Investigating on the Structure of Observed Learning Outcomes from the Floating Physics Using a Test Based on SOLO Taxonomy

Document Type : Research Paper

Authors

1 M.A. Student in Physics Education, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran

2 Associate Professor, Department of Physics, Faculty of Basic Sciences, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran

3 Associate Professor, Department of Mathematics, Faculty of Basic Sciences, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran

Abstract

The training process has several stages, one of the most important of which is the evaluation of training programs. One of the new evaluation models that can be used as a qualitative tool in assessing students' level of learning is the solo evaluation model. The purpose of this study is to investigate the structure of learners' observable learning outcomes in physics by solving a test and evaluating their answers using the solo model. The method of this research is descriptive, survey type. The statistical population of this study is female high school students in Fardis city, from which 251 students of 10th, 11th, and 12th grade have been selected by multi-stage random cluster sampling. The results show that on average 82% of tenth-grade students, 65% of eleventh-grade students and 86% of twelfth-grade students of theoretical schools in Fardis city are at the Unistructural level and almost none which did not reach the high levels of solo, that is, the levels of relational and extended abstract.

Keywords


ابراهیمی قوام، صغری، و‌ حسین‌زاده یوسفی، غلامحسین (1387). نظریة سازنده‌گرایی و کاربرد آن در آموزش. مدارس کارآمد، سال اول تحصیلی 1387-1386، 4، صفحات 33-24.
تقی‌زاده، بهروز، و سیدموسوی، فرشته (1396). بررسی تأثیرات الگوهای یاددهی- یادگیری بر دانش‌آموزان. دومین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش. اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران،  2 الی3 شهریور 1396.
حق‌جو، سعید، و ریحانی، ابراهیم (1398). مطالعة عملکرد دانش‌آموزان دورة دوم متوسطه در حل یک تکلیف توانایی فضایی با استفاده از نظریة Solo. فناوری آموزش، 13(4)، 653-636.
سانتراک، جان دبلیو (1391). زمینة روان‌شناسی. جلد اول، ترجمة‌ مهرداد فیروزبخت، تهران: انتشارات‌ رسا.
سجادی، ناعمه، و تقی‌زاده، بهروز (1398). نقش نظریة Solo در یاددهی و یادگیری ریاضیات. دومین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش.
سیف، علی‌اکبر (1393). روان‌شناسی پرورشی نوین: روان‌شناسی یادگیری و آموزش. ویرایش هفتم، چاپ پنجاه و هفتم، تهران: انتشارات دوران.
شعبانی، حسن (1391). روش تدریس پیشرفته: آموزش مهارت و راهبردهای تفکر. تهران: انتشارات سمت.
فتحی آذر، اسکندر (1391). روش‌ها و فنون تدریس. چاپ سوم، تبریز: دانشگاه تبریز.
قلی‌پور، فرض‌الله (1376). کلیات روان‌شناسی. تهران: برگزیده.
ملکی، حسن، و محمدی‌فر، مژگان (1388). فرایند ارزشیابی برنامه‌های درسی. مجلة دانشکدة پیراپزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران، 2(4)، 36-30.
واحد اشاعه و کاربست یافته­های پژوهشی (1398). گزارش مختصری از نتایج مرحلة مقدماتی تیمز 2019، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش. برگرفته از‌ http://www.rie.ir/uploads/TP2019_3_ 15640.pdf.
Baum W. (2011). What is radical behaviorism? A review of jay moore’s conceptual foundations of radical behaviorism. Experimental Analysis of Behavior, 95(1), 119–126.
Biggs, J. B. (2003). Teaching for quality learning at university. Maidenhead: Open University Press.
Biggs, J. B., & Collis, K. F. (1982). Evaluating the quality of learning: the SOLO taxonomy (Structure of the observed learning outcome). New York: Academic Press.
Biggs, J., & K. F. Collis. (1980). SOLO taxonomy. Educ. News, 17(5), 19–23.
Brabrand, C., & Dahl, B. (2007). Constructive alignment and the SOLO taxonomy: A comparative study of university competences in computer science vs. mathematics.‌ Seventh Baltic Sea Conference on Computing Education Research (Koli Calling 2007), Koli National Park, Finland, November 15-18, 2007.
Hewitt, P. G. (2009). Conceptual physics: The high school physics program student edition. 12th edition. Savvas learning co; student edition.
Mulbar, U., Rahman, A., & Ahmar, A. S. (2017). Analysis of the ability in mathematical problem-solving based on solo taxonomy and cognitive style.‌ World Transactions on Engineering and Technology Education, 15(1), 68-73.
Özdemir, A. Ş.,  & Yildiz, S. (2015). The examination of elementary mathematics pre-service teachers’ spatial abilities. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 174, 594 – 601.
Pegg, J. (1992). Assessing students’ understanding at the primary and secondary level in the mathematical sciences. Reshaping Assessment Practice: Assessment in the Mathematical Sciences under Challenge, 368-385.
Pegg, J., & Tall, D. (2005). The fundamental cycle of concept construction underlying various theoretical frameworks. ZDM, 37(6), 468-475.