The role of Parent - Adolescent Conflict and social support in predicting students’ adjustment

Document Type : Research Paper

Authors

d

Abstract

The purpose of this research was the study of the role of the Parent - Adolescent Conflict and social support in predicting students’ adjustment. This research is descriptive and correlational. The population of the study, all second and third grade high school students in Tehran city that 300 people of the multi-stage cluster sampling method has been selected. To collect data for this study due Parent - Adolescent Conflict scale, social support questionnaire and adjustment scales was used. Also we used Pearson correlation and multiple regression analysis to analyze the research data. The results showed that there is a significant negative correlation with the students' adjustment (p<0/001). Also, a significant positive relationship between social support with students adjustment (p<0/001). Results of regression analysis showed that 45 percent of the variance in  students’ adjustment significantly are explained by Parent - Adolescent Conflict and social support variables. Based on these results we can say that family conflicts and different expectations between adolescent and their parents, as well as how they are supported by others can predict adjustment or maladjustment of these students. So paying attention to this topic in today's society by the officials, psychology and sociology experts is very important.

Keywords


ابوالقاسمی، عباس؛ رضایی جمالویی؛ حسن، نریمانی، محمد و زاهد بابلان، عادل (1390). «مقایسه شایستگی اجتماعی و مؤلفه­‌های آن در دانش‌­آموزان دارای ناتوانی یادگیری و دانش‌­آموزان دارای پیشرفت تحصیلی پایین، متوسط و بالا». مجله ناتوانی­‌های یادگیری، دورة 1، شمارة 1، صص 6-23.
اسدی یونسی، محمدرضا؛ مظاهری، محمدعلی؛ شهیدی، شهریار؛ طهماسیان، کارینه و فیاض‌­بخش، محمدعلی (1390). «ساخت و اعتباریابی پرسشنامة اندازه­‌گیری تعارض والد-نوجوان (فرم نوجوان)». فصلنامه خانواده و پژوهش. سال هشتم، شمارة 1 و 2.
اسعدی، سیدمحمد؛ شاه­‌منصوری، نازیلا؛ محمدی، محمدرضا؛رضاعی، فرزین و جی سمتانا، جودیت (1384). «رابطه متغیرهای فرهنگی-اجتماعی و نحوه تعامل والدین با نوجوانان در ایران». مجله تازه­‌های علوم شناختی، دور7، شمارة 4، 28-35.
اردلان، الهام و حسین­‌چاری، مسعود.(1389). «پیش­‌بینی سازگاری تحصیلی بر اساس مهارت‌های ارتباطی با واسطه باورهای خودکارآمدی». مجله روانشناسی تربیتی، شمارة 17، صص 1-28.
بهروزی، ناصر، شهنی­ ییلاق، منیجه و پورسعید، سید مهدی (1391). «رابطه کمالگرایی، استرس ادراک­شده و حمایت اجتماعی با فرسودگی تحصیلی». فصلنامة راهبرد فرهنگ، شمارة 20، 84-102.
تمنائی فر، محمدرضا، لیث، حکیمه و منصوری نیک، اعظم (1392). رابطة حمایت اجتماعی ادراک شده با خودکارآمدی در دانش­آموزان (روان­شناسی اجتماعی)». فصلنامة یافته­های نو در روان شناسی، دوره8 شماره 28، 39-31.
خواجه نوری، بیژن و هاشمی­نیا، فاطمه (1390). «رابطة تعارضات والدینی با بزهکاری». فصلنامة علمی-پژوهشی جامعه­شناسی زنان، دوره 2، شماره 2،38-19.
ستوده، آیت الله (1374). آسیب­شناسی اجتماعی .تهران: آوای نور.
سیف، علی اکبر (1383). تغییر رفتار و رفتار درمانی (نظریه­ها و روش­ها). تهران: نشر دوران.
سینها، ای. کی. پی  و سینک، آر. پی (1380). راهنمایپرسشنامةسازگاریدانش­آموزاندبیرستانی. ترجمة ابوالفضل کرمی. تهران: مؤسسة روان تجهیز سینا.
شه بخش، افشین (1389).بررسیومقایسةرابطهبینابعاد کمالگرایی،حمایتاجتماعیبافرسودگیتحصیلیدردانشجویانباسطوحبالاوپایینفرسودگیتحصیلیدانشگاهعلامهطباطبایی. پایان­نامة کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکدة روان­شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
شهنی ییلاق، منیجه، عزیزی مهر، الهه و مکتبی، غلامحسین (1392). «رابطة علی تعارض آشکار و تعارض نهان بین والدین با عملکرد تحصیلی با میانجی­گری رابطة والد فرزند، رفتار ضداجتماعی و افسردگی در دانش­آموزان دبیرستانی». دوفصلنامة مشاورة کاربردی، دورة 3 شمارة 2، 1-16.
صفوی، محبوبه؛ موسوی لطفی، سیده مریم و لطفی، رضا (1388). «بررسی همبستگی هوش هیجانی و سازگاری عاطفی و اجتماعی در دانش­آموزان دختر پیش دانشگاهی شهر تهران». مجلة پژوهنده، دورة 14، شمارة 5. 255-261.
طاهری، فهیمه (1389).بررسیرابطهحمایتاجتماعیوسبک­هایمقابلهباتاب­آوریدرنوجوانان ساکندرکانوناصلاحوتربیتونوجوانانعادی. پایان نامه کارشناسی ارشد، رشتة روان­شناسی تربیتی، دانشکدة روان­شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
زندن وندر، جیمز (2001). روان­شناسی رشد. ترجمة حمزه گنجی.(1386). تهران: انتشارات ساوالان.
غفوری، حبیب اله (1391). مقایسة اثربخشی مشاورة گروهی رفتار درمانی، عقلانی- هیجانی با واقعیت درمانی بر سازگاری اجتماعی، عاطفی و آموزشی نوجوانان. پایان­نامة کارشناسی ارشد، دانشکدة روان­شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد.
فرهادیان، رضا (1377). روش­های کاربردی در پرورش شخصیت. قم: انتشارات توحید.
فولادچنگ، محبوبه (1385). «نقش الگوهای خانوادگی در سازگاری نوجوانان». فصلنامةخانواده­پژوهی، دورة 2، شمارة 7، 209-221.
قره­باغی، فاطمه (1389). «نقش تعارض زناشویی و رابطه‌ی والدین با کودک در نشانه‌های آسیب شناختی عاطفی و رفتاری». پژوهش‌های روان­شناسی، دورة 1 شمارة 13، 89-108.
ابراهیمی قوام، صغری (1371). بررسیاعتبارسهمفهوممنبعکنترل،عزتنفسوحمایتاجتماعی. پایان­نامة کارشناسی ارشد روان­شناسی تربیتی، دانشکدة روان­شناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی.
لطف آبادی، حسین (1378). روا­­ن­شناسی رشد (2): نوجوانی، بزرگسالی. تهران: انتشارات سمت.
نشاط دوست، حمید طاهر.(1386). «بررسی افسردگی نوجوانان و عوامل مرتبط فردی و خانوادگی. مجلة پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان»، دورة 5، شمارة 2، 58-45.
ورمزیار،  مهدی (1387). بررسی رابطة بین سرمایه اجتماعی خانواده و بزهکاری نوجوانان. پایان­نامة کارشناسی­ارشد جامعه­شناسی دانشگاه مازندران.
 
Bandy, T., & Moore, K. A. (2008). The Parent-Child Relationship: A Family Strength. Fact Sheet. Publication# 2008-27. Child Trends.
Buehler, C., & Gerard, J. M. (2002). Marital conflict, ineffective parenting, and children's and adolescents' maladjustment. Journal of Marriage and Family64(1), 78-92.
Bulkeley, R., & Cramer, D. (1994). Social skills training with young adolescents: Group and individual approaches in a school setting. journal of Adolescence17(6), 521-531.
Chaplin, T. M., Sinha, R., Simmons, J. A., Healy, S. M., Mayes, L. C., Hommer, R. E., & Crowley, M. J. (2012). Parent–adolescent conflict interactions and adolescent alcohol use. Addictive behaviors37(5), 605-612.
Chen, Y. L., Chen, S. H., & Gau, S. S. F. (2015). ADHD and autistic traits, family function, parenting style, and social adjustment for Internet addiction among children and adolescents in Taiwan: a longitudinal study. Research in developmental disabilities39, 20-31.
Cobb, S. (1976). Social support as a moderator of life stress.Psychosomatic medicine38(5), 300-314.
Collins, S. M. (2003). Attachment, social support and loneliness in later life. PhD dissertation, Iowa State University.
Dadds, M. R., Atkinson, E., Turner, C., Blums, G. J., & Lendich, B. (1999). Family conflict and child adjustment: Evidence for a cognitive-contextual model of intergenerational transmission. Journal of Family Psychology,13(2), 194.
Eisenberg, N., Fabes, R. A., Murphy, B., Maszk, P., Smith, M., & Karbon, M. (1995). The role of emotionality and regulation in children's social functioning: A longitudinal study. Child development66(5), 1360-1384.
Forehand, R., Brody, G., Slotkin, J., Fauber, R., McCombs, A., & Long, N. (1988). Young adolescent and maternal depression: Assessment, interrelations, and family predictors. Journal of Consulting and Clinical Psychology56(3), 422.
Freilich, R., & Shechtman, Z. (2010). The contribution of art therapy to the social, emotional, and academic adjustment of children with learning disabilities. The Arts in psychotherapy37(2), 97-105.
Hogan, B. E., Linden, W., & Najarian, B. (2002). Social support interventions: Do they work?. Clinical psychology review22(3), 381-440.
Matson, J. L., Rotatori, A. F., & Helsel, W. J. (1983). Development of a rating scale to measure social skills in children: The Matson Evaluation of Social Skills with Youngsters (MESSY). Behaviour Research and therapy,21(4), 335-340.
Merrell, K. W., & Gimpel, G. (2014). Social skills of children and adolescents: Conceptualization, assessment, treatment. new Jerscy:Psychology Press.
Parker, J. G., & Asher, S. R. (1987). Peer relations and later personal adjustment: Are low-accepted children at risk?. Psychological bulletin,102(3), 357.
Pettus, K. R. (2006). The relationship of parental monitoring to community college student adjustment and achievement: differences by gender, ethnicity, parental education level, and student residence. ProQuest.
Pinchover, S., & Attar-Schwartz, S. (2014). Institutional social climate and adjustment difficulties of adolescents in residential care: The mediating role of victimization by peers. Children and Youth Services Review44, 393-399.
Roeser, R. W., Eccles, J. S., & Sameroff, A. J. (1998). Academic and emotional functioning in early adolescence: Longitudinal relations, patterns, and prediction by experience in middle school. Development and psychopathology10(02), 321-352.
Rubin, K. H., & Rose-Krasnor, L. (1992). Interpersonal problem solving and social competence in children. In Handbook of social development (pp. 283-323). New York: Springer US.
Robin, A. L., & Foster, S. L. (1989). Negotiating parent-adolescent conflict: A behavioral-family systems approach. New York: Guilford Press.
Sheridan, C. L., & Radmacher, S. A. (1992). Health psychology: Challenging the biomedical model. John Wiley & Sons.
Dunn, J., Brown, J., Slomkowski, C., Tesla, C., & Youngblade, L. (1991). Young children's understanding of other people's feelings and beliefs: Individual differences and their antecedents. Child development62(6), 1352-1366.
Thompson, R. A. (2015). Social support and child protection: Lessons learned and learning. Child abuse & neglect41, 19-29.
Vaux, A., Phillips, J., Holley, L., Thompson, B., Williams, D., & Stewart, D. (1986). The Social Support Appraisals (SSA) scale: Studies of reliability and validity, American Journal of Community Psychology, 14(1):195-219.