Assessing the Instructional Program of Tahriri Handwriting and its Injuries in Farsi Language Arts Curriculum of Primary School, Grades 1-3

Document Type : Research Paper

Author

Associate Professor, Department of Foundations of Curriculum Planning, Faculty of Curriculum Studies and Educational Innovations, Research Institute of Educational Studies, Tehran, Iran

Abstract

This study which is part of cyclical evaluation of Farsi language arts curriculum in first cycle of primary school, from the intended curriculum to attained curriculum, seeks to recognize the process injuries and the students’ practices and teachers’ instruction shortcomings and strengths in Tahriri handwriting in above mentioned curriculum stages. The nature of research is defined in the framework of cyclical evaluation and the evaluation model stems from goal-oriented and management-oriented models of educational evaluation. In different stages to gather the needed data, different tools, including teachers’ reports, classroom observations, attitude test and questionnaire, and some interview with teachers have been used. The findings indicate that the majority of primary students, passing time, are confronted with lacks and difficulties in applying Tahriri handwriting in their manuscripts. Tahriri handwriting needs modeling and a great deal of practice and learning situations in classroom. That is much more than the potentiality of fist cycle of primary school pupils. Among the research suggestions is developing a manual of instructional guidelines of Tahriri handwriting to primary school students, one-on-one, by teachers.

Keywords


احقر، قدسی (1392). ارزشیابی کتاب فارسی و کتاب کار پایة دوم و ششم دورة ابتدایی (طرح پژوهشی). تهران: پژوهشکدة خانواده، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی.
بازرگان، عباس (1380). ارزشیابی آموزشی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت).
سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی (1391). راهنمای تدریس فارسی دوم دبستان (کتاب معلم). تهران: اداره‌کل چاپ و توزیع کتابهای درسی.
سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی (1391). راهنمای تدریس فارسی اول دبستان (کتاب معلم). تهران: اداره‌کل چاپ و توزیع کتابهای درسی.
سازمان پژوهش و برنامهریزی‌ آموزشی (1392). راهنمای تدریس فارسی سوم دبستان (کتاب معلم). تهران: اداره‌کل چاپ و توزیع کتابهای درسی.
سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی (1395). فارسی اول دبستان (بخوانیم). تهران: اداره‌کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی، وزارت آموزش و پرورش.
سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی (1395). فارسی دوم دبستان (مهارت‌های خوانداری). تهران: اداره‌کل نظارت برنشر و توزیع مواد آموزشی، وزارت آموزش و پرورش.
سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی (1395). فارسی سوم دبستان (خوانداری). تهران: اداره‌کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی، وزارت آموزش و پرورش.
سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی (1395). فارسی اول دبستان (مهارت‌های نوشتن). تهران: اداره کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی، وزارت آموزش و پرورش.
سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی (1395). فارسی دوم دبستان (مهارت‌های نوشتاری). تهران: اداره کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی، وزارت آموزش و پرورش.
سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی (1395). فارسی سوم دبستان (نوشتاری). تهران: اداره‌کل نظارت برنشر و توزیع مواد آموزشی، وزارت آموزش و پرورش.
سلسبیلی، نادر (1398). ارزشیابی دوره‌ای برنامة درسی فارسی دورة اول ابتدایی (از مجموعة ارزشیابی برنامة درسی دروس اصلی سه سال اول دورة ابتدایی) جلد اول و جلد دوم (طرح پژوهشی، شماره 26866). تهران: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی.
قمری، حیدر (1391). ارزشیابی کتاب درسی فارسی اول دبستان (طرح پژوهشی). تهران: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی.
کرسول، جان دبلیو، و پلانو کلارک، ویکی ال. (1390). روش‌های پژوهش ترکیبی. ترجمة علیرضا کیامنش و جاوید سرایی. تهران: نشر آییژ.
Block, C. C. (1997). Teaching the language arts. Second ed. Boston: Allyn and Bacon, Simon & Schuster Company.
Lemlech, J. K. (2010). Curriculum and instructional methods for the elementary and middle school. 7thed. Boston, Ma: Pearson Education Inc.