Presenting a qualitative model of professional development of student teachers in the field of physical education

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor, Department of Sport management, Faculty of Sport Sciences, Alzahra University, Tehran, Iran.

2 Assistant Professor of Department of Physical Education, Farhangian University, Tehran, Iran

Abstract

Physical education teachers in schools are one of the important components of the implementation of education and training in the form of physical activity. In order to achieve educational goals, there is a need to take effective measures in line with their professional development during their student days at Farhangian University. Therefore, the current research was conducted with the aim of designing a professional development model for physical education teacher students. This research is a qualitative research with a basic exploratory nature. The participants in this research were faculty members of physical education at the Farhangian universities of the country. Sampling in this research was done through purposeful sampling and snowball method, and theoretical saturation was achieved after conducting 11 interviews. The data obtained from the interviews were analyzed in three stages of open, central and selective coding, which determined 77 concepts, 34 categories and 15 theorems. Based on the obtained results, causal factors (factors related to professors, facilities and management factors), background factors (individual characteristics of students, qualitative level of students) and intervention factors (economic limitations, attitudinal factors) were identified and finally the strategies and consequences of the professional development of student teachers of physical education were presented.

Keywords


اسداللهی، فاطمه؛ مهرمحمدی، محمود؛ طلایی، ابراهیم؛ حاتمی، جواد (1397). تبیین نظری روایت‌نگاری تأملی و توسعه حرفه‌ای دانشجومعلمان: ارائه مدل مفهومی مبتنی بر «سنتز فرا تفسیر». نظریه و عمل در برنامه درسی، 7(12)، 149-192.
پرهیزگار، مرتضی؛ پورآتشی، مهتاب (1395). مدل جامع ارتقای مهارت‌های حرفه‌ای و کارآفرینی دانشجویان علوم انسانی. آموزش در علوم انسانی، 1، 133-154.
تسلیمی، مهناز؛ مظفری، زهرا (1400). تأثیر کارورزی حرفه‌ای در توسعه حرفه‌ای معلمان. مطالعات آموزشی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارتش، 10(1)، 43-50.
جعفریان­یسار، حمید؛ جعفریان­یسار، فرزانه (1398). توسعه صلاحیت‌های حرفه‌ای دانشجومعلمان با تأکید بر کارورزی. مطالعات کارورزی در تربیت­معلم، 1(1)، 54-76.
حسینی، میرزاحسن؛ کمالی­مقدم، سمانه؛ هرندی، آذین (1397). ارائه مدلی جهت توانمندسازی دانشجویان علوم پزشکی با رویکرد استقرار دانشگاه ارزش‌آفرین. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، ۱۱ (۶)، 129-138.
خروشی، پوران (1399). چگونگی توسعه مهارت‌های حرفه‌ای دانشجومعلمان در دانشگاه فرهنگیان. چهاردهمین کنفرانس ارزیابی و تضمین کیفیت در نظام­های دانشگاهی، تهران.
راسخ، نازنین؛ سجادی، احمد؛ رضوی، محمدحسین؛ دوستی، مرتضی (1397). تحلیل ساختار ورزش تربیتی ایران. پژوهش در ورزش تربیتی، 14، 17-44.
رستمی، پیمان؛ ویسی، کوروش؛ غفوری، فرزاد؛ علی­آبادی، سمیرا (1399). طراحی الگوی شایستگی دانشجومعلمان تربیت­بدنی دانشگاه فرهنگیان بر اساس نظری داده­بنیاد. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 9(2)، 63-89.
رستمی، پیمان؛ ویسی، کوروش؛ غفوری، فرزاد؛ علی­آبادی، سمیرا (1400). شناسایی شاخص­های شایستگی دانشجومعلمان تربیت‌بدنی و عوامل زمینه‌ای مؤثر بر آن. تعلیم و تربیت، 37(1)، 103-120.
سلیمی، مهدی؛ مصلحی، لیلا (1395). شناسایی مؤلفه‌ها و شاخص‌های ارزشیابی استادان تربیت‌بدنی عمومی. پژوهش در ورزش تربیتی، 10، 17-34.
طاهری، مرتضی؛ عارفی، محبوبه؛ پرداختچی، محمدحسین؛ قهرمانی، محمد (1392). کاوش فرایند توسعه حرفه‌ای معلمان در مراکز تربیت‌معلم: نظریه داده بنیاد. نوآوری‌های آموزشی، 12(45)، 149-176.
عباس­پور، عباس؛ رحیمیان، حمید؛ پورکرمی، جواد؛ تقوی قره‌بلاغ، حسین (1394). بررسی الگوی توسعه حرفه‌ای دانشجویان دکتری علوم تربیتی بر اساس نظریه زمینه­ای. آموزش عالی ایران، 7(1)، 91- 118.
کاشی نهنجی، وحیده؛ اسفندیاری مقدم، علیرضا؛ عرفانی، نصرالله (1397). تدوین مدل ساختاری استاندارد توسعه حرفه‌ای دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان بر مبنای سواد اطلاعاتی آن‌ها. فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، 10(36)، 69-102.
کاشی نهنجی، وحیده؛ اسفندیاری مقدم، علیرضا؛ عرفانی، نصرالله (1399). تدوین مدل اندازه­گیری استانداردهای خرد و کلان توسعه حرفه‌ای دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان. فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، 12(43)، 151-172.
مصطفائی، فاطمه (1396). ارائه الگویی برای توسعه حرفه‌ای دانشجومعلمان. اولین همایش ملی علوم اجتماعی، علوم تربیتی، روانشناسی و امنیت اجتماعی، تهران.
مصلحی، لیلا؛ داوری، فرزانه (1401). شاخص‌های تدریس اثربخش اساتید رشتۀ تربیت‌بدنی دانشگاه فرهنگیان. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 11(2)، 39-61.
نامداری پژمان، مهدی؛ میرکمالی، سیدمحمد؛ پورکریمی، جواد؛ فراستخواه، مقصود (1401). الگوی تضمین کیفیت آماده‌سازی دانشجومعلمان در نظام تربیت معلم ایران. تعلیم و تربیت، ۳۸ (۴)، ۷-۲۸.
Al-Asefer, M., Abidin, N. (2021). University Programs As Tools for Graduates’ Employability from Employers’ Perspectives: A Review of Academic Literature. South East Asia Journal of Contemporary Business, Economics and Law, 25(2), 1-10. https://seajbel.com/wp-content/uploads/2022/01/SEAJBEL25.ISU-2_65.pdf
Al-Ofi, A. (2022). Evaluating the Effectiveness of Continuous Professional Development Programs for English Language Teachers. International Journal of Education and Research, 10(2), 89-106. DOI, 10.29333/ejecs/1750
Bilbokaitė, R., Šedeckytė-Lagunavičienė, I., Tumlovskaja, J., Bilbokaitė-Skiauterienė, I. (2020). Teachers’ Professional Development: Main Factors Fostering Progress of Education. Proceedings of EDULEARN20 Conference, 8580- 8587. DOI:10.21125/edulearn.2020.2108
Coffie, I., Aboagye, G. K., Johnson, E. A. (2019). Contextual Factors Affecting Professional Development Implementation: A Study from College Physics Tutors in Ghana. American Journal of Educational Research, 7(11), 824-829. DOI:10.12691/education-7-11-11
El-Islami, A., Anantanukulwong, R. Faikhamta, CH. (2022). Trends of Teacher Professional Development Strategies: A Systematic Review. International Journal of Education, 10(2), 1-8. DOI:10.34293/education.v10i2.4628
Fairman, J. C., Smith D. J., Pullen, P. C., & Lebel, S. J. (2020). The challenge of keeping teacher professional development relevant. Professional Development in Education, 49(2), 197-209. 10.1080/19415257.2020.1827010
Ji, X. (2022). Prospective Study on Professional Competence Development Planning of Higher Education Teachers in the Context of Big Data. Mobile Information System, 2, 1-10. DOI:10.1155/2022/6375363
Kaya, V. H., & Gödek, Y. (2016). Perspectives in regard to factors affecting the professional development of science teachers. Journal of Human Sciences, 13(2), 2625. DOI:10.14687/jhs.v13i2.3769
Lu, C., Barrett, J., Lu, O. (2020). Teaching physical education teacher education (PETE) online: Challenges and solutions. Brock Education Journal, 29(2),13. DOI:10.26522/brocked.v29i2.828
Mufidah, N. (2019). The Development of Pre-Service Teachers’ Teaching Performance in the Teaching Practice Program at English Department of State Islamic University of Antasari Banjarmasin. Dinamika Ilmu, 19(1), 97-114. DOI:10.21093/di.v19i1.1469
Osterlie, O., & Kristensen, G. O. (2023). Norwegian Physical Education Teacher Education Students’ Perceptions of the Subject Physical Education: A Qualitative Study of Students’ Reflections before Starting Their Studies. Education Science, 13(5), 499. DOI: 10.3390/educsci13050499
Sancar, R., Atal, D., Deryakulu, D. (2021). A new framework for teachers’ professional development. Teaching and Teacher Education 101(2),103305. DOI:10.1016/j.tate.2021.103305
Sherwood, H. A. (2018). Profiles of Pre-service Teacher Education: An Investigation into the Nature of Selected Exemplary Programs in Jamaica and Michigan. Journal of Education and Learning, 7(2), 139-156. DOI:10.5539/jel.v7n2p139
Sum, R. K., Wallhead, T. L., Ha, A. S., Sit, C. (2018). Effects of physical education continuing professional development on teachers’ physical literacy and self-efficacy and students’ learning outcomes. International Journal of Educational Research, 88, 1-8. DOI:10.1016/j.ijer.2018.01.001
Thomson, S. B., Ouedraogo, N., Horbay, M. & Rahman Khan, M. A. (2021). Effectiveness of human resource management practices in developing countries: a case study on recruitment practices. Bangladesh Journal of Public Administration, 29(2), 116-139. DOI:10.36609/bjpa.v29i2.223
Tiba, C., and Condy, J. L. (2021). Identifying Factors Influencing Pre-Service Teacher Readiness to Use Technology During Professional Practice. International Journal of Information and Communication Technology Education, 17(2), 149-161. DOI:10.4018/IJICTE.20210401.oa2
Tyagi, H., Tyagi, H. K. (2019). A Study of Development of Insight and Knowledge in Pre-Service Teachers through School Experience Program. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 15(2), 1-3. DOI:10.36268/JTER/15200
Yenen, E., & Yontem, M. (2020). Teachers Professional Development Needs: A Q Method Analysis. Discourse and Communication for Sustainable Education, 11(2), 159-176. DOI:10.2478/dcse-2020-0024
Zakiyuddin, V. (2019). Teacher Professional Development. International Conference on English Language Teaching, 327-331. DOI:10.2991/assehr.k.200427.066
Zhou, H., Liu, X. (2019). Narrative Research on the Professional Development of PE Teachers. Proceedings of the 2nd International Workshop on Education Reform and Social Sciences. DOI:10.2991/assehr.k.191206.044.