Evaluation of the success rate of the implementation of the "Family Reading Plan" in Khuzestan province

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran

2 Ph.D. Student in Educational Management, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran

Abstract

This applied research was a descriptive-survey type. The statistical population of this study included three communities of experts, educators and literacy students in Khuzestan province in the academic year 1398-99. Thus, Khuzestan province was divided into five classes (north, south, east, west and center). Then, using Krejcie and Morgan table and having the population size, the exact number of samples were determined. The data collection tool in this study was a researcher-made questionnaire based on four evaluations of CIPP model, namely evaluation of context, input, process and output. The data obtained through a questionnaire were analyzed at two levels of descriptive and inferential statistics in SPSS software. The results of the study showed that the activities performed in the field of input and process were significantly lower than the average level in the opinion of experts and were higher than the average level in the output part. The activities performed in the four areas of context, input, process and output were significantly higher than the average level for educators. The output of this project in terms of literacy students, was significantly above average.
d.

Keywords


ارجمندنیا، علی اکبر؛ میرحسینی، زهره؛ وکاکابرایی، کیوان (1389). بررسی اثربخشی کتب غیردرسی غیر نهضت سوادآموزی از دیدگاه زنان نوسواد شهر تهران. علوم کتابداری و اطلاع‏رسانی و فناوری اطلاعات. 3(9)، 1-9.
انصاری، محمد (1387). بررسی عوامل مؤثر بر شرکت‌نکردن بزرگسالان بی‏سواد در کلاس‏های سوادآموزی مجری. طرح پژوهشی اجرا شده در سازمان نهضت سوادآموزی کشور.
بدری گرگری، رحیم؛ وجدان پرست، حسین؛ حاتمی، جواد؛ و واحدی، شهرام (1390). ارزیابی فرایند اجرای طرح آزمایشی برنامه درسی جدید دوره مقدماتی نهضت سوادآموزی. پژوهش‏های برنامه درسی، 1(1)، 51-68.
پناهی، رضا؛ و انوری، صدور (1385). بررسی علل افت تحصیلی سوادآموزان از دیدگاه کارکنان نهضت سواد آموزی استان اردبیل. طرح پژوهشی اجرا شده در دفتر برنامه‏ریزی و مشارکت‏های بین بخشی سازمان نهضت سواد آموزی.
پورفتحی، مهرداد (1392). بررسی انگیزه شرکت افراد بازمانده از تحصیل در مراکز آموزش از راه دور و بزرگسالان. فصلنامه تحقیقات مدیریت آموزشی، 4(4)، 145-156.
تورانی، حیدر و عارف‏نژاد، سعید (1396). بررسی موانع و شیوه‏های جذب کودکان بازمانده از تحصیل در مناطق روستایی و عشایری. فصلنامه تعلیم‌وتربیت، 132، 31-47.
حسنی، رفیق (1395). تأثیر برنامه دوره تحکیم سواد در تثبیت آموخته‏های سوادآموزان تحت پوشش نهضت سوادآموزی. فصلنامه تعلیم و تربیت، 130، 81-99.
حکیم‏زاده، رضوان؛ قربانی، حسین؛ و ملکی، عباس (1394). بررسی عدم استقبال بی‏سوادان از برنامه‏های سوادآموزی کشور: یک پژوهش ملی. مهندسی فرهنگی، 84، 64-83.
ذاکری، مختار؛ و صباحی‎‏زاده، محمود (1399). شناسایی چالش‏ها و راهکارهای بهبود طرح سوادآموزی خواندن با خانواده: مطالعة موردی استان هرمزگان. پژوهش در برنامه‏ریزی درسی، 17(39)، 184-194.
سازمان نهضت سوادآموزی ایران (1393). برنامه ریشه‏کنی بی‏سوادی در جمهوری اسلامی ایران. تهران: سازمان نهضت سواد آموزی ایران.
سازمان نهضت سوادآموزی ایران (1394). توسعه سوادآموزی از طریق مراکز یادگیری محلی و یادگیری همراه. طرح پژوهشی اجرا شده در سازمان نهضت سواد آموزی ایران.
سراج‏خرمی، ناصر؛ و شیرین صحرایی، علیرضا (1391). بررسی نقش آموزش‏های پس از سواد در ارتقای سطح آگاهی‏های زنان و دختران نوسواد بزرگسال روستایی. پژوهش در برنامه‏ریزی درسی، 9(2)، 137-148.
سلطان‏زاده، حمیرا (1378). ارزیابی طرح خواندن با خانواده از دیدگاه سوادآموزان در دوره تکمیلی نهضت سوادآموزی شهرستان ری. پایان‏نامه دوره کارشناسی مدیریت آموزشی بزرگسالان. مرکز آموزش عالی شهید باهنر.
شریفان، احمد؛ باقرزاده، علی؛ نامجومنش، مهدی؛ و بازگیر، عابدین (1398). تأثیر سوادآموزی بر افزایش سرمایة اجتماعی و روان‏شناختی سوادآموزان. فصلنامه نوآوری‏های آموزشی، 71، 149-167.
کرد نوقابی، رسول؛ مرادی، شهریار؛ و دلفان بیرانوند، آرزو (1397). عوامل پیش‌بینی‌کننده رجعت به بی‏سوادی در سوادآموختگان دوره سوادآموزی. دوفصلنامه جامعه‏شناسی آموزش‌وپرورش، 11، 65-78.
کیامنش، علیرضا (1392). روش‏های ارزشیابی آموزشی (چاپ پنجم). تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
هادیان‏فرد، حبیب (1398). مطالعه‏ای در ارتباط با نگرش مردم دربارة مشارکت‏های مردمی در پیاده‏سازی و گسترش سوادآموزی بزرگسالان. پژوهش‏های برنامه درسی، 9(1)، 54-74.
Boudard, E. & K. Rubenson. (2003). Revisiting Major Determinants of Participation in Adult Education with a Direct Measure of Literacy Skill. International Journal of Educational Research, 39 (3), 265-281.
Collins, P. M. (2011). Motives for and Barriers to Participation in Postsecondary Educational Attainment in Northern Wisconsin. Doctoral Dissertation. University of Wisconsin—Stout.
Scanlan, C. L. (1986). Deterrents to Participation: An Adult Education Dilemma. Information Series No. 308.
UNESCO. (2014). All children in School by 2015: Global initiative on out-of-school children. UNICEF Regional Office for South Asia.