران: انتشارات مرآت.
سرمدی انصار، حسن (1395). پژوهش کارراهة توسعة حرفه‌ای معلمان در عرصة تعلیم و تربیت. مجموعة الکترونیکی همایش توسعة حرفه‌ای؛ نگاهی نو به تکریم معلم.
قربانیان، پروین (1400). ارائة مدلی برای توسعة فردی معلمان دورة ابتدایی مدارس استثنایی؛ مورد: استان همدان. رسالة دکتری، دانشگاه آزاد، واحد علوم و تحقیقات تهران.
قلی‌پور، آرین، فقیهی، ابوالحسن، شاه‌حسینی، محمدعلی، و سفیدگران، بهارک (1397). تبیین الگوی تدوین برنامة توسعة فردی مدیران منابع انسانی در صنعت بانکداری. آموزش و توسعة منابع انسانی، 5(18)، 24-1.
کمیزی، اکبر، خراسانی، اباصلت، و کامکاری، کامبیز (1398). طراحی و اعتباریابی مدلی برای تدوین برنامة توسعة فردی در بانک انصار. آموزش و توسعة منابع انسانی، 6(20)، 103-81.
گندمی، فهیمه (1395). به سوی رویکردی مدرسه‌بنیان در حوزة رشد و بالندگی حرفه‌ای معلمان: تعیین عناصر اصلی یک رویکرد اساسی اثربخش. تربیت معلم فکور، 2، 140-119.
مهاجری، مژده (1391). رابطة بین قابلیت‌های حرفه‌ای معلمان دورة ابتدایی با عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان در شهر اصفهان. رویکردهای نوین آموزشی، 15، 48-27.
Beausaert, S., Segers, M., Fouarge, D., & Gijselaers, W. (2013). Effect of using a personal development plan on learning and development. Workplace Learning, 25(3), 145–158.
Bozkus, K., & Bayrak, C. (2019). The Application of the dynamic teacher professional development through experimental action research. IEJEE, 11(4), 335-352.
Coldwell, M. (2017). Exploring the influence of Professional development on teacher careers: A path model approach. Teaching and Teacher Education, 61, 189-198.
Early, D. M., Maxwell, K. L., Ponde, B. D., & Pan, Y. (2017). Improving teacher- child interactions: A randomized controlled trial of making the Most of Classroom Interactions and My Teaching Partner Professional development models. Early Childhood Research Quarterly, 38, 57-70.
Gallo-Fox, J., & Scantlebury, K. (2016). Co- teaching as Professional development for Cooperating teacher. Teaching and Teacher Education, 60, 191-202.
Lum, S., Burud, I., Shirahatti, R., & Barua, A. (2019). Students and faculty perspective of a good medical teacher in the Asian context. Surg Res, 2(3), 54-59.
Patel, S., Kitchen, G., & Barrie, J. (2013). Personal development plans: Practical pitfalls. Trends in Anesthesia and Critical Care Journal, 220-223.
Poell, R., & Krogt, F. (2017). Why is organizing human resource development so problematic? Perspectives from the learning-network theory (Part I). The Learning Organization, 24(3), 180-193.
Scully-Russ, E., & Torraco, R. (2020). The changing nature and organization of work: An integrative review of the literature. Human Resource Development Review, 19(1), 39-65.
Silander, C., & Stigmar, M. (2019). Individual growth or institutional development? Ideological perspectives on motives behind Swedish higher education teacher training. High Educ, 77, 265–281.