Identify Effective Factors in the Ranking System of Second Round High Schools; and Design a Model for It

Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D. Student in Educational Administration, Garmsar Branch, Islamic Azad University, Garmsar, Iran

2 Associate Professor, Department of Educational Administration, Faculty of Humanities, Garmsar Branch, Islamic Azad University, Garmsar, Iran

3 Associate Professor, Department of Educational Administration, Faculty of Humanities, Shahid Rajaei University, Tehran, Iran

4 Assistant Professor, Semnan University, Faculty of Humanities, Department of Psychology, Semnan, Iran

Abstract

The purpose of this study is to identify the factors affecting the ranking of the middle school and design a model for it. The present study applied in terms of purpose, and in terms of method. The research community in the qualitative section included 12 specialists in the field of educational administration who selected in a purposeful manner. In the quantitative section, there were 406 secondary school principals in Tehran. The sample size was 198 people based on the Cochran's formula, which selected by multistage clustering method. To conduct the research, first, by studying the theoretical foundations and interviewing the experts, the effective factors and components in the ranking system of secondary schools were identified. The questionnaire was designed using the extracted components. In order to analyze the data in the qualitative section, the interviews coded and analyzed using NVivo qualitative software and in the quantitative section, confirmatory factor analysis was performed with SPSS software. The results showed that the factors influencing the school ranking system included eight components: "educational affairs" in the first place, "educational affairs" in the second place, "professional affairs" in the third place, "service affairs" in the fourth place, "leadership affairs". In the fifth place, "evaluation affairs" are in the sixth place, "research affairs" are in the seventh place and "capital affairs" are in the eighth place, which in the school ranking system explains 69.143% of the variance. Finally, based on the "identified" factors, the final research model has been developed using confirmatory factor analysis.

Keywords


برجی، مسعود (1395). طراحی مدل ارزیابی عملکرد مدارس هوشمند با رویکرد کارت امتیازی متوازن: (مطالعة موردی: دبیرستان پسرانة تیزهوشان علامة حلّی11 تهران دورة دوم متوسطه)، پایان­نامة کارشناسی‌ارشد، رشتة مدیریت صنعتی- تولید). دانشگاه شاهد.
حسنی، رفیق، جمالی، اختر، تقی­پور ظهیر، علی، و رهگذر، مهدی (1396). ساخت و تحلیل عاملی مدل اندازه­گیری رتبه‌بندی مدارس متوسطة کشور. فصلنامة تحقیقات مدیریت آموزشی، 8(4)، 62-41.
خالصی، وحید (1389). آموزش‌وپرورش مترقی. ماهنامة رشد معلم، 28(8)، 32-30.
رحمانی، ابوالفضل (1392). ارزیابی عملکرد مدارس با مدل ترکیبی کارت امتیازی متوازن (BSC) و تحلیل پوششی داده‌های بازه‌ای (IDEA). کنفرانس بین­المللی مدیریت، چالش­­ها و راهکارها، شیراز، 5 دی 1392.
زندی، فرزاد (1394). تدوین و اعتباریابی مدل ارزشیابی عملکرد و رتبه‌بندی مدارس ابتدایی استان کردستان. رسالة دکتری، رشتة سنجش و اندازه‌گیری آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی (ره)، تهران.
شهریاری­پور، رضا، نجفی، سمیرا، مرادی، فرشاد، امین بیددختی، علی‌اکبر، و ذوالفقاری، ابوالفضل (1395). ارائة مدلی از نقش تجربیات معنوی و هوش هیجانی بر تاب­آوری دانشجویان (مطالعة موردی: دانشجویان دانشگاه سمنان). مجلة فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 6(1)، 115-134.
صفری، حسین (1391). رویکرد جامع به سیستمهای اندازهگیری عملکرد. تهران: انتشارات مهربان.
صفری، محمود (1396). ارائة مدلی برای توسعة فرهنگ مثبت­اندیشی آموزشی معلمان در مدارس شهر تهران. رسالة دکتری مدیریت آموزشی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی.
صفری، محمود، سلیمانی، نادر، و جعفری، پریوش (1397). شناسایی عوامل توسعه­دهندة فرهنگ کارآمدی جمعی در مدارس از دیدگاه خبرگان، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 9(33)، 24-1.
فلسفی­نژاد، محمدرضا، دلاور، علی، زندی، فرزاد، فرخی، نورعلی، و عباسپور، عباس (1396).­ شناسایی منابع و تجهیزات مؤثر در رتبه‌بندی و ارزشیابی عملکرد مدارس مقطع ابتدایی در استان کردستان. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 8(1)، 87-71.
نیکنامی، مصطفی، تقی­پور ظهیر، علی، دلاور، علی، و غفاری مجلج، محمد (1388). طراحی و ارزیابی مدل علّی خلاقیت و نوآوری مدیران آموزشی شهر تهران. فصلنامة رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 2(5)، 28-1.
هوی، وین، و میسکل، سیسیل (1397). مدیریت آموزشی. ترجمة نادر سلیمانی، محمود صفری و سید مرتضی نظری، چاپ‌های سوم و چهارم، تهران: انتشارات سمت.

Badri, M. A., Qubaisi, A. A., Mohidat, J., & Dhaheri, H. A. (2017). An analytic hierarchy process for school quality and inspection: Model development and application. International Journal of Educational Management, 30(3), 437-459.

Egido Gálvez, I., Fernández Cruz, F. J., &  Fernández Díaz, M. J. (2016). Evaluation of the impact of quality management systems on school climate. International Journal of Educational Management, 30(4), 474-492.
Neves, T., Pereira, M. J., & Nata, G. (2014). Head teacher perceptions of secondary school ranking: Their nature, media coverage and impact on schools and the educational arena. Education as Change, 10(2), 829- 926.
Sanborn, R., & Neary, C. (2014). Children at risk. Speaking out and driving change for children. Texas Public School Rankings Methodology, 22(1), 243-251.