Relationship between Educational and Disciplinary Strategies on Academic Procrastination with the Mediating role of Students' Epistemological Beliefs

Document Type : Research Paper

Authors

Department of Educational Sciences, Bandargaz Branch, Islamic Azad University, Bandargaz, Iran

Abstract

The aim of this study was to investigate the relationship between educational and disciplinary strategies on academic procrastination with the mediating role of epistemological beliefs of female students. The present research is of applied type and in terms of descriptive method is of correlation type. The statistical population of the study included female high school students in Behshahr public schools, from which 320 students were selected based on stratified sampling. To collect data, Barzabadi Farahani educational strategies questionnaires, Azimpour, Masrabadi and Yarmohammadzadeh disciplinary strategies, academic procrastination and epistemological beliefs were used by Schumer. Data were analyzed using correlation coefficient test and structural equation method. Findings showed that there is a positive and significant relationship between the components of educational strategies (student-centered strategy, group-based education strategy, focus and motivation strategy, optimal environment preparation strategy, direct teaching strategy, educational process control strategy) with epistemological beliefs. And there is a significant negative relationship between these strategies and the academic procrastination of female high school students. Relationship between components of disciplinary strategies (direct strategy, legislative prevention strategy, human strategy (indirect), rapid response strategy, relationship and cognition strategy, nonverbal strategy, sample and modeling strategy, and referral strategy) and epistemological beliefs There are positives and equations and there is a significant negative relationship between these components with the academic procrastination of female high school students. Other findings also showed that epistemological beliefs in the relationship between educational and disciplinary strategies have a significant mediating role in the academic procrastination of female high school students..

Keywords


ابوالقاسمی‌‌، عباس، نظری‌‌، محمد، زاهد‌‌، عادل، و نریمانی‌‌، محمد (1391). نقش هیجانات خودآگاه و تعلل‌ورزی در پیش‌بینی عملکرد و اعتماد به نفس تحصیلی دانشجویان. اندیشه‌های نوین تربیتی، 8(1)، 28-9.
امیرحسینی‌‌، زهرا، شیرافکن‌‌، علی، و رجب‌پور‌‌، مجتبی (۱۳۹۹). پیش‌بینی اهمال‌کاری تحصیلی بر اساس توان متغیرهای مدیریت زمان‌‌، باور هوشی‌‌، عزت نفس در دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور شهرستان دامغان‌‌. دانش و پژوهش در روان‌شناسی کاربردی، 21(1)، 128-117.
جوکار، بهرام، و دالاورپور، محمدآقا (1386).بررسی رابطة تعلل‌ورزی آموزشی با اهداف پیشرفت. اندیشه‌های نوین تربیتی، 3(34)، 80-61.
چهرزاد مینو‌‌، میترا، قنبری‌‌، عاطفه، رحمت‌پور‌‌، پردیس، براری‌‌، فاطمه، پوررجبی‌، عاصمه، و علیپور‌‌، زهرا (1396). اهمال‌کاری تحصیلی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان. مجله مرکز مطالعات و توسعة آموزش علوم پزشکی یزد. ۱۱(۴)، ۳6۲-۳5۲.
حسینی‌منش‌‌، رهرا سادات، امیدیان‌‌، مرتضی، و برزگربروفی‌‌، کاظم (1396). نقش اهداف پیشرفت‌‌، باورهای معرفت‌شناختی و کیفیت تجارب یادگیری در اهمال‌کاری تحصیلی دانشجویان. اندیشه‌های نوین تربیتی، 13(2- 14)، 70-53.
رضایی، اکبر، و  پاشایی، لیلا (1389). رابطة بین باورهای شناختی و نگرش به رفتارهای کمک‌طلبی با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان. آموزش و ارزشیابی، (3)9، 126-109.
رمضانی‌‌، عباس، یوسفی‌‌، الهام، و آسمانی‌‌، فایزه (1395). بررسی راهبردهای مدیریت کلاس درس توسط معلم در آموزش و پرورش استثنایی برای یادگیری دانش‌آموزان دچار اختلالات یادگیری‌. نخستین همایش ملی برنامه‌ریزی و تحول نظام آموزشی‌، قم.
زارع‌‌، محبوبه، و همایونی‌‌، علیرضا (1398) . مدل‌یابی روابط ساختاری بین باورهای معرفت‌شناختی با میانجیگری راهبردهای یادگیری بر اضطراب زبان انگلیسی دانش‌آموزان. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 12(2)، 10-1.
سپهریان آذر، فیروزه، و مقدم‌‌، زینب (1396). رابطة باورهای معرفت‌شناختی با راهبردهای یادگیری خودتنظیم: نقش واسطه‌ای دانش و مهارت‌های فراشناختی. پژوهش‌های آموزش و یادگیری. ۱۴(۲)، 66-55.
سعدی‌‌، محمدرضا، جلیلی‌‌، سریه، و عظیم‌پور‌‌، احسان (1395). رابطة رضایت شغلی با به کارگیری راهبردهای آموزشی و انضباطی معلمان. پژوهشنامه تربیتی، 11(46)، 40- 21.
سواری‌‌، کریم (1396). اثر باورهای معرفت‌شناختی و ادراکات یادگیری بر عملکرد تحصیلی با میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی. شناخت اجتماعی، 6(1-1)، 146-131.
سیف‌‌، علی‌اکبر (1398). روان‌شناسی یادگیری و آموزش. تهران: انتشارات دوران.
شکوه‌‌، فروزان، رجب‌زاده‌‌، رضوان، حسینی‌‌، سیدحمید، نامدار احمدآباد‌‌، حسن، قاسم‌زاده‌‌، حامد، جلیلوند‌‌، محمدرضا و همکاران (1398). بررسی رابطة باورهای معرفت‌شناختی و راهبردهای یادگیری خودنظم‌دهنده در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، 3(11)، 86=78.
عابدینی‌‌، یاسمین، و مهدیان‌‌، مصطفی (1393).باورهای معرفت شناختی‌، نخستین همایش ملی علوم تربیتی و روان‌شناسی‌‌، مرودشت.
عظیم‌پور‌، جواد، مصرآبادی‌، جواد، و یارمحمدزاده‌، پیمان (1395). مقایسة معلمان با نیم‌رخ‌های گوناگون انگیزشی از لحاظ راهبردهای آموزشی و انضباطی: تحلیل مبتنی بر فرد. مطالعات آموزش و یادگیری، 8(1)، 141-124.
فتوتی‌‌، آمنه، علیجان‌‌، مجید، نیازی ایوری‌‌، اعظم ،و شیردل‌‌، سمیرا (۱۳۹۸). بررسی راهبردهای انضباطی معلمان مقطع ابتدایی شهر بردسکن‌‌، چهارمین کنفرانس بین‌المللی دستاوردهای نوین پژوهشی در علوم انسانی و مطالعات اجتماعی و فرهنگی‌‌، اصفهان‌‌، دانشگاه جامع علمی کاربردی –سازمان همیاری شهرداری‌ها و مرکز توسعة خلاقیت و نوآوری علوم نوین.
فردانش‌‌، هاشم (1398). راهبردها و فنون طراحی آموزشی. تهران: نشر سمت.
کدیور، پروین، تنها، زهره، و فرزاد، ولی‌اله (1391). رابطة باورهای معرفت‌شناختی. رویکردهای یادگیری و تفکر تأملی با پیشرفت تحصیلی. روان‌شناسی،16(9)، 171-167.
ماهی‌گیر‌‌، فروغ، و کریمی باغمک‌، آیت‌اله (1399). مقایسة تأثیر دو روش درمانی تنظیم هیجان و ‌ذهن‌آگاهی بر کاهش تعلل‌ورزی تحصیلی و فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان دورة متوسطه. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 23، 156-138.
محمدی قلعه‌تکی‌‌، نرگس، قمرانی‌‌، امیر، و برمک‌‌، محمدعلی (1393). بررسی و مقایسة تعلل‌ورزی تحصیلی در دانش‌آموزان معلول جسمی – حرکتی‌‌، ناشنوا و نابینا با توجه به نقش جنسیت. تعلیم و تربیت استثنایی، ۳(۱۲۵)، 30-22.
مصرآبادی‌، جواد، یارمحمدزاده‌‌، پیمان، و عظیم‌پور‌‌، احسان (1397). مدل علّی تأثیر انگیزش شغلی خودتعیین‌گری معلمان بر به کارگیری راهبردهای آموزشی و انضباطی معلمان‌‌. آموزش و ارزشیابی، 11(41): 29-13.
 مظفری‌‌، حمیدرضا، خاتونی‌‌، علیرضا، سلیمی‌‌، یحیی، و خزایی‌‌، زهرا (1399). بررسی رابطة خودکارآمدی تحصیلی و تعلل‌ورز با عملکرد تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه. پژوهش‌های سلامت‌محور، 2، 28-20.
Arslantas, H. A. (2015). Epistemological beliefs and academic achievement. Educ Train Stud., 4(1), 54-68.
Codina, N., Castillo, I., ‌‌ Pestana, J., & Balaguer, I. (2020). Preventing procrastination behaviours: Teaching styles and competence in university students. Sustainability, 12(6), 24-48.
Dami, Z., A., Tameon, S. M., & Saudale, J. (2020). The predictive role of academic hope In academic procrastination among students: a mixed methods study. Research Management System. Pedagogika, 137(1), 208-229.
Eya, N .M. (2020). Efficacy of cognitive behaviour therapy on academic procrastination behaviours among students enrolled in physics, chemistry and mathematics education (PCME(..  Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 38, 522–539.
Fernie, B. A., Bharucha, Z., Nikcevic, A. V., Marino,C., & Spada, M. M. (2017). A metacognitive.
Flett, A. L., Haghbin, M., & Pychyl. T. A. (2016). Procrastination and depression from a cognitive perspective: An exploration of the association among procrastinatory automatic thoughts, rumination and mindfulness. Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 1-18.
Grund, A., & Fries, S. (2018). Understanding procrastination: A motivational approach. Personality and Individual Differences, 121, 120–130.
Häfner, A., Oberst, V., & Stock, A. (2014). Avoiding procrastination through time management: An experimental study. Educational Studies,40(3), 352-360.
Hakan, K. & Munire, E. (2012). Profiling individual differences in undergraduates, Epistemological beliefs: gender, domain and grade differences. Procedia- Social and Behavioral Sciences, 31: 738- 744.
Hong, J., Hwang, M., Kuo, Y., & Hsu, W. (2015). Parental monitoring and helicopter parenting relevant to student's procrastination and self-regulated learning. Learning and Individual Differences, 42, 139-146.
Hussain, I., & Sultan, S. (2010). Analysis of procrastination among university students. Procedia Social and Behavioral Sciences, 5, 1897- 1904.
Morris, P. E., & Fritz, C. O. (2015). Conscientiousness and procrastination predict academic coursework marks rather than examination performance. Learning and Individual Differences, 39, 193-198.
Oakleaf, M., & Vanscoy, A. (2010). Instructional strategies for digital reference: methods to facilitate student learning. Reference & User Services Quarterly, 49(4), 380-390.
Przepiorka, A. M., Blachnio, A., & Díaz-Morales, J. F. (2019). I will do it tomorrow! exploring the dimensionality of procrastination in Poland. Time Soc., 28, 415–437.
Reupert, A., & Woodcock, S. (2010). Success and near misses:Pre-service teachers’ use,confidence and success invarious classroom management strategies. Teaching and Teacher Education, 26(1), 1261-1268.
Strunk, K., Cho, Y., Steel, M., & Bridges, S. (2013). Development and validation of a 2*2 model of time related academic behavior: procrastination and timely engagement. Learning and Individual Differences, 25, 35- 44.
Vij, J. (2016). Gender does not influence delaying excuses: An exploratory study of the reasons of academic procrastination among college students. The International Journal of Indian Psychology, 3(3), 144-154
Won, S., Anderman, E. M., & Zimmerman, R. S. (2019). Longitudinal relations of classroom goal structures to students’ motivation and learning outcomes in health education. Educational Psychology, 2, 44-54.