The Relationship between Learning Styles with Achievement Motivation and Academic Achievement of High School Students in Lorestan Province

Document Type : Research Paper

Authors

1 Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Khorramabad, Iran

2 Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Khorramabad, Iran

3 Ph.D. in Educational Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Khorramabad, Iran

Abstract

The research has been performed to the aim of studying the investigation of the relationship between the learning styles with achievement motivation and academic achievement of high school students in Lorestan province in mind. Descriptive-correlation method of research has been used, to this aim. Statistical population include all of High School students (115010 student) of in Lorestan province, according to the statistical report of Education Department of Khorramabad for academic year of 2015-2016. Based on Krejcie-Morgan table, a sample size of 384 individuals has been selected based on Stratified random sampling method. To collect data, Hermann's Progressive Motivation Questionnaire (1970), Kolb's Learning Styles Questionnaire (1971) and GPA have been used. To analyze data and test research hypotheses, indicators of descriptive statistics including standard mean and deviation have been used, in addition to inferential statistics tests such as Pearson correlation coefficient, independent t-test, and multivariate analysis of variance. Results showed that the correlation coefficient between divergent learning styles and achievement motivation (r= 0.39, P= 0.0001); converging learning style and achievement motivation (r= -0/41, P= 0.0001); the divergent learning styles and academic achievement (r= 0.36, P= 0.0001); converging learning style and academic achievement (r= -0.39, P= 0.001) there is a significant relationship. But assimilating and accommodating between learning styles and academic achievement was no significant relationship with achievement motivation (P < 0.05). Multivariate analysis of variance showed that there is a significant difference between male and female students' learning styles (p < 0.05). The independent t test results showed that the mean achievement motivation and academic achievement of girls and boys there is a significant difference (p < 0.01).

Keywords


اسکندری، فرزاد، و صالحی، مهدی (1388). بررسی تأثیر مطابقت میان سبک‌های تدریس و یادگیری بر عملکرد درسی دانشجویان (مطالعة موردی: دانشکده‌های کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه کردستان). تحقیقات اقتصاد و توسعة کشاورزی ایران، 2(2)، 42-25.
امیر افشاری، مهرداد (1380). بررسی رابطة پیشرفت تحصیلی با انگیزش پیشرفت ومنبع کنترل در دانش­آموزان شاهد سال سوم راهنمایی. پایان­نامة کارشناسی‌ارشد، رشتة روان­شناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات.
بیابانگرد، اسماعیل (1384). رابطة میان عزت‌نفس، انگیزة پیشرفت و پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان سال سوم دبیرستان‌های تهران. مطالعات روان‌شناختی، 1(4 و 5)، 144-131.
حسینی لرگانی، سیده مریم، و سیف، علی‌اکبر (1380). مقایسة سبک‏های یادگیری دانشجویان با توجه به جنسیت، مقاطع تحصیلی و رشتة تحصیلی. پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، 7(19)، 114-93.
حسینی لرگانی، مریم (1377). مقایسة سبک­های یادگیری دانشجویان کارشناسی و کارشناسی‌ارشد و دکتری زن و مرد قوی و ضعیف سه رشتة علوم انسانی-پزشکی و فنی- مهندسی دانشگاه‌های تهران. پایان­نامة کارشناسی‌ارشد. تهران، دانشگاه علامه طباطبایی.
خسروی، علی‌اکبر (1389). رابطة بین سبک­های تفکر با سبک ادراکی، سبک مفهومی و سبک یادگیری دانش‌آموزان. تحقیقات روان‌شناسی، 2(5)، 94-78.
دارابی، جواد (1380). بررسی رابطة بین منبع کنترل و انگیزش پیشرفت و پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان سال سوم متوسطة شهرساری. تعلیم وتربیت، 3(67)، 40-25.
رضویان شاد، مرتضی (1384). رابطة هوش هیجانی با سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی. پایان‌نامة کارشناسی‌ارشد، دانشگاه تبریز، دانشکدة روان‌شناسی و علوم تربیتی.
ساعی، رحیم (1377). بررسی عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشکده‌های کشاورزی و ارائة‌ رهیافت مناسب آموزش. پایان‌نامة کارشناسی‌ارشد، دانشگاه شیراز، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
سرچمی، رامین، و حسینی، سید مسعود (1383). رابطة سبک‌های یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرستاری قزوین. مجلة علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، 8(1)، 67-64.
شاهسونی، زهرا (1380). بررسی رابطة بین انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر و پسر دورة متوسطه. طرح پژوهشی، سازمان آموزش و پرورش.
صفری، یحیی، و بذرافشان، آذر (1388). بررسی رابطة سبک­های یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دورة متوسطة در درس زبان انگلیسی شهر شیراز. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 2(4)، 30-17.
 صفی‌وند، فرهاد (1385). بررسی رابطة سبک‌های یادگیری و راهبردهای شناختی با انگیزة پیشرفت در دانشجویان دختر و پسر مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌مرکز. پایان‌نامة کارشناسی‌ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌­مرکز.
عباباف، زهرا (1387). مقایسة استراتژی‌های یادگیری دانش‌آموزان قوی و ضعیف دورة دبیرستان مناطق 4، 2، 11 شهر تهران. پایان‌نامة کارشناسی‌ارشد، دانشگاه علامه طباطبائیی، دانشکدة روان‌شناسی و علوم تربیتی.
غلامعلی لواسانی، مسعود، کیوان‌زاده، محمد، و کیوان‌زاده، هدیه (1386). رابطة فعالیت تحصیلی، انگیزة پیشرفت، هوش هیجانی و متغیرهای بافتی با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان. روان‌شناسی و علوم تربیتی، 37(1)، 123-99.
قاسمی، نوشاد، و احدی، حسن (1382). بررسی روند رشد مهارت‌های حل مسئله و راهبردهای فراشناختی کودکان 3 تا 11 سال. دانش و پژوهش در روان‌شناسی، 5(15)، 39-60.
محمداسماعیل، الهه، و حیدرعلی، هومن (1381). انطباق و هنجاریابی آزمون ریاضیات ایران کی‌مت. کودکان استثنایی، 2(4)، 332-323.
معیاری، اعظم، صبوری کاشانی، احمد، قریب، میترا، و بیگلرخانی، مهدی (1387). مقایسة سبک‌های یادگیری دانشجویان سال اول و سال پنجم رشتة پزشکی و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی. گام­های توسعه در آموزش پزشکی، 6(2)، 118-110.
ملکی، بهرام (1384). تأثیر آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر افزایش یادگیری و یادداری متون مختلف. تازه‌های علوم شناختی، 7(3)، 50-42.
منصوری، نغمه (1379). بررسی ارتباط ویژگی‌های شخصیتی و سبک‌های یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر دبیرستان‌های شهر تهران. پایان­نامة کارشناسی‌ارشد، رشتة روان­شناسی تربیتی، دانشکدة علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه الزهراء.
منوچهری اردستانی، فاطمه، مهدی‌پور، منیره، و نسیمی‌فر، نجمه (1390). اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان حساب نارسایی چهارم و پنجم دبستان شهر تهران. اولین همایش ملی یافته‌های شناختی در تعلیم و تربیت. دانشگاه فردوسی مشهد، 2 و 3 آذر.
همایونی، علیرضا، و عبداللهی، محمدحسین (1382). بررسی رابطة بین سبک‌های یادگیری و سبک‌های شناختی و نقش آن در موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان. روان‌شناسی، 7(2)، 197-179.
ورزدار، زیبا (1388). تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر پایة اول راهنمایی در درس ریاضی شهرستان اسلامشهر. پایان‌نامة کارشناسی‌ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکدة روان‌شناسی و علوم تربیتی.
یزدی، سیده منوره (1388). بررسی و مقایسة شیوه‌ها و سبک‌های یادگیری دانشجویان دانشکده‌های مختلف دانشگاه الزهرا‌ (راهکاری به‌منظور شناسایی مسیر حرفه‌ای). اندیشه‌های نوین تربیتی، 5(2)، 145-123.
Amir, R., & Jelasas, Z. M. (2010). Teaching and learning styles in higher education institutions: Do they match?. Procedia Social and Behavioral Sciences, 7(3), 680-684.
Chaffee, D. (1999). Computer pen pals: Writing activities for students of foreign languages. Canadian Modern Language Review56(2), 351-354.
Felder, R. M., & Silverman, L. K. (1988). Learning and teaching styles in engineering education. Engineering education78(7), 674-681.
Grasha, A. F., & Riechmann, S. W. (2006). A rational approach to developing and assessing the construct validity of a student learning styles instrument. Psychology, 87, 213-223.
Grigorenko, E. L., & Sternberg, R. J. (1995). Styles of thinking in the school. High Ability, 6(2), 201-219.
Ismail, A., Hussain, R. M. R., & Jamaluddin, S. (2010). Assessment of students' learning styles preferences in the faculty of science, Tishreen University, Syria. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 2(2), 4087-4091.
Kang, S. (1999). Learning styles: Implications for ESL/EFL instruction. In English Teaching Forum, 37(4), 6-11.
Kolb, D. A. (1971). Individual learning styles and the learning process. MIT.
Kolb, D. A., & Wolfe, D. M. (1981). Professional education and career development: A cross sectional study of adaptive competencies in experiential learning. Lifelong Learning and Adult Development Project. Final Report.
Milbourne, L. (2003). Encouraging girls in science and math. The Eric Review K-8 Science and Mathematics Education, 6(2), 45-47.
Murray, H. A. (1983). Exploration in personality. New York: Oxford University Press.
Othman, N., & Amiruddin, M. H. (2010). Different perspectives of learning styles from VARK model. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 7, 652-660.
Reeder, C. M. (2010). The role of trait achievement motivation and ability in predicting academic performance trajectories. Doctoral Dissertation, Michigan State University.
Tulbure, C. (2011). Do different learning styles require differentiated teaching strategies? Procedia-Social and Behavioral Sciences, 11, 155-159.
Valenta, A., Therriault, D., Dieter, M., & Mrtek, R. (2001). Identifying student attitudes and learning styles in distance education. Asynchronous Learning Networks. 5(2), 111-127.
Willcoxson, L., & Prosser, M. (1996). Kolb's Learning Style Inventory (1985): review and further study of validity and reliability. Educational Psychology, 66(2), 247-257.
Yazicilar, Ö., & Güven, B. (2009). The effects of learning style activities on academic achievement, attitudes and recall level. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1(1), 2578-2583.
Zhang, L. F. (2001). Do styles of thinking matter among Hong Kong secondary school students?. Personality and Individual differences, 29, 841-856.
Zhang, L. F. (2010). Further investigating thinking styles and psychosocial development in the Chinese higher education context. Learning and Individual Differences, 20(6), 593-603.
Zhang, L., & Sternberg, R. J. (1998). Thinking styles, abilities, and academic achievement among Hong Kong university students. Educational Research Journal, 7(3), 325-338.