Effective Components and Indicators in the Development of Self-management in Students

Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D. Student in Educational Management, Bandar Abbas Branch, Islamic Azad University, Bandar Abbas, Iran

2 Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Management, Bandar Abbas Branch, Islamic Azad University,Bandar Abbas, Iran

3 Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Management, Bandar Abbas Branch, Islamic Azad University, Bandar Abbas, Iran

4 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Management, Bandar Abbas Branch, Islamic Azad University, Bandar Abbas, Iran

Abstract

The purpose of this study was to identify and introduce factors and factors affecting the development of self - management in sixth grade elementary schools in Shiraz. The present study carried out with a mixed method in two phases: qualitative and quantitative phases. The qualitative section was carried out using content analysis method and quantitative section by descriptive - survey method. The participants in the qualitative part, experts and researchers in the fields of management and learning, were selected in a purposive sampling method, and with the data saturation criterion. The data collection instrument was interview in the qualitative section. The statistical population in the quantitative section consisted of all middle - grade students of Shiraz, which were selected cluster random sampling. Findings were designed in four components: family, educational environment, planning and social skills. Each of these elements has implications that affect self - management development finally, evaluation of self - management status among students was not appropriate. However, in the case of middle - grade students in Shiraz, self - management model fits well with the present situation.

Keywords


حسین‌پور حموله، مریم (1392). بررسی رابطة خودمدیریتی و عملکرد کارکنان (مطالعة موردی: سازمان محیط زیست استان اصفهان). پایان‌نامة کارشناسی‌ارشد دانشگاه آزاد اسلامی، ‌واحد شاهرود - دانشکدة علوم انسانی.
حسینی، سید ایوب (1395). اثربخشی آموزش مهارت‌های خودمدیریتی بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دارای نارسایی توجه/ بیش‌فعالی. پایان‌نامة کارشناسی‌ارشد، دانشکدة روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی (ره).
خانی، آیدا (1395). تأثیر آموزش مهارت‌های خودمدیریتی بر کاهش رفتارهای پرخاشگرانه و افزایش مقبولیت اجتماعی در دانش‌آموزان. پایان‌نامة کارشناسی‌ارشد، دانشگاه گیلان.
صفری، فروزان (1396). تأثیر خودمدیریتی روزانه بر منابع شغلی و درگیری شغلی کارکنان؛ مورد مطالعه: کارکنان بیمارستان­های فیروزگر و ساسان استان تهران. پایان­نامة کارشناسی‌ارشد، رشتة مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبائی (ره).
کریمی، نجمه (1394). تأثیر آموزش برنامة خودمدیریتی بر افزایش رضایت از زندگی و بهزیستی ذهنی بیماران مبتلا به ام.اس. دومین کنفرانس ملی ایده­های نوین در علوم مدیریت و اقتصاد، کرمان، سال 1393.
کریمی، یوسف. (1395). روان‌شناسی شخصیت. تهران: پیام نور.
کوهی، امیرحسین، احمدی، غلامعلی، عاشوری، غلامعلی، و بیرامی، رضا (1396). ارائة مدلی براساس رابطة سبک‌های مدیریتی، خلاقیت و تعهد سازمانی با رضایت شغلی مدیران. مدیریت آموزشی و آموزشگاهی، 6(2)، 28-9.
مزاری، ابراهیم، و زمانی،  مهسا (1395). تأثیرپذیری سرمایة انسانی از سازوکارهای روان‌شناختی- رفتاری خودتوسعه‌ای: خودنظم‌دهی، خودمدیریتی، خودرهبری و خودراهبری یادگیری. پژوهش‌های کاربردی روان‌شناختی (روان‌شناسی و علوم تربیتی)، 3(7)، 54-39.
نجف­وند دریکوند، فاطمه (1395). رابطة ویژگی­های شخصیتی و خودمدیریتی با توانایی سازگاری شغلی در کارکنان. پایان­نامة کارشناسی­ارشد، رشتة مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی.
نوری، فاطمه (1394). بررسی تأثیر خودمدیریتی بر توانمندسازی و شادی کارکنان دانشگاه شاهرود. پایان‌نامة کارشناسی‌ارشد دانشگاه آزاد اسلامی، ‌واحد شاهرود، دانشکدة مدیریت و حسابداری.
یوسف، سرگیس، و یوسفیه اردشاهی، دانیلا (1395). بررسی رابطة بین مهارت­های خودمدیریتی و ابعاد خودشناسی با رضایتمندی شغلی؛ مطالعة موردی: دبیران دبیرستان­های دورة اول شهرستان ارومیه. چهارمین همایش ملی علوم مدیریت نوین گرگان، سال 1394.
Fletcher, J. K., & Kaufer, K. (2003). Shared leadership; Paradox and possibility, in Pearce, C.L. and Conger. J.A. (Eds). Shared leadership; Reframing the Hows and Whys of leadership, Thousand Oaks, CA: SAGE.
Frayne, C. A., & Geringer, J. M. (2007). Self- management training for improving job performance: A field experiment involving salespeople. Applied Psychology, 85(3), 361-372.
Mahoney, M., & Arnkoff, D. (2017). Cognitive and self-control therapies. In Garfield, S. and Bergin, A. E. (eds), Handbook of psychotherapy and therapy change, New York: Wiley.
Manz, C. C. (2001). Self-leadership: Toward an expanded theory of selfinfluence processes in organizations. Academy of Management Review, 11(3), 585-600.
Manz, C. C. (2009). Mastering self-leadership: Empowering yourself for personal excellence. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
Neubert, M. J., & Cindy, J. C. W. (2010). An investigation of the generalizability of the Houghton and neck revised self-leadership questionnaire to a Chinese context. Managerial Psychology, 21(4), 319–337.
Rovai, A. P., & Wighting, M. J. (2013). Feelings of alienation and community among higher education students in a virtual classroom. Internet and Higher Education, 8(2), 111-130.