Ideal Educational Tools for Improving the Quality of School-based E-learning in Iran based on Marshall McLuhan’s Theory of the Gutenberg Galaxy

Document Type : Research Paper

Author

Ph.D. in Media Management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

Abstract

In today’s Covid-19 period of time, school-based teaching and learning is inevitably under process in electronic (here online) mode, all over the world and Iran as well. After a year-long period of experiencing the spread of corona-virus across Iran, improving this type of education in schools across the country seems to be a vital need. Accordingly, educational tools play an important role in promoting the e-learning education. This comes as the promotion of e-learning is critical to Iran as it is in close touch with the country’s social-cultural context and its school- based e-learning experiences.The purpose of this article is to identify the appropriate educational tools for improving the school-based e-learning in Iran all based on the theory of the Gutenberg Galaxy by Marshall McLuhan. The research method adopted by this article is based on conducting in-depth interviews (interviews with elites) with 27 Iranian experts and elites in fields of communication sciences, educational management, and e-learning. The research concluded that, based on Marshall McLuhan’s theory of the Gutenberg Galaxy, the textbook is a proper educational tool for improving the quality of electronic education for the Iranian secondary school students studying at Grade 2.

Keywords


احدیان، محمد، رمضانی، عمران، و محمدی، داود (1386). مقدمات تکنولوژی آموزشی شامل روش‌های آموزشی دهة اخیر. چاپ هفتم، تهران: انتشارات آییژ.
اعتماد، ایرج، و رضایی، محمدحسن (1378). درآمدی بر تکنولوژی آموزشی. چاپ اول، شیراز: انتشارات راه­گشا.
جلالی‌نیا، شهرزاد (1394). بررسی رسانة کتاب گویا از دیدگاه نظریة کهکشان‌های ارتباطی مک‌لوهان. کنفرانس بین‌المللی‌معماری، شهرسازی، عمران، هنر و محیط‌زیست، افق‌های آینده، نگاه به گذشته، تهران، بازیابی از: https://civilica.com/doc/608041.
رشیدپور، ابراهیم (1352). آیینه‌های جیبی آقای مک‌لوهان. تهران: دفتر انتشارات رادیو تلویزیون ملی ایران.

سراجی، فرهاد (1390). ارائة چارچوبی برای ارزشیابی کیفیت آموزش در دانشگاه‌های الکترونیکی. دومین کنفرانس ارزیابی کیفیت در سیستم دانشگاهی، دانشگاه تهران، دانشکدة مهندسی.

سراجی، فرهاد (۱۳۹۰). ارائة چارچوبی برای ارزشیابی کیفیت آموزش در دانشگاه‌های الکترونیکی. پنجمین همایش ارزیابی کیفیت در نظام دانشگاهی، دانشگاه تهران، پردیس دانشکده‌های فنی.
سورین، ورنر، و تانکارد، جیمز (1381). نظریه‌های ارتباطات. ترجمة علیرضا دهقان، تهران: دانشگاه تهران

سیدمن، ایروینگ (1397). مصاحبه به‌عنوان یک روش پژوهش کیفی؛ راهنمای پژوهشگران علوم تربیتی، اجتماعی و انسانی. ترجمة سیدعلی کوشازاده، تهران: مهکامه.

طباطبایی، محیط (1375). تاریخ تحلیلی مطبوعات ایران. تهران: مؤسسة انتشارات بعثت.
ظریف صنایعی، ناهید (1389). بررسی معیارهای کیفیت و اثربخشی یادگیری الکترونیکی در آموزش. مدیا مجله دانشگاهی یادگیری الکترونیکی، 3، 32-24.
کریمی، مدد (1380). مقدمه‌ای بر تکنولوژی آموزشی. چاپ اول، تبریز: نشر اختر.
گروهی از مؤلفان (1391). مبانی نظری و عملی تکنولوژی آموزشی. ویراستار حسین زنگنه، جلد اول، چاپ اول، تهران: انتشارات آوای نور.
محسنیان راد، مهدی (1369). ارتباط‌شناسی (ارتباطات انسانی، میان‌فردی، گروهی و جمعی). تهران: سروش.
محسنیان راد، مهدی (1384). ایران در چهار کهکشان ارتباطی (سیر تحول تاریخ ارتباطات در ایران، از آغاز تا امروز). تهران: سروش
مزینی، ناصر (1388). بومی‌سازی آموزش الکترونیکی در ایران. دومین کنفرانس شهر الکترونیک، 1388، دورة دوم.
معتمدنژاد، کاظم (1382). اجلاس جهانی سران دربارة جامعة اطلاعاتی. تهران: مرکز پژوهش‌های ارتباطات.
مک‌لوهان، هربرت مارشال (1377). برای درک رسانه‌ها. تهران: مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامه‌ای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
Abdelaziz Ahmed, A. A. (2018). EFL teachers' and students' approaches in using teaching aids: A case study. Arab World English Journal (AWEJ), 4, 109- 124.
Baran, S. J., & Davis, D. K. (2011). Mass communication theory: Foundations, ferment, and future. Boston, MA : Wadsworth Cengage Learning.
Buxton, W., & Acland, C. R. (1999). Harold Innis in the new century: Reflections and refractions. Montreal: McGill-Queen's University Press.
Garrison, R., & Anderson, T. (2003). E-learning in the 21st century: A framework for research and practice. London: Routledge Falmer.
Heyer, P. (2003). Harold innis. Lanham, MD: Rowman & Littlefield.
Islam, R. (2007). MBNQA criteria in education: Assigning weights from a Malaysian perspective and proposition for an alternative evaluation scheme. International Transactions in Operational Research, 14, 373-394.
Jung, I. (2011). The dimensions of e-learning quality: from The Learner’s Perspective. Educational Technology Research and Development,59(4), 445-464.
Jung, I.,Wong, T. M., Li, Ch., Baigaltugs, S., & Belawati, T. (2011). Quality assurance in Asian distance education: Diverse approaches and common culture. The International Review of Research in Open and Distance Learning, 12(6), 63-83.
Kear, K., Williams, K., & Rosewell, J. (2014). Excellence in e-learning: a quality en-hancement approach. In: EFQUEL Innovation Forum / LINQ Conference 2014: Changing the Trajectory Quality for Opening up Education, 7-9. 
Kundu, J. (2017). Use of teaching aids in language teaching. International Journal of Research and Analytical Reviews, 4(3),  247-250.
Lanzilotti, R., Ardito, C., Costabile, M. F., & De Angeli, A. (2006). ELSE methodology: A systematic approach to the e-Learning systems evaluation. Educational Technology & Society, 9(4), 42-53.
Loon, J. (2008). Media technology: Critical perspectives. Maidenhead: McGraw-Hill/Open University Press.
Marchand, P. (1998). Marshall McLuhan: The medium and the messenger. A biography. Cambridge , Mass: MIT Press.
Masoumi, D., & Lindstrom, B. (2009). Foundations of cultural design in e-learning. Internet and Enterprise Management, 6(2), 91- 99.
McCarty, S. (2007). Theorizing and realizing the global classroom. In A. Edmunson (Ed.), Globalized E-learning Cultural Challenge, 90-115.
Rantanen, T. (2005). The message is the media: An interview with manuel castells. Global Media and Communication, 1(2), 135-147.
Reeder, K. et al. (2004). Negotiating cultures in cyberspace: participations patterns and problematics. Language Learning & Technology, 8(2), 88-105.
Rovinskyi, D., & Synytsya, K. (2004). Distance courses quality: A learner's view. International Conference on Advanced Learning Technologies, London, Institute of Electrical & Electronics Engineer.
Shelton, K. (2011). A review of paradigms for evaluating the quality of online education programs. Online Journal of Distance Learning Administration, 4, 23-34.
Sokolowski, R. (2000). Introduction to phenomenology. Cambridge , UK: Cambridge University Press.
Thomas, J. C. (2007). Operationalizing McLuhan's tetrad to focus on innovation effects. Ames , Iowa: Iowa State University.
Watson, A. J. (2006). Marginal man: The dark vision of Harold Innis. Toronto : University of Toronto Press.
Yang, J. F. (2005). The challenges of asian distance educational development. AAOU Journal, 1(1), 73-82.