Evaluation of the Non-continuous Bachelor’s Programs at Farhangian University Based on CIPP Model

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor, Deparment of ELT, Farhangian University, Tehran, Iran

2 Ph.D. in Sociology, Farhangian University, Tehran, Iran

Abstract

The non-continuous bachelor’s programs of Farhangian University aim at boosting knowledge, skills and attitudes of teachers who hold associate degrees in the educational system. With regard to the significance of these programs, this study aims to evaluate their effectiveness based on the four components of the CIPP model. To this end, six instructors, six experts, and six students were interviewed on the context, input, process and product of the programs, and based on the findings of the interviews and results of similar studies, a questionnaire was developed. After examining it for its validity and reliability, the questionnaire was distributed among 187 students in Farhangain University of Khorasan Razavi. Quantitative data were analyzed using one-sample t  test, and the results show that all aspects of the programs enjoy acceptable levels but the results of interview analysis shows that these programs need attention and revision in terms of input, process and product. The paper also provides some guidelines for the improvement of the program based on instructors’ and experts’ comments.

Keywords


ایمان، محمدتقی، و نوشادی، محمدرضا (1390). تحلیل محتوای کیفی. پژوهش، 3(2)، 44-15.
بازرگان، عباس (1381). ارزشیابی آموزشی. تهران: انتشارات سمت.
بازرگان، عباس، و فراستخواه، مقصود (1396). نظارت و ارزشیابی در آموزش عالی. تهران: سمت
تارین، حمدالله، نادری، نادر، و حیدری سورشجانی، نسرین (1396). ارزشیابی اثربخشی دوره‌های آمورش ضمن خدمت بر اساس الگوی سیپ در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه. نامة آموزش عالی، 10(40)، 50-27.
خاقانی‌زاده، مرتضی، و فتحی واجارگاه، کوروش (1387). الگوهای برنامة درسی دانشگاهی. راهبردهای آموزش مرکز مطالعات و توسعة آموزش علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... (عج)، 1(2)، 19-11.
دلاور، علی، و کوشکی، شیرین (1392). روش تحقیق آمیخته. تهران: نشر ویرایش.
دهقانی، مرضیه، امین خندقی، مقصود، جعفری ثانی، حسین، و نوغانی دخت بهمنی، محسن (1390). واکاوی الگوی مفهومی در حوزة برنامة درسی: نقدی بر پژوهش‌های انجام‌شده با رویکرد طراحی الگودر برنامة درسی. پژوهش‌نامة مبانی تعلیم و تربیت، 1(1)، 126-99.
رضاپور میرصالح، یاسر، عطری اردکانی، سیدابوالفضل، و بهجتی اردکانی، فاطمه (1395). ارزیابی عملکرد آموزشی دانشگاه اردکان بر اساس الگوی سیپ. نامة آموزش عالی، 9(36)، 30-7.
زرگری مرندی، داریوش (1372). آموزش ضمن خدمت معلمان در نظام‌های مختلف آموزشی. تهران: چاپ زندگی.
زندوانیان نائینی، احمد (1385). ارزیابی جامع مراکز تربیت معلم استان خوزستان بر اساس الگوی ارزیابی سیپ CIPP. علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، 13(2)، 162-137.
سیف، علی‌اکبر (1394). اندازه‌گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی. ویرایش ششم، تهران: نشر دوران
صافی، احمد (1391). تربیت معلم در ایران، ژاپن، مالزی، آلمان، انگلستان، هند و پاکستان. تهران: نشر ویرایش.
عبدی شهشانی، مهشید، احسان پور، سهیلا، یمانی، نیکو، کهن، شهناز، و دهقانی، زهرا (1393). طراحی و اعتباریابی ابزاری برای ارزشیابی دورة دکتری تخصصی بهداشت باروری ایران بر اساس الگوی سیپ (CIPP). آموزش در علوم پزشکی، 14(3)، 265-252.
فقیهی، ابوالمحسن، و علیزاده، محسن (1384). روایی در تحقیق کیفی. مجلة فرهنگ مدیریت، 3(9)، 19-5.
کرمی، زهره، سراجی، فرهاد، و معروفی، یحیی (1396). برنامة درسی روایت‌پژوهی و توسعة حرفه‌ای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان: طراحی الگوی برنامة درسی. نظریه و عمل در برنامة درسی، 5(9)، 104-69.
کیامنش، علیرضا (1380). روش‌های ارزشیابی آموزشی. تهران: انتشارات پیام‌نور.
کیخانژاد، مهین، سنچولی، محمود، و بهرادفر، بهمن (1395). ارزشیابی انطباق برنامة درسی دانشگاه فرهنگیان با اسناد بالادستی از دیدگاه اساتید این دانشگاه (واحد کارورزی) (مطالعة موردی پردیس‌های استان سیستان و بلوچستان). دومین همایش ملی تربیت بدنی، اصفهان، 11 اردیبهشت 1395.
نیک‌نشان، شقایق، نوروزی، رضا علی، و نصر اصفهانی، احمدرضا (1389). تحلیلی بر رویکردهای روایی در پژوهش کیفی. روش‌های علوم انسانی، 16(62)، 160-141.
Krejcie, R.V., & Morgan, D.W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30, 607-610.