Attitude of Teachers and Principals towards Professional Rankings Plan of Teachers: A Phenomenological Study

Document Type : Research Paper

Author

Assistant Professor, Department of Educational Administration and Human Resources Development, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

Abstract

The purpose of this study was to identify the attitude of teachers and educational administration about the implementation of the professional ranking plan of teachers in the education system of the Iran. The method of this research is a qualitative exploratory research which has been conducted in an interpretive analysis method. The data gathering tool was a semi-structured interview, with interviews with 15 experienced teachers, principals, and executives of the project. Sampling was done using purposeful snowball method. For data analysis, coding was used in both open and axial coding. The results of the research showed that the teacher ranking plan has legal, scientific, professional and managerial necessities for its implementation. The main strengths of the plan include increasing teachers' motivation, improving teachers' skills, reducing teachers' livelihood issues, improving student achievement and reducing inequality. The weaknesses include lack of comprehensiveness of the plan, lack of transparency, the ability to apply personal opinion, the length of the process, high emphasis on seniority, weakness in information and lack of implementation. Also, the most important solutions identified for improving the design are: having a professionalism approach to teachers, paying attention to improving teachers' livelihoods, teamwork and continuous evaluation, holistic approach, and bureaucracy reduction.

Keywords


بازرگان، عباس (1397). مقدمه‌ای بر روش‌های تحقیق کیفی و آمیخته: رویکردهای متداول در علوم رفتاری. تهران: دیدار.
جعفرنژاد، احد، زین‌آبادی، حسن‌رضا، و عابدی کوشکی، سارا (1395). روشی نوین در ارزشیابی و رتبه‌بندی معلمان با استفاده از درخت تصمیم‌گیری. نوآوری‌های آموزشی، 60، 42-29.
دانش­پژوه، زهرا، و فرزاد، ولی­الله (1385). ارزشیابی مهارت­های حرفه­ای معلمان دورة ابتدایی. نوآوری‌های آموزشی، 18(5)، 170-135.
سبحانی‎نژاد، مهدی، و تژدان، امیررضا (1394). تبیین چارچوب صلاحیت‌های حرفه‌ای مربیان و استادکاران آموزش فنی و حرفه‌ای. مطالعات برنامه‌ریزی آموزشی، 4(8)، 88-63.
شاه­محمدی، نیره (1393). صلاحیت­ها و شایستگی­های آموزگار عصر حاضر. رشد آموزش ابتدایی، 18(1)، 13-8.
شعبانی، زهرا (1383). بررسی تطبیقی برنامة تربیت معلم ایران و چند کشور جهان. تعلیم و تربیت، 79(3)، 159-121.
صافی، احمد (1385). مسائل آموزش و پرورش ایران و راه‌های کاهش آن. تهران: نشر ویرایش.
عابدی، لطفعلی (1382). تأملی بر سطوح سه‌گانة آرمانی، رسمی، و تجربه‌شدة برنامة درسی تربیت معلم. تعلیم و تربیت، 72 و 73، 87-45.
عبدالهی، بیژن، دادجوی توکلی، عطیه، و یوسلیانی، غلامعلی (1393).شناسایی و اعتبارسنجی شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان اثربخش، نوآوری‌های آموزشی، 13(1)، 48-25.
کرمی، ابوالفضل (1384). بررسی نقاط قوت و ضعف نظام ارزشیابی از کارایی معلم. پژوهشنامة تربیتی، 5، 82-69.
کریمی، عبدالعظیم (1384). بررسی نتایج مطالعة بین‌المللی پیشرفت سواد خواندن پرلز (PIRLS)2001. تعلیم و تربیت، 21(1)، 39-88.
کریمی، فریبا (1387). مطالعه صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان دوره ابتدایی. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، شماره 4، 151-166.
کیامنش، علیرضا (1377). مقایسة عملکرد ریاضی دانش‌آموزان سوم راهنمایی در دو مطالعة بین‌المللی و بررسی محتوای آموزش ریاضی در برنامه‌های درسی. مجموعه مقالات سومین کنفرانس آموزش ریاضی ایران، کرمان، 23 تا 25 آذر 1377.
گیج، ناتانیل لیز (1379). مبانی علمی هنر تدریس. ترجمة محمود مهرمحمدی، تهران: انتشارات مدرسه.
ملکی، حسن (1384). صلاحیت­های حرفه­ای معلمی. تهران: انتشارات مدرسه.
مهرمحمدی، محمود (1379). بازاندیشی فرایند یاددهی-یادگیری و تربیت معلم. تهران: انتشارات مدرسه.
نیکنامی، مصطفی، و کریمی، فریبا (1388). صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان آموزش عمومی و ارائة چارچوب‌های ادراکی مناسب. پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، 23، 23-1.
همتی نژاد، مهر علی، رمضانی‌نژاد، رحیم، رضایی کمنی، امیر؛ افشارنژاد، طاهر، و شفیعی، شهرام (1387). ارزشیابی سیستم ارزشیابی عملکرد معلمان تربیت بدنی. حرکت، 38، 128-111.
وزارت آموزش و پرورش (1394). شیوه‌نامة اجرایی رتبه‌بندی حرفه‌ای معلمان، مصوبة 6/9/1394 شورای توسعة مدیریت و سرمایة انسانی وزارت آموزش و پرورش.
یاوری‌فر، فتانه (1389). مطالعه و تحلیل معیار عدالت در فرم ارزشیابی معلمان از نظر دبیران متوسطة لاهیجان. پایان‌نامة کارشناسی‌ارشد، رشتة برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه پیام نور تهران.
Avalos, B., & Assael, J. (2007). Moving from resistance to agreement: The case of the chilean teacher performance evaluation. Educational Research, 45, 254-266.
Danielson, C. (2001). New trends in teacher. Evaluation In Educational Leadership, 58(5), 12-15.
Grant, C. A., & Maureen, G. (2006). A candid talk to teacher educators about effectively preparing teachers who can teach everyone’s children. Teacher Education, 57(3), 292-299.
Greaney, V., & Kellaghan, T. (2008). Assessing national achievement levels in education. Washington DC: The World Bank.
Hong, J., Horng, J. S., Lin, C., & Chanlin, L. J. (2008). Competency disparity between pre-service teacher education and in-service teaching requirements in Taiwan. Educational Development, 28(1), 35-56.
Huntly, H. (2008). Teachers’ work: Beginning teachers’ conceptions of competence. The Australian Educational Researcher, 35(1), 126-145.
Kimball, S. M., & Milanowski, A. (2009). Within a standards-based evaluation system. Educational Administration, 45, 1-8.
Koster, B., Mieke, B., Fred, K., & Theo, W. (2005). Quality requirements for teacher educators, Teaching and Teacher Education, 21(2), 16-28.
Mangiante, E. M. S. (2011). Teachers Matter: Measures of Teacher Effectiveness in low-Income Minority schools. Educational Assessment Evaluation and Accountability, 23(1), 41-663.
Moreno, J. M. (2007). Do the initial and the continuous teachers’ professional development sufficiently prepare teachers to understand and cope with the complexities of today and tomorrow’s education?. Educational Change, 8(2), 5-36.
OECD (2009). Teacher evaluation: A conceptual framework and examples of Country Practices. Presented at the OECD- Mexico Workshop towards a Teacher Evaluation Framework in Mexico: International Practices, Criteria and Mechanisms, held in Mexico City on 1-2 December.
Tuytens, M., & Devos, G. (2011). Stimulating professional learning through teacher evaluation: an impossible task for the school leader?. Teaching and Teacher Education, 27(5), 891-899.
Vaillant, D. (2007). Preparing teachers for inclusive education in Latin America. Quarterly Review of Comparative Education, l1, 15-35.
Villegas-Reimers, E. (2003). Teacher professional development: An international review of the literature. UNESCO: International Institute for Educational Planning.
Warring, D. F. (2015). Teacher evaluations: Use or misuse?. Educational Research, 3(10), 703-709.
Wimpenny, P., & Gass, J. (2000). Interviewing in phenomenology and grounded theory: Is there a difference? Advanced Nursing, 31(6), 1458-1492.