Designing the Student Teachers Physical Education' Competency Pattern for Educational Teachers of Farhangian University Based on Gounded Theory

Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D. Student in Sports Management, Sanandaj Branch, Islamic University, Sanandaj, Iran

2 Assistant Professor, Department of Physical Education and Sports Science, Sanandaj Branch, Islamic University, Sanandaj, Iran

3 Associate Professor, Department of Physical Education and Sports Sciences, Faculty of Physical Education, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran

Abstract

The purpose of this study was to designing the student teachers physical education' competency pattern for educational teachers of farhangian university based on gounded theory. The purpose of this study was qualitative methodology based on fundamental data theory. The statistical population of this study consisted of published documents on the subject of student competence of physical education teachers (Expert in charge of Physical Education of the General Education Department, High School Principals, Educational Presidents of the National University of Education, and Physical Education Teachers of the University of Tehran). The sample size was 24 theoretical saturation. Purposeful sampling, which is a non-probability sampling method, was used to select a sample from such a community. Semi-structured interviews were used to collect data. The results of the present study reveal the extraction of 186 initial codes or concepts from the interviews as well as 35 main concepts in the paradigmatic model including axial categories and causal conditions (coordination, culture, professional development, experience acquisition, career development). Education), contextual factors (familiarity with information technology, provision of facilities, provision of facilities, environment, authority support, personality traits of coaches), intervening conditions (political, economic, socio-cultural factors, goal) Planning, Infrastructure, Psychology and Organizational Structure), Strategies (Concentration, Resource Allocation, Skills, Culture, Empowerment, Employment Making efficient and effective selection systems, organizing sporting events, modifying intra-organizational processes, planning, applied training) and outcomes (reducing abnormalities, enhancing physical and mental health, improving attitudes to sports, discovering talent, motivating, Sports Development, Professional Development).

Keywords


آقاپور، شهلا، موحدمحمدی، سید حمید، و علیم بیگی، امیر (1393). نقش مهارت­های کلیدی در شکل‌گیری قابلیت اشتغال دانشجویان. پژوهش و برنامه­ریزی در آموزش عالی، 20(1)، 41-56.
بخشی­زاده، اشکان (1397). شاخص­های انتخاب اعضای هیئت علمی رشته تربیت­بدنی. پایان‌نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران.
بدلی، زهرا، و امیرخانی، امیرحسین (1392). تعیین شایستگی­های کلیدی ارزیابان کانون ارزیابی. رفتار سازمانی، 1(4)، 81-61.
بنکداری، نسرین (1391). ویژگی­های استاد شایسته در آموزش عالی ایران و پیامدهای آن بر دانشجویان: معرفی یک الگو. پایان­نامة دکتری، رشتة روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه الزهرا.
ثقفیان، زهرا، ایزدی، صمد، و عزیزی، مصطفی (1396). تعیین شایستگی‌ها و نیازهای آموزشی معلمان تربیت‌بدنی. سومین همایش ملی پژوهش‌های نوین در حوزة علوم انسانی و مطالعات اجتماعی ایران. خردادماه 1396، مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت مرتضوی.
جاویدان، لیدا، علی‌اسماعیلی، عبدالله، و شجاعی، علی‌اصغر (1397). تدوین الگوی ویژگی‌ها و شایستگی‌های معلمی براساس اسناد بالادستی آموزش و پرورش. پژوهش در نظام‌های آموزشی، 12 (ویژه‌نامة بهار)، 1136-1127.
جباری، ثریا (۱۳۹۵). بررسی صلاحیت حرفه‌ای دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان پردیس بنت‌الهدی صدر اردبیل، دومین همایش ملی تربیت معلم، اردیبهشت‌ماه 1395، اصفهان، دانشگاه فرهنگیان.
حاتمی، سعید، سبحانی، یزدان، و بیرامی ایگدر، جمال‌الدین (1394). تأثیر ساختار سازمانی بر توانمندسازی کارکنان اداره‌کل ورزش و جوانان استان لرستان. مدیریت ورزشی، 7 (4)، 546-533.
خروشی، پوران، نصر اصفهانی، احمدرضا، میرشاه جعفری، سید ابراهیم، و موسی‌پور، نعمت‌الله (1396). مدل مفهومی شایستگی‌های مورد انتظار از دانشجومعلمان در برنامة درسی دانشگاه فرهنگیان براساس دیدگاه صاحب‌نظران. مطالعات اندازه‌گیری و ارزیابی آموزشی، 7(18)، 199-169.
شعبانی ­بهار، غلامرضا (1390). اصول و مبانی تربیت­بدنی. همدان: انتشارات دانشگاه بوعلی سینا.
صدری، عباس، زاهدی، انیسه، و شفیعی، فاطمه‌صغری (1396). حلقۀ مفقود نظام تربیت معلم برای تحقق شایستگی­های حرفه­ای دانشجو- معلمان. پژوهش در تربیت معلم، 1(1)، 99-75.
طاهری، مرتضی،عارفی، محبوبه، پرداخت‌چی، محمدحسن،  قهرمانی، محمد (1392). مدل ادراک و نگرش معلمان نسبت به توسعة حرفه‌ای در مراکز تربیت معلم: مطالعة ترکیبی.  مشاورة شغلی و سازمانی، پیاپی ۱۵، 56-26.
عیدی، اکبر، و دیانتی، محمد (1387). مراکز ارزیابی، روش نوین جانشین­پروری. تدبیر، 19 (195)، 26-31.
فتحی، معصومه (1398). شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان و تعیین میزان دستیابی دانش­آموختگان دانشگاه فرهنگیان استان تهران به آن. رسالة دکتری، رشتة روان‌شناسی، گرایش روان­شناسی تربیتی، دانشکدة روان­شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی (ره).
گرمارودی اسدالله، و شریف‌زاده، سید علی (1395). دانشگاه فرهنگیان قلة سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. تهران: انتشارات مدرسه.
محبی­فر، اکبر (1397). نقش شخصیت ورزشی، شایستگی اخلاقی و هوش هیجانی در پیش‌بینی همکاری در شرایط رقابتی. پایان‌نامة کارشناسی‌ارشد، رشتة تربیت­بدنی و علوم ورزشی، گرایش روان­­شناسی ورزشی، دانشکدة تربیت­بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی.
محمدی، منیژه، و میکائیلو، غلامحسین (1395). رسالت دانشگاه فرهنگیان در تربیت معلمان شایسته. دومین همایش ملی تربیت معلم، اصفهان، دانشگاه فرهنگیان.
مظفری، سید امیراحمد، مشرف‌آبادی، بتول، و نادریان، مسعود (1381). تعیین مهارت­ها و شایستگی‌های مدیران سازمان تربیت­بدنی از دیدگاه خود و ارائة یک الگوی مدیریتی در این زمینه. علوم حرکتی و ورزش، 1(1)، 104-92.
مولوی، مهران، و محمدی عیبلو، کبری (1395). بررسی رابطة بین شایستگی مدیران با یادگیری سازمانی و توانمندسازی در کارکنان ادارات دولتی استان آذربایجان غرب. سومین سمپوزیوم بین‌المللی علوم مدیریت با محوریت توسعة پایدار. اسفندماه 1395، مؤسسه مهر اروند.
هنری، حبیب (1397). طراحی مدل صلاحیت‌ها و ویژگی‌های حرفه‌ای معلمین تربیت بدنی و ورزش. مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، 5(3)، 68-55.
Aspelin, J., & Jonsson, A. (2019). Relational competence in teacher education. Concept analysis and report from a pilot study. Teacher Development, 23(2), 264-283.
Buczynski, S., & Hansen, C. B. (2010). Impact of professional development on teacher practice: Uncovering connections. Teaching and Teacher Education, 26(3), 599-607.
Burnett, M., & Dutsch, J. V. (2006). Competency-based training and assessment center: Strategies, technology, process, and issues. Advances in Developing Human Resources, 8(2), 141-143.
Chansiri, W. (2010). Core competency of public university supporting-line administrators in Thailand, The Social Sciences, 4(1), 128-132.
Creswell, J. W. (2017). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. London: SAGE.
Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1989). Fourth generation evaluation.London: SAGE
Janani, J., & Gomathi, S. (2015). Formulating and Implementing competency modelling, profiling and mapping’’at private limited, ranipet, vellore. Mediterranean Social Sciences, 6(1), 23-31.
Kumari, A., & Padhi, S. K. (2014). A study of Teacher Effectiveness of secondary school teachers with reference to certain demographic variables.  Advanced Research, 2(12), 26-32.
Lacy, A. C., & Williams, S. M. (2018). Measurement and evaluation in physical education and exercise science. London:Routledge.
McGarr, O., & McDonagh, A. (2019). Digital competence in teacher education. Output 1 of the Erasmus+ funded Developing Student Teachers’ Digital Competence (DICTE) project. Avaiable at https://dicte.oslomet.no/.
Montero-Fleta, B. (2012). Looking beyond linguistic outcomes: active learning and professional competencies in higher education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 1812-1819.
Petrova, E., Jansone, D., & Silkāne, V. (2014). The development and assessment of competencies in Vidzeme University of Applied Sciences. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 140, 241-245.
Richter, D., Kunter, M., Klusmann, U., Lüdtke, O., & Baumert, J. (2011). Professional development across the teaching career: Teachers’ uptake of formal and informal learning opportunities. Teaching and Teacher Education, 27(1), 116-126.
Spendlove, M. (2007). Competencies for effective leadership in higher education. Educational Management, 21(5), 407-417.
Stevens, G. W. (2013). A critical review of the science and practice of competency modeling. Human Resource Development Review, 12(1), 86-107.
Steyn, E., De Beer, A. S., & Steyn, D. (2005). Obtaining “better news” through better internal news management–A survey of first-line managerial competencies in South Africa. Ecquid Novi, 26(2), 212-227.
Strauss, A., & Corbin, J. M. (1997). Grounded theory in practice. 1th ed., London: SAGE.
Teijeiro, M., Rungo, P., & Freire, M. J. (2013). Graduate competencies and employability: The impact of matching firms’ needs and personal attainments. Economics of Education Review, 34, 286-295.
Trivellas, P., Akrivouli, Z., Tsifora, E., & Tsoutsa, P. (2014). The impact of knowledge sharing culture on job satisfaction in accounting firms;The mediating effect of general competencies. Procedia Economics and Finance, 19, 238-247.
Trivellas, P., Akrivouli, Z., Tsifora, E., & Tsoutsa, P. (2015). The impact of knowledge sharing culture on job satisfaction in accounting firms,The mediating effect of general competencies. Procedia Economics and Finance, 19, 238-247.
Wadongo, B., Kambona, O., & Odhuno, E. (2011). Emerging critical generic managerial competencies: A challenge to hospitality educators in Kenya. Economic and Management Studies, 2(1), 56-71.
Wesselink, R., Blok, V., Van Leur, S., Lans, T., & Dentoni, D. (2015). Individual competencies for managers engaged in corporate sustainable management practices.  Cleaner Production, 106, 497-506.
Winnick, J., & Porretta, D. (Eds.). (2016). Adapted physical education and sport, 6thed.. Human Kinetics.
Zendler, A., Seitz, C., & Klaudt, D. (2016). Process-based development of competence models to computer science education.  Educational Computing Research, 54(4), 563-592.