A SWOT Analysis of Implementing Action Research from the Executing Teachers’ Viewpoints in Chaharmahal and Bakhtiari Province

Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D. Student in Curriculum Planning, University of Isfahan, Isfahan, Iran

2 Professor, Department of Education Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran

3 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran

Abstract

The present study was aimed to analyze the implementation of action research from the executing teachers’ viewpoints in Chaharmahal and Bakhtiari Province via SWOT. To do so, a mixed-methods research was employed. The statistical population consisted of teachers, principals, specialists in the field of education and action research executives. The sample of the qualitative section consisted of 20 education experts selected via a purposive sampling method. Accordingly, data saturation was achieved. In the quantitative section with a 60-member population, 50 participants were selected via Morgan's table and stratified random sampling method. The research instrument was semi-structured interviewing in the qualitative section, and a36-item researcher-made questionnaire in the quantitative section. The content analysis technique was used to analyze the data collected in the qualitative section, and descriptive and inferential statistical methods and software such as AMOS and SPSS were used in a quantitative section. The research Findings in the Strengths dimension include providing the necessary grounds for identifying and continuously solving educational and training problems, creating trust and motivation in teachers to solve problems continuously; in the Weaknesses dimension, findings include not promoting and developing teachers' professional knowledge, sharing experiences as a teaching-learning method just to present to the festival; in the Opportunities dimension, they include transforming school environments into a student-centered ones, providing an environment for teachers to learn from each other's ideas and knowledge; and finally in the Threats dimension, they include lacking in capable teachers to use in training courses.

Keywords


آتش‌زاده شوریده، فروزان، حسنی، پرخیده (1390) اقدام‌پژوهی: راهی برای ارتقای کیفیت خدمات پرستاری. پژوهش پرستاری، 6(21)، 58-48.
بدری‌زاده، افسانه، غلامی، یزدانبخش، بیرجندی، مهدی، بیرانوند، غلامرضا، و ماهوتی، فرشته (1388). بررسی موانع پژوهش از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پژشکی لرستان. فصلنامة دانشگاه علوم پزشکی لرستان،11(3)، 100-93.
حبیبی، آرش (1395). آموزش کاربردی نرم‌افزار SPSS. کتاب الکترونیکی، برگرفته از parsmodir@gmail.com
حق‌پرست لانی، طیبه (1393). تأثیر دورة آموزش پژوهش در عمل در بهبود فرایند یاددهی- یادگیری معلّمان دورة ابتدایی شهر تهران. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 5(17)، 220-201.
رشتچی، مژگان (1389). اقدام‌پژوهی فعالیتی به سوی پژوهش کلاسی. رشد آموزش زبان، 19، 10-4.
شارع‌پور، محمود (1385). جامعه‌شناسی آموزش و پرورش. تهران: سمت.
غیاثوند، احمد (1391). کاربرد آمار و نرم‌افزار SPSS در تحلیل داده‌ها. تهران: انتشارات تیسا.
قادری، مصطفی، غلامی، خلیل، و خاطری‌صفت، بهیه (1394). بررسی ماهیت علمی تحقیقات انجام‌شده اقدام‌پژوهی توسط معلمان دورة ابتدایی. مطالعات برنامة درسی ایران، 10(38)، 136-105.
کچوئی، محسن، زین‌آبادی، حسن‌رضا، آراسته، حمیدرضا، و عباسیان، عبدالحسین (1397). انگیزش انتقال و انتقال آموزش‌های ضمن خدمت اقدام‌پژوهی: آزمون یک الگو و ارزیابی وضع موجود در مدارس متوسطة شهرستان‌های استان تهران. اندیشه‌های نوین تربیتی، 53، 82-55.
کشت‌ورز کندازی، احسان، و شکوهی، محمدجعفر (1396). بررسی موانع اقدام‌پژوهی از دیدگاه معلمان پژوهنده دورة ابتدایی شهرستان مرودشت. توسعۀ حرفه‌ای معلم، 2(4)، 61-49.
گال، مردیت، بورگ، والتر، و گال، جویس (1386). روش‌های تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روان‌شناسی، ترجمۀ احمدرضا نصر و همکاران، تهران: دانشگاه شهید بهشتی و سمت.
مهرمحمدی، محمود (1379). اقدام‌پژوهی رویکردی مؤثر در حرکت نظام‌های پژوهشی انسانی- اجتماعی به سوی تعادل. دانشگاه مدرس، 2(1)، 148-141.
نامداری پژمان، مهدی، قنبری، مهدی، محمودی، سیروس، و حشمت‌الله، محمودی (1390). شناسایی موانع اجرایی برنامة معلم پژوهنده از دید معلمان پژوهنده و کارشناسان مورد مطالعه استان همدان. پژوهش‌های آموزش و یادگیری، 20(3)، 216-195.
هاشمی، سیداحمد، فیاض‌بخش، حسین، نکویی، حبیب، و همتی، ابوذر (1390). مقایسة رفتار اطلاع‌یابی معلمان پژوهنده و غیر پژوهنده. پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، 8(4)، 16-1.
Auemaneekul, N. (2010). Continuum from action research to community based participation research. Public Health, 40(1), 86-100.
Beaulieu, R., Kang, G., & Hino, Sh. (2018). An action research approach to introduce Dalcroze Eurhythmics Method in a community of older adults as a promising strategy for fall prevention, injury recovery and socialization. Action Research, 13(3), 276-299.
Fandino, Y. J. (2012). Research as a means of empowering teachers in the 21st century. [Cited 2012 Apr 04]. Available from: http://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/1624/2134
Greft, M. (1990). Action research. New York: Routledge.
Halsall, R. (1998). Teacher research and school improvement: Opening doors from the in side. Buckingham: Open University Press.
Holloway, I., & Wheeler, S. (2010). Qualitativeresearch in nursing and healthcare, 3rd ed., Oxford: Blackwell.
 Kunlasomboon, N., Wongwanich, S., & Suwanmonkha, S. (2015). Research and development of classroom action research process to enhance school learning. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 171, 1315-1324.
Lofman, P., Pelkonen, M., & Pietilä, A. M. (2004). Ethical issues in participatory action research, Caring Science; 18(3), 333-340.
Norwich, B., & Ylonen, A. (2013). Design based research to develop the teaching of pupils with moderate learning difficulties (MLD): Evaluating lesson study in terms of pupil, teacher and school outcomes. Teaching and Teacher Education, 34, 162-173.
Nugus, P., Greenfield, D., Travaglia, J., & Braithwaite, J. (2012). The politics of action research: “if you don't like the way things are going, get off the bus. Soc Sci Med, 75(11), 1946-53.