The Relationship between Emotional Intelligence Components and Teachers' Career Progression

Document Type : Research Paper

Author

. Assistant Professor , Faculty of Education Management , Farhangian University

Abstract

This research aimed at studying the relationship between emotional intelligence components and teachers’ professional progression. The research method was correlational and the statistical population was consisted of 8156 teachers of the first period of secondary school in Tehran, in the academic year 2017-18. By Multi-stage cluster sampling method, all the teachers of girls and boys high schools in the districts of 1, 2, 4, 6, 11, 16 and 18, were chosen. According to Morgan's table, the sample size was considered to be 400, and the data were collected through questionnaire emotional intelligence Sheering (1995) and career advancement Queen Dom (2005). Results showed direct effect of emotional intelligence on career advancement was positive and meaningful. Direct effects of emotional intelligence components, including self-awareness, empathy, self-management and social skills, were also positive and significant. So, to explain these results, we can point out the importance of emotional intelligence in the workplace. According to these findings, the implementation of interventions such as emotional intelligence training in teachers can increase their career advancement.

Keywords


  1. رهنما، اکبر و عبدالمالکی، جمال (1388). «بررسی رابطة بین هوش هیجانی و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه شاهد». اندیشه­های نوین تربیتی، 5 (2)، 78-55.
  2. صالحی، شایسته؛ طالقانی، فریبا؛ افقری، پرستو و مقدسی، محمدحسن (1391). «پیشرفت تحصیلی و هوش هیجانی در دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان»، مجلة آموزش در علوم پزشکی، ۱۲(۸ )، 637-629.
  3. گل­پرور، محسن؛ آقایی، اصغر و خاکسار، فخری (1384). «رابطة هوش هیجانی و مؤلفه­های آن با پیشرفت­گرایی شغلی در بین کارگران کارخانجات و صنایع»، مجلة دانش و پژوهش در روانشناسی  دنشگاه آزاد اسلامی خوراسگان، شماره 25، 106-75.
  4. منصوری، بهزاد (1380). هنجاریابی آزمون هوش هیجانی شرینگ برای دانشجویان دورة کارشناسی ارشد دانشگاه­های تهران، پایان­نامة کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
  5. مختاری­پور، مرضیه؛ سیادت، سیدعلی و امیری، شعله (1386). «بررسی رابطة بین هوش هیجانی و بازدهی­های رهبری (مدل برنارد باس) مدیران گروه­های آموزشی دانشگاه اصفهان»، مجلة پایه­های آموزش­وپرورش، دورة 8 (2)، 95-110.
  6. ﻣﻴﺮﻛﻤﺎﻟﻲ، سید محمد؛ سبحانی­نژاد، مهدی و یوزباشی، علیرضا (1386). «بررسی رابطة هوش هیجانی با گرایش رابطه به تحول سازمانی مدیران آموزش و پرورش اصفهان»، فصلنامة علوم تربیتی و روانشناسی، سال سی­هفتم ، شمارة 4: 159-187.
  7. نصرالله­پور، خدیجه (1386). تأثیر هوش هیجانی و گفتگوی با خود بر راهبردهای رویارویی با استرس بر دانشجویان دانشگاه شیراز، پایان­نامه کارشناسی ارشد دانشکدة علوم تربیتی و روان­شناسی، دانشگاه شیراز.
  8. نقی­زاده، حسن؛ توکلی محسن؛ میری محمدرضا و اکبرزاده، حسین (1388). «بررسی رابطة هوش هیجانی با تنش شغلی در مدیران و کارکنان بیمارستان­های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز». مجلة علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، دورة 16 شمارة 4، پیاپی 41: 57-64.

 

Asrar,  M.;  Anwar,  S. & Hassan, M. (2017).  Impact of emotional intelligence on teacher's performance in higher education institutions of Pakistan. Future Business Journal, 3 . 87–97.

Anderson, N. (2009). "Lika bleness rating of 555 personslity-trait words". Journal of personality and social Psychology, 9, 272-279.

[DEK1]  Bar-On, R. (2006). The Bar-On model of emotional-social intelligence (ESI). Psicothema, 18, supl., 13-25.

Bhatt G. (2002). Management strategies for individual knowledge and organizational knowledge. Journal of Knowledge Management, 5, 31-39.

Ciarrochi, J.; Deane, F. & Anderson, S. (2009). Emotional intelligence moderates the relationship between stress and mental health. Personality and Individual Differences, 32, 197-209.

Coetzee, M. & Harry, N. (2014).  Emotional intelligence as a predictor of employees' career adaptability. Emotional intelligence as a predictor of employees' career adaptability. Journal of Vocational Behavior, 84, 90–97.

Dhania, P. & Sharma, T. (2017).  Effect of Emotional Intelligence on Job Performance of IT employees: A gender study. Procedia Computer Science, 122 .180–185.  

Du Plessis, A. G. (2014). The relationship between emotional intelligence, locus of control, self-efficacy, sense of coherence and work adjustment. Thesis presented in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Commerce (Industrial Psychology) at Stellenbosch University.

Goleman, D. (2000). Leader ship that gets results. Harvard Business Review, 8(2): 88-100.

Mayer, J. D., Salovey, P., Caruso, D. (2004). “Emotional intelligence: Theory, findings, and implications”, Psychological Inquiry. 15, 197–215.

Mohamad, M. &  Jais, J. (2016). Emotional Intelligence and Job Performance: A Study among Malaysian Teachers. Procedia Economics and Finance, 35.  674 – 682.

Salovey P. & Grewal D. (2005). The science of emotional intelligence. Current Directions in Psychological Science. 14, 281–285.