Identifying the components of teacher competency in professional competency test

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor in Linguistics< Farhangian University, Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran

Abstract

The purpose of this study is to identify the components of teacher competency in the professional competency test to provide a suitable model. The research method is a mixed one (quantitative and qualitative) and the statistical population in the qualitative section includes professors, education specialists and in the quantitative section includes 350 faculty members, teaching staff and 23345 male and female student-teachers in 6 centers of Mazandaran Farhangian University. In the qualitative section, snowball sampling was used, based on which 12 experts in this field were selected as interviewees. In the quantitative section, using the relative class sampling plan and Krejcie-Morgan table, 144 professors and 330 student-teachers were selected as samples. Research tools include semi-structured interviews and a researcher-made questionnaire with 6 main components. There were 20 items whose content validity was confirmed by long-term engagement, questioning and searching from colleagues, and review by informed individuals. According to the obtained results, 6 components of educational strategies, scientific abilities, technology-based skills, personal characteristics, classroom management and executive responsibilities were recognized as components of teacher competency in the professional competency test and the status of these components from the perspective of professors and student-teachers ranked from 1st to 6th, respectively.

Keywords


احمدی، غلامعلی (1396). صلاحیت‌های حرفه ای دبیران در هزاره سوم و نقش مراکز آموزش دبیران در ایجاد و توسعه آن‌ها. دهمین همایش انجمن مقالات برنامه درسی ایران، تهران.
امین یزدی، سیدامیر؛ عالی، آمنه (1397). بررسی تأثیر سبک‌های مدیریت کلاس بر رشد مهارت‌های فراشناختی دانش‌آموزان. روان‌شناسی مطالعات تربیتی، 9(1)، 73-90.
حوری‌زاد، بهمن (1395). بررسی تأثیر درس‌پژوهی خلاقیت‌محور بر توسعه توانمندی‌های حرفه‌ای معلمان و یادگیری رفتار خلاق معلمان و دانش‌آموزان. فرهنگ مشاوره و روان‌درمانی، 1(1)، 75-92.
حیدری­پور، رضا (1399). بررسی صلاحیت‌ها و ویژگی‌های شغلی و حرفه‌ای معلمان مقطع ابتدایی منطقه 9 تهران. آموزش و یادگیری، 7(21)، 71-87.
خنیفر، حسین؛ بهمنیار باروق، بیتا؛ مسلمی، ناهید (1390). راهنمای تدوین استاندارد آموزش مهارت محور (نسخه دوم). تهران: سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای کشور.
دانش­پژوه، زهرا؛ فرزاد، ولی الله (1385). ارزشیابی سطح توانایی‌ها و مهارت‌های حرفه‌ای معلمان دوره ابتدایی. نوآوری­های آموزشی، 18(5)، 135-170.
صافی، احمد (1398). سیمای معلم (تکریم شخصیت، صلاحیت‌ها، مهارت‌ها، خاطرات و تجارب دبیران). تهران: انتشارات انجمن اولیاء و مربیان جمهوری اسلامی ایران.
فیض، مهدی (1394). تأملی بر مفهوم شایستگی. رشد آموزش متوسطه، 3، 11-15.
کریمی، فریبا (1397). مطالعه صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان دوره ابتدایی. رهبری و مدیریت آموزشی، 2(4)، 151-166.
میرحیدری، اشرف؛ محمدی وندیشی، زهره؛ ایزدیان، فاطمه (1395). کارورزی از دیروز تا امروز. سومین کنفرانس بین‌المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی، آلمان، برلین.
واحدی، حسین؛ کریمی، ناصر؛ رضایی، رسول؛ اسماعیل­پور، ایوب (1397). مقایسه صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان در بین فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان، تربیت معلم سابق و سایر دانشگاه‌ها. فناوری آموزش، 13(1)، 83-90.
Koster, B., Brekelmans, M., Korthagen, F., &Wubbels, T. (2015). Quality requirements for teacher educators. Teaching and Teacher Education, 21(2), 157-176. DOI: 10.1016/j.tate.2004.12.004.
Rodrigues-Silva, J., & Alsina, Á. (2024). Enhancing Teachers’ Professional Identity in a Reflective Learning MOOC. International Journal of Emerging Technologies in Learning,  19(1), 23-38. DOI: 10.3991/ijet.v19i01.38897
Stronge, J. H. (2012). Qualities of effective teachers. Alexandria, VA: Association for supervision and curriculum development.
Yenice, N. (2018). Search of science teachers’ teacher efficacy and self-efficacy levels relating to science teaching for some variables. Procedia Social and Behavioral Sciences, 1, 1062–1067. DOI:10.1016/j.sbspro.2009.01.191.