Developing and Validating School Excellence Performance Scale

Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D. in Educational Management, Bu-Ali Sina University, Hamadan, Iran

2 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Bu-Ali Sina University, Hamadan, Iran

3 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Bu-Ali Sina University, Hamadan, Iran

Abstract

The purpose of this study was to develop and validate the scale of school excellence performance. The research method was exploratory mixed method. The statistical population in the qualitative section was the educational faculty members and the school curriculum experts. Twenty of them were selected through targeted sampling, and in the quantitative section, 656 experts, principals and teachers of the secondary schools of the provinces of Kurdistan, Hamedan and Kermanshah were selected by cluster random sampling. Interview and survey approaches were used to gather information. For analyzing the data in the qualitative section, content analysis used and in the quantitative section binomial test and confirmatory factor analysis were used. The results confirmed the fitness and validity of school excellence performance evaluation scale, including background components (needs assessment, goal setting, cultural factors, rules and regulations), content (content, human resources, physical, financial and information), process (Learning to learn, monitoring, complementary activities, motivation and creativity), and extracurricular activities (organizational innovation, academic performance, career advancement, participation in development and mental health). In sum, it consisted of 19 organizational components and 85 basic components. According to the nature of the evaluation research, the scale developed is a kind of feedback model to address the challenges. Therefore, the educational system can use it to evaluate its performance in this process and other similar processes.

Keywords


بازرگان، عباس (1383). ارزشیابی آموزشی. تهران: سمت.
بهشتی روی، بهارک، نودهی، حسن، و روغنی، مرتضی (1394). ضرورت طراحی مدل تعالی سازمانی در مراکز بهداشتی درمانی روستایی. کنفرانس بین‌المللی مدیریت و علوم انسانی، دبی-امارات.    
تورانی، حیدر (1382). کیفیتبخشیآموزشوپرورشدورةابتداییبارویکردمدیریتکیفیتجامع. چاپ دوم، تهران: قو .
جلوداری ممقانی، بهرام (1385). تعالی سازمانی. تهران: مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران.
جهانگیری، علی‌اصغر (1383). بررسینقش مدیریت کیفیت فراگیردرآموزشسازمان‌های دانش‌آفرین. تهران: مدیرسرا.
رضاپور میرصالح، یاسر، عطری اردکانی، ابوالفضل، و بهجتی اردکانی، فاطمه (1395). ارزیابی عملکرد آموزشی دانشگاه اردکان براساس مدل سیپ. نامة آموزش عالی، 9(36)، 30-7.
سلطانی‌زاده، محمدرضا (1392). بررسی و شناسایی شرایط لازم برای استقرار موفقیت‌آمیز مدیریت کیفیت جامع در مدارس شهر تهران. پایان‌نامة کارشناسی ارشد، دانشکدة مدیریت و اقتصاد، دانشگاه کرمان.
سیف، علی‌اکبر (1387). روش‌های اندازه‌گیری و ارزشیابی آموزشی. چاپ چهارم، تهران: آگاه.
شیربگی، ناصر، سلیمی، جمال، و آزادبخت، نسرین (1395). ارزیابی مدارس از دیدگاه ذی نفعان مدرسه براساس شاخص‌های مدیریت کیفیت فراگیر. مدیریت مدرسه، 2(4)، 164-145.
عبدی شهشهانی، مهشید، احسان‌پور، سهیلا، یمانی، نیکو، کهن، شهناز، و دهقانی، زهرا (1393). طراحی و اعتباریابی مقیاسی برای ارزشیابی دورة دکتری تخصصی بهداشت باروری ایران براساس الگوی سیپ. آموزش در علوم پزشکی، 14(3)، 265-252.
علاقه‌بند، علی (1380). جامعه‌شناسی آموزش و پرورش. تهران: روان.
کریمی جعفری، فاطمه، حقیقی کفاش، مهدی، بهرامی، امیر (1393). رابطة بین فرهنگ سازمانی و توانمندسازهای مدل تعالی سازمانی با تأکید بر نقش تعهد عاطفی کارکنان صنعت بیمه. پژوهشنامة بیمه، 29(1)، 179-153.
کیامنش، علیرضا (1376). آشنایی با الگوی ارزشیابی سیپ. تعلیم و تربیت، 13، 92-81 .
محبی، عظیم، مسگرزاده، مرضیه، و مؤمن‌کیا، زهرا (1394). مدرسه در آینة تعالی. تهران: معین.
نودهی، حسن (1389). طراحیمدلتعالی سازمانیمدارسمتوسطةنظری. رسالة دکتری، دانشگاه تهران، دانشکدة روان‌شناسی و علوم تربیتی.
نودهی، حسن، تسلیمی، محمدسعید، میرکمالی، سید محمد، و میرسپاسی، ناصر (1389). طراحی مدل مناسب تعالی سازمانی در آموزش و پرورش، تعلیم و تربیت، 101، 28-8.
Agrawel, S. (2008). Competency based CIPP model: An integrative perspective. Industrial Relations, 8(3), 12-18.
Amani, J., & Aseel, Sh. (2013). Factors Affecting teachers' excellence from the perspective of queen rania award -winning teachers: A Jordanian case. Education and Practice, 4(8), 71-82.
Balabonien, V. (2014). The peculiarities of performance measurement in universities .19th International Scientific Conference Economics and Management.
Bharvad, A. J. (2010). Curriculum evaluation. International Research, 1(12), 72-74.
Chan, D. (2008). A comparative study of Singapore’s school excellence model with Hong Kong’s school-based management. Educational Management, 22(6), 488-505.
Gerrard, J. (2014). Counter-narratives of educational excellence: free schools, success, and community-based schooling. Sociology of Education, 35(6), 876–894.
Juran, J. M. (1989). Juran on leadership for quality. New York: Macmillan.
Moullin, M. (2004). Eight essentials of performance measurement. Health Care Quality Assurance, 17(13), 110-112.
 Mukhopadhyay, M. (2005). Total quality management in education. London: SAGE.
Plano Clark, V., L., & Creswell, J. W. (2014). Understanding research: A consumer’s guide. Pearson Education, Inc.
Rogers, E. M. (1992). Diffusion of innovation. New York: Macmillan.
Sallis, E. (2006). Total quality management in education. 3th ed., London: Kogan.
Susan, M. F. (2011). Designing transformations: Schools of excellence. Acta Astronautica, 69, 1132–1142.
Tolley, J., & Flecknoe, M. (2016). Evaluation of an ‘Excellence Cluster’of schools. MIE, 17(4), 10-13.
Turk, K. (2008). Performance appraisal and the compensation of academic staff in the University of Tartu. Baltic Journal of Management, 3(1), 40-54.
Westone, R., & Gore, P. (2006). A brief guide to structural equation modeling. The Counseling Psychology, 34, 719-751.