Environmental Education Needs Assessment for Second Grade Students in District 16 of Tehran

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor, Department of Biology, Farhangian University, Tehran, Iran

2 Ph.D. in Educational Management, Farhangian University, Tehran, Iran

3 M.A. of Environment, District 3 teacher, Tehran, Iran

Abstract

Environmental education, as a lifelong process, an important part of which takes place in the school environment, has an undeniable role in improving environmental problems. Therefore, the present study was conducted with the aim of assessing the environmental education needs of second grade elementary students. The purpose of the research was applied and based on the data collection method was descriptive-survey. The statistical population included male students in the second grade of elementary school in the 16th district of Tehran. Statistical sample Using Krejcie and Morgan table, 154 people were selected by cluster sampling method. The measuring instrument was a standard questionnaire whose validity was confirmed by face validity and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha coefficient. The results showed that students have a relatively good knowledge about the need to maintain vegetation, the dangers of improper waste disposal, the need to preserve animal species, the need to care for trees, the dangers of noise pollution; But their educational needs are about the scarcity of resources, the benefits of trees in reducing noise pollution, and the need for biodiversity, which they do not know enough about. 27.9% have not seen the recycling mark and do not have a good knowledge about recyclable materials. 76% do not see the ozone-friendly mark on the products and do not pay attention to its necessity. In general, the education system has been able to provide students with lessons on some environmental issues, and educational planners should consider measures in this regard.

Keywords


برخوردار، بنفشه (1387). شناخت محیط زیست. جلد اول، تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
بشیری اسکویی،  فریبا، انصاری راد، پرویز (1392) نیازسنجی آموزش زیست محیطی دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی شهر تهران، همایش ملی پژوهش‌های محیط زیست ایران.
تورانی، حیدر، و کرام‌الدینی، محمد (1382). جایگاه آموزش محیط زیست در نظام رسمی آموزش و پرورش کشور. همایش ملی تخصصی آموزش محیط زیست، تهران، سازمان حفاظت محیط زیست.
حجازی، یوسف، کرمی دارابخانی، رؤیا، حسینی، محمود، و رضایی، عبدالمطلب (۱۳۹۶). بررسی عوامل مؤثر بر رفتار محیط زیستی اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیستی استان تهران. محیط‌شناسی، 1(۴۳)، 30-17.
حیدری، عمران (1382). تدوین راهکارهای عملی در آموزش محیط زیست برای نسل جوان. همایش ملی تخصصی آموزش محیط زیست، تهران، سازمان حفاظت محیط زیست.
زمانی کوخالو، لیلا، زمانی کوخالو، مریم، و نوروزی، داریوش(1391). شناسایی نیازهای آموزشی خانوارهای منطقة 19 تهران براساس سرفصل موضوعات آموزشی محیط زیست. دومین کنفرانس برنامه‌ریزی و مدیریت محیط زیست، تهران، دانشگاه تهران.
سعادتی، نیره، کریمی، داریوش، و منوری، سید مسعود (1393). بررسی نیازهای آموزشی زیست‌محیطی دانش آموزان استان خوزستان، علوم و تکنولوژی محیط زیست، 16(1)، 585-573.
شاهنوشی، مجتبی، و عبداللهی، عظیمه‌السادات (1386). تحلیلی بر فرهنگ زیست‌محیطی شهروندان اصفهانی و برخی عوامل مؤثر برآن، مجلة پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان، 23(2)، 34-17.
شاه‌ولی، منصور، و استوار، سمانه (1388). بررسی آگاهی، نگرش معلمان و دانش‌آموزان مقاطع تحصیلی مدارس آموزشی جزیرة کیش برای تعیین نیازهای آموزشی زیست‌محیطی آنان. سازمان منطقة آزاد کیش.
شبیری، سیدمحمد، و عبدالهی، سهراب (1388). مفاهیم و کاربردها و نظریه‌ها در آموزش محیط زیست. تهران: انتشارات پیام نور.
صالحی، صادق، پازوکی‌نژاد، زهرا، و امامقلی، لقمان (1392). آموزش و پرورش و محیط زیست (نگرش، آگاهی و رفتارهای زیست‌محیطی دانش‌آموزان). مجلة علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، 20(6)، 190-171.
عباس‌زادگان، سیدمحمد، و ترک‌زاده، جعفر (1389). نیازسنجی آموزشی در سازمان‌ها. چاپ اول، تهران: انتشارات شرکت سهامی انتشار.
عبداللهی، عظیمه‌السادات، و صادقی، حمیدرضا (1391). نیازسنجی آموزش زیست‌محیطی دانش‌آموزان پسر مقطع ابتدایی شهر اصفهان. مجلة علمی ترویجی آموزش محیط زیست و توسعة پایدار، 1(1)، 15-9.
قبادپور، مریم، برکت، غلامحسین، و فرخیان، فروزان (۱۳۹۵). نیازسنجی آموزش محیط زیستی معلمان هنرستان‌های اهواز. محیط زیست، ۵۷، 26-19.
 ندرلو، سمیه، و شمس، علی (1396). بررسی دانش و نگرش محیط‏ زیستی دانشجویان دانشگاه زنجان. علوم و تکنولوژی محیط زیست، 4(19)، 557-545.
هوشمندان مقدم‌فرد، زهرا، و شمس، علی (1396). عوامل مرتبط با میزان تلفیق آموزش‌های محیط زیستی و کشاورزی در برنامه‌های درسی مدارس توسط معلمان ابتدایی شهر زنجان. علوم و تکنولوژی محیط زیست، 2(19)، 199-189.
واحدی، مرجان، سلیمان‌نژاد، سمیه، و مرادی‌نژاد، همایون (1395). نیاز آموزشی حفظ محیط زیست زنان روستایی شهرستان ایلام. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 39، 136-122.
یعقوبی، جعفر (1382). بررسی میزان انعکاس موضوعات مربوط به محیط زیست در کتاب‌های درسی مقاطع تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و متوسطه. نخستین همایش ملی تخصصی آموزش محیط زیست در ایران، 103-111.
Budak, D. B., Budak, F., Zaimoglu, Z., Kekec, S., & Sucu, M. Y. (2005). Behaviour and attitudes of students towards environmental issues at faculty of agriculture, Turkey. Applied Sciences, 5(7), 1224-1227.‏
Cobbinah, P. B., & Korah, P. I. (2016). Religion gnaws urban planning: the geography of places of worship in Kumasi, Ghana.  Urban Sustainable Development, 8(2), 93-109.‏
Eilam., E., & Trop, T. (2012). Environmental attitudes and environmental behavior-Which is the horse and which is the cart?. Sustainability, 4, 2210-2246.
Haşıloğlu, M. A., Keleş, P. U., & Aydın, S. (2011). Examining environmental awareness of students from 6th, 7th and 8th classes with respect to several variables: “sample of Agri city”. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 28, 1053-1060.‏
Knobloch, N. A., & Martin, R. A. (2000). Agricultural awareness activities and their integration into the curriculum as perceived by elementary teachers. Agricultural Education, 41(4), 15-26.
Kopnina, H. (2010). Kids and cars: Environmental attitudes in children. Transport Policy, 18(4), 573-578.
Kopnina, H. (2011). Applying the new ecological paradigm scale in the case of environmental education: Qualitative Analysis of the Ecological Worldview of Dutch Children. Peace education and Social Justice, 5(3), 374- 388.
Sindhu, P., & Singh, S. (2014). A Study of Awareness towards Environmental Education among the Students at Secondary Level in Gurgaon District. Scientific and Research Publications, 4(1), 1-4.