Identifying and Ranking the Challenges of Geography Education at Farhangian University (After First Course Graduation)

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant professor, Department of Humanities and Social Science, Farhangian University, Tehran, Iran

2 Ph.D. Student in Political Geography, Islamic Azad University, Garmsar Branch,Garmsar, Iran

3 3. Ph.D. Student in Entrepreneurship - Development Trend, Islamic Azad University, Qazvin Branch, Qazvin, Iran

Abstract

The growth and development of every society and its parts is owed to planning, examining existing problems and challenges, and providing solutions to meet the new needs that created by economic, social, and technological changes.  Meanwhile, educational systems, especially higher education, in order to maintain survival and achieve their goals quickly and easily, need to review the current situation and identify potential challenges. The purpose of this study is to identify and rank the most important challenges in the field of geography education at Farhangian University. The research is applied in terms of purpose and has been done by survey method. The research population consisted of faculty members / teachers and students of Farhangian University in Tehran and Alborz provinces, which were examined in two stages: judgment and as a whole. The research tool was a researcher-made interview and a questionnaire. The validity and reliability of the questionnaire were confirmed by formal validity method and Cronbach's alpha calculation. The research results showed the challenges in the field of geography education in four dimensions: educational, research, cultural and extracurricular, and structural-administrative dimension and the ranking of challenges from the point of view of faculty members / teachers and students showed that structural-administrative, educational, research, and cultural and extracurricular challenges were the most important challenges in the point of view of students, and from the point of view of faculty members/ teachers, the challenges of structural-administrative, research, educational, and cultural dimensions and extracurricular activities were the most important challenges in geography education, respectively.

Keywords


افراخته، حسن (1395). تحول جغرافیا به عنوان علمی میان‌رشته­ای. مطالعات میان‌رشته­ای در علوم انسانی، (8)2، 132- 119.
چوبینه، مهدی (1376). آموزش جغرافیا، راهی نو با مشکلاتی بسیار. رشد آموزش جغرافیا، 4، 46-43.
سحرخیز، علی،  صفری، احمدرضا، نبوی، سید صادق، و اجاقلو، کمال و همکاران (1396). روایتی از کیفیت دانشگاه فرهنگیان، کارنامۀ 96-1392. تهران: انتشارات دانشگاه فرهنگیان. 
شریف­زاده، فتاح (1390). ضرورت بازشناسی نظام آموزش عالی و نقش آن در توسعة علمی و اجتماعی کشور: پژوهشی دربارة دورة کارشناسی رشتة مدیریت دولتی دانشگاه­ها و مراکز آموزش عالی کشور. جامعه­پژوهی فرهنگی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 2(1)، 112-79.
شریفی نجف­آبادی، رسول (1397الف). مقایسۀ تطبیقی برنامه­های درسی تربیت معلم قدیم با دانشگاه فرهنگیان.رشد آموزش جغرافیا، 121، 55-49.
شریفی نجف­آبادی، رسول (1397ب). آموزش جغرافیا در مدارس ایرانی خارج از کشور. رشد آموزش جغرافیا، 120، 26-22.
علیزاده، امید (1396). آسیب‌شناسی نظام آموزش عالی ایران در چارچوب حفره‌های حکومت. پایان‌نامة کارشناسی‌ارشد جغرافیای سیاسی، دانشکدة جغرافیا، دانشگاه تهران.
فراستخواه، مقصود (1391). برنامه­ریزی آموزش عالی و چالش­های میان‌رشته­ای‌شدن. مطالعات برنامه­ریزی آموزشی، 1(1)، 79- 55.
فریدونی، سمیه (1396). گسترش کمّی آموزش عالی با تأکید بر پیامدهای اجتماعی؛ نظریه‌ای داده‌‌بنیاد. پژوهش و برنامه­ریزی در آموزش عالی، 23(4)، 96-69.
قارون، معصومه (1393). سیاست­های گسترش آموزش عالی در سال­های اخیر: توسعۀ ظرفیت یا اتلاف منابع؟. فرایند توسعه و مدیریت، 27(2)، 28-3.
کتابی، محمود (1379). بررسی و تحلیل برخی شاخص­‌های آموزش عالی ‌در مورد دانشگاه اصفهان‌. مطالعات و پژوهش­های دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، شماره‌‌های20 و 21، 90-65.
کریمی، صدیقه، نصر، احمدرضا، و شریف، مصطفی (1393). الزامات و چالش‌های طراحی برنامة درسی آموزش عالی با رویکرد جامعۀ یادگیری. مطالعات برنامۀ درسی آموزش عالی، 4(8)، 126- 89.
مرادی، صباح (1383). آسیب­شناسی آموزش جغرافیا. رشد آموزش جغرافیا، 68، 9-3.

Estives, M. (2015). Citizenship education- what geography teachers think on the subject and how they are involved?.  Procedia - Social and Behavioral Sciences, 191(2), 447-451.

Gerber, R. (2009). Geographical education. Geography, Available at https://www.eolss.net/Sample-Chapters/C01/E6-14-01-03.pdf. International Handbook on Geographical Education. www.springer.com
Lambert, D., & Morgan, J. M. (2010). Teaching geography 11-18 a conceptual approach. Open University Press.
Reinfried, R., & Hertig, Ph. (2013). Geographical education: How human- environment-society processes work. Encyclopedia of Life Support Systems (EOLSS) & www.geoeduc.ch › files_publi (pp. 1-21).
Sergeren, A. (2012). Mapping geographical education in Canada: Elementary and secondary curriculum across Canada. Review of International Geographical Education, 2(1), 118-137.