پاکدامن، شهلا (1380). بررسی ارتباط بین دلبستگی و جامعهطلبی در نوجوانی. رسالة دکتری روانشناسی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
خورشیدی، فاطمه، و فتحیاقدم، قربان (1397). رابطة خودکارآمدی عمومی و سبکهای دلبستگی با تصویر بدنی دانشآموزان دختر. نشریةروانپرستاری، 6(7)، 33-25.
رستگار فرجزاده، لیلا، و محمدیان، ابوالفضل (1398). نقش میانجی سبکهای دلبستگی در رابطة بین صفات شخصیت و یادگارخواهی. مجلة شفای خاتم، 7(2)، 55-44.
شیرزادیفرد، میثم (1392). سبک پردازشهای اطلاعات، ادارک روابط والد - کودک و بهزیستی ذهنی: نقش واسطهای باورهای اساسی. پایاننامة کارشناسیارشد روانشناسی، دانشگاه تهران، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی.
کرمی باغطیفونی، زهرا، فرخی، نورعلی، ابراهیمی قوام، صغری، و مهاجر، یحیی (1391). مدلیابی علّی خلاقیت براساس متغیرهای مکنون هوش، سرعت پردازش اطلاعات و باز بودن نسبت به تجربهها در دانشجویان شهر تهران. رسالة دکتری روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی.
محسنی، نیکچهره (1393). نظریهها در روانشناسی رشد: شناخت، شناخت اجتماعی، شناخت و عواطف. تهران: جاجرمی.
Alexander, K. W., & O’Hara, K. D. (2009). An integrated model of emotional memory: Dynamic transactions in development. In J. A. Quas, & R. Fivush (Eds.), Emotion and memory in development: Biological, cognitive, and social considerations (pp. 221–255). New York: Oxford University Press.
Alexander, K. W., Goodman, G. S., Schaaf, J. M., Edelstein, R. S., Quas, J. A., & Shaver, P. R. (2002). The role of attachment and cognitive inhibition in children’s memory and suggestibility for a stressful event. Journal of Experimental Child Psychology, 83(4), 262–290.
Alexander, K. W., Quas, J. A., & Goodman, G. S. (2002). Theoretical advances in understanding children’s memory for distressing events: The role of attachment. Developmental Review, 22(3), 490–519.
Beaudreau, S. A., & O’Hara, R. (2009). The association of anxiety and depressive symptoms with cognitive performance in community dwelling older adults. Psychology Agin, 24(2), 507-512.
Bowlby, J. (1980). Attachment and loss, Vol. 3: Loss: Sadness and depression. New York: Basic Books
Bruck, M., & Melnyk, L. (2004). Individual differences in children’s suggestibility: A review and synthesis. Applied Cognitive Psychology, 18(8), 947-996.
Cassidy, J. (1988). Child–mother attachment and the self in six-year-olds. Child Development, 59(1), 121–134.
Chae, Y., Goodman, G. S., & Edelstein, R. S. (2011). Autobiographical memory development from an attachment perspective: The special role of negative events. In J. B. Benson (Ed.). Advances in child development and behavior (Vol. 40, pp.1–49). Burlington, VT: Academic Press.
Deary, I. J. (1995). Auditory inspection time and intelligence: What is the direction of causation? Developmental Psychology,31(2), 237–250.
Doinita, N. E. & Mariab, N. D. (2015). Attachment and Parenting Styles. Procedia. Social and Behavioral Sciences, 203(1), 199–204.
Drew, M. A., Starkey N. J., & Islar R. B. (2009). Examining the link between information processing speed and executive functioning in multiple sclerosis. Arch Clin Neuropsychol, 24(1), 47-58.
Dykas, M. J., & Cassidy, J. (2011). Attachment and the processing of social information across the life span: Theory and evidence. Psychological Bulletin, 137(1),19–46.
Fivush, R. (1993). Emotional content of parent–child conversations about the past. In C. A. Nelson (ed.), Memory and affect in development (pp. 39–77). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
Fraley, R. C., & Roisman, G. I. (2019). The development of adult attachment styles: four lessons. Current Opinion in Psychology, 25(1), 26-30.
George, C., & Solomon, J. (1999). Attachment and caregiving: The attachment behavioral system. In J. Cassidy & P. R. Shaver (Eds.), Handbook of attachment: Theory, research, and clinical applications (pp. 649–670). New York: Guilford Press.
Goodman, G. S., Quas, J. A., Batterman-Faunce, J. M., Riddles Berger, M. M., & Kuhn, J. (1997). Children’s reactions to and memory for a stressful event: Influences of age, anatomical dolls, knowledge, and parental attachment. Applied Developmental Science, 1(2), 54–75.
Goossens, L.,
Braet, C.,
Bosmans, G., &
Decaluwe, V. (2011). Loss of control over eating in pre-adolescent youth: The role of attachment and self-esteem.
Eating Behaviours, 12(4), 289-95.
Haden, C. A., Hayne, R. A., & Fivush, R. (1997). Developing narrative structure in parent– child reminiscing across the preschool years. Developmental Psychology, 33(2), 295–307.
Mikulincer, M., & Shaver, P. R. (2007). Attachment in adulthood: structure, dynamics, and change. New York: Guilford Press.
Miniati, M., Callari, A., & Pini, S. (2017). Adult attachment style and suicidality. Psychiatria Danubina, 29(3), 250-259.
Rindermann, H., & Neubauer, A. C. (2004). Processing speed, intelligence, creativity, and school performance: Testing of causal hypotheses using structural equation models. Intelligence, 32(6), 573–589.
Schaaf, J. M., Alexander, K. W., & Goodman, G. S. (2008). Children’s false memory and true disclosure in the face of repeated questions. Journal of Experimental Child Psychology, 100(3), 157–185.
Sitzwohl, E. M. (1995). Konstruction und Empirische Uberprufung eines Papier-Bleistift-Tests zur Erfassung von Information sverarbeitungs gesch windigkeit: Der Coding-Test. Unpublished Diploma’s thesis, University of Graz, Austria.