Modelling the Institutionalizing Futures Studies in the Farhangian University

Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D. Student in Educational Management, Department of Educational Sciences, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran

2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran

3 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran

Abstract

Future research strengthens the strategic flexibility of the university and Farhangian University with a systematic future research can increase its strategic ability not to be surprised at different levels, pave the way for continuous, continuous and efficient education for the educational system. For this reason, the purpose of this study is to identify the indicators of future research in Farhangian University. This research is of qualitative type by theme analysis. The participants of the research were professors of Farhangian University (Master with at least 15 years of service and doctorate with at least 10 years of service) with a sample size of 12 after theoretical saturation. And was purposefully selected. Data were collected through semi-structured interviews and data analysis by thematic method using MAXQDA software. The findings showed that the indicators of future research in Farhangian University include; Factors related to human resources (recruitment of human resources and learners), structural factors (communication with scientific centers, changes in the structure of the university, budget and financial support, legislation, creation of a future research center), management factors (needs assessment, planning and goal setting) Outline, empowerment management, innovation support, forward-looking research), educational factors (up-to-date knowledge, curriculum, staff and faculty training, quality assurance), social factors (wisdom or collective thinking, social values, challenge) and Factors related to technology (technology development and database) that attention can lead to the opening of the university and development in line with current developments in the world.

Keywords


احمدپور داریانی، محمود، و مقیمی، سیدمحمد (1385). مبانی کارآفرینی. تهران: نشر سریرا.
اخلاقی، ازیتا، صالح، بهرام، و نویدادهم، مهدی (1399). آینده‌پژوهی اجرای اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در افق 1404. مجلة مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی، 10(34)، 80-56.
آذر، عادل، گوهری‌فر، مصطفی، و مشبکی، اصغر (1393). طراحی مدلی نوین جهت ایجاد چارچوب سناریوهای آیندة سازمان با رویکرد برنامه‌ریزی سناریو (مورد مطالعه: مرکز آمار ایران). مدیریت فرهنگ سازمانی، 12(4)، 848-831.
تقوایی یزدی، مریم (1396). رابطة آینده‌پژوهی با تجربة پژوهشی و خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری. آینده‌پژوهی مدیریت (پژوهش‌های مدیریت)، 28(110)، 103-85.
ذاکرصالحی، غلامرضا (1399). آینده‌پژوهی تأثیرات بحران کووید‌ـ19 بر آموزش عالی. مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی، 12(2)، 211-181.
فراستخواه، مقصود (1392). چارچوبی مفهومی برای برنامه‌ریزی مبتنی بر آینده‌اندیشی در دانشگاه. پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، 19(3)، 21-1.
قورچیان، نادرقلی، و صالحی، محمد (1383). طراحی یک مدل برای نهادینه‌کردن آینده‌پژوهی در دانشگاه آزاد اسلامی. دانش و پژوهش در علوم تربیتی، 2، 22-1.
مالک‌پور، کامران، و سنجری، سجاد (1393). آینده‌پژوهی در آموزش عالی: بررسی نقش دانشگاه و دانشگاهیان (با تأکید بر نقش نوآوری). مطالعات آینده‌پژوهی، 9، 112-89.
ملکی‌فر، عقیل (1385). برنامه‌ریزی پابرجا در حوزة تکنولوژی. توسعة تکنولوژی صنعتی، 4(10)، 35-28.
مهدی، رضا (1394). بررسی آینده‌شناسی آموزش عالی: راهبردها و پیامدهای سازگاری دانشگاه با محیط و جامعه. فرایند مدیریت و توسعه، 28(1)، 54-32.
ناصری طاهری، مظفر، ابراهیمی، سیدعباس، دامغانیان، حسین، و زارعی، عظیم‌اله (1399). طراحی مدل یکپارچة ارزیابی آینده‌نگاری با کاربست روش فراترکیب. آینده‌پژوهی ایران، 5(1)، 303-271.
نیازآذری، مرضیه (1391). تعیین مؤلفه‌های آینده‌پژوهی جهت طراحی مدل در آموزش عالی. آینده‌پژوهی مدیریت، 23(4)، 64-55.
همتی، علی‌رضا، گودرزی، محمدعلی، و حاجیانی، ابراهیم (1394). ضرورت آینده‌پژوهی در نظام‌های آموزش و پرورش، آینده‌پژوهی مدیریت، 26(2)، 67-59.
Barnett, R. (2000). University knowledge in an age of super complexity. Higher Education, 40(4), 409–422.
Beath, J. A., Poyago-Theotoky, J., & Ulph, D. (2012). University funding systems: impact on research and teaching. Economics: The Open-Access, Open-Assessment E-Journal, 6(2), 1-4.
Bell, W. (2017). Foundation of futures studies: History, purposes, and knowledge. New Brunswick: Transaction.
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.
Caldwell, R. L. (1988). Foresight: Definition and need for Arizona Universities. Phoenix: Arizona Board of Regents.
Centre for Educational Research and Innovation (CERI). (2006). OECD University Futures Scenarios: Education International’s Response.
Daggett, B. (2014). Addressing current and future challenges in education. In 22nd Annual.
Dator, J. A. (Ed.). (2002). Futures studies in higher education: Advancing futures. Praeger: United States of America.
David, F. R. (2011). Strategic management concepts and cases. Pearson.
Finn, A., Ratcliffe, J., & Lorcan, S. (2007). University futures: The direction, shape and provision of higher education in the University of the Future. Dublin Institute of Technology.
Georghiou, L., & Harper, C. J. (2006). The higher education sector and its role in research: Status and impact of future oriented technology Analysis, Paper for Second International Seville Seminar on Future-oriented technology analysis (FTA). Forera: Brussels. Retrieved from http://forera.jrc.es/documents/papers/anchor HigherEdAnchorPaper.pdf [Accessed 13th February 2007].
Grocock, A. (2006). Universities in the future. Royal Society for Medicine, 95(1), 48–49.
Malaska, P. (2000). Knowledge and information in futurology. Foresight, 2(2), 237-244.
May, G. H. (1984). Futures studies in higher education—a UK experience in course development. Futures, 16(1), 86-93.
Morrison, J. (2004). Developing foresight capability in strategic planning. Description of workshop held at Indiana University. Retrieved July 19, 2009, from the World Wide Web:horizon.unc.edu/projects/seminars/indiana.html.
Munck, R., & McConnell, G. (2009). University strategic planning and the foresight/futures approach: An Irish case study. Journal of Planning Higher Education, 38(1), 31-40.
Rialland, A., & Wold, K. E. (2009). Future Studies, Foresight and Scenarios as basis for better strategic decisions, Trondheim, December, IGLO-MP2020 project.
Small, A., Gist, D., Souza, D., Dalton, J., Magny-Normilus, C., & David, D. (2016). Using Kotter's change model for implementing bedside handoff: A quality improvement project. Nursing Care quality, 31(4), 304-309.
Turchin, Joslyn (1997). Metasystem transition theory.
University Futures. (2006). The rise and fall of foresight: A case study in implementing foresight at an Australian University. Retrieved July 19, 2009, from the World Wide Web:k.b5z.net/i/u/6109363/f/The_Rise_ nd_Fall_of_Foresight.ppt.
World Bank. (2020). The COVID-19 Crisis Response: Supporting tertiary education for continuity, adaptation, and innovation.