Investigation of Social Factors Affecting Social Vitality and Mental Health of High School Students in Semnan Province

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor, Department of Sport Management, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Shahrood University of Technology, Shahrood, Iran

2 Ph.D. Student in Sports Management, Shahrood University of Technology, Shahrood, Iran

Abstract

The present study aimed to investigate the social factors affecting the social vitality and mental health of secondary school students in Semnan province. This research is applied in terms of purpose and descriptive survey in terms of method. The statistical population was the high school students of Semnan province in the academic year 2018-2019 (45,834 people). Among these people, 48 classes (784 students) were selected as the research sample using the multi-stage cluster random sampling method and based on the table of Karjesi and Morgan (1970). The research instrument was a questionnaire. Kolmogorov-Smirnov test, Kruskal-Wallis, correlation coefficient, and Friedman's ranking test were used to analisys data. The findings showed that social vitality has a significant relationship with all social factors (except religiosity, r=0.040). There is a significant relationship between all social factors (except the feeling of insecurity r=0.051) and mental health. According to the findings, it can be stated that creating social vitality and mental health among students is not a single cause and various factors play a role in creating and strengthening these variables. Therefore, it seems that all capacities should be used to create students' social vitality and mental health, which requires a lot of policies and planning in the short, medium, and long term.

Keywords


ابوطالبی­احمدی، تقی (1392). رابطة شیوة فرزندپروری و عزت نفس با سلامت روانی دانش­آموزان. خانواده و پژوهش، 16، 88-70.
ارجمند­ سیاه­پوش، اسحق، رضاپور، داریوش، و حسن­پور­ افرینه، خدیجه (1397). بررسی میزان نشاط اجتماعی نوجوانان تحت پوشش کمیتة امداد امام خمینی (ره) شهر پلدختر و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن. توسعة اجتماعی، 13(2)، 162-147.
ایزدی، صمد، هاشمی، سهیلا، و برزمینی، لیلا (1391). بررسی عوامل مؤثر در شاداب­سازی مدارس از دیدگاه دانش­آموزان و اولیای مدرسه: با تأکید بر توسعة فرهنگی. مطالعات توسعة اجتماعی- فرهنگی، 1(1)، 118-90.
ایزدی، صمد، هاشمی، و سهیلا، برزمینی، لیلا (1390). عوامل مؤثر در شادا­ب­سازی مدارس مقطع راهنمایی دخترانة استان گلستان از دیدگاه دانش­آموزان و اولیاء مدرسه. پایان­نامة کارشناسی ارشد، گرایش برنامه­ریزی آموزشی، دانشکدة علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران.
بخارایی، احمد، صنعتی­شرقی، نادر، رستمی، شاه­بختی، و شربتیان، محمدحسن (1397). تحلیل فضایی نشاط اجتماعی در سطح مناطق شهری مشهد. برنامه­ریزی توسعة کالبدی، 3(7)، 153-134.
جامعی ­ندوشن، فاطمه، و ایزدی، مهشید (1395). بررسی نقش گرایش به اقامة نماز و هوش معنوی در سلامت روانی دانش­آموزان دختر دبیرستانی منطقة 7 شهر تهران. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 1(2)، 74-53.
جویباری، لیلا، نوده­شریفی، اکرم، ثناگو، اکرم، سعیدی، سمیرا، سعیدی، عصمت، و کلانتری، سهیلا (1395). بررسی عوامل مؤثر بر شادی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان. آموزش پرستاری، 5(6)، 44-40.
حاجی­زاده­میمندی، مسعود، و ترکان، رحمت­اله (1394). بررسی میزان و عوامل فرهنگی اجتماعی مرتبط با نشاط اجتماعی (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه یزد). مطالعات جامعه­شناختی شهری، 5(16)، 86-59.
حسینی، فریده­سادات، و لطیفیان، مرتضی (1385). بررسی تأثیر دادوستدی خودمهاری و جنسیت بر جو روانی-اجتماعی کلاس. اندیشه­های نوین تربیتی، 2(1 و 2)، 41-27.
خاری­آرائی، مجید، آسایش، حمید، علی­اکبرزاده­آرانی، زهرا، و زارع­سروری، علی (1392). مقایسة سلامت روانی معلمان دانش­آموزان عادی با معلمان دانش­آموزان استثنایی. مجله دانشکدة پرستاری و مامایی، 11(12)، 960-955.
خدادادی، محمدرسول، نجدرحمتی، بهروز، و فریدفتحی، مریم (1396). ارتباط انگیزة مشارکت ورزشی، نشاط و شادابی با پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان پسر دورة متوسطة اول شهرستان بناب. پژوهش در ورزش تربیتی، 13، 174-155.
دماری، بهزاد، المدنی، سیدحسین، حاجبی، احمد، و صالحی­شهرابی، نرگس (1398). رویکردهای ارتقای سلامت روان در محیط­های کاری کشور ایران، مروری بر وضعیت موجود و ارائة راهکارهایی برای آینده. روان­پزشکی و روان­شناسی بالینی ایران، 25(2)، 135-122.
دهشیری، غلامرضا، افضل، اکبری­بلوطبنگان، نجفی، محمود، و مقدم­زاده، علی (1394). خصوصیات روان­سنجی فرم کوتاه پرسشنامة شادکامی آکسفورد در دانشجویان. مطالعات اندازه­گیری و ارزشیابی آموزشی، 5(12)، 26-9.
رادان، فاطمه (1398). پیش­بینی نشاط اجتماعی براساس سرمایة اجتماعی دانشجویان زن. مدیریت سرمایة اجتماعی، 6(2)، 236-219.
رضادوست، کریم، فاضلی، عبدالله، و مقتدایی، فاطمه (1393). بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر میزان نشاط در استان خوزستان. توسعة اجتماعی، 8(4)، 46-29.
رفیع­پور، فرامرز (1387). آنومی یا آشفتگی اجتماعی. تهران: نشر سروش.
شاه­آبادی، اکبر. ترکان، رحمت­اله، و حیدری، محمود (1391). بررسی رابطة بین رضایت شغلی و نشاط اجتماعی در دبیران مقطع متوسطة شهر جیرفت. جامعه­شناسی کاربردی، 23(48)، 188-165.
زارعی­پور، مرادعلی، افتخارادبیلی، حسن، کمال، اعظم، و احسان، موحد (1391). وضعیت سلامت روان و ارتباط آن با رفاه خانواده در دانش­آموزان پیش­دانشگاهی شهرستان سلماس در سال 1389. پژوهش در پرستاری و مامایی، 9(1)، 93-84.
سجادیان، ناهید، نعمتی، مرتضی، و دامن­باغ، صفیه (1399). شناسایی و اولویت­بندی عوامل مؤثر بر نشاط شهری در اهواز. پژوهش­های راهبردی مسائل اجتماعی ایران، 9(1)، 112-79.
شارع­پور، محمود (1386). نقش شبکه­های اجتماعی در بازتولید نابرابری آموزشی. تعلیم و تربیت، 91، 180-165.
شریف­زاده، حکیمه­السادات، میرمحمدتبار، سیداحمد، و عدلی­پور، صمد (1396). بررسی عوامل مؤثر بر نشاط اجتماعی در ایرانّ فراتحلیلی از تحقیقات موجود. راهبرد فرهنگ، 40، 180-159.
مجید، و شریف، نسیم (1392). ساخت و بررسی ویژگی­های روانسنجی پرسشنامة اعتماد اجتماعی. پژوهش­های روان‌شناسی اجتماعی، 3(11)، 57-47.
عبدی، مجتبی، و رضایی، احمد (1393). سنجش میزان دینداری در میان دانشجویان جوان. مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، 13(24)، 23-1.
عظیمی ­امیری، خدیجه (1397). بررسی عوامل جامعه­شناختی مؤثر بر نشاط اجتماعی دانش­آموزان دختر متوسطة اول شهرستان بابلسر. مطالعات روان­شناسی و علوم تربیتی، 4(1و2)، 111-1.
عنبری، موسی، و حقی، سمیه (1393). بررسی عوامل فردی و اجتماعی مؤثر بر نشاط اجتماعی زنان، مورد مطالعه: زنان مناطق شهری و روستایی شهرستان دلیجان. جامعه­شناسی کاربردی، 25(53)، 26-1.
غفاری، غلامرضا، و شیرعلی، ابراهیم (1395). بررسی وضعیت نشاط اجتماعی در بین شهروندان و رابطة آن با احساس امنیت اجتماعی (نمونة موردی: جوانان 29-18 سالة شهر تهران). مطالعات امنیت اجتماعی، 45، 57-33.
مدبر، سیف­اله، صدری­دمیرچی، اسماعیل، و محمدی، نسیم (1397). پیش­بینی سلامت روان دانش‌آموزان براساس باورهای دینی، خودکارآمدی تحصیلی و رشد اخلاقی. روان­شناسی مدرسه، 7(4)، 154-140.
مرادی، گلمراد، و سعیدی­پور، بهمن (1389). بررسی نقش محرومیت نسبی در ایجاد رفتارهای جمعی جوانان براساس نظریة تعامل­گرایی بلومر، مورد مطالعه: کرمانشاه. علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد، 7(2)، 191-163.
مؤمن­آبادی، ویکتوریا، محسنی، محبت، خانجانی، نرگس، و علیزاده، سمیه (1393). رابطة امنیت اجتماعی و سلامت عمومی در دانشجویان دانشکدة بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمان. بهداشت و توسعه، 3(3)، 255-245.
نبوی، عبدالحسین، رضادوست، کریم، صالحی، نجمه (1394). بررسی تأثیر عوامل اجتماعی و روانی بر احساس نشاط (مورد مطالعه: دانش­آموزان 16 تا 18 ساله­ی شهر اهواز). جامعه­شناسی کاربردی، 26 (59)، 1-22.
نوروزی، وحیده (1382). تأثیر سبک­های رفتاری خانواده بر وضعیت روانی دانش­آموزان و بر نگرش آن­ها به روابط انسانی در مدرسه. نوآوری­های آموزشی، 6 (2)، 53-30.
هزارجریبی، جعفر، و آستین­فشان، پروانه (1388). بررسی عوامل مؤثر بر نشاط اجتماعی (با تأکید بر استان تهران). جامعه‌شناسی کاربردی، 20(33)، 146-119.
 هزارجریبی، جعفر، و مرادی، سجاد (1393). نشاط اجتماعی و عوامل مرتبط با آن (مطالعه‌ای در بین دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی). مطالعات ملی، 15(60)، 3-26.
یعقوبی، ابولقاسم، علیزاده، حمید، و مرادی­امین، فرزانه (1389). مقایسة میزان سلامت روان، انگیزة پیشرفت و عملکرد تحصیلی در دانش­آموزان دارای اختلال نارسایی توجه/بیش­فعالی و دانش­آموزان عادی. روان­شناسی تربیتی، 16(6)، 163- 147.
Argyle, M., Martin, M., & Crossland, J. (1989). Happiness as a function of personality and social encounters. Recent Advances in Social Psychology: An International Perspective, 189-203.‏
Basu, R., & Thomas, M. D. (2019). What makes college students happy? A day reconstruction study. In Perspectives on Happiness (pp. 29-40). Brill Rodopi.‏
Bulmahn, T. (2000). Modernity and Happiness- the case of German. Happiness Studies, 1, 375-400.
Callan, M. J., Ellard, J. H., Shead, N. W., & Hodgins, D. C. (2008). Gambling as a search for justice: Examining the role of personal relative deprivation in gambling urges and gambling behavior. Personality and Social Psychology Bulletin. 34(11), 1514-29.
Chia, A., Kern, M. L., & Neville, B. A. (2020). CSR for happiness: Corporate determinants of societal happiness as social responsibility. Business Ethics: A European Review, 29(3), 422-437.‏
Cops, D., & Pleysier, S. (2011). Doing gender in fear of crime: The impact of gender identity on reported levels of fear of crime in adolescents and young adults. Criminology, 51, 58-74.
Corsini, R. J. (1999). The dictionary of psychology. Publishing office: Brunner/Mazel.
De Groof, S. (2008). And my mama said: The (Relative) parental influence on fear of crime among adolescent girls and boys. Youth Society, 39(3), 267-293.
Evans, T. M., Bira, L., Gastelum, J. B., Weiss, L. T., & Vanderford, N. L. (2018). Evidence for a mental health crisis in graduate education. Nature Biotechnology, 36(3), 282-284.‏
Guven, C., & Sørensen, B. E. (2012). Subjective well-being: Keeping up with the perception of the Joneses. Social Indicators Research, 109(3), 439-469.‏
Heydari, A., Davoudi, I., & Teymoori, A. (2011). Revising the assessment of feeling of anomie: Presenting a multidimensional scale. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30, 1086-1090.‏
Keyes, C. L. M. (2004). A study on the relationship among happiness, health girl. New York: Oxford University Press.
, A. Awata S. Ohkubo, T. Tsubota-Utsugi, M. Asayama, K. Takahashi, K. Suenaga, K. Satoh, H. & Imai, Y. (2011). Reliability and validity of the japanese version of the abbreviated lubben social network scale. Nippon Ronen Igakkai Zasshi. Japanese Journal of Geriatrics, 48(2), 149-157.
Lubben, J., Blozik, E., Gillmann, G., Iliffe, S., Renteln Kruse, W., Beck, J. C., & Stuck, A. E. (2006). Performance of an abbreviated version of the Lubben social network scale among three european community- dwelling older adult populations. The Gerontologist, 46(4), 503-513.
Mahmoudi, A., Mahmoudi, F., Shamsaei, M., Raeisi Shahraki, H., & Kakaei, H. (2019). Determination of the level of happiness among students of Shiraz University of Medical sciences, Iran. Research in Medical and Dental Science, 7(2), 52-56.‏
Peltz, J. S., Bodenlos, J. S., Kingery, J. N., & Rogge, R. D. (2020). The role of financial strain in college students’ work hours, sleep, and mental health. American College Health, 1-8.‏
Richardson, T., Elliott, P., Roberts, R., & Jansen, M. (2017). A longitudinal study of financial difficulties and mental health in a national sample of British undergraduate students. Community Mental Health Journal, 53(3), 344-352.‏
Sharma, A., & Malhotra, D. (2010). Social-psychological correlates of happiness in adolescents. European Journal of Social Sciences, 12(4), 651-61.
Sheng, Y., & Zhu, C. (2019). Research on the influencing factors and improving path of contemporary college students' happiness. In 3rd International Conference on Culture, Education and Economic Development of Modern Society (ICCESE 2019), Atlantis Press.‏
Tov, William, D. (2009). The well-being of Nations: Linking together trust. Cooperation and Democracy. Social Indicators Research Series, (37), 155-173.
Vaillant, G., Templeton, J., Ardelt, M., & Meyer, S. E. (2008). The natural history of male mental health: Health and religious involvement. Social Science & Medicine, 66, 221–231.
Williams, A. (2010). Spiritual therapeutic landscapes and healing: A case study of St. Anne de Beaupre, Quebec, Canada. Social Science & Medicine, 70(10), 1633-1640.