The Effectiveness of Group Cognitive Schemas Training on Social Adjustment of Female High School Incompatible Students

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, , Iran

2 Lecture. Lecturer, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iranr, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran

Abstract

This study examined the effectiveness of group cognitive schemas training on social adjustment of female high school incompatible students in Kerman. Design study was quasi-experimental with random assignment is pre- and post-test. The study population consisted of all female high school students in the academic has the second period of Kerman. Pre-test and post-test in both groups in California have responded to the scale of social adjustment. Data using descriptive statistics such as frequency, percentage, mean and standard deviation and inferential statistical methods such as analysis of covariance was analyzed. The results showed that cognitive schemas training effected on social adjustment of female high school students in Kerman (p < 0.01). The results of this study showed that training of cognitive schemas techniques to students can be an effective step in improving their mental and physical health.

Keywords


اژه­ای، جواد، منظری توکلی، وحید، و حسینی، سیدرحمان (1391). بررسی مقایسهای تأثیر درمان شناختی-رفتاری گروهی، معنادرمانی گروهی و تلفیق آن‌ها بر سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان ناسازگار. پژوهش در سلامت روا‌ن‌شناختی، 6(3)، 40-30.
به‌پژوه، احمد، و حسینی، محمدرضا (1389). تأثیر آموزش مهارت‌های اجتماعی بر سازگاری اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دیرآموز. اختلالات یادگیری، 1(2)، 41-23.
بیان‌زاده، محمد، و ارجمندی، مریم (1388). بررسی تأثیر آموزش طرحواره‌های شناختی گروهی در کودکان عقب‌ماندة ذهنی خفیف. پژوهش‌های کاربردی روان‌شناختی، 4(3)، 41-30.
ترخان، مرتضی، و احمدی لارشکی، قاسم (1393). رابطة بین سوگیری شناختی متمرکز بر خود و مسئولیت‌پذیری با سازگاری اجتماعی زنان. شناخت اجتماعی، 3(ویژه‌نامه)، 108-97.
حمیدپور، حسن، و اندوز، زهرا (1393). طرحواره‌ها: راهنمای کاربردی برای متخصصان بالینی. تهران: انتشارات ارجمند.
خدایاری‌فرد، محمد، رحیمی‌نژاد، عباس، و عابدینی، یاسمین (1386). بررسی عوامل مؤثر بر سازگاری اجتماعی دانشجویان شاهد و غیر شاهد. مجلة علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 52(3)، 42-25.
خورشیدزاده، محسن، برجعلی، احمد، سهرابی، فرامرز، و دلاور، علی (1390). اثربخشی طرحواره درمانی در درمان زنان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی. پژوهش­های روان‌شناسی بالینی و مشاوره، 1(2)، 29-17.
درتاج، فریبرز، حسنی، فاطمه، و محمدی، علی (1388). تأثیر آموزش مدیریت خشم بر پرخاشگری و سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان پسر 12-15 سال. روان‌شناسی، 6(4)، 61-45.
دلاور، علی (1389). احتمالات و آمار کاربردی در روان‌شناسی و علوم تربیتی. چاپ پنجم، تهران: انتشارات رشد.
میرکمالی، سید محمد (1391). روابط انسانی در آموزشگاه. تهران: یسطرون.
Bagerly, F. C. (2019). The effects of exercising self-control on creativity. Thinking Skills and Creativity, 14(4), 2, 20–31.
Calvete, E., & Orue, I. (2013). An examination of the structure and stability of early maladaptive schemas by means of the Young Schema Questionnaire-3, European Journal of Psychological Assessment, 29 (4), 283–290.
Cool, A. (2008). A descriptive multivariate analysis of selected social psychological background conditions. Journal of Family, 17(2), 189-209.
Daciana, S. H., Alina, J. B., & Higgins, D. M. (2012), Decreased latent inhibition is associated with increased creative achievement in high functioning individuals. Journal of Personality and Social Psychology, 5(2), 499–506.
Gonzales Dies, Z., Calvete Zumalde, E., & Orue Sola, I. (2012). Early maladaptive schemas and social anxiety: The moderating effect of avoidant vs. overcompensation coping. The 20th European Congress of Psychiatry.
Heimberg, R. C., Brozovichm, F. A., & Rapee, R. M. (2012). A cognitive behavioral model of social anxiety disorder: update and extension. In Hofmann S. G., DiBartolo P. M., Social anxiety: Clinical, developmental, and social perspectives (pp. 395-422), San Diego, CA: Elsevier Academic Press.
Hudson, J. L., Rapee, R. M., Lyneham, H. J., &Wuthrich, V., Schniering, C. A. (2010). Treatment outcome rates for children with social phobia. World Congress of Behavioral and Cognitive Therapies.
Teodoro, M. L., Kappler, K. C., Rodrigues, J. L., de Freitas, P. M., & Haase, V. G. (2005). The Matson Evaluation of Social Skills with Youngsters (MESSY) and its Adaptation for Brazilian children and adolescents. International Journal of Psychology, 39(2), 239-246.
Weeks, J. W., Heimberg, R. G., Fresco, D. M., Hart, T. A., Turk, C. L., & Schnieier, F. R. (2008). Empirical validation and psychometric evaluation of the brief fear of negative evaluation scale in patients with social anxiety disorder. Psychology Assessment, 2(2), 179-190.