Providing a model for student enrollment in physical education vocational schools The city of Tehran

Document Type : Research Paper

Authors

1 M.A. in Sports Management, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Department of Sport Management, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.

Abstract

The aim of the current research was to provide a model of student recruitment in physical education conservatories. The current research is qualitative with thematic analysis strategy and of an exploratory type, which collects data using documentary studies and then with 17 experts in this field, including managers, supervisors, art students and physical education teachers of conservatories, staff managers of the Ministry of Sports and Youth. and education, university professors of sports management and experts in the field of physical education were interviewed and data analysis was done through coding in this research in an open, central and selective manner. Also, Max QDA software version 2020 was used to analyze the qualitative data of the research. After reviewing the interviews and analyzing the opinions of experts and specialists, finally, 57 indicators were identified in the recruitment of physical education schools, which were categorized into six main factors and 13 sub-factors. The way of selecting students to enter physical education conservatories is in an unfavorable condition, which can be improved with the careful planning and supervision of the responsible institutions, especially education, and to attract talented personnel and prepare them to enter the university and specialized labor market of physical education.

Keywords


بهرامی، شهاب؛ قبادی، بی‌تا؛ محمدی، شیرین (1398). بررسی عارضه‌یابی ورزش در مدارس مناطق محروم کشور. مدیریت مدرسه، 7(3)، 87-102.
تقی‌زاده شیده، زهرا؛ تجلی، پریسا؛ صادقی افجه، زهره (1400). مدل‌یابی اشتیاق تحصیلی بر اساس جو مدرسه و کیفیت زندگی دانش‌آموزان با میانجی‌گری خودتنظیمی دانش‌آموزان تک والد. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، 5(3)، 27-37.
حمیدی، محسن؛ نجفی جویباری، لیلا (1399). الگوی توسعه ورزش تربیتی در آموزش‌وپرورش در زمان بروز بحران‌های بهداشتی: مطالعه موردی پاندمی کووید ۱۹. پژوهش در ورزش تربیتی، 8(20)، 17-32.
دهقان، سامره؛ بوند، فاطمه؛ رئیسیان‌پروری، خدیجه (1401). شناسایی موانع آموزش همراه با تولید در هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش از دیدگاه کارشناسان شهرستان ساری. پژوهش‌های کاربردی در مدیریت و علوم انسانی، 3(8)، 51-62.
راسخ، نازنین؛ سجادی، سیداحمد؛ رضوی، سیدمحمدحسین؛ دوستی، مرتضی (1397). تحلیل ساختار ورزش تربیتی ایران. پژوهش در ورزش تربیتی، 6(14)، 17-44.
رضوی، سید محمدحسین؛ برومند، محمدرضا؛ عظیمی دلارستاقی، عادله؛ فضلی درزی، اعظم (1399). شناسایی و ارزیابی شایستگی‌های کانونی شغلی دانشجویان و دانش‌آموختگان تربیت بدنی و علوم ورزشی. پژوهش در ورزش تربیتی, 8(19)، 67-90.
رمضانخانی، صفی‌الله؛ خورشیدی، عباس؛ حمیدی‌فر، فاطمه (1400). ارائة الگوی جذب دانشجومعلم در دانشگاه فرهنگیان. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 10(1), 245-264.
سمیعی، سهیل؛ تجاری، فرشاد؛ نیک‌آئین، زینت. (1399). تحلیل روند تحولات مدیریتی در تربیت بدنی و ورزش دانش‌آموزی کشور (از 1357 تا 1397). پژوهش در ورزش تربیتی، 8(19 )، 179-200.
سنگری، محمود؛ آخش، سلمان (1396). بررسی تطبیقی نحوه جذب و آماده‌سازی دانشجو در مراکز تربیت معلم کشورهای ژاپن، استرالیا و ایران. نامه آموزش عالی، 10(37)، 7-32.
صفری، اکرم؛ امامی، فاطمه‌سادات؛ امینی، فاطمه؛ پیلوار، مائده (1399). عوامل مؤثر بر جذب دانشجومعلمان نخبه در دانشگاه فرهنگیان، پنجمین همایش ملی تربیت معلم، تهران.
قاسمی روشناوند، جواد؛ بحرالعلوم، حسن؛ اندام، رضا؛ باقری، هادی (1399). شناسایی راهکارهای توسعه مشارکت فرابخشی در ورزش دانش آموزی. پژوهش در ورزش تربیتی، 8(21)، 17-34.
قریشی خوراسگانی، مریم سادات؛ نظرزاده زارع، محسن؛ بهرامی، بهنوش (1400). بررسی وضعیت عدالت آموزشی در مدارس دولتی شهر تهران. مدیریت مدرسه، 9(19، 262-288.
قنبری فیروزآباد؛ علیرضا؛ امانی امین؛ ریحانی، محمد؛ سردرودیان، مهتا (1399). طراحی الگوی راهبردی توسعه ورزش دانش‌آموزی. پژوهش در ورزش تربیتی، 8(20 )، 179-204.
محمدبیگی، معصومه؛ بهرامی، شهاب؛ عیدی، حسین؛ ویسی، کوروش (1399). شناسایی شاخص‌های توسعه‌یافتگی آموزش تربیت بدنی در مدارس ایران. مدیریت مدرسه، 8(2)، 279-300.
محمدی، فرخنده؛ عباسی دره‌بیدی، احمد (1396). تعدیل و توازن رشته‌های تحصیلی گامی در جهت تسریع پیشرفت (با تأکید بر نقش رسانه‌های جمعی)، یازدهمین کنگره ملی پیشگامان پیشرفت، تهران.
مستشیری، ندا؛ مستشیری، سیده الناز؛ مستشیری، سیده مهرناز؛ بهار، سمیه (1396). بررسی سیستم انگیزشی برای جذب دانش‌آموزان و توسعه فعالیت‌های ورزشی آن‌ها (مورد مطالعه: دانش‌آموزان استان سمنان). رویش روانشناسی، 6(4)، 217-239.
مطهری‌نژاد، حسین (1396). جذب منابع انسانی بر مبنای شایستگی. پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، 9(1)، 21-50.
میرزایی کالار، اکبر؛ همتی‌نژاد، مهرعلی؛ رمضانی‌نژاد، رحیم (1399). طراحی مدل توسعه ورزش دانش‌آموزی ایران. پژوهش در ورزش تربیتی، 8(18)، 41-62.
ناصح، مهتاب؛ خبیری، محمد؛ جلالی فراهانی، مجید؛ سجادی، سید نصرالله (1397). واکاوی بنیان‌های نظری ورزش آموزشی-تربیتی و استخراج عوامل زمینه‌ای مؤثر و متأثر از آن. پژوهش در ورزش تربیتی, 6(14), 93-110.
نظری، شهرام؛ حلاجی، محسن؛ زرین‌پر، علیرضا (1397). مقایسه اثربخشی معلمان تربیت بدنی جذب شده از طریق آزمون‌های استخدامی و معلمان تعهد دبیری مدارس مناطق جنوب شهر تهران. تعلیم و تربیت، 34(4)، 137-151.
Komova, E., Litvinov, S., & Skotnikova, A. (2015). Sport Education at Russian High Schools (from 18th to 21st century). International Journal of Sport Culture and Science, 3(2), 55-63. DOI: 10.14486/IJSCS256
Kul, M., Yilmaz, S. H., & Yasartürk, F. (2018). An Investigation of Professional Problems of Physical Education and Sports Teachers and Effects of These Problems on Their Performance and Motivation. Higher Education Studies, 8(4), 23-34. DOI:10.5539/hes.v8n4p23           
Kutlu, O., & Kartal, S. K. (2018). Examining the relationships among school engagement, quality of school life and academic achievement of university students. Electronic International Journal of Education, Arts, and Science (EIJEAS), 4(8). http://www.eijeas.com/index.php/EIJEAS/article/view/124/124
Mackintosh, C., & Liddle, J. (2015). Emerging school sport development policy, practice and governance in England: Big Society, autonomy and decentralisation. Education, 3-13, 43(6), 603-620. DOI: 10.1080/03004279.2013.845237               
Nazari, K., Bahrami, S., & Namdari Pejman, M. (2023). A Comparative Study of Teacher Recruitment and Supply Methods in Iran and Malaysia. Iranian Journal of Comparative Education, 6(3), 2605-2634. DOI:10.22034/ijce.2023.367058.1444
Peachey, J., & Cohen, A. (2016). Research Partnerships in Sport for Development and Peace: Challenges, Barriers, and Strategies. Journal of Sport Management, 30(3). DOI:10.1123/jsm.2014-0288
Stemler, S. (2000). An overview of content analysis. Practical assessment, research, and evaluation, 7(1), 17. DOI: 10.7275/z6fm-2e34
Yang, Y., & Li, T. (2019). Analysis on Key Factors of Students’ Motivation to Participate in Sports Ecology. Ekoloji, 28(107), 3201-3206.