Analysis of Intelligent making of Schools Based on Swot model

Document Type : Research Paper

Authors

1 MA degree of Curriculum Development, Shahid Bahonar University, Kerman

2 Assistant Professor of Philosophy of education, Shahid Bahonar University, Kerman

3 Assistant Professor of Educational Planning, Shahid Bahonar University, Kerman

Abstract

 The present research was to analyze the strengths, weaknesses, opportunities and threats facing the smart schools and  appropriate strategies provided in this field. The present study is an applied research and in terms of data collecting is descriptive-survey. Of the statistical population (2625 primary school teachers in the city of Kerman), using cluster sampling, a sample size of 217 teachers were selected. An author-developed questionnaire (48 question) was used as data collection instrument.  The validity of the questionnaire was determined by experts and the reliability coefficient of the questionnaire was 95 points. Using descriptive statistics, Swat's model analyzed data and presented important strategies for school intelligence. The results show that school intelligence strategies are close to conservative strategies based on teachers' viewpoints, which means that, by practicing the conservative strategies presented in this research, the authorities can largely influence the strengths of school intelligence to the maximum and minimize its threats.

Keywords


  1.  ثامتی، ناهید؛ سعدی­پور، اسماعیل؛ ابراهیمی­قوام، صغری؛ فرخی، نورعلی و  اسدزاده، حسن (1396). «مدل     پیش­بینی عملکرد تحصیلی براساس مؤلفه­های هوش عاطفی، مهارت­های حل­مسئله و انگیزش پیشرفت در    دانش­آموزان مدارس هوشمند و عادی»، پژوهش در نظام­های آموزشی، دورة 11، شمارة 39، صص 100-81.
  2. جعفری حاجتی، ام­کلثوم (1385).ارزیابیطرحمدرسههوشمنددردبیرستان­هایتهران(مطالعة موردیدبیرستانآبسال) .پایا­ن­نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم.
  3. حسینی، سید حمید خداداد؛ نوری، علی و ذبیحی، محمدرضا (1392). «پذیرش آموزش الکترونیکی در آموزش عالی: کاربرد نظریة جریان، مدل پذیرش فناوری و کیفیت خدمات الکترونیکی». فصلنامةپژوهشوبرنامه­ریزیدرآموزشعالی، 67، صص136-111 .
  4. حسینی، محمود (۱۳۹۳). «مدارس هوشمند تهران به کجا می­روند؟» http://www.tabnak.ir/fa/news     
  5. دلیرناصر، نرگس و حسینی، سید داوود (1394). «بررسی مقایسه­ای پیشرفت تحصیلی و انگیزة پیشرفت در دانش­آموزان ابتدایی مدارس عادی و هوشمند شهر تبریز»، آموزشوارزشیابی، سال هشتم، شمارة 29، صص42-31.
  6. زمانی، بی­بی عشرت و عظیمی، سید امین (1387). «چگونگی بهره­گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در انجام دادن تکالیف درسی علوم دورة ابتدایی کشور انگلستان: بررسی کتاب­های راهنمای تدریس (معلم)».فصلنامة نوآوری­های آموزشی،  7(27)، صص 35-7.
  7. زمانی، بی­بی عشرت؛ قصاب­پور، بیتا و جبل عاملی، جلال (1389). «بررسی نقاط قوّت، ضعف، فرصت­ها و     تهدید­های فراروی مدارس هوشمند».فصلنامة نوآوری­های آموزشی، شمارة 39. صص100-79.
  8. زندی، ساسان؛ عابدی، داریوش؛ چنگیز، طاهره؛ یوسفی، علیرضا؛ یمانی، نیکو و کبیری، پیام (1387). «آشنایی با آموزش الکترونیکی به عنوان فناوری جدید آموزشی و ادغام آن در برنامه­های آموزش پزشکی». مجلة ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 4 (1) :61-70
  9. زوراقی، رسول (1387 ). «نگرشی بر درگاه­های فراگیری الکترونیکی»، علوم و فناوری اطلاعات، دورة 24، شمارة 1، صص172-141.
  10. سلاجقه­تذرجی، سمیه؛ سلطانی، اصغر و موسوی نسب، سید محمدحسین (1396). تأثیر برنامة درسی مدارس هوشمند بر علائم بیش­فعالی دانش­آموزان دورة ابتدایی»، فناوری آموزش، سال دوازدهم، شمارة 1 پیاپی 45، صص 53-62.
  11. سلیمان­گلی، اکبر؛ دولتی، علی­اکبر و امین بیدختی، علی­اکبر (1396). راهکارهای تعامل و برقراری ارتباط بین فردی در بهبود فرایند یاددهی–یادگیری مدارس هوشمند، فناوری آموزش، دورة  11، شمارة 3، صص 183-196.

سیدی، سمانه و بادله، علیرضا (1396). «تدوین استانداردهای هوشمندسازی مدارس و میزان رعایت این استانداردها در مدارس شهر تهران»، فناوریآموزش، دورة 11، شمارة 4، صص 369-341.

  1. شفیع­پور مطلق، فرهاد و یارمحمدیان، محمدحسین (1390). «ارائة مدلی جهت ارزیابی عوامل مؤثر بر برنامه­های درسی پاسخگوی ادراک­شده در مدارس هوشمند»، فصلنامة پژوهشدربرنامه­ریزیدرسی، سال هشتم، دورة دوم، شمارة 1و 2 (پیاپی 28 و 29)، صص 83- 72.
  2. عبادی، رحیم ( 1383). یادگیری الکترونیکی، تهران: آفتاب مهر.
  3. عبدالهی، مجید؛ زمانی، بی­بی عشرت؛ ابراهیم­زاده، عیسی و زارع، حسین (1388 ). «ارائة یک الگوی مفهومی برای بررسی عوامل عمدة نگرانی و باز­دارنده­های مشارکت اساتید دانشگاه­ها در آموزش مجازی»، سومین همایش یادگیری الکترونیکی، دانشگاه علم و صنعت.
  4. عبدالوهابی، مرضیه؛ مهرعلیزاده، یداله و پارسا، عبداله (1391). «امکان­سنجی استقرار مدارس هوشمند در دبیرستان­های دخترانة شهر اهواز»، فصلنامة نوآوری­های آموزشی، 11 (43)، صص 112- 81.
  1. عطاران، محمد (1386). «دانشگاه مجازی. بازخوانی روایت­های موجود». پژوهش و برنامه­ریزی در آموزش عالی، شمارة 1(43). صص74-53.
  1. علی­نژاد، مهرانگیز و نسیم، سعید (1394). «رابطة تعامل، یادگیری خودتنظیمی با رضایتمندی از تحصیل در مدارس هوشمند». فناوریآموزش، دورة 9، شمارة 4، صص320-311.
  2. عمادی، سید رسول؛ شهابی، سمیرا و اسلام­پناه، مریم (1388). «مقایسة عوامل محیطی، اجرایی،   سخت­افزاری و نرم­افزاری مدارس متوسطة هوشمند و هیئت امنایی استان همدان از دیدگاه          دانش­آموزان، مدیران و دبیران»، مجلة پژوهش علوم انسانی، 10( 26)، صص166-147.
  3. کافمن، راجر و هرمن، جری (1382). برنامه­ریزی استراتژیک در نظام آموزشی. بازاندیشی، بازسازی ساختارها، بازآفرینی، ترجمه: فریده مشایخ و عباس بازرگان، تهران: روان.
  4. کیا، علی­اصغر (1388). «نگاهی به آموزش مجازی (الکترونکی) اطلاع­رسانی و کتابداری»، کتاب ماه علوم اجتماعی. دورة جدید. شمارة 42.
  5. فرزین یزدی، محبوبه و حاضری، افسانه (1394). «بررسی نگرش دانشجویان رشتة علم اطلاعات و دانش‌شناسی به یادگیری الکترونیکی، مطالعة موردی؛ دانشگاه یزد»، پژوهش­های آموزش و یادگیری، دوره ۲، شماره ۶،  صص. ۲۴۸-۲۳۵ .
  6. محمودی، مهدی؛ ابراهیم­زاده، عیسی؛ موسی­کاظمی، مهدی و فرج­اللهی­فر، مهران (1392). «تحلیلی بر رابطة فراوانی تمایل آموزشی و ماندگاری دانشجویان در آموزش الکترونیکی»، مجلة دانشگاهی پادگیری الکترونیکی. دورة 4. شمارة 4.
  7. محمودی، جعفر؛ نالچیگر، سروش؛ ابراهیمی، سیدبابک و صادقی مقدم، محمدرضا (1387). «بررسی چالش­های توسعة مدارس هوشمند در کشور»، فصلنامة نوآوری آموزشی. شماره 27.سال هفتم.
  8. محمودی، یاسمن (1390). «این مدرسة هوشمند که می‌گویند؛ یعنی چه؟» مدیریت مدرسه، 1(5و6)، صص7-4.
  9. مهاجران، بهناز، قلعه­ای، علیرضا و حمزه­رباطی، مطهره (1392). «دلایل اصلی عدم شکل­گیری صحیح مدارس هوشمند و ارائة راهکارهایی برای توسعة آنها در استان مازندران از دیدگاه مدیران و کارشناسان فناوری اطلاعات و  ارتباطات»، مجلة دانشگاهی پادگیری الکترونیکی. 4 (2) صص13-23 .
  10. مدرس سریزدی، آسیه السادات (1390). «نگاهی به مدارس هوشمند»، مدرسة فردا، (7) 7، صص20-  18.
  11. مؤیدنیا، فریبا (1384). «مدارس هوشمند رویکردی نو در آموزش و پرورش کشور». مجلةپیوند، 314، صص 27-21.
  12. واصفیان، فرزانه و نقش، سیمین (1393). «مقایسة یادگیری خودنظم­بخش و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان مدارس عادی و هوشمند اصفهان»، پژوهش­های برنامة درسی، دورة 4، شمارة 1،صص 116-103.
  13. وزارت آموزش و پرورش (1390). شیوه­نامة هوشمندسازی وزارت آموزش و پرورش، انتشارات آموزش و پرورش.
  14. یزدانی، ندا (1390). بررسی چگونگی کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس هوشمند به منظور ایجاد فرصت­های یادگیری توسط معلمان این مدارس، پایان­نامة کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی.
  15. یزدیخواه، سید علی (1393). «مدارس هوشمند تهران»، پرتال معلمان و دانش­آموزان، www.shaparack.ir.

 

Abreo, A.; R0ch, A.; Vidal del carvalho J. & Perez Cota, M. (2017). The electronic booklet on teaching-learning process: Teacher vision and parents of students in primary and secondary education. Telematics and Infarmatic.Vol 34; 861-878.

 Adeisnan, A. (2013). Virtual learning process environment: A BPM- based learning process management architecture. A Thesis for the Degree of Doctor of Philosophy. Dublin City University. School of Electronic Engineering.

 Dyson, R. (2004). Strategic development and SWOT analysis at the University of Warwick, European Journal of Operational Research, 152(3). 631–640.

  Engelbrecht, E. (2005). Adapting to changing expectations: Post graduate students experience of an e- learning tax porgram. Computers & Education, 45(2), 217-229.

 Henley Blair F. (2009). Developing eLearning: A Case Study of Tennessee High School [PhD Thesis]. East Tennessee State University.

Hwang, G. J. (2015). Definition, framework and research issues of smart learning environments from context-aware ubiquitous learning perspective. Smart Learning Environments, 1(1), 1–14. doi: Google Scholar.

Gursula, F.  Tozmaza, G. (2010). Which one is smarter? Teacher or Board. Procedia Social and Behavioral Sciences. 2. 5731–5737

Korkmaz, O. cakil, I. (2013). Teachersdifficul ties about using smart boards.

Lin, J. Pu; H. Li & Y. Lian, Jian (2018). Intelligent Recommendation System for Education. Precedia Computer Science Vol 129; 449-453.

Liu, D. Huang & R. wosinski, M. (2017). Characteristics and framework of smart learning in smart learning in smart cities. Lecture notes in educational technology. Springer, singapre.

 Rahimah H. A. "Educational development and reformation in Malaysia: past, present and future", The Journal of Educational Administration, Vol. 36 Iss: 5 ,PP. 462-475, 1998.

 Siewming, M.; Azman, M. & Toyes, G. (2010). Supporting Smart School eachers’ Continuing Professional Development in and through ICT: A model for change. International Journal of Education and Development Using Information and Communication Technology (JEDICT). 6 (2) 5-20

Simpson Cheryl, M. (2009). Distance Education at a U.S. Public, Land Grant Institution: A Case Study of Faculty Reward for Junior Faculty Who Teach Via Distance. A dissertation for the degree of Doctor of Philosophy.  The University of Michigan.

Taleb, Z. & Hassanzadeh, F. (2015). Toward Smart School: A Comparison between Smart School and Traditional School for Matematics Learning. Social and Behavioral Scinces, Vol.171:90-95.

Teachers' difficulties about using smart boards. 2nd World Conference on Educational Technology Researches (WCETR). Vol. 83. 595-599.

 Terri Edwards, B. (2009). Analyzing Inter Acteractive Communication in Online Courses to Determing the Evolution of Online Communities, A Dissertation Presented to the Faculty of the College of EducationUniversity of Houston for the Degree Doctor of Education.

Tennyson, Jen-Her (2010). Study of student satisfaction in a blended e-learning system environment, Computers & Education, 55 .155–164.

Vica, C. (2015). A case study for evaluating nursing and health sciences student satisfaction with e-Learning. Unpublished Master’s thesis, University of Ontario Institute of Technology.

Yunus, F. W. (2015).  Comparative Study of Part-Time and Full-Time Students’ Emotional Intelligence, Psychological Well-Being and Life Satisfactions in the Era of New Technology, Asian Conference on Environment-Behaviour Studies Chung-Ang University, Seoul, S. Korea, Science Direct Procedia Social and Behavioral Science, 170, pp.234- 242.

Wing Fong, W. (2012). Policy Implementation and Teacher Cognition: ICT in Education in Hong Kong Secondary Schools. A thesis submitted in partial fulfilment of the requirements for the degree of Doctor of Education in Education. The Chinese University of Hong Kong.