Correlation between Hardiness and Extroversion with Academic Performance

Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D. Student of Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

2 Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

Abstract

The purpose of current research was to study the correlation between hardiness and extroversion with academic performance. Sample size in this research was 230 individuals. The data was collected through the “hardiness scale” developed by Bartone (1992) along with the “extroversion subscale of neo-ffi scale” (1985). Also for measuring of the academic performance, we used students’ educational report. The outcome of the research shows relationship between hardiness and academic performance being both positive and significant. In addition, although all subscales of hardiness had positive correlation with academic performance but only commitment and control components had‎‎‎ significant‎‎‎‎‎ relationship with academic performance. In general, result shows although there was not significant relationship between extroversion and academic performance, students who have more hardiness also do better in academic performance. Thus, we conclude that there is a relationship between some of the psychological components of hardiness such as commitment, control with academic performance and hardiness could predict the academic performance.

Keywords


استکی، مهناز، کوشکی، شیرین، و واعظ، الهام (1389). رابطة سبک­های تفکر و انگیزش پیشرفت با پیشرفت تحصیلی ریاضی در دانش‎آموزان. تحقیقاتروان‌شناختی، 2(6)،100-89.
ایزدی، صمد، و محمدزاده ادملایی، رجبعلی (1386). بررسی رابطة سبک­های یادگیری، ویژگی‌های شخصیتی و عملکرد تحصیلی دانش­آموزان. دوماهنامةدانشگاهشاهد، 14(27)، 29-15.
بشارت، محمدعلی (1387). رابطة بین سخت­کوشی و مشکلات بین­شخصی. مجلة مطالعات روان‌شناختی، 4(1)، 106-85.
بشارت، محمدعلی، محمدی، کوروش، پورنقاش تهرانی، سعید، و حاتمی، جواد (1386). رابطة کمالگرایی و سخت­کوشی با پاسخ­های فیزیولوژیک ناشی از استرس. مجلة روان­شناسی معاصر، 1، 53-41.
بهرامی، محمدامین، امام رضایی، اسما، ستار، الهام، رنجبر عزت­آبادی، محمد، و دهقانی تفتی، عارفه (1389). بررسی مقایسه­ای تعهد سازمانی براساس ویژگی­های شخصیتی: مطالعة موردی در پرستاران بیمارستان­های آموزشی شهید صدوقی و شهید رهنمون یزد. فصلنامة طلوع بهداشت، 2(9)، 56-44.
تابع بردار، فریبا (1391). رابطة ویژگی­های شخصیت و سبک‎های یادگیری با موفقیت تحصیلی دانشجویان برخط. مجلة دانشگاهی پادگیری الکترونیکی، 3(2)، 16-10.
جعفرنژاد، هادی، سعد­ی­پور، اسماعیل، حاجی‌حسنی، مهرداد، و محمدجانی، هیوا (1391). رابطة ویژگی­های شخصیتی و روش­های‎ مطالعه با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان کارشناسی دانشگاه علامه طباطبائی تهران. فصل­نامةروان‌شناسیتربیتی، 25(8)،54-35.
جوانمردی، منوچهر، و مهدوی، مسعود (1389). توسعة انسانی در نواحی روستایی، مطالعة موردی: روستاهای شهرستان بهمئی. فصلنامة جغرافیاییسرزمین، 27(7)،31-21.
حمید، نجمه (1389). رابطة میان سخت­رویی روان‌شناختی، رضایت از زندگی و امید با عملکرد تحصیلی دانش­آموزان دختر پیش­دانشگاهی. روانشناسیکاربردی، 16(4)،116-101.
دشت­بزرگی، زهرا (1395). رابطة تعلل­ورزی و کمال­گرایی تحصیلی با فرسودگی تحصیلی و عملکرد تحصیلی در دانشجویان پزشکی. مجلة راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 1(9)، 41-34.
رحیمی پردنجانی، سجاد، حشمتی، هاشم، و مقدم، زهرا (1393). بررسی فراونی و عوامل مؤثر در افت تحصیلی دانشجویان ساکن خوابگاه دانشکده­های پیراپزشکی و بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال تحصیلی 1391-1390. فصلنامة علمی دانشگاهعلومپزشکی تربتحیدریه، 2(1)، 28-16.
رضایی، اکبر، خورشا، محسن، و مقامی، حمیدرضا (1391). بررسی رابطة ویژگی­های شخصیتی، باورهای انگیزشی و استراتژی­های یادگیری با عملکرد تحصیلی دانشجویان گروه­های علوم انسانی و علوم پایه. فصلنامة روا‌ن‌شناسی تربیتی، 2(26)، 234-211.
زکیخانی، محمدصادق (1389). مطالعة افت تحصیلی دانشجویان مقطع کارشناسی علوم سیاسی دانشکدة حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی­ واحد کرج. فصلنامةتخصصیعلوم سیاسی، 12،127-113.
سروقد، سیروس، برزگر، مجید، و بلاغی، طاهره (1390). رابطة بین ویژگی‎های شخصیتی با ابعاد کمال­گرایی و شیوه­های مقابله با استرس در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت. فصلنامةعلمیپژوهشیجامعه­شناسیزنان، 2(3)،102-81.
شاوران، حمیدرضا، سلیمی، قربانعلی، و همایی، رضا (1387). سنجش عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه اصفهان براساس فرهنگ­های چندگانة آنان. مجلۀپژوهشی رویکردهای نوین آموزشدانشگاهاصفهان، 29(1)،160-147.
شکری، امید، دانشورپور، زهره، و عسکری، اعظم (1387). تفاوت­های جنسیتی در عملکرد تحصیلی: نقش صفات شخصیت. مجلة علوم رفتاری، 4(2)،142-127.
طالع­پسند سیاوش، شهبازی جمشید (1393). تفاوت­های جنسیتی در ویژگی­های شخصیتی هنرمندان. فصلنامة شخصیت و تفاوت­های فردی، 6(3)، 125-113.
عاشوری، محمد، پورمحمدرضای تجریشی، معصومه، جلیل آبکنار، سیده سمیه، عاشوری، جمال، و موسوی خطاط، مجید (1390). بررسی ارتباط صفات شخصیت، راهبردهای مدیریت منابع و راهبردهای انگیزشی در پیش­بینی پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان کم­توان ذهنی. مجلةمطالعاتناتوانی، 1(11)،14-1.
عیسی­زادگان، علی (1388). رابطة استعاره­ها و ابعاد شخصیتی درون‌گرایی/ برون­گرایی آیسنک. مجلة روان‌شناسی معاصر، 7(1)،63-54.
فتحی آشتیانی، علی (1388). آزمون­های روان‌شناختی ارزشیابی شخصیت و سلامت روان. تهران: بعثت.
گرشاسبی، ایوب، خورسند، الهام، و تقی­زاده، علی (1397). تأثیر آموزش مهارت­های خودتنظیمی بر انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشجویان پرستاری در درس زبان انگلیسی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 10(1)،9-1.
گروسی فرشی، تقی (1380). رویکردی نوین در ارزیابی شخصیت (کاربرد تحلیل عاملی در مطالعات شخصیت). تبریز: انتشارات جامعة پروژه.
مشتاقی، سعید، و مویدفر، همام (1397) نقش مؤلفه­های سرمایة روان­شناختی و جهت­گیری اهداف پیشرفت در پیش­بینی اهمال­کاری تحصیلی دانشجویان. راهبردهای شناختی در یادگیری، 5(8)، 78-61.
نریمانی، محمد، امینی، زرار، برهمند، اوشا، و ابوالقاسمی، عباس (1386). ارتباط سرسختی روان‌شناختی، سبک­های تفکر و مهارت‎های اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان. فصلنامة روان­شناسی دانشگاه تبریز، 8(5)،112-98.
یاسمی­نژاد، پریسا، دبیر، مریم، و گل­محمدیان، محسن (1390). بررسی رابطة بین درون­گرایی – برون­گرایی و منبع کنترل با پیشرفت تحصیلی در دانش­آموزان دختر. مجلة مطالعات روا‌ن‌شناسی تربیتی، 7(12)،130-113.
Bartone, P. T. (2006). Resilience under military operational stress: Can leaders influence hardiness. Military Psychology, 1, 131-148.
Bhagat, V. (2013). Extroversion and academic performance of medical students. International Journal of Humanities and Social Science Invention, 2(3), 55-58.
Daneshamooz, S., & Alamolhodaei, H. (2012). Cooperative learning and academic hardiness on students’ mathematical performance with different levels of mathematics anxiety. Educational Research, 3(3), 270-276.
Eaton, L. G., Collings, R. D., DAgati, C. R., Moore, E. M., & Kellar, M. C. (2007). Extraversion and ego-resiliency: Predicting electroencephalograph measured positive emotion. Individual Differences Research, 5(3), 175-193.
Isaksen, S. G., Lauer, K. J., & Wilson, G. V. (2003). An examination of the relationship between personality type and cognitive style. Creativity Research Journal, 15(4), 343-354.
Karimi, A., & Venkatesan, S. (2009). Mathematics anxiety, mathematics performance and academic hardiness in high school students. Educational Science, 1(1), 33-37.
Khalatbari, J., Ghorbanshirod, S., & Akhshabi, M. (2013). The relationship between hardiness and exam anxiety in students. Life Science Journal, 2(2), 185-188.
Maddi, S. R., Wadhwa, P., & Haier, R. J. (1996). Relationship of hardiness to alcohol and drug use in adolescents. American Journal of Drug and Alcohol Abuse, 10(2), 247-257.
Nye, J., Orel, E., & Kochergina, E. (2013). Big five personality traits and academic performance in Russian universities. National Research University Higher School of Economics, 1, 1-13.
Rothmann, S., & Coetzer, E. P. (2003). The big five personality dimensions and job performance. Journal of Industrial Psychology, 44(1), 68-74.
Samadzadeha, M., Abbasib, M., & Shahbazzadeganc, B. (2011). Survey of relationship between psychological hardiness, thinking styles and social skills with high school student's academic progress in arak city. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 28, 286-292.
Sheard, M. (2009). Hardiness commitment, gender, and age differentiate university academic performance. Educational Psychology, 79(1), 189-204.
Sheard, M., & Golby, J. (2007). Hardiness and undergraduate academic study: the moderating role of commitment. Personality and Individual Differences, 43(3), 579-588.
Soderstrom, M., Dolbier, C., & Leiferman, J. (2000). The relationship of hardiness, coping strategies, and perceived stress to symptoms of illness. Journal of Behavioral Medicine, 23(3), 311-328.
Spiridon, K., & Evangelia, K. (2013). Exploring academic hardiness in Greek students: links with achievement and year of study. Annals of the Department of Preschool Education University of Ioannina Greece, 6, 249-266.
Trapmann, S., Hell, B., Hirn, J. O. W., & Schuler, H. (2007). Meta-analysis of the relationship between the big five and academic success at university. Journal of Psychology, 215(2), 132-151.