Notional Specification of Caring Thinking in Philosophy for Children Program to Design a Notional Framework and to Assess Challenges of Caring Thinking in Practice

Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D. Student in Philosophy of Education, Educational Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

2 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Organization for Educational Research and Planning, Tehran, Iran

3 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Islamic Azad University, Tehran Center Branch, Tehran, Iran

Abstract

Present Study aims at devising a conceptual contemplation thinking framework in philosophy for children. Its methodology is an analytical- description with qualitative approach. Research population consists of all the primary and secondary resources of children's philosophy and related to research variables selected and studied objectively. Simultaneous to indexing process, relevant information was collected and data analysis was conducted regularly and constantly so that all data were classified and described. Findings indicate that in addition to relating element between critical and creative thinking, one can explain the clarification of a contemplation thinking by practical manifestation of them. Contemplation thinking aspects include rationality, responsibility, rational adaptability, and creativity, ethical imagination, institutionalizing ethical virtues, positioning, and contemplation in ethical concepts. The principles of contemplation thinking include believing and following value principles (absolute and nominal). Contemplation thinking aspects include appreciation, affective, active, and normative and empathy. Training philosophy for children would make the child familiar with acquiring courage, altruism and functionality and resulted oriented ethics and makes his/her thought close to social language. Hence, parents, parents as well as pedagogy coaches and policymakers are recommended to train contemplation thinking.

Keywords


ابوالحسنی، زهرا، عضدانلو، مهتاب، و شاه‌حسینی، وحیده (1395). نقش مهارت‌های تفکر انتقادی بر مهارت خواندن زبان انگلیسی زبان‌آموزان با رویکرد کاربردشناسی. پژوهش‌های زبانشناختی در زبان‌های خارجی، 11(6)، 248-225.
اسپلیتر، لورنس جی، و شارپ، آن مارگارت (1396). چگونه بهتراندیشیدن را آموزش دهیم: حلقة کندوکاو کلاس. مترجم: ناهید حجازی، تهران: انتشارات پژواک فرزان.
اسلامی، حسن (1387). جنسیت و اخلاق مراقبت. مطالعات راهبردی زنان، 11(42)، 7427.
اسمعیلی کارتیجی، مرتضی (1393). آموزش فلسفه به کودکان پیش‌دبستانی و دبستانی. فلسفه برای کودکان، 5-6(2)، 25-42.
ذبیحی، محمد، و ایرجی‌نیا، اعظم (1388)، صفات الهی از نگاه ابن سینا و توماس آکوئیناس. فلسفة دین، 6(2)، 29-57.
رحیمی، رضا، سلطانی‌فر، محمد، عزیزآبادی فراهانی، فاطمه، زمانی‌مقدم، افسانه، و نصیری، بهاره (1395). مقایسة نظرات نخبگان و مجریان در خصوص الزامات آموزش سواد رسانه‌ای (با رویکرد فرهنگی) به دانش‌آموزان ابتدایی. مدیریت فرهنگی، 10(3)، 49-31.
شریعتمداری، علی (1385). اصول و فلسفة تعلیم و تربیت. تهران: شرکت چاپ و نشر بین‌الملل.
طاهری، سید صدرالدین (1385). مبانی نظری حکمت عملی در فلسفة اسپینوزا. پژوهشنامة علوم انسانی، 50، 75-96.
عابدی، منیژه، نوروزی، رضاعلی، حیدری، محمدحسین، و مهرابی، حسینعلی (1396). ارائة مدل مفهومی ارتباط فلسفه برای کودکان (با تأکید بر بُعد تفکر مراقبتی) و هوش هیجانی. نوآوری‌های آموزشی، 17(1)، 150-131.
قائدی، یحیی (1382). فلسفه‌ورزی دربارة کتب درسی دانشگاهی. پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، 12(8)، 32-23.
کریمی، روح‌اله (1394). بررسی مبانی نظری تربیت اخلاقی در حلقة کندوکاو اخلاقی. پژوهشنامة مبانی تعلیم و تربیت، 5(2)، 87-62.
کهنوجی، مرضیه، حسینی امین، حسین، و ایران‌نژاد پاریزی، سید جواد (1396). تأثیر آموزش فلسفه بر رفتار اجتماعی دانش‌‌آموزان پسر پایه‌های پنجم و ششم ابتدایی شهر سرچشمه. سلامت جامعه، 12(1), 48-41.
 لیپمن، متیو (1390). تفکر در تعلیم و تربیت. ترجمة ادریس اسلامی و کیوان سیدی، مهاباد: دانشگاه آزاد اسلامی مهاباد
لیپمن، متیو، شارپ، آن مارگارت، و اسکانیان، فردریک (1390). کودکان و مهارت‌های تفکر. ترجمة عبدالمهدی معرف‌زاده، سید منصور مرعشی، و علی شریفی، تهران: انتشارات پارسیک.
محمدی، زهرا، و برخورداری، زینب (1395). فلسفه برای کودکان در اسرائیل: تحقیقی با تکیه بر متون عبری. مطالعات منطقه‌ای، 63، 118-95.
مقربی، نواب (1394). فلسفة کودکی از دیدگاه صدرالمتألهین. فلسفه برای کودکان، 9(3)، 48-29.
ناجی، سعید (1388). برداشتی نو از تعلیم و تربیت اسلامی. فرهنگ، (69)، 15-12. 
   نوایی، علی‌اکبر (1391). پژوهش‌های اجتماعی اسلامی، (95)، 88-67.
نوحی، شهناز، حاتمی، حمیدرضا، جان‌بزرگی، مسعود، و بنی‌جمالی، اشرف‌السادات (1395). کارآمدی آموزش جامع مهارت فرزندپروری سلامت‌محور به مادران بر اصلاح رفتار غذاخوردن کودکان دارای اضافه‌وزن. دانش و تندرستی، 11(3)، 17-24.
هدایتی، مهرنوش (1396الف). مبانی روان‌شناختی رشد شناختی در برنامة فلسفه برای کودکان. تهران: انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
هدایتی، مهرنوش (1396ب). صعودی سالم: رویکرد نقد مراقبتی. پژوهش‌نامة انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی، 17(7)، 252-235.
هدایتی، مهرنوش، رضایی، محمدهاشم، پیرانی، ذبیح، و هاشمی، مسعود (1395). تأثیر اجرای برنامة فلسفه برای کودکان بر نگرش ارزشی دانش‌آموزان پسر پایة هفتم دبیرستان شهر خرم‌آباد. تفکر و کودک، 7(2)، 104-79.
هدایتی، مهرنوش، و زراعت، زهرا (1396). کودکان و معلمان در کلاس ویگوتسکی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
هدایتی، مهرنوش، و ماه‌زاده، حامد (1395)، «فلسفه برای کودکان» و مهارت حل مسئلة اجتماعی. علوم تربیتی، 23(1)، 29-54.
یارمحمدی، مسیب، فرهادی، مهران، و یعقوبی، افسانه (1395). مقایسة اثربخشی آموزش تفکر انتقادی به شیوه تمثیل و چرخة کارپلوسبر فرایندهای شناختی تحلیل، استنباط، ارزشیابی، استدلال استقرایی و استدلال قیاسی. رویکردهای نوین تربیتی، 11(1)، 104-81.
Cam, Ph. (2014). Commentary on Ann Margaret Sharp’s ‘The other dimension of caring thinking’. Philosophy in Schools, 1(1), 15-21.
D'Olimpio, L., & Peterson, A. (2018). The ethics of narrative art: Philosophy in schools, compassion and learning from stories. The University of Notre Dame Australia, 5(1), 21-23.
Dombici, M. A., Demir, M., Tarhan, S., & Bacanli, H. (2011). Quadruple thinking: Caring thinking. Procedia Social and Behavioral Sciences, 12, 536-544.
Hamzah, A. (2018). A comparative review of caring thinking and its implications on teaching and learning. Learning and Instruction, 15(1), 83-104.
Hyland, K. (2003). Genre-based pedagogies: A social response to process. Second Language Writing, 12(1), 17-29.
Kant, I. (1993). Critique of practical reason. Indianapolis: Hackett Publishing Company.
Lamb, Winifred Wing Han. (2018). Inquiry and growth: The dance of teaching and learning. Philosophy in Schools, 5(2), 35-55.
Lipmann, M. (1995). Moral education higher‐order thinking and philosophy for children. Early Child Development and Care, 107(1), 61-70.
Lipmann, M. (2003). Thinking in education. Cambridge: University Press.
Lipmann, M., Sharp, A. M., & Oscanyan, F. (2010). Philosophy in the classroom. Philadelphia: Temple University Press.
Lyle, S. (2018). Education for sustainable development and global citizenship through philosophical enquiry: Principles and practices. Analytic Teaching and Philosophical Praxis, 39, 1-12.
Pohl, M. (2002). Infusing thinking into the middle years: English, performing & visual arts & LOTE: A Resource book for teachers. Cheltenham, Vic.: Hawker Brownlow Education.
Sprod, T. (2001). Philosophical discussion in moral education: The community of ethical inquiry. London and New York: Routledge.
Topping, K., & Trickey, S. (2014). The role of dialog in philosophy for children. Educational Research, 63, 69-78.