Identify effective components in Coaching in Process of Student-Teachers Intership at the Farhangian University: A Qualitative Approach

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor, Department of Educational Management, Kharazmi University, Tehran, Iran

2 Professor, Department of Educational Management, Kharazmi University, Tehran, Iran

3 Associate Professor, Department of Educational Management, Kharazmi University, Tehran, Iran

4 Ph.D. Student in Educational Management, Kharazmi University, Tehran, Iran

Abstract

The results of various researches indicate the shortcomings of the internship process. The lack of a coaching approach in vocational training and internships is evident, which has led to many shortcomings in the internship process.Therefore, the purpose of this study was to identify the components and elements affecting the coaching process of student-teacher internship at Farhangian University. For this purpose, a qualitative study with the approach of Grounded Theory and emerging design was implemented.Thirteen experts were selected by purposive sampling method with theoretical data saturation criteria. The study population of university experts aware of teacher training and its internship process included people who have lived experience in coaching the internship process of students and teachers and in the period 2007-2017 have authored a book, scientific-research article, research project. Semi-structured interviews were used to collect data. The main interview questions were designed and implemented through 5W1H technique.The reliability of intercoders was 0.78, and re-encoding reliability was 0.89. Thematic analysis was used for identifying themes and categories of the coaching in process of teacher-students intership. Finally, components were identified affecting the student-teachers coaching intership, including Professional development, Practitioners,Teaching-Learning process, Selectivity, Interactive Interactions, Structure, Motivators, Adaptation, Culture, Curriculum, Facilitation, Management and Leadership and Quality Assurance.

Keywords


احمدی، فاطمه زهرا، و احمدی، آمنه (1395). آموزش گفت و شنودی بستری برای یادگیری برنامة کارورزی دانشگاه فرهنگیان. مجموعة مقالات دومین همایش ملی تربیت معلم، دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان، مرکز شهیدرجایی (صفحات40- 24).
بازرگان، عباس (1394الف). ارزیابی آموزشی. چاپ سوم، تهران: سمت.
بازرگان، عباس (1394ب). مقدمه‌ای بر روش‌های تحقیق کیفی و آمیخته. تهران: دیدار.
پازارگادی، مهرنوش، و طهماسبی، سیمین (1389). سبک‌های یادگیری و کاربرد آن‌ها در پرستاری. راهبردهای آموزش در علوم پژشکی، 3(2)، 76-73.
جمشیدی توانا، اعظم (1396). نقش مربی؛ تحلیلی مبتنی بر اسناد بالادستی و واکاوی تجارب دانشجومعلمان در کارورزی. مجموعه مقالات سومین همایش ملی تربیت معلم، شیراز،دانشکدة علوم تربیتی و روان­شناسی دانشگاه شیراز­.
خواستار، حمزه (1388). ارائة روشی برای محاسبة پایایی مرحلة کدگذاری در مصاحبه‌های پژوهشی. روش‌شناسی علوم انسانی (حوزه و دانشگاه)، 15(58)، 174-161.
گل‌وردی، مهدی، زارعی متین، حسن، و جندقی غلامرضا (1395). شناسایی عوامل مؤثر بر بروز رفتار جانشین‌پروری مدیران: رویکردی کیفی. پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، 8(2)، 208-18.
گندمی، فهیمه، مهرمحمدی، محمود، سجادی، سیدمهدی، و طلایی، ابراهیم (1396). تبیین یادگیری و بالندگی حرفه­ای معلمان بر مبنای مفهوم کورره در معنای فعال و زایندة آن. مطالعات برنامه درسی، 11(44)، 48-27.
گویا، زهرا (1380). توسعة حرفه­ای معلمان ریاضی، یک ضرورت. رشد آموزش ریاضی، 61، 2-1.
محمدی چابکی، رضا (1392). جزء پارادایم پیچیدگی. روش‌شناسی علوم اجتماعی و علوم انسانی، 76(19)، 89-61.
مرتضوی، سید حشمت‌الله، و نصر اصفهانی، احمدرضا (1396). واکاوی دیدگاه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در خصوص مشکلات درس تمرین معلمی (کارورزی). پژوهش‏های تربیتی، 4(34)، 74-60.
موسی­پور، نعمت­الله، صفرنواده، مریم، اظهری، محبوبه و شفیعی، عبدالسعید (1398). تجربة زیسته دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان از برنامة جدیدکارورزی تربیت معلم ایران.مطالعات برنامة درسی آموزش عالی، 19(10)، 169-149.
موسی‌پور، نعمت‌الله، و احمدی، آمنه (1393). طراحی کلان برنامـة درسـی تربیـت معلـم ایـران. تهران: دانشگاه فرهنگیان.
مهرمحمدی، محمود (1392).برنامة درسی تربیت معلم و الگوی اجرایی مشارکتی آن؛ راهبرد تحولیبرای تربیت معلم در ایران.نظریهوعملدربرنامةدرسی، 1(1)، 26-5.
مهرمحمدی، محمود (1393).الگویطراحیبرنامةدرسیوارونهدرآموزشعالی.دانشنامهبرنامة درسی.
مهرمحمدی، محمود، موسی­پور، نعمت­الله، احمدی، آمنه، مشفق­آرانی، بهمن، آل­حسینی، فرشته، حسین­زاده، یوسفی، غلامحسین، احمدی، فاطمه­زهرا، صفرنواده، خدیجه، الهامیان، نگار، سلیمانی­آقچای، مژگان، و مهدوی­هزاوه، منصوره. (1394). راهنمای عملی برنامة کارورزی دانشگاه فرهنگیان با رویکرد تربیتِ معلمِ فکور (1). تهران: انتشارات دانشگاه فرهنگیان.
نامداری پژمان، مهدی (1396).پدیدارشناسی درک مدرسان از شیفت پارادایم کارورزی و اجرای آن. مجموعة مقالات سومین همایش ملی تربیت معلم، شیراز: دانشکدة علوم تربیتی و روان­شناسی دانشگاه شیراز­.
نامداری پژمان، مهدی (1397). طراحی الگوی تضمین کیفیت فرایند آموزش و آماده­سازی دانشجومعلمان در دانشگاه فرهنگیان. رسالة دکتری، دانشگاه تهران، دانشکدة روان­شناسی و علوم تربیتی­.
نامداری پژمان، مهدی، و مولائی علی‌آباد، حسین (1395). آسیب­شناسی برنامة کارورزی از دیدگاه استادان راهنما: مطالعه­ای کیفی.. مجموعةمقالاتدومینهمایشملیتربیتمعلم،اصفهان: مدیریت امور پردیس‌‏های استان اصفهان، اردیبهشت‌ماه.
Bachkirova, T., Sibley, J., & Myers, A. C. (2015). Developing and applying a new instrument for microanalysis of the coaching process: The coaching process Q-set. Human Resource Development Quarterly, 26(4), 431-462.
Barton, G. M., Hartwig, K. A., & Cain, M. (2015). International students’ experience of practicum in teacher education: An exploration through internationalisation and professional socialisation. Teacher Education, 40(8), 149-163.
Bowen, C., & Bowen, W. M. (2008). Content analysis. In Kaifeng Yang and Gerald J. Miller, Handbook of research methods in public administration. New York: Taylor & Francis.
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.
Bryson, J. M. (2011). Strategic planning for public and nonprofit organizations: A guid to strengthening and sustaining organizational achievement (4th Ed). San Francisco: Jossey-Bass.
Council for Accreditation of Educator Preparation. (2013). CAEP Accreditation Standards; As approved by the CAEP Board of Directors. Washington: CAEP.
Dahlke, A. (2006). Strategic planning in a supportive organizational culture. Riterived at site: http://www.arniedahlke.com.
Denton, C. A., & Hasbrouck, J. (2009). A description of instructional coaching and its relationship to consultation. Educational and Psychological Consultation, 19(2), 150-175.
ETS. (2015). Praxis performance assessment for teachers: Candidate and educator handbook. United States: Praxis Series.
Gallant, A., & Gilham, V. (2014). Differentiated coaching: Developmental needs of coachees. Mentoring and Coaching in Education, 3(3), 237-254.
Gregory, B. T., Harris, S. G., Armenakis, A. A., & Shook, C. L.(2009). Organizational culture and effectiveness: A study of values, attitudes, and organizational outcomes. Business Research, 62(7), 673-679.
Holloway, I., & Wheeler, S. (2010). Qualitative research in nursing and healthcare. Oxford, UK: Blackwell.
Hoy, W., & Miskel, C. (2013). Educational administration: Theory, research, and practice. 9th ed., New York: McGraw-Hill.
Ibrahim, A. B., Soufani, K., Poutziouris, & P., Lam, J. (2004). Qualities of an effective successor: the role of education and training. Education & Training, 46(8/9), 474 – 480.
IEA. (2013). TEDS-M 2008 Encyclopedia: A Guide to Teacher Education Context, Structure, and Quality Assurance in the Seventeen TEDS-M 2008 Countries. New Zealand: Wellington.
Justis Group. (2011). Integrity solutions. Retrived at site: http://www.justisgroup.com/files/pdfs/IntegCoachExecOver_6-5-11_.pdf
Knight, D. S. (2012). Assessing the cost of instructional coaching. Education Finance, 38(1), 52-80.
Lofthouse, R., & Leat, D. (2013). An activity theory perspective on peer coaching. Mentoring and Coaching in Education, 2(1), 8-20.
McDonald, M., Kazemi, E., & Kavanagh, S. S. (2013). Core practices and pedagogies of teacher education: A call for a common language and collective activity. Teacher Education, 64(5), 378-386.
National Research Council. (2010). preparing teachers: Building evidence for sound policy. Committee on the Study of Teacher Preparation Programs in the United States, Center for Education. Division of Behavioral and Social Sciences and Education. Washington, DC: The National Academies Press.
Nickols, K. (2004). Strategic planning in higher education: A guide for heads of institutions. Senior managers and members of governing bodies, K. Nickils @ hefce.Ac. UK. 2004.
Nieuwerburgh, C. (2012). Coaching in Education: Getting Better Results for Students, Educators and Parents. London: Karnac Books.
Parker, P., Wasserman, I., Kram, K. E., & Hall, D. T. (2015). A relational communication approach to peer coaching. Applied Behavioral Science, 51(2), 231-252.
Pentland, W. (2014). Occupational therapy coaching. Available at: www.occupationaltherapycoaching.com. Accessed August 6, 2014.
Rivera-McCutchen, R., & Panero, N. (2014). Low-inference transcripts in peer coaching: A promising tool for school improvement. Mentoring and Coaching in Education, 3(1), 86-101.
Sarita, M., & Sonia, T. (2016). Quality assurance in teacher education: A critical issue. Applied Research, 2(8), 735-739.
Singh, S. D. (2008). Quality process norms for teacher education system and role of teacher educators. University News, 46(96), 110-112.
Stahl, G., Kehrwald, B., & Sharplin, E. (2018). Real-time coaching and pre-service teacher education. Springer Nature Singapore Pte Ltd.
Teacher Education Ministerial Advisory Group (TEMAG) (2015). Action now: Classroom ready teachers. Canberra, Australia: Commonwealth of Australia.
Windshitl, M., Thompson, J., Braaten, M., & Stroupe, D. (2012). Proposing a core set of instructional practices and tools for teachers of science. Science Education, 96(5), 878-903.
Zwart, R. C., Wubbels, T., Bergen, T., & Bolhuis, S. (2009). Which characteristics of a reciprocal peer coaching context affect teacher learning as perceived by teachers and their students?. Teacher Education, 60(3), 243-257.