Analysis of the Relationship between Satisfaction and Job Performance of Out-of-Field Assigned Graduates from Farhangian University

Document Type : Research Paper

Authors

1 Department of Chemistry Education, Farhangian University, Tehran, Iran

2 Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran

Abstract

This research aimed to analyze the relationship between job satisfaction and job performance of out-of-field assigned novice teachers who graduates from Farhangian University. This research was an applied, descriptive-analytical, and correlational method. The statistical population was graduates between 2016 to 2019. The statistical sample was selected using cluster sampling among out-of-field assigned novice teachers in three fields’ physics, chemistry, and biology. 165 people participated in this research. The data collection tool was two researcher-made questionnaires. The validity of the questionnaire confirms by seven faculty members of Farhangian University. Reliability by Cronbach's alpha method was 0.89 for job satisfaction and 0.96 for job performance. The average score of job satisfaction is 2.6 that was less than medium and, for the components of service compensation, opportunities for advancement, physical condition, and nature of work, organizational climate, and leadership were low up to medium. The job performance was about 3.8 and in the range of less than high. The relationship between job satisfaction and job performance and the components studied was positive and significant (P< 0.01).

Keywords


ابراهیمی، ایوب، زین­آبادی، حسن­رضا، و هداوندی، محمدرضا (1397). مطالعة کیفی عوامل مؤثر در میل به ماندگاری دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان در وزارت آموزش‌وپرورش. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 6(17)، 146-122.
ابوالحسنی، زهرا، و جوادی­پور، محمد (1398). شایستگی­های حرفه­ای معلمان و رضایت شغلی با تأکید بر دیدگاه سازنده­گرایی. فناوری آموزش، 13(4)، 921-911.
آذرنیوشان، مریم، مشایخ، مریم، و محمدی فاطمه (1397). رابطة نوآوری سازمانی با عملکرد شغلی و رضایت شغلی معلمان. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 8(3)، 94-75.
آرین­پور، محمد، ملکی، اعظم و وحید حداد، نوشین (1395). بررسی وضعیت رضایت شغلی معلمان سه پایه (ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان). پیام فرهیختگان، 1(8)، 26-15. 
امانی، ملاحت (1397). ارتباط بین رضایت شغلی و کیفیت تدریس معلمان با عملکرد تحصیلی دانش­آموزان مقطع متوسطه. رویش روان‌شناسی، 7(12)، 251-243.
جمعی از نویسندگان دانشگاه فرهنگیان (1394). راهنمای عملی برنامة کارورزی دانشگاه فرهنگیان با رویکرد تربیت معلم فکور (1). تهران: سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان.
دانش­­پژوه، زهرا، و ولی­الله، فرزاد (1385). ارزشیابی مهارت­های حرفه­ای معلمان دورة ابتدایی. پژوهشکدة تعلیم‌ و تربیت، وزارت آموزش‌وپرورش، 5(4)، 170-135.
رابینز، استیفن (1391). مبانی رفتار سازمانی. ترجمة سیدمحمد اعرابی و علی پارساییان، تهران: انتشارات دفتر پژوهش­های فرهنگی.
رابینز، استیفن، و جاج، تیموتی (1393). رفتار سازمانی. ترجمة مهدی زارع، تهران: انتشارات نص.
زارع شاه‌آبادی، اکبر، ترکان، رحمت‌اله، و حیدری، محمود (1391). بررسی رابطة بین رضایت شغلی و نشاط اجتماعی در دبیران مقطع متوسطة جیرفت. مجلة جامعه‌شناسی کاربردی، 23(4)، 188-165.
زارعی متین، حسن (1393). مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته. تهران: انتشارات آگه.
سراجی، فرهاد و پایدار، حمزه (1397). تبیین ابعاد صلاحیت­های تدریس دبیران برگزیدة دورة دوم متوسطة شهر همدان. تدریس‌پژوهی، 6(3)، 82-64.
 سرمدی، محمدرضا، و صیف، محمدحسن (1391). مدیریت فرایند آموزش. تهران: انتشارات دانشگاه پیام­نور.
سلیمی، جمال، و عبدی، آرش (1394). مطالعة رابطة راهبردهای تغییر سازمانی و عملکرد شغلی معلمان. پژوهش­های رهبری و مدیریت آموزشی، 2(5)، 122-99.
شریعتی، مسعود، مجیدی، عبدالله، و خجسته، محمد (1395). بررسی تأثیر تغییر ساختار مشاغل بر رضایت شغلی کارکنان در یکی از یگان­های نظامی. مدیریت منابع در نیروی انتظامی، 4(4)، 85-61.
شریف­زاده، سیدعلی، اسکندری، حسین، برجعلی، احمد، و سهرابی، فرامرز (1398). ساختار عاملی مقیاس ویژگی­های روان‌شناختی جذب معلمان ابتدایی. اندازه­گیری تربیتی، 9(37)، 36-17.
شمس، شهاب­الدین، و اسفندیاری مقدم، امیرتیمور (1394). ارتباط ابعاد مختلف اعتماد سازمانی با رضایت شغلی کارکنان. مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 23(77)، 185-171.
شورای‌ عالی انقلاب ‌فرهنگی (1390). سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش. تهران: دبیرخانة شورای ‌عالی انقلاب‌ فرهنگی.
صفر نواده، مریم، موسی­پور، نعمت­الله، اظهری، محبوبه، و محمدشفیعی، عبدالسعید (1397). تجربة زیستة دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان از برنامة جدید کارورزی تربیت معلم ایران. مطالعات برنامة درسی آموزش عالی، 10(19)، 169-149.
غلامی، الهام (1399). تأثیر رضایت شغلی بر عملکرد سازمانی. رهیافتی در مدیریت بازرگانی، 1(2)، 89-77.
کاظمی­راد، نفیسه، نوربخش، پریوش و سپاسی، حسین.(1398). ساخت و اعتباریابی ابزار ارزیابی عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنی. مجلة پژوهش­های معاصر در مدیریت ورزشی، 9(18)، 51-37.
کامیابی، شریف (1399). بررسی دانش مورد نیاز نومعلمان دانش­آموختة شیمی دانشگاه فرهنگیان برای تدریس علوم تجربی دورة اول متوسطه. پژوهش در آموزش شیمی، 2(3)، 96-85.
کبیری، مسعود (1397). مقایسة سیاست­های جذب، تأمین و تربیت معلمان دورة ابتدایی بر اساس یادگیری دانش­آموزان. نوآوری­های آموزشی، 68(17)، 60-37.
گروه هماهنگی برنامه­ریزی تربیت معلم (1399). برنامة درسی رشتة آموزش ابتدایی دورة کارشناسی پیوسته. تهران: دفتر برنامه­ریزی درسی و آموزشی معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان.
مردآزاد بهی، الناز، و نبئی، میعاد (1399). بررسی کیفیت مدیریت با عملکرد شغلی معلمان مدارس ابتدایی شهرستان مراغه. رویکردی نو در علوم تربیتی، 2(4)، 54-44.
مقیمی، محمد (1391). پژوهش­نامة مدیریت 2: مدیریت رفتار سازمانی (سطح فردی و گروهی)، تهران: انتشارات نگاه دانش.
Blomeke, S., Olsen, R., & Ute, S. (2016). Relation of student achievement to the quality of their teachers and instructional quality. In: Nilsen, T., & Gustafsson, J. (Eds.). Teacher quality, instructional quality and student outcomes: relationships across countries, cohorts and timeSwitzerland: Springer and IEA: 21-50.
Chamundeswari, S. (2013). Job satisfaction and performance of school teachers. Academic Research in Business and Social Sciences, 3(5), 420-429.
Cheng, Sh. L., & Xie, K. (2018). The relations among teacher value beliefs, personal characteristics, and TPACK in intervention and nonintervention settings. Teaching and Teacher Education, 74, 98-113.
Chinomona, R., & Sandada, M. (2014). Organizational support and its influence on teachers job satisfaction and job performance in Limpopo province of outh Africa. Mediterranean Journal of Social Sciences, 5(9), 208-214.
Dorozynska, A. (2017). Teacher job satisfaction in primary schools the relation to work environment. International Master in Educational Research Level: Advanced level Term: Ht/2016.
Ejiro, N., & Patrick, O. (2004). Performance appraisal of the Nigerian secondary School teachers. The student perspectinees. IESA, 3(34), 44-56.
Gieter, S., Hofmans, J., & Pepermans, R. (2011). Revisiting the impact of job satisfaction and organizational commitment on nurse turnover intention:
An individual differences analysis. International Journal of Nursing
Studies
, 48(12), 1562-1569.
Gray, C., & Stark, P. (2007). Essential teaching skills. University Sheffield Medical.
Gurbuz, G., Ergun, H. S., & Teraman, S. B. (2016). Mediating role of emotional self-efficacy between emotional intelligence and creativity: Empirical study on University undergrads Marmara University. Istanbul, Turkey, The Business and Management Review, 3(7), 326-339.
Hammond, D. L, Hyler, M. E, & Gardner, M. (2017). Effective teacher professional development. palo alto, CA: Learning Policy Institute.
Hasbay, D., & Altındag, E. (2018). Factors that affect the performance of teachers working in secondarylevel. Academy of Educational Leadership Journal, 22(1), 1-19.
Hutabarat, W. (2015). Investigation of teacher job-performance model. Canadian Center of Science and Education, 11(18), 295-304.
Leadbetter A., Carr, R., Flynn, S., Mraney, W., Bogan, Y., & Brophy L. (2020). Implementation of a Data Management Quality Management Framework at the Marine Institute. Ireland, Earth Science, 13,509–521.
Miao, R. T. (2011). Perceived organizational support, job satisfaction, task performance and organizational citizenship behavior in China. Behavioral Applied Management, 12(2), 105–127
Mudor, H., & Tooksoon, P. (2011). Conceptual framework on the relationship
between human resource management practices, job satisfaction and turnover. Economics and Behavioral Studies, 2(2), 41-49.
Muijs, D., & Reynolds, D. (2017). Effective teaching: Evidence and practice. Sage.
Nadiri, H., & Tanova, C. (2010). An investigation of the role of justice in turnover intentions, job satisfaction, and organizational citizenship behavior in the hospitality industry. Hospitality Management, 29, 33-41.
Platis, C, Reklitis, P & Zimeras, S. (2015). Relation between job satisfaction
and job performance in healthcare services. Procedia Social and Behavioral
Sciences
, 175, 480-487.
Somech, A., & Oplatka, I. (2014). Organizational citizenship behavior in schools: Examining the impact and opportunities within educational systems. Routledge.
Tehseen, S., & Hadi, N. U. (2015). Factors influencing teachers’ performance and retention. Mediterranean Journal of Social Sciences, 6(1), 233-244.
Tien, T. N. (2014). The determinants of job statisfaction among teachers in Vietnam. Doctoral Dissertation, Ritsumeikan Asia Pacific University.
Usop, A. M., Askandar, D. K., Langguyuan, M., & Usop, D. A. (2013). Work performance and job satisfaction among teachers. International Journal of Humanities and Social Science, 3(5), 245-252.
Villegas, E., & Reimers, F. (2000). The professional development of teachers as lifelong learning: models, practices and factors that influence it. The Board on International Comparative Studies in Education of the National Research Council.Washington ،D.C.